לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
רשימת קריאה: תאים משפחתיים חדשיםרשימת קריאה: תאים משפחתיים חדשים

רשימת קריאה: תאים משפחתיים חדשים

רשימות קריאה | 1/1/2022 | 2,110

רשימת קריאה זו עוסקת במבנים משפחתיים אלטרנטיביים - חד מיניים, חד הוריים, אל הוריים ועוד. המשך

 

בשנים האחרונות מוקמים בישראל עוד ועוד מבנים משפחתיים חדשים, למשל של זוגות חד-מיניים, של הורה יחיד, של זוגות אל-הוריים ועוד. משפחות אלה מתמודדות עם אתגרים משפחתיים שונים, חלקם ישנים וחלקם חדשים.

ברשימת קריאה זו מופיעים מאמרים שעוסקים בסוגיות פסיכולוגית של המבנים המשפחתיים החדשים הללו והטיפול בהן. בין היתר, עוסקים המאמרים בחיבור בין המבנים החדשים להמשגות פסיכואנליטיות קלאסיות ולהמשגות פסיכולוגיות חדשות, באל-הורות, ביחסים עם דור הסבים והסבתות ובזהות הורית.

רשימת קריאה: תאים משפחתיים חדשים

אודות המפגש שבין מבנה המשפחה החדש ובין המשגות פסיכואנליטיות קלאסיות

גבע שנקמן | 2/7/2013
ההגדרה של הורות, כמו גם של משפחה, עוברת בעשרות השנים האחרונות תמורות רבות נוכח שינויים חברתיים, תרבותיים, חקיקתיים, וטכנולוגים. המודל הקלאסי והכמעט בלעדי של אב ואם הנשואים זה לזה, הועשר בחלופות רבות הכוללות בין השאר הורות יחידנית, הורות חד-מינית, והורות משותפת של גבר ואישה שאינם בני זוג ושחברו יחדיו במיוחד עבור הגשמת משאלתם להורות. המודלים המשפחתיים החדשים מאתגרים את הנרטיבים הפסיכואנליטיים הקלאסיים שמתייחסים למשפחה כמורכבת מאב ומאם. במאמר הנוכחי ייבחן דרך פריזמה פוסט-מודרנית פוטנציאל ההתנגשות לצד האפשרות לקיום משותף של מבני המשפחה החדשים ומושגי בסיס כגון הסצנה הראשונית, התסביך האדיפאלי, הזדהות עם ההורה מהמין השני, האם הטובה דיה, ומושקעות אימהית ראשונית. בהמשך לכך ייבחנו כשלים אמפאתיים וסוגיות של העברה נגדית בטיפול עם מטופלים שאינם שייכים למודלים המשפחתיים הקלאסיים.
 

הורות אחרת? על הדומה והשונה בהורות חד-מינית

ד"ר אילן טבק - אבירם | 1/7/2011
שינויים חברתיים מרחיקי לכת בפתיחות החברה להומוסקסואליות לצד התפתחויות בטכנולוגיות ההפריה החוץ-גופית מאפשרים כיום לזוגות חד-מיניים וליחידים הומואים ולסביות להביא ילדים לעולם. התופעה ההולכת ומתרחבת מחייבת התייחסות של אנשי המקצוע מתחומי בריאות הנפש - הבנת הצרכים הייחודיים של התא המשפחתי החד-מיני, לצד הכרה בהיבטים המשותפים לו ולתא המשפחתי המסורתי. כמו כן, נדרשת חשיבה מחודשת על כמה ממושגי היסוד בתיאוריה הפסיכואנליטית, כגון השלב האדיפלי והסצנה הראשונית, המבוססים על מבנה המשפחה המסורתי. לצד סקירת ממצאי מחקרים שנעשו על משפחות חד מיניות, מתייחס המאמר הנוכחי לשתי סוגיות עיקריות הייחודיות להורות חד מינית.
 

אבא יש רק אחת? התמודדות של הורים טרנסג'נדרים בתהליך השינוי המגדרי

דפנה גרינר | 1/24/2016
כאשר אדם מחליט לממש את זהותו המגדרית ולחיות על פי המגדר הנכון לו, הסביבה הקרובה עוברת אף היא תהליך משמעותי, בייחוד כשהיא כוללת גם בן או בת זוג וילדים. לרוב כאשר אחד הצדדים מעלה באופן ישיר את זהותו המגדרית ואת רצונו לחיות במגדר המתאים לו, הצד השני מקבל זאת בהפתעה גמורה, ופעמים רבות מגלה כלפיו כעס, האשמה וחוסר הבנה. כל אלה משפיעים על האופן שבו תהליך השינוי יתווך לילדים ועל הדרך שבה הם יקבלו את ההורה הטרנסג'נדר. המאמר הנוכחי סוקר את האתגרים הייחודים העומדים בפני הורים טרנסג'נדרים וטרנסג'נדריות, מתוך התנסויות קליניות וידע מחקרי.
 

סבתא, רציתי לספר לך משהו: המשפחה החדשה בעיני דור הסבים והסבתות

מרים בן-דוד | 8/27/2017
מהו יחסם של הסבים והסבתות לנכדים ונכדות הומוסקסואלים ולסביות? השינוי החיובי ביחס כלפי הומוסקסואלים ולסביות מעודד את חשיפת ההעדפה המינית למשפחה ולסביבה. מתוך הנחה שתהליך החשיפה משנה את הדימוי המשפחתי של המשפחה המורחבת, נבדק יחסם של הסבים והסבתות לנכדים ונכדות הומוסקסואלים ולסביות, באמצעות שיחות אישיות שערכה המחברת ומידע מכתבות ומחקרים בתחום.
 

נשואות (בארון) ונקרעות: האם קשר עם אישה הוא בגידה בבעל?

אירית אוטמזגין-נהר | 5/11/2014
המאמר עוסק בתופעת הנשים הנשואות לגבר, המגלות את משיכתן המינית לבנות מינן בשלב מאוחר של חייהן. תופעה זו מאתגרת את מושג המשפחה, את גבולות הזוגיות ואת מושגי הבגידה והנאמנות, וכן עלולה לעורר קופנליקט ערכי בקרב מטפלים שנתקלים בסיפור משפחתי מסוג זה. המחברת דנה בנסיבות המביאות נשים לחיות במשך שנים רבות הרחק מהעדפתן המינית, באופיה הנזיל של המיניות הנשית, ובטלטלה העצומה הנלווית אל הגילוי המיני באמצע החיים. בסיום, מוצגים כמה תיאורי מקרה.
 

חיים עם זהות מפוצלת - על חווייתם הסובייקטיבית של הומוסקסואלים דתיים הנשואים לאישה

איל זק | 9/3/2015
השיח החברתי המהדהד בשנים האחרונות ובמיוחד בשבועות האחרונים בעניינם של ההומואים הדתיים, מתנהל בתווך שבין "טיפולי ההמרה" מצד אחד לבין מצעדי הגאווה מצד שני. דיון זה המשקף במידה רבה מאבק ערכי-תרבותי בין עמדות חברתיות שמרניות לבין אלו הליבראליות יותר, מתאפיין לעיתים בראייה חד ממדית החוטאת לטבעה המורכב של החוויה האנושית. במאמר זה מציג הכותב בעזרת שלושה נרטיבים שונים את פניה המגוונים של החוויה הסובייקטיבית אותה חווים הומואים-דתיים בכלל ואלו הנשואים לאישה בפרט, ועומד על נקודת המוצא הטיפולית המתאימה במפגש עם מטופלים אלה.
 

הביולוגיה של ההורות – דינוזאור שלא השתתף בשיעורי מגדר

אירית אוטמזגין-נהר | 8/22/2021
הורות משותפת מתכתבת עם העתיד: מדובר בהתארגנות משפחתית חדשנית, חלוצית, פורצת דרך ושנויה במחלוקת. היא נולדה מן השטח, ונותנת מענה לסוגייה שמוסד המשפחה ההטרונורמטיבי שמרני מכדי לטפל בה. בגלל שהורות משותפת היא התארגנות חלוצית ייחודית לחברה בישראל, אין כמעט כתיבה מחקרית עליה, או ידע מתועד על האתגרים המשפחתיים המיוחדים להתארגנות משפחתית זו. מאמר זה מנסה להביט על התהליך ההתפתחותי, כמעט האבולוציוני, שעל גברים ונשים לעבור בדרך להבניית מציאות משפחתית חדשנית וחלופית, בעיקר לאור כך שמרביתם נולדו למשפחות הטרונורמטיביות והפנימו את התנהלותן. באמצעות התבוננות במושג הוויניקוטיאני "מושקעות אימהית ראשונית", אוטמזגין נהר מבקשת לטעון שעל אף שמדובר במבנה משפחתי מודרני, שאינו מבוסס על זוגיות רומנטית – הביולוגיה של ההורות והמבנים המשפחתיים המסורתיים המוטמעים בנו מקשים על יצירת מערכת תפקידים הורית-מגדרית אחרת.
 

מה "האב החדש" יכול ללמוד מסבא - זהות הורית בעידן של ריבוי זהויות

בנימין גולדנהירש | 1/14/2014
"האב החדש", אבא הפעיל בגידול ילדיו, היא תופעה מודרנית מבורכת, אלא שבשל תמורות תרבותיות שונות ובהעדר דמויות לחיקוי, אבות רבים מרגישים מבולבלים ומתוסכלים בתפקידם החדש. דרישת החברה, לפיה על האב להיות מעורב ואף לתפקד בתפקודים שבאופן מסורתי נתפסו כ'אימהיים', מציפים אבות רבים, המתקשים ליצור זהות אבהית קוהרנטית ואיתנה. המאמר מתאר בקצרה את התופעה, ומציע קריאת כיוון ליצירת דגם אבהי 'חדש-ישן' המתבסס על תפקידים אבהיים מסורתיים. לאחר שתיווצר זהות אבהית מבוססת המהווה עוגן איתן, יוכל האב להרחיב את התפקודים הוריים למחוזות שפעם נחשבו לאימהיים.
 

"ילדים? מעולם לא רציתי ולעולם לא ארצה": על הבחירה באלהורות

ד"ר נורית דורון בר | 10/16/2021
בעשורים האחרונים הולכת ומתרחבת הבחירה של זוגות ופרטים בחיים ללא ילדים- אלהורות. בחירה זו סותרת במהותה את ההליכה בדרך הנורמטיבית והמסורתית, לפיה ילדים נחשבים לנכס חיוני בחוויה האנושית ולגורם הכרחי להמשך קיומה של החברה. בשנים האחרונות, ד"ר נורית דורון בר ראיינה עשרות גברים ונשים המגדירים את עצמם כאלהוריים והתוודעה מקרוב לבחירה זו . במאמר זה היא משתפת במסע הארוך אשר ערכה – ועודה עורכת – בהיכרות עם החיים ללא ילדים. זהו המאמר הראשון מבין סדרה של מאמרים אשר יעסקו בבחירה משמעותית זו של חיים ללא ילדים, ויתמקד ברקע, בתהליכים, במניעים ובגורמים לבחירה זו.
 

'משפחות חדשות' בפרספקטיבה פסיכולוגית - חלק א'

אורית גודקאר | 4/28/2009
משפחות נתפסות בעיני מטפלים וחוקרים כמבוססות על המודל הקלאסי - של זוג הורים משני המינים, המגדלים את ילדיהם הביולוגיים. במציאות חיינו, רוב המשפחות אינן עונות להגדרה זו. במאמר זה, אנסה להתבונן על משמעות השינוי במבנה המשפחה, וההשלכות הפסיכולוגיות של מבנים משפחתיים חדשים. בחלקו הראשון של המאמר אתמקד במשפחות חד הוריות, ובחלקו השני – במשפחות חד מיניות.
 

משפחות חדשות בפרספקטיבה פסיכולוגית – חלק ב'

אורית גודקאר | 10/5/2009
משפחות נתפסות בעיני מטפלים וחוקרים כמבוססות על המודל הקלאסי של זוג הורים משני המינים, המגדלים את ילדיהם הביולוגיים. במציאות חיינו, רוב המשפחות אינן עונות להגדרה זו. במאמר זה, המהווה המשך למאמר קודם, שדן במשפחות חד הוריות, אנסה להתבונן על משמעות השינוי במבנה המשפחה, ועל ההשלכות הפסיכולוגיות של מבנים משפחתיים חדשים, תוך התמקדות במשפחות חד מיניות.
 

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: משפחה, להט'ב, אבהות, אמהות, הורות
עדינה פרצובסקי
עדינה פרצובסקי
עובדת סוציאלית
חיפה והכרמל, רמת גן והסביבה
ליאם שהם
ליאם שהם
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
ליאת ברונשטיין ז'ריקר
ליאת ברונשטיין ז'ריקר
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
אורי לבוא ורדינון
אורי לבוא ורדינון
פסיכולוג
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
יוסף קליינר
יוסף קליינר
פסיכולוג
רחובות והסביבה, מודיעין והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
בר אורקין
בר אורקין
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

אין עדיין תגובות למאמר זה.