לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
רשימת קריאה: חלימה וחלומותרשימת קריאה: חלימה וחלומות

רשימת קריאה: חלימה וחלומות

רשימות קריאה | 1/1/2022 | 2,310

רשימת קריאה המכילה מאמרים שעוסקים בחלומות ובחלימה מזווית פסיכולוגית פסיכודינמית, ביולוגית וספרותית המשך

 

זיגמונד פרויד התייחס אל החלום כאל חלון לתכנים מודחקים בנפשו של האדם, וכינה אותו "דרך המלך אל הלא מודע", ומאז פסיכואנליטיקאים רבים שהמשיכו את דרכו של פרויד יחסו חשיבות רבה לחלומות ולפירושם, ואף לשינה עצמה ולמה שמתרחש בה. רופאים וחוקרים גם הם עסקו ועוסקים בחלימה ובמשמעויות הפיזיות והנפשיות שלה עבור האדם.

ברשימת הקריאה שלפניכם מופיעים מאמרים שעוסקים בחלימה וחלומות מנקודת מבט פסיכואנליטית, דרך הוגים כמו פרויד, יונג, לאקאן וביון, וכן מנקודת מבט פיזיולוגית. בנוסף, מופיעים ברשימה גם מאמרים העוסקים בחלומות שמאפיינים מצבי חיים שונים, כמו למשל הריון ואפילו חיים בתקופת מגפה.

רשימת קריאה: חלימה וחלומות

חוויות שינה כראי לאישיות: גמישות התודעה ביום ובלילה

נירית סופר-דודק | 5/13/2007
המאמר סוקר את המצבים המוגדרים "חוויות שינה" שכוללים לדוגמה: חלומות מוחשייים, חלומות צלולים, שיתוקי שינה , הזיות היפנגוגיות וחוויות נרקולפטיות. מתואר המחקר בנושא, תוך בדיקת הקשר לתכונות אישיות, עם דגש על תכונת ה "טרנסלימינליות" . תכונה זו מוגדרת כמעבר של חומר פסיכולוגי בקלות בין סף המודע ללא-מודע . נראה כי חקר חוויות השינה הוא בעל השלכות על תחומים אחרים בפסיכולוגיה ואף בפסיכופתולוגיה. מצבי תודעה מיוחדים אלו, המתרחשים בשינה (או במעברים שבין עירות לשינה), נוטים להופיע במקבץ ומהווים תכונת אישיות יציבה. בנוסף, הם קשורים לנטייה לשינויים תודעתיים דיסוציאטיביים בזמן העירות.
 

כשחלום פורץ למציאות – תודעה כפולה בנרקולפסיה

רז אבן | 4/5/2007
התודעה שלנו נמצאת במצב משתנה. באופן רגיל אנחנו עוברים בין 3 רמות תודעה עיקריות: שינה נטולת תודעה (כונתה בעבר "מוות קטן"), שינה עם חלומות (תודעה ערה ועזה, אך מערכת התפיסה מכוונת לתכנים פנימיים וללא תפיסה חושית של העולם), וכמובן – ערנות. למרות שאנו רגילים לעבור שלבים אלו מדי יום, הרי הם מעלים קושיות רבות הין פילוספיות והן מדעיות. כיום חוזר העיסוק בנושא החלימה באספקט הפורמאלי – של MENTAL STATE מעבר לעיסוק הפסיכולוגי המוכר של משמעות תוכן החלום. בצומת זאת המשיך פרויד את חקר משמעות החלום, אך הכיר גם בחשיבות המחקר של מבנה החלום. מחקר זה חוזר היום למוקד החשיבה, דרך חוקרי שינה וחלימה והן דרך השילוב בין מחקר המוח ופסיכולוגית המעמקים (למשל הגישה של הנוירו-פסיכואנליזה של החלום, אותה מקדם בעיקר SOLMS ). במאמר זה אנסה להראות כי גם המחקר ועצם תשומת הלב לתופעות החריגות והמיוחדות בעת שינה וחלימה (כגון הפארסומניות) – יכולים לתרום להבנות אלו, תוך דגש על מצב הנרקולפסיה ושיתוקי שינה.
 

חולם מלא: איך להבין חלומות? / אודי בונשטיין

11/23/2020
בכל לילה, אצל כל אדם ישן, נערך ניסוי פסיכולוגי מרתק הכולל גם שיעור במדעי המוח. תוצאות ניסויים אלו מגלות שהמוח האנושי, גם בהיותו מנותק מהסביבה, יכול ליצור עולם חוויות שלם ולהיות מודע לעצמו. הספר הנוכחי משלב תחומי מחקר שונים לכדי תמונה אינטגרטיבית יותר, תוך הצגת גישה חדשה ומקורית המאפשרת לפתח בהדרגה את היכולת להבין לעומקה את חוויית החלימה הפרטית, ולהיעזר בה לצורך התפתחות אישית והכירות עם חלקים פחות נגישים בנפשנו.
 

החלום לפי פרויד ולאקאן - המשאלות והדחפים הלא מודעים שחלומות מבטאים

ד"ר מונה זופניק | 2/25/2007
מה מבטא נחש בחלום? סקירה תאורטית של הבטים מסוימים של פרויד ולאקאן בעבודת החלום, במשאלות והדחפים הלא מודעים שחלומות מבטאים. מנסיוני הקליני אני מביאה דוגמא על עבודה על חלום על נחשים שנמשך לאורך חודשים. לאקאן מצביע על התשוקה לאחר בעבודה על חלומות של מטופלת היסטרית של פרויד.
 

חלומות אצל נשים בעת ההריון

רעיה שריד | 4/24/2007
פרק מתוך המבוא לעבודתה של רעיה שריד בנושא: "הקשר בין מצוקה שלאחר לידה אצל גברים ונשים לבין עבודה רגשית בחלומותיהם בזמן ההריון". הפרק הנוכחי דן במאפיינים של חלומות של נשים מול גברים, וחלומות בהריון, תוך התיחסות למוטיבים לפי שיטתו של יונג.
 

המגפה בלא מודע הקולקטיבי והאישי: מה ניתן ללמוד ממיתוסים וחלומות על ימי הקורונה?

11/15/2020
מגפת הקורונה פרצה בסערה לחיינו ואנו עומדים כיום בתהייה ובלבול אל מול מציאות חדשה. מאמר זה, שנכתב במשותף על-ידי חברי העמותה היונגיאנית הישראלית החדשה, יוצא מנקודת הנחה כי החיבור אל המיתוסים הוא דרך פורייה לחקר תהליכים סוציולוגיים ופסיכולוגיים. במאמר אנו מתבוננים במיתוסים מן המיתולוגיה היהודית והמיתולוגיה היוונית המתייחסים למגפות, ומבקשים להאיר ולבהיר כך במעט את האפלה ואת אי הוודאות שבהן אנו מהלכים בעולמנו כיום.
 

הפואטיקה של החלום: על החלימה בפסיכואנליזה הפוסט-ביוניאנית

מריאנה גייטיני | 6/4/2017
הכנס שערך מרכז ויניקוט ובו אירח את ג׳וזפה צ׳יביטרזה, פסיכואנליטיקאי איטלקי משפיע בזרם הפוסט-ביוניאני, אפשר הכרות עם האופן שבו הוא תופס את תהליך בניית המשמעות ואת מקומה של החלימה בתוכו. הכנס כלל יום של הרצאות ויום נוסף של סמינרים קליניים, כדי לייצר תנועה בין התיאוריה לקליניקה. לאורך הסקירה נעשה ניסיון להתמצא בהמשגות התיאורטיות שצ׳יביטרזה מציע ולבדוק כיצד אלו מתרגמות להתמקמות קלינית.
 

העברה והעברת נגד: פרדיגמת החלימה של ביון

ד"ר אילן נילמן | 6/5/2011
במאמר תוצג המשגת ההעברה והעברת הנגד הנגזרות מתפיסת ה-mind כפי שזו משתקפת מפרדיגמת החלימה של ביון וממשיכיו. תחילה תוצג פרדיגמת החלימה, הנגזרת מהמודל של ביון על יחסי מיכל/מוכל בין האם והתינוק, ובהתאמה בין האנליטיקאי למטופל. יוסביר כיצד לפי תפיסה זו, על המטפל להבין את הפגישה האנליטית כחלום. בהמשך ינסה הכותב להראות כיצד ניתן להבין על בסיס פרדיגמת החלימה את מקומן של ההעברה והעברת הנגד בטיפול.
 

החלום כ"אובייקט מעבר" וכמחבר בין חלקי העצמי במצבי ניתוק בקבוצה דיסוציאטיבית

איבון טייטל | 3/3/2013
תחילה, מובא במאמר זה רקע על השימוש בחלומות בטיפול, על ההפרעה הדיסוציאטיבית ועל טיפול קבוצתי בהפרעה דיסוציאטיבית. בהמשך, מתאר המאמר כיצד ניתן לעבוד עם חלומות במסגרת קבוצה דיסוציאטיבית, כשהחלום משמש כ"אובייקט מעבר" לחיבור בין חלקי עצמי מנותקים במטופלים הדיסוציאטיביים.
 

הארי פוטר ושבעת החלומות: חלומות ספרותיים כמבטאים תהליכי שינוי והתבגרות של הגיבור

שוש לבנה ויעל טרייבר | 7/5/2020
לפי הגישה היונגיאנית, בחלום טמון מסר מהלא-מודע הבא לידי ביטוי באמצעות סמלים. חלומות המתוארים בספרות מעלים תכנים הקשורים לגיבור הסיפור, וניתוח יונגיאני שלהם עשוי להעמיק את הבנת הקורא ביחס לתהליכים הנפשיים העוברים על דמות הגיבור. מאמר זה מתמקד בשבעה חלומות של הארי פוטר, גיבור סדרת הספרים הקרויה על שמו, וקושר בין התכנים הסמליים העולים בחלומות לבין תהליכי ההתפתחות של הגיבור והדרך שהוא עובר במסעו. ניתוח החלומות מסייע לראות את מסע ההתפתחות של הארי פוטר כמקביל לעלילות גיבורים מיתיים, שלפי הגישה היונגיאנית מייצגים את מסע ההתפתחות של הנפש.
 

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: חלומות, וילפרד ביון, ז'אק לאקאן, זיגמונד פרויד, קארל יונג
תמר גליק
תמר גליק
פסיכולוגית
שרון ושומרון
מיכל גינדין
מיכל גינדין
חברה ביה"ת
רחובות והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
הגר קורן
הגר קורן
פסיכולוגית
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק), פרדס חנה והסביבה
דורית כנען
דורית כנען
פסיכולוגית
רמת הגולן, צפת והסביבה, קרית שמונה והסביבה
יעל משה שקד
יעל משה שקד
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
דיקלה רוזנבלט גדיש
דיקלה רוזנבלט גדיש
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

אין עדיין תגובות למאמר זה.