לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
רשימת קריאה: טיפול מקווןרשימת קריאה: טיפול מקוון

רשימת קריאה: טיפול מקוון

רשימות קריאה | 3/7/2022 | 1,820

ברשימת קריאה זו תמצאו כמה ממאמרים מצוינים העוסקים בסוגים שונים של טיפול מקוון ובסוגיות קליניות ייחודיות לטיפול זה המשך

 

מגפת הקורונה העולמית יצרה מהפיכה בעולם הטיפול המכונה "טיפול מרחוק" או "טיפול מקוון" (telepsychology), כאשר תקנות הקורונה המשתנות הובילו במהירות מטפלים לעבור לנוהל של מפגש וירטואלי מרחוק - בין אם מבחירה ובין אם מחוסר ברירה. המעבר לטיפול באמצעות מסך המחשב השיב את הטיפול ממסגרת הקליניקה למרחב הבית, והביא עימו התנסות חדשה ומאתגרת עבור המטפל והמטופל כאחד. למעבר זה השלכות רבות על הטיפול הנפשי: החשיפה לבית המטפל והמטופל, על הרעשים, הקולות וההפרעות הבלתי צפויות, היעדר הנראות של הגוף כולו והיעדר האפשרות להציע למטופל חוויה חושית בתוך החדר ועוד. לצד זאת, בקרב מטפלים ומטופלים מסוימים, המעבר לסטינג המקוון יצר הזדמנויות שלא היו קיימות קודם לכן, ופתח אפשרויות מפגש שבעבר לא היו זמינות.

מאמרים וספרים רבים נכתבים בתקופה זו על אודות היבטים שונים של הטיפול מרחוק, וימי עיון וכנסים וירטואליים מתקיימים סביב הסוגייה שהפכה בוערת ממש בקהילת המטפלים לסוגיה. ברשימת קריאה זו תמצאו כמה ממאמרים מצוינים העוסקים בסוגים שונים של טיפול מקוון ובסוגיות קליניות ייחודיות לטיפול זה: טיפול פרטני מקוון, טיפול קבוצתי מקוון, טיפול מקוון במשחק לילדים, וטיפול פסיכודרמה בזום.

רשימת קריאה: טיפול מקוון

פוס על הזום: סוגיות קליניות בטיפול מקוון בתקופת הקורונה

ד"ר רותי דרגיש | 4/13/2020
מטפלים רגשיים רבים מצאו עצמם בתקופה האחרונה בטריטוריה חדשה ובסטינג מוזר כשהקליניקה הפיזית עברה להיות "קליניקה מקוונת". מאמר זה דן במספר סוגיות קליניות במעבר המהיר שקרה בשטח לטפל באופן מקוון, חלקן רלוונטיות לטיפול במבוגרים, וחלקן ייחודיות לטיפול הרגשי בילדים. בנוסף, עומד המאמר על מספר הבדלים בין הפגישה המקוונת לפגישה פנים אל פנים, ומוצעים בו שינויים אפשריים בטכניקה הטיפולית הנובעים מאותם הבדלים.
 

מקום שקט עליו תונח הנפש: טיפול מקוון בימי קורונה ומרחב מעברי

דנה שניצר משיח | 9/8/2020
משבר הקורונה גזר עלינו ריחוק פיזי מהמטופלים. כפועל יוצא, חלק מהטיפולים עברו למרחב המקוון לתקופות קצרות או ממושכות. המדיום המקוון מעלה שאלה אודות אפשרות קיומו של מרחב מעברי במצבים שונים. במאמר זה אבחן את הזיקה בין המעבר למרחב המקוון לבין יצירת מרחב ביניים, שבו משחקיות ותופעות מעבריות יכולות להתממש, וזאת בפרט בסיטואציות טיפוליות שבהן ניכר קושי בהתהוות של מרחב מעברי במפגש פרונטלי. אדגים זאת באמצעות שתי דוגמאות קליניות.
 

"לטפל בקרוקס": טיפול פסיכולוגי דרך רשת האינטרנט

שירה עומר | 3/9/2014
האם ניתן ליצור קשר טיפולי מבוסס ואפקטיבי גם ללא מפגש פיזי בקליניקה? בשנים האחרונות זוכה הטיפול הפסיכולוגי דרך רשת האינטרנט למקום מכובד על הקשת הרחבה של הטיפולים הנפשיים, והולך ונעשה מקובל. במאמר זה תתואר התפתחותה של אופנות טיפולית זו, ויוצגו מספר מאפיינים טיפוליים המהווים את עמודי התווך של הטיפול הפסיכולוגי בשיחה פנים אל פנים דרך רשת האינטרנט.
 

מתקפה על הקישורים: טיפול קבוצתי מרחוק בתקופת הקורונה

לירן רוגב | 6/1/2020
המאמר הנוכחי מתאר בגוף ראשון את ההתמודדויות של צוות היחידה לטיפול יום פסיכיאטרי למתבגרים בהדסה עם הצורך לקטוע את המפגשים הקבוצתיים ולעבור לטיפול מרחוק בתקופת הקורונה. אף שהעבודה הטיפולית הקבוצתית היא התשתית הבסיסית לטיפול ביחידה, במהלך מספר שבועות נאלץ צוות היחידה לשמר את רצף עבודתן של הקבוצות הטיפוליות באמצעות מעבר לפורמט של טיפול מרחוק דרך אפליקציה ייעודית. ההתנסות הייחודית שהייתה כרוכה במעבר זה העלתה דילמות פרקטיות ותיאורטיות שונות, שנפרשות במאמר.
 

שייכות ומשמעות מעבר למסך: מרחב פוטנציאלי קבוצתי במפגש מקוון

מירי פלג | 1/5/2021
על המושג "מרחב פוטנציאלי", שבעזרתו התייחס ויניקוט לתנועה ולמעברים בין המציאות הפנימית והחיצונית, נכתב רבות בהקשר של טיפול פרטני, אך הוא לא נבחן מספיק בהקשר של טיפול או מפגש קבוצתי, ובפרט מפגש קבוצתי מקוון. אנו עדין מתגעגעים, כמהים ומעריכים את המפגש הממשי, אך תקופת הקורונה ממחישה את חשיבות המרחב וירטואלי ומחייבת את אנשי המקצוע להעמיק באתגרים ובהזדמנויות שהוא מזמן. מאמר עוסק במרחב הפוטנציאלי שיכול להיווצר במפגשים קבוצתיים, באתגרים הייחודיים למפגשים מקוונים, ובתפקיד המנחה ביצירת מרחב כזה.
 

טיפול קבוצתי מקוון לנשים שאיבדו את בני זוגן ממחלת הקורונה

עינת אינשטיין ואלכסנדרה (אלה) בר יוסף | 7/4/2021
בישראל נפטרו נכון לכתיבת שורות אלו יותר מ-6,300 בני אדם ממחלת הקורונה. האובדנים הרבים – בנפש, בבריאות, בתעסוקה, במסגרות החינוך ובשגרת החיים, הובילו למצוקה רגשית גדולה בציבור. בניסיון למלא את החלל הזה, במחוז המרכז של מכבי שירותי בריאות הוחלט באוקטובר 2020 להקים קבוצת תמיכה ייעודית לבנות זוג של נפטרים מקורונה, אשר התקיימה באופן מקוון. מאמר זה יעסוק בתיאור הקבוצה, תוך התייחסות לסוגיות ולאתגרים מרכזיים סביב עבודה קבוצתית בפלטפורמה מקוונת, ואל החשיבות בבניית דרכי התערבות ומענים טיפוליים מותאמים, לבני משפחה שאיבדו את יקיריהם ממחלת הקורונה.
 

להישאר במסגרת: המפגש דרך הגוף בזירת מסך המחשב בפסיכותרפיה בילדים

עינת שופר אנגלהרד | 6/30/2020
במאמר זה אנסה למתוח את גבולות הדמיון והיצירתיות, בניסיון להכיר את מרחב הביניים הפוטנציאלי הטמון בפסיכותרפיה בילדים המתרחשת "מרחוק" – באמצעות הנייד או מסך המחשב. אציע הסתכלות על זירת המסך כעל מסגרת המספקת מגרש משחקים, כזה המאפשר למטופל להתחבא, להתקיף, להתקרב ולהתרחק, גם כאשר המציאות אינה מאפשרת מפגש ממשי. דגש ייחודי יינתן למשחקיות החושית והקינסטטית, המתפתחת על אף הריחוק הפיזי בין המטופל למטפל, ולהבנת משמעותן הדינמית בטיפול. לשם כך, אדגים באמצעות שני תיאורי מקרה את השילוב שבין התערבויות בטיפול בתנועה בילדים לבין הבנות מרכזיות בפסיכותרפיה הדינמית.
 

"אז חיבקנו כריות...": כיצד שינה הטיפול מרחוק בזום את חוויית המנחה בפסיכודרמה

ד"ר דני יניב, יהודית ריבקו ואסתי אבנון | 4/11/2021
מגפת הקורונה העולמית יצרה מהפיכה בעולם הטיפול המכונה "טיפול מרחוק" (telepsychology). מה שהתקיים פעם כמובן מאליו בחדר סגור ובמרחק נגיעה, הפך במהירות לנוהל של מפגש אינטרנטי/וירטואלי, מפגש מרחוק. מאמר זה שופך אור על החוויה של מטפלים בפסיכודרמה במהלך העבודה הטיפולית מרחוק במערכת זום, דרך העקרונות הבסיסיים שעליהם הם נשענים: יצירתיות, ספונטניות, כנות, אמפתיה, אופטימיות, והתקווה והאמונה שכל אדם ראוי ויכול להתפתח.
 

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: טיפול פסיכולוגי, טיפול קבוצתי, טיפול בילדים, קורונה, טיפול מרחוק
הדר רוזן
הדר רוזן
עובדת סוציאלית
פרדס חנה והסביבה
הילה גאון
הילה גאון
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
תל אביב והסביבה
אולגה וישניה
אולגה וישניה
פסיכולוגית
כרמיאל והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
ענת פש
ענת פש
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
כפר סבא והסביבה, פתח תקוה והסביבה
ד"ר ריבי אפרת
ד"ר ריבי אפרת
עובדת סוציאלית
חיפה והכרמל
עמרי יהלום
עמרי יהלום
פסיכולוג
שפלה, תל אביב והסביבה, מודיעין והסביבה

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.