לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
רשימת קריאה: טיפול בהיפנוזהרשימת קריאה: טיפול בהיפנוזה

רשימת קריאה: טיפול בהיפנוזה

רשימות קריאה | 11/7/2022 | 1,571

רשימת קריאה המכילה מאמרים העוסקים בטיפול בהיפנוזה המשך

 

שינוי מצב התודעה ככלי לריפוי ולהדגשת הזיקה שבין ריפוי הגוף והנפש, מוכרים עוד מהזמן העתיק ביוון ובתרבויות אתניות מזרחיות; עם זאת, בתרבות המערבית ההיפנוזה זכתה ל"שם רע": מקובל לחשוב שזו דרך להשפיע על אנשים בניגוד לרצונם, ושתוצאותיה הטיפוליות הן "שטחיות", "מדומות", או "פלסבו בלבד". במציאות, היפנוזה היא כלי טיפולי רב-עצמה, המכוון להנמכת או סילוק תסמיני הבעיה הרפואית או הנפשית, ולהתבוננות פנימה של המטופל אל מקור הבעיה. מדובר למעשה במערכת נרחבת של כלים טיפוליים אשר יכולים להשפיע עמוקות על מטופלים ולסייע להם בכל הנוגע לבעיות גופניות, בבעיות נפשיות ובבעיות משולבות.

 

היפנוזה הוא למעשה מצב אחר של מודעות. בזמן הטיפול בהיפנוזה, האדם מרוכז בחוויות של עצמו, ולרמת מודעות אחרת של עצמו - מצב הדומה לחלום, אך בניגוד לאדם החולם - המטופל בהיפנוזה אינו ישן; הוא גם אינו במצב של חוסר הכרה; המטופל מודע וחש את כל המתרחש באופן מחשבתי, רגשי וגופני; הוא שומע, מקשיב ומגיב, וערנותו הפנימית אף רבה יותר מערנותו הפנימית בחיי היומיום. הטיפול בהיפנוזה יכול להיות משולב בפסיכותרפיה קונבנציונאלית או לעמוד בפני עצמו, כמתמקד בבעיה של המטופל, והוא מגובה במחקר מדעי נרחב ומקצועי, ובידע אמין ומבוסס.

 

ברשימה שלפניכם תמצאו מאמרים העוסקים בהיפנוזה: מידע עקרוני ובסיסי עבור הפונים לטיפול בהיפנוזה; מידע לאנשי טיפול בנוגע לכלים הטיפוליים הבסיסיים שמקנים לימודי ההיפנוזה למטפל; על הגישות העיקריות להבנת אופן השפעתה של ההיפנוזה בטיפול, ותיאור אופן הטיפול בהתקפי חרדה; על הטיפול בהיפנוזה בהכנה ללידה ולהפרעות קשב וריכוז; לבסוף, מאמר העוסק בסיכונים האפשריים של טיפול זה, וכיצד ניתן למנוע אותם.

טיפול בהיפנוזה

כל מה שרצית לדעת על היפנוזה ולא העזת לשאול

ד"ר שאול נבון | 9/11/2008
היפנוזה היא כלי טיפולי רב-עצמה לטיפול במגוון בעיות רפואיות ונפשיות. הטיפול בהיפנוזה מכוון להנמכת או סילוק תסמיני הבעיה הרפואית או הנפשית, וכן להתבוננות פנימה של המטופל אל מקור הבעיה. סוג טיפול זה מתאים לכל אדם המטופל על-ידי מטפל מומחה ומנוסה בטיפול בבעיה אותה הוא מציג. הטיפול בהיפנוזה יכול להיות משולב בפסיכותרפיה קונבנציונאלית או לעמוד בפני עצמו, כמתמקד בבעיה של המטופל. להלן יינתנו מספר דוגמאות של מקרי-טיפול בהיפנוזה ורשימת הבעיות המתאימות לטיפול בהיפנוזה.
 

מדוע ללמוד היפנוזה גם אם לא תהפנט איש

נחי אלון | 5/13/2014
שיטת הטיפול בהיפנוזה, שהיותה יסוד חשוב בכל תרבויות העולם מאז ומתמיד, קנתה לה במהלך השנים שם מפוקפק. נחי אלון, פסיכולוג המטפל גם בהיפנוזה, מבקש להשיב להיפנוזה את כבודה האבוד ובעיקר להסביר לאנשי טיפול מהם הכלים הטיפוליים הבסיסיים שמקנים לימודי השיטה ומדוע גם גם לאיש איפול שלא מתכוון להפנט איש, כדאי ללמוד את רזיה.
 

היפנוזה ורפואת הגוף והנפש

ד"ר רות אנגל אלדר | 12/8/2019
היפנוזה, על גווניה השונים במהלך ההיסטוריה, התפתחה על בסיס הנחת יסוד אחת: המטפל יכול לסייע למטופל ביתר הצלחה כאשר תודעת המטופל מעורבת פחות בתהליך, והוא נמצא במצב נגיש יותר לקבלת מסרים והעברת אנרגיות שיסודם בהעצמת כוחותיו ה"רדומים", התת מודעים. מאמר זה יציג את הגישות העיקריות להבנת אופן השפעתה של ההיפנוזה בטיפול, וידגים את השימוש בה באמצעות תיאור אופן הטיפול בהתקפי חרדה.
 

לידה באמצעות היפנוזה – חלק ב': נקודת מבטה של יולדת

אודי בונשטיין | 8/27/2006
במאמר קודם הוצגו אפשרויות השימוש בהיפנוזה קלינית לצורך הכנת נשים לקראת לידה. מטרת עבודה זו היא תאור החוויה הסובייקטיבית של תמר, אשר תספר מנקודת מבטה על תהליך ההכנה והלידה האישית שלה המבוסס על המודל שהוצג במאמר הקודם. יתוארו שבעת מפגשי הסדנא והלידה עצמה על ידי תמר, ודברי מבוא של המחבר.
 

שימוש בהיפנוזה לטיפול בהפרעות קשב וריכוז

אודי בונשטיין | 10/20/2005
המאמר מציג שילוב של טכניקות היפנוטיות ונוירופידבק לטיפול בהפרעות קשב וריכוז. זיהוים של דפוסי EEG ייחודיים לבעלי הפרעות קשב, והיכולת לאמן את המטופל "לשלוט" בדפוסים אלו עומדות בבסיס השיטה. יוצגו מחקרים בנושא ויודגם יישומו של המודל. שיטת טיפול זו יעילה כחלק מתכנית טיפול רחבה יותר (הכוללת טיפול תרופתי ורכישת מיומנויות למידה מפצות), אך יכולה גם לעמוד בפני עצמה.
 

סיכונים במדיטציה, דמיון מודרך, הרפיה והיפנוזה

נחי אלון | 8/18/2019
צורות רבות של טיפול ושל אימון רוחני מובילות במכוון את הלומדים והמטופלים אל מצבי תודעה אחרים, השונים מהתודעה היומיומית. בצד הפוטנציאל לשינוי ולהתפתחות בכלים אלו, בידיים בלתי מקצועיות ישנו גם פוטנציאל לסיבוכים ואף למשברים. המאמר סוקר את המאפיין את מצבי התודעה הללו, את הדרכים בהם משתמשים מטפלים כדי ליצור אותם, ואת הסיכונים הכרוכים בהם כגון: התרופפות ואף ערעור בוחן המציאות הרגיל, עלייה ספונטנית של אירועים טראומטיים, החרפת דיכאון ואף הופעת אלמנטים פסיכוטיים. המאמר ממליץ על כללי "עשה ואל תעשה" שיצמצמו את הסיכונים הללו.
 

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: היפנוזה, גוף ונפש
אור עטר
אור עטר
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
נירית כהן
נירית כהן
עובדת סוציאלית
מטפלת זוגית ומשפחתית
רחובות והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
אדוה קידר
אדוה קידר
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה
קורל לרין
קורל לרין
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
תל אביב והסביבה
אירית כהן
אירית כהן
פסיכולוגית
חיפה והכרמל, כרמיאל והסביבה
ד"ר איריס חזקיה ברד
ד"ר איריס חזקיה ברד
יועצת חינוכית
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.