לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
היפנוזה - כל מה שרצית לדעת על היפנוזה וטיפול בהיפנוזה רפואיתהיפנוזה - כל מה שרצית לדעת על היפנוזה וטיפול בהיפנוזה רפואית

כל מה שרצית לדעת על היפנוזה ולא העזת לשאול

מאמרים | 11/9/2008 | 92,587

היפנוזה היא כלי לטיפול במגוון בעיות רפואיות ונפשיות. טיפול בהיפנוזה מכוון להנמכת או סילוק תסמיני בעיה רפואית או נפשית, ולהתבוננות פנימה של המטופל המשך

נכלל ברשימות הקריאה:

כל מה שרצית לדעת על היפנוזה ולא העזת לשאול

מאת ד"ר שאול נבון*

 

 

אנשים רבים שואלים: מה היא היפנוזה? האם הטיפול בהיפנוזה מסוכן ? האם ישנים במהלך הטיפול והאם יש סכנה שלא מתעוררים? הבה נשיב על שאלות אלו ואחרות על מנת להסביר:

מה הוא טיפול בהיפנוזה

היפנוזה הוא מצב אחר של מודעות. בזמן הטיפול בהיפנוזה, האדם מרוכז בחוויות של עצמו, אל רמת מודעות אחרת של עצמו: חשיבה בתמונות, האטה של חשיבה לוגית-מושגית, חוויות חושיות של מראות, צלילים - מצב הדומה לחלום, אך בניגוד לאדם הישן בלילה וחולם - המטופל בהיפנוזה אינו ישן. היפנוזה אינה מצב של שינה - האדם המטופל בהיפנוזה מודע וחש את כל המתרחש באופן מחשבתי, רגשי וגופני בזמן הטיפול בהיפנוזה. הוא שומע, מקשיב ומגיב. היפנוזה גם אינה מצב של חוסר הכרה - האדם המטופל בהיפנוזה הוא בהכרה מלאה, יודע, חש ומרגיש וערנותו הפנימית (הפניית הקשב כלפי פנים) אף רבה יותר מערנותו הפנימית בחיי היומיום.

בטיפול בהיפנוזה, לא ניתן "להביא", "להכריח" או "לשכנע" את המטופל למעשים והתנהגויות הנוגדים את המוסר, האתיקה או עקרונות החיים שלו. אין ההיפנוזה מנוגדת ליושר האישי של המטופל והיא פועלת על-פי נורמות חיים המקובלות על-ידי המטופל.

סכנות בהיפנוזה

ההיפנוזה אינה מסוכנת ואין בה שום דבר מסוכן, בתנאי שהטיפול בהיפנוזה נעשה על-ידי מטפל בהיפנוזה בעל רשיון לטיפול בהיפנוזה על-פי חוק ההיפנוזה שחוקקה הכנסת. התעודה הניתנת למטפל בהיפנוזה נקראת בשם: "הרשאה להיפנוט". זוהי תעודה לעסוק במקצוע טיפולי בדומה לרשיון משרד הבריאות לעסוק ברפואה או בפסיכולוגיה. אין לטפל בהיפנוזה על-ידי אדם שלא הוסמך על-פי חוק לכך. יש מטפלים העוסקים בהרפיה ובדמיון מודרך. שתי הטכניקות הללו משולבות בתוך הטיפול בהיפנוזה, אך הן אינן טיפול בהיפנוזה.


- פרסומת -

 

מה זה היפנוזה

היפנוזה הוא מצב של מודעות או מצב של תודעה אשר ניתן לעורר בו תופעות סמויות על-ידי פרוצדורות סוגסטיביות. הכוונה במילים "פרוצדורות סוגסטיביות" היא לתהליך טיפולי בו ניתן להעביר לאדם רעיון, מסר או הצעה חדשה העשויה לשפר את מצבו הנוכחי שבעקבותיו הגיע לטיפול. הסוגסטיה היא קבלה בלתי-מבוקרת של אידיאה (רעיון). זוהי אידיאה המתקבלת על-יד המטופל לא מתוך שכנוע אינטלקטואלי, אלא תוך עקיפת תהליכי בקרה אינטלקטואליים. בזמן התהליך ההיפנוטי החלק האינטלקטואלי פחות דומיננטי והחלק החזותי-תמונתי והחושי יותר עירני. ואכן המטופל בהיפנוזה רואה תמונות, צבעים, צורות וכל מה שאינו מילולי, אינו אינטלקטואלי ואינו חשיבתי-לוגי.

התופעות ההיפנוטיות מתרחשות באופן ספונטני בחיי יום-יום. מצבי טראנס, סוגסטיביליות גבוהה, קשב סלקטיבי ועוד מתרחשים למשל בטקסים דתיים, בריטואלים משפחתיים, בדפוס התנהגות של בני זוג ועוד. כאשר אדם יושב ליד הנהג במכונית, לעיתים קורה כי הנוסע מגיב בזמן הנהיגה כאילו הוא "לוחץ" על דוושת הדלק או על דוושת הבלימה. זוהי תגובה אידיאומוטורית שפירושה קשר גומלין בין חשיבה ודמיון לבין תגובת הגוף. גם אם המאכילה את תינוקה תפתח את פיה כאשר התינוק יפתח את פיו למראה כל כפית וכפית המוכנסת לפיו. גם בדוגמא זו מתקיים העקרון של קשר גומלין בין מראה פי התינוק לתגובה ספונטנית מוטורית של הגוף.

 

כיצד כל זה קשור להיפנוזה?

מתברר כי בזמן התהליך ההיפנוטי, נקשרים קשרים בין כל מערכות הגוף אלה לאלה. ניתן לחשוב על משהוא, לדמיין אותו, ואז תהיה איזו שהיא תגובה של הגוף. במילים אחרות, "את/ה חושב/ת על משהוא ומדמיין אותו, והגוף מגיב בהתאם". דוגמא: המטופל חושב על "מיץ לימון", מנסה לדמיין "מיץ לימון" בעזרת ההנחיה של המטפל ואז המטופל עשוי להרגיש בפיו טעם של מיץ לימון, ריח של מיץ לימון וכו'. דוגמא אחרת: המטופל חושב על "אגם מים יפה בטבע", מנסה לדמיין "אגם מים יפה בטבע" בעזרת ההנחיה של המטפל ואז המטופל עשוי להרגיש ירידה בטונוס השרירים במקומות שונים בגוף (רפיון שרירים), כביטויים של שקט, רוגע, שלווה ונעימות - תוצאות של חשיבתו ודמיונו את "אגם המים היפה בטבע". כלומר, ניתן לעורר שינוי על-ידי מסר מילולי הניתן כאשר המטופל נמצא במצב הרפייה עמוק ומופרד מגורמי רקע מפריעים ומסיחים. אדם הנמצא בתהליך של היפנוזה מדווח כי הוא שומע כל מלה של המטפל, אך בעת ובעונה אחת גם נמצא במצב תודעתי אחר, למשל בשפת הים, בטבע, בעבודתו, בביתו, בשנות ילדותו, או בכל מקום אחר רלוונטי לטיפול בהיפנוזה.

הטיפולים הניתנים בהיפנוזה רבים ומגוונים: טיפולים בכאב כרוני, כגון כאבי צוואר, כתפיים, גב, גפיים תחתונות וכו', כאבי-פרקים, כאבי שרירים-שלד לאחר תאונות וחבלות; יתר-לחץ-דם, כאבים בחזה עם ובלי רקע של מחלת לב; מחלות הפוגעות במערכת החיסון של הגוף; אלרגיות, אסטמה; יבלות, נשירת שיער; מחלות של דרכי העיכול והמעיים, קיבה "עצבנית"; הרטבת לילה; תופעות לוואי של טיפולים אונקולוגיים כגון: בחילות והקאות ונשירת שיער; חרדות, מתחים, פוביות, קשיי שינה.

 

דוגמאות של טיפול בהיפנוזה

להלן יינתנו מספר דוגמאות למקרים של מטופלים שפנו לטיפול בהיפנוזה:

היפנוזה לטיפול במצב לאחר תאונת דרכים

מרים (שם בדוי) בת 35 נשואה + 2 ,עברה תאונת דרכים. היא נפגעה בתאונה ב"צליפת-שוט" (Whiplash) עם הקרנה לראש ולשכמות, כאבים בצוואר וכתפיים. היא סבלה מדיכאון, קשיי שינה, עצבנות, מתח והתפרצויות בכי. כתוצאה מכל אלו - מרים סבלה מקשיים בחיי המשפחה, עם הבעל ועם הילדים. היא טופלה בפיזיוטרפיה, ברפלקסולוגיה ובכירופרקטיקה עם שיפור מה במצבה. היא הופנתה לטיפול בהיפנוזה וטופלה במשך 12 פגישות. במהלך הטיפול בהיפנוזה, יכלה מרים תוך כדי התהליך ההיפנוטי, לדמיין ולחוש כיצד ניתן לחמם את הגב התפוס ולבצע מסג' לצוואר- הכל - תוך הטראנס ההיפנוטי. היא קיבלה טיפולים בהיפנוזה למצב רוח חיובי, לשיפור איכות השינה שלה ולשיפור דפוסי התקשורת המשפחתית עם בעלה וילדיה. לאחר גמר הטיפולים, היתה מרים משוחררת מכאבים בצוואר, גב וכתפיים, היתה פעילה יותר מבחינה גופנית, ישנה היטב, מצב רוחה היה מרומם, היתה שבעת רצון מעצמה וחיי משפחתה שופרו ללא הכר.


- פרסומת -

טיפול בהיפנוזה בכאבי ראש מן הסוג של Tension Headache

גבר בן 43 פנה לטיפול בהיפנוזה לאחר שסבל שנים רבות מכאבי ראש שהופיעו לאחר מאמץ גופני ושרירי, למשל בעקבות הליכה ממושכת, ריצה ועוד. כאבי הראש שלו אובחנו ככאבי ראש על רקע של מתח שרירים ערפי הגורם ליצירת כאב הראש. במהלך הטיפול בהיפנוזה, למד להרפות את שרירי הצוואר והעורף, ובזמן הטיפול יכול היה לחשוב ולדמיין את נטילת האחריות הרבה שלקח על עצמו בכל מהלך חייו, החל מתקופת ילדותו בבית הוריו, שם היה הבן הבכור ו"לקח על עצמו" את כל העול שהיה כרוך בטיפול בהוריו ובבני משפחתו האחרים. מתברר, שתמיד הוא מתוח, דאגן וחששן "שמא יקרו דברים רעים לבני משפחתו". את כל המתחים, הדאגות, החששות וחוסר השקט הפנימי שלו "העביר" אל מערכת השרירים בעורף ובגב העליון. הטיפול בהיפנוזה פתח עבורו אפשרויות חדשות של ראיית עצמו באור אחר, כאדם ששם לעצמו גבולות, למידת השקעת מאמצים בכל הקשור ללקיחת אחריות אישית למשפחתו, ביכולתו לסמוך על אנשים אחרים (אשתו, ילדיו הבוגרים) ולהאציל להם סמכויות, וכו'. בעקבות הטיפול בהיפנוזה הפך אדם היודע היום יותר מתמיד לדאוג לעצמו, לא להתיש את עצמו במאמצים עודפים ולדעת "לפרגן" יותר לעצמו. עקב הטיפול, כאבי הראש נעלמו כמעט לחלוטין והא למד לא "להעביר" מתחים ולחצים בחיים לצוואר ולעורף.

טיפול בכאבי בטן ומעי רגיש באמצעות היפנוזה

אשה בת 50 סובלת שנים מכאבי בטן, צורך תכוף ללכת לשירותים ותחושות "לא-נעימות" בתוך הבטן. במהלך הטיפול בהיפנוזה למדה להעלות את הטמפרטורה בכף ידה ולשים אותה על הבטן, וכך להשיג הרגעה של הבטן והמתחים הפנימיים שלה. היא למדה במהלך הטיפול לשלוט היטב בכל הקשור להפסקת תכיפות הצורך ללכת לשירותים והיכולת שלה להתאפק זמן רב יותר ממה שחשבה שיכולה להתאפק. היא למדה להתרכז בנושאים מ"חוץ לה" בעת התקפים של כאבי-בטן וזאת בטכניקות היפנוטיות שונות. כתוצאה מן הטיפול השיגה המטופלת שליטה טובה מאד בעצמת כאבי הבטן שלה. היא דיווחה על ירידה בתכיפות ההליכה לשירותים, ירידה ב"תחושות הבלתי נעימות" בתוך הבטן, והרגשות של שחרור פסיכולוגי ממצב של טירדה גופנית ונפשית מעיקה שהיתה לה לפני הטיפול בהיפנוזה.

היפנוזה לתמיכה בירידה במשקל

אשה בת 40 הסובלת מהשמנת יתר פנתה לטפול בהיפנוזה. בתוך התהליך היפנוטי היא קיבלה סוגסטיות לאכילה מועטה בלבד של אוכל דיאטטי, הפיכת האכילה לעניין של "תידלוק" הגוף בלבד ולא כצורך פסיכולוגי אחר. קיבלה סוגסטיות לתיאבון ירוד מול שובע מוגבר ו"לשים את האכילה בחיים שלה כעניין שולי ולא מרכזי". לבסוף קיבלה סוגסטיות לפעילות גופנית והפעלה עצמית. בסוף הטיפול ירדה למשקל הרצוי לה וממשיכה לשמור עליו.

היפנוזה לטיפול בקשיים בשינה

אשה בת 37, גרושה+ 2 סבלה מאז הגירושין מנדודי שינה. מדיווחיה מתברר שהיו לה רגשות-אשם על מה שכנתה "כישלונה בחיי הנישואין שלה". ערך הנישואין היה חשוב לה ביותר. המחשבות הציפו אותה ו"חדרו" לתוך שנתה. בעזרת הטיפול בהיפנוזה למדה להרגיע את עצמה לקראת השינה, ידעה טוב יותר לשים "גבולות" טובים בין היום לבין הלילה וריכזה את כל מצוקותיה למשך היום. כך למדה להשאיר את הלילה "פנוי" לשינה. כתוצאה מן הטיפול, איכות השינה שלה השתפרה והיא החלה לישון טוב יותר.

שליטה בכאב על ידי היפנוזה

מצב של כאב הוא מצב של חוסר שליטה. האדם חש שאין לו שליטה על גופו. תהליך ההרפיה וההיפנוזה העצמית, מלבד היותם מקטיני חרדה ומתח, מאפשרים לאדם לחוות שליטה בגופו ופותחים בפניו אפשרויות לשינוי פרספקטיבה כלפי הכאב וניתוקו, כמשהוא עצמאי ולא שייך לגוף. כך אפשר לטפל בכאב ב"הרדמה" של האבר הכואב באמצעות ההיפנוזה או במשמעות הסבל של האדם הכואב. ניתן להשתמש בטכניקות היפנוטיות נוספות על-מנת להעניק לאדם הכואב תחושה של שליטה-עצמית טובה יותר בכאב.

הפסקת הרגלים על ידי היפנוזה

עישון או השמנה ניתנים לטיפול על-ידי היפנוזה והם מחזקים את כח הרצון של המטופל להחליט להפסיק לעשן או לרדת במשקל.

היפנוזה לטיפול במתחים, פחדים, חרדות ממעליות, חרדת טיסה, חרדת-קהל

נושאים אלו הם נושאים "קלאסיים" לטיפול בהיפנוזה. הטיפול בהיפנוזה נחשב כאן לכלי מרכזי בהגברת השליטה בחרדה המסוימת ומעניק למטופל כלים של שליטה-עצמית במצב החרדה. ידועים המקרים בהם הטיפול בהיפנוזה איפשר למטופלים להיכנס למעליות ללא חשש, לטוס במטוס ולהופיע בפני קהל.


- פרסומת -

 

פירוט נוסף של תחומים בהם ניתן לטפל בהיפנוזה רפואית

  • כאב כרוני - (צוואר, כתפיים, גב, גפיים תחתונות וכו'), כאבי-פרקים ופיברומיאלגיה, כאבי שרירים-שלד לאחר תאונות וחבלות.
  • רפואה פנימית – מצבים נפשיים לאחר התקף לב, צינתור וניתוחי מעקפים, יתר-לחץ-דם, כאבים בחזה עם ובלי רקע קרדיאלי, מחלות אוטואימוניות.
  • אלרגולוגיה - אלרגיות, אסטמה.
  • דרמטולוגיה - יבלות (וורוקות)
  • גסטרואנטרולוגיה - כוליטיס כיבית, קרוהן, IBS , Reflux .
  • אורולוגיה - Enuresis Nocturna .
  • אונקולוגיה - תופעות לוואי של כימוטרפיה, כגון: בחילות והקאות ונשירת שיער.
  • פסיכיאטריה - חרדות, מתחים, פחדים ופוביות ספציפיות, קשיי שינה.
  • בעיות בתיפקוד המיני – בעיות זיקפה ושפיכה מוקדמת אצל גברים על רקע נפשי בלבד.

 

כאמור, מיגוון הטיפולים בהיפנוזה רחב ונמצא יעיל במצבים רפואיים ופסיכולוגים רבים. אין בהיפנוזה כל סכנה ואין בהיפנוזה כל נסיון "לאחז עיניים" או לעשות מניפולציה או "טריקים". המטופל משתף פעולה ואז הוא יכול להיכנס למצב היפנוטי. יש אנשים שנולדו עם כשרון להיכנס למצב היפנוטי. במדינות בהן היפנוזה בידורית (הופעה על במה) מותרת, ידועה התופעה כי אנשים נכנסים לטראנס היפנוטי במהירות רבה. מצב זה מתרחש עקב הסוגסטיביליות הגבוהה של האדם המסוים שקנה כרטיס להופעה של מהפנט על במה. האדם המסוים הזה הוא מהופנט שיש לו יכולת גבוהה לחוות תופעות היפנוטיות. באופן מקביל, המטופל בחדר הטיפול מביא איתו גם כן את הכשרון שלו להיכנס לטראנס היפנוטי בטיפול. תכונות אופי של סקרנות, הרצון להשתנות, הרצון "להתרפא", הרצון לקבל אחריות אישית גבוהה ומוטיבציה לטיפול בהיפנוזה – כל אלו הם גורמי-רקע חשובים להצלחת הטיפול.

הטיפול בהיפנוזה יכול במקרים רבים להיות משולב כחלק מוגדר היטב בתוך מהלך טיפולי ארוך יותר. כמו-כן, ניתן לשקול שילוב של טיפול בהיפנוזה, כאשר הטיפול הרפואי והנפשי "תקוע" ויש תחושה הן אצל המטופל והן אצל המטפל כי ניתן להשיג תוצאות טובות יותר. השימוש בהיפנוזה הפך זה מכבר לאמצעי טיפולי סטנדרטי הן בפסיכותרפיה והן ברפואה כשהמחקר בתחום מבסס את הטכניקות והרציונל שמאחורי הגישה הטיפולית באמצעות היפנוזה.


​​​​​​​

* ד"ר שאול נבון הוא פסיכולוג רפואי מומחה-מדריך, מורשה להיפנוט ולמחקר מדעי בהיפנוזה

 

מילות מפתח: היפנוזה, היפנוזה רפואית

 


מהפנטים מוסמכים להפנוט

מורשים לעסוק בהיפנוזה הם מי שקיבלו הרשאה להיפנוט ממשרד הבריאות ונרשמו בפנקס המורשים להיפנוט. זאת לפי חוק השימוש בהיפנוזה, התשמ"ד-1984. רשימת מורשים לעסוק בהיפנוזה

האגודה הישראלית להיפנוזה

האגודה הישראלית להיפנוזה היא עמותה רשומה, אשר נוסדה ב 1962, ע"י ד"ר מוריס קליינהאוז אשר שימש גם כיו"ר הראשון. האגודה היא גוף מקצועי המקדם הכשרה ולמידה בסטנדרטים גבוהים של החברים בה. זהו המקום למפגש של היפנותרפיסטים מכל המקצועות, המאפשר תמיכה בהתפתחות המקצועית ובהפריה הדדית בתחום ההיפנוזה. לרשימת חברי אגודה ישראלית להיפנוזה

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: היפנוזה, מידע למטופל
רחל כהן
רחל כהן
פסיכולוגית
ירושלים וסביבותיה
אדם קהתי
אדם קהתי
פסיכולוג
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
ארז גור
ארז גור
עובד סוציאלי
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק)
הדס גור
הדס גור
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
אור עטר
אור עטר
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
יעל בר-און
יעל בר-און
פסיכולוגית
כרמיאל והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), צפת והסביבה

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

L.L.B BL.L.B B25/9/2008

תודה וחג שמח...!!.

שאול נבוןשאול נבון25/9/2008

תגובה לברוך אליצור. יש בעייתיות עם מטפלים/מורים/עו"ס עם היפנוזה: הרפייה ודמיון מודרך הם חלק מהיפנוזה אבל - כאמור רצוי כי יעשו את העבודה הטפיולית מי שהוסמך לכך בחוק. אחרת ...זה מקור לפריצת הגבולות המותרים.

שאול נבוןשאול נבון25/9/2008

אכן גם תחום זה שייך לעבודה עם היפנוזה. צודק הכותב שהעלאת זכרונות שייך לעבודה בהיפנוזה. במאמר הבא...

שאול נבוןשאול נבון25/9/2008

דר' ברוך אליצר ביקש ממני לשים את הודעתו כאן. תודה לשאול על המאמר המגדים את השימוש בהפנוזה מצא חן בעיני דעתו, שחוק ההפנוזה לא חל על שיטות הרפיה ודמיון מודרך  ולכן ניתן, ואף רצוי (זו דעתי) ללמד עו"ס, מורים יועצים ואף מורים מהשורה, שיטות הרפיה ודמיון מודרך. יפיצו שיטות אלו בכל הארץ למטרה להרפות לפני מבחנים חשובים ובעוטף עזה לישון טוב יותר בלילות.לצערי, ישנם פסיכולוגים המתמחים בהפנוזה, שחושבים שרק למורשים בהפנוזה מותר לעסוק בהרפיה ובדמיון מודרך.

ברוך אליצורברוך אליצור25/9/2008

תודה לשאול על המאמר, המדגים את השימוש בהפנוזה. אני במיוחד שמח על כך, ששאול מסביר, שהרפיה ודמיון מודרך אינם שייכים לתחום ההפנוזה ולכן גם פסיכולוגים, שאינם מורשים מתאם משרד הבריאות לעסוק בהפנוזה, רשאים לשלב בעבודתם המקצועית שיטות הרפיה שונות ביניהן דמיון מודרך.לצערי, ישנם פסיכולוגים המסרבים להדריך עובדים סוציאלים , מורים יועצים וגם מורים מהשורה, איך להרפות תלמידים לפני מבחן חשוב, כמבחני בגרות (לדוגמה, בעזרת מספר נשימות מרגיעות), או מבוגרים וילדים בישובי עוטף עזה, איך להרגע בלילות ולישון טוב יותר, למרות חרדת הקסאמים

L.L.B BL.L.B B25/9/2008

מה בנוגע להיפנוזה. והעלאת זכרונות ילדוּת מהתת מודע?
מדוע המאמר לא התייחס לזה?