לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
מה זה רגש ותפקיד רגשות בחיינו - פרופ' יורם יובלמה זה רגש ותפקיד רגשות בחיינו - פרופ' יורם יובל

בית ספר לרגשות: מה זה רגש? (סרטון 1)

כתבות | 3/2/2009 | 76,443

הרבה לפני שפסיכולוגים וחוקרי מוח שאלו מה זה בעצם רגש, שאלו אותה פילוסופים. רגש הוא החוש, שאומר לנו מה קורה בתוכנו, ואלה בדיוק הם הרגשות המשך

לפניכם הקטע הפותח את הסדרה. הקטעים הבאים בסדרה יוצגו במהלך השבועות הקרובים 

  הותר לפרסום בפסיכולוגיה עברית באדיבות HOT בידור ישראלי

עורכת: ליאת המנחם, מגיש: פרופ'' יורם יובל

תמלול: ענת פרידלנד

 

בית ספר לרגשות: מה זה רגש?

הרבה לפני שפסיכולוגים וחוקרי מוח שאלו את השאלה מה זה בעצם רגש, שאלו אותה פילוסופים. לפני 2300 שנה הפילוסוף אריסטו דיבר על חמשת החושים שיש לנו: ראיה, שמיעה, טעם, ריח, מימוש. והוא דיבר על החוש שישי – חוש שהוא קרא לו "חוש כללי". ומה שאני רוצה לומר, שהחוש הכללי הזה, אלה בעצם הרגשות שלנו. עכשיו, חמשת החושים הרגילים שלנו נותנים לנו תשובה לשאלה: מה קורה בחוץ. הם מכוונים כלפי העולם, וקולטים. קולטים גלי אור, גלי קול, מגע על פני העור שלנו, ריחות שמגיעים אלינו. מה קורה בחוץ הם אומרים לנו. חוש השישי הוא החוש, שאומר לנו מה קורה בתוכנו, ואלה בדיוק הם הרגשות.

תפקיד רגשות בחיינו

כמו שחמשת החושים הרגילים מספרים לנו מהו מצב האובייקטים בעולם, אנשים שבאים אלינו, אנשים שהולכים מאיתנו, דברים שעלולים להתנגש בנו, דברים שעלולים לאכול אותנו, דברים שאולי אנחנו נרצה לאכול, דברים שאולי נרצה לאהוב וכו', והחושים הרגילים מספרים לנו איפה הם נמצאים בעולם, מה הם עושים כלפינו וכו'. החוש השישי, שאלה הם בעצם הרגשות שלנו, אומרים לנו איך אנחנו מרגישים מבפנים ביחס לכל הדברים האלה. זאת אומרת, כמו שהחושים הרגילים מספרים לנו מהו מצב האובייקטים בעולם, הרגש שלנו מספר לנו מהו המצב שלנו, איך אנחנו מרגישים מבפנים. זאת אומרת, כמו שבחושים הרגילים אנחנו תופסים את העולם, ברגש אנחנו תופסים את עצמנו ואת מצבנו. הרגש עונה לנו על השאלה: איך אני מרגיש עכשיו. והדבר הזה כל הזמן מתעדכן. תחשבו רק איך אתם מרגישים ברגע שאתם קמים בבוקר. פוקחים את העיניים או אפילו עוד עם עיניים עצומות: "נו, איך אני מרגיש, יואו איזה יום דפוק, עכשיו צריך ללכת לעבודה וכל זה" או "איזה כיף, שבת, הולכים לים". וזה עוד לפני שפקחנו את העיניים. זה אומר לנו מבפנים איך אנחנו מרגישים, והרגשות האלה בעצם מאפשרים לנו לעשות צימוד, לחבר בין איך שאנחנו מרגישים מבפנים לגבי מה שקורה בחוץ. למשל, "הדבר הגדול ההוא בא אליי, ואני מפחד ממנו", או "יש שם איזה דבר חמוד, מוצא חן בעיניי, אולי אני אלך ואתחיל איתו?" או "יש פה איזה דבר טעים, ומעניין, אני רוצה לאכול אותו, בא לי עליו". זאת אומרת, החיבור בין עולם האובייקטים, מה שקורה בחוץ והעולם הפנימי שלנו, איך שאנחנו מרגישים בפנים, נותן לנו בעצם הכוונה איך אנחנו אמורים להתנהל בעולם. ממי נפחד, את מי נאהב, ממי נברח, על מי נכעס, במי נקנא, וכו'. זהו בעצם תפקיד הרגשות בחיים שלנו.


- פרסומת -

   

בית ספר לרגשות - כל הסרטונים

 

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: תיאוריה והמשגות תיאורטיות, פסיכולוגיה במדיה ובתקשורת
אולי זמיר דוידוביץ
אולי זמיר דוידוביץ
עובדת סוציאלית
אונליין (טיפול מרחוק), אשקלון והסביבה, קרית גת והסביבה
גלית מור
גלית מור
חברה ביה"ת
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
עדי בר דוד
עדי בר דוד
עובדת סוציאלית
שרון ושומרון, עפולה והסביבה, פרדס חנה והסביבה
רשא מוסא-קעואר
רשא מוסא-קעואר
פסיכולוגית
חיפה והכרמל
קרן ירושלמי
קרן ירושלמי
עובדת סוציאלית
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק)
מברטו מששה
מברטו מששה
עובד סוציאלי
אונליין (טיפול מרחוק), אשקלון והסביבה

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

צחי כהןצחי כהן28/2/2009

טוב, פה יש רציונאל וזה אחלה תשדיר...