לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
רשימת קריאה: טיפול בהפרעת דחק פוסט טראומתרשימת קריאה: טיפול בהפרעת דחק פוסט טראומת

רשימת קריאה: טיפול בהפרעת דחק פוסט טראומתית

רשימות קריאה | 1/1/2022 | 2,126

רשימה זו עוסקת בטיפולים שונים עבור הסובלים מהפרעת דחק פוסט טראומטית המשך

 

הפרעת דחק פוסט-טראומתית (PTSD) היא הפרעה נפשית המתפתחת בעקבות חוויית אירוע המאיים על שלמותו הפיזית והנפשית של אדם, כגון מעורבות בתאונת דרכים, פיגוע טרור, קרב, שוד, תקיפה מינית, אלימות, אירוע רפואי קשה, שריפה ועוד. ההפרעה מתפתחת לאחר האירוע הטראומתי, וכוללת תסמינים חודרניים של חוויה מחדש של האירוע (למשל: ביעותי לילה, פלאשבקים); תסמינים שנוגעים להימנעות מגירויים, רגשות ומחשבות שמעוררים את הטראומה; פגיעה בקוגניציה וברגשות (למשל: תחושת ניתוק, רגשות שליליים); ותסמינים של עוררות יתר (למשל: דריכות יתר, הפרעות שינה).

ישנן גישות רבות ושונות לטיפול פסיכולוגי בהפרעה, ורשימת מאמרים זו עוסקת בסוגי טיפולים שונים ובהתאמתם למטופלים שונים, כמו למשל טיפול בחשיפה, חוויה סומאטית, תרפיה ממוקדת גוף, הרפיה, EMDR, ניהול כעסים וטיפול פסיכודינמי.

 

רשימת קריאה: טיפול בהפרעת דחק פוסט טראומת

מי מתאים (או לא מתאים) לטיפול בחשיפה

יורם צדיק | 4/5/2011
הטיפול בחשיפה הוא חלק חשוב בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי להפרעות המאופיינות בהימנעויות; אך חשיפה אינה מתאימה לכל מטופל: אם המטופל אינו מתאים לטיפול זה, או שעדיין אינו מוכן לו, קיים סיכוי רב שלא ישתף פעולה עם משימות חשיפה שיוצעו לו. חוקרים שונים תיארו את שלב החשיפה כשלב השני לאחר שלב הכרחי של השגת התייצבות וביטחון. המאמר מתאר את מאפייני ההתייצבות והדרכים להשגתה.
 

תחושות הגוף כשדה לטראומה, לזיכרון ולריפוי - SE בטיפול פסיכולוגי

נעמה איגרא | 5/27/2010
"השימוש בשיטות חדישות, יעילות, אשר מזרזות את הטיפול הפסיכולוגי, דומה בעיני לשימוש במעיל פליז, המחליף בשנים האחרונות את סוודר הצמר המסורתי. אני חושבת על שיטות קוגניטיביות, התנהגותיות, טיפולים קצרי מועד בהגדרתם מראש, שיטות כגון EMDR, "סומאטיק אקספריינסיג" [SE], ביופידבק ועוד. מולן אני חושבת על הטיפול הפסיכואנליטי הישן והטוב, שמתפתח ומשתבח עם השנים, ועל הערך של טיפול ארוך טווח. אני חושבת על מטפלים טובים שפגשתי בגישות כאלה וגם כאלה - והדמיון מוביל אותי שוב אל פליז וצמר..." נעמה איגרא מתארת במאמר את שיטת ה- SE ומציגה דוגמאות לעבודה טיפולית.
 

גוף וטראומה: תרפיה ממוקדת גוף בהפרעת דחק פוסט-טראומטית

מילנה רומן ליסאגור | 9/27/2010
תרפיה ממוקדת גוף (body oriented psychotherapy) היא שיטת טיפול המשלבת בין עבודה גופנית לתהליכי עיבוד רגשיים מעולם הפסיכותרפיה. מאמר זה יעסוק בקשר בין גוף לנפש וביעילותן של שיטות ממוקדות גוף לטיפול בהפרעות נפשיות ובפרט בהפרעות של מי שחוו טראומה. תסמיני הפרעת דחק פוסט-טראומטית מבהירים כיצד הטראומה פוגעת בחוויה הפסיכולוגית והגופנית של האדם וכיצד שני האופנים הללו קשורים ומשפיעים זה על זה. במאמר יתוארו תחילה הסימפטומים בהקשר הגופני שלהם, ולאחר מכן תוצג סקירה של מספר מחקרים המראים את היעילות של טיפולים המשלבים התייחסות אל הגוף בנפגעי טראומה בכלל והתעללות מינית בפרט. ייסקרו מספר גישות טיפוליות ממוקדות גוף, כגון ביופידבק, מסאז' רקמות עמוק, ותרפיה גופנית, ותוצג השפעתן על הסימפטומים הפסיכולוגיים והסומאטיים הקשורים ל-Complex PTSD.
 

מאל-תנועה לתנועה: תרומתו של הטיפול בתנועה להתמודדות עם פוסט-טראומה

ברכה הדר | 6/27/2017
טראומה יכולה להתבטא בגוף בצורות שונות, החל מקפיאה וכלה בעוררות יתר. טיפול בתנועה מתבטא בפעולה, מעבר למילים, בה מתאפשר חיפוש סומטי של חוויות המתעוררות בגוף. ברכה הדר סקרה את יום העיון "טיפול בתנועה בפוסט טראומה" ויצאה ממנו בהתפעלות רבה, מהשיטה בכלל ומהמטפלות באמצעותה בפרט.
 

טכניקת הרפייה ככלי טיפולי במצבי דחק

מנשה כהן | 4/8/2007
המאמר מתאר טכניקת הרפייה ושיטה לטיפול במצבי דחק המאפשרים פריקה של מתחים והרפייה תוך כדי העלאה ושחרור של תכנים הקשורים במצוקה של המטופל. השיטה מאפשרת הפגת מתחים ופורקן רגשי בתהליך המאופיין בהעלאת רמת האנרגיה [עירור] ואקטיביציה של תכנים, בצד הפוגה ורגיעה [הרפייה] ושחרור מהגנות. ניתן להשתמש בשיטה באופן סלקטיבי ולשלב אותה ללא קושי בתהליך הטיפול הפסיכודימי והשיחתי המקובלים. השיטה נוסתה על מספר מטופלים גדול עם טווח גילים רחב והפרעות נפשיות שונות ומאפשרת רגיעה והרגשת שליטה גם לסובלים מתופעות דחק על רקע הפרעה פוסטראומטית. המאמר פותח בסקירה קצרה של תופעות של חיים בדחק וממשיך בתאור הטכניקה ושיטת הטיפול.
 

טיפול ב- EMDR במטופלת הסובלת מ- PTSD

זיו סופר | 10/10/2009
המאמר מציג תיאור טיפול בשיטת EMDR בצעירה שסבלה מ- PTSD. המאמר מציג את הרקע לפנייתה, התסמינים המדווחים, מודל הרצף בהגדרת ההפרעה, ותיאור שיטת ה- EMDR. כמו כן, אביא במאמר מדידות, תיאורים וציטוטים מתוך המפגשים הטיפוליים, המעידים על התקדמות הטיפול ויעילותו.
 

"מסבל להחלמה"- הצלחות וחוסר אונים בטיפול בנפגעי טראומה מכורים לסמים

עמיר פירני | 8/14/2008
אחת מהטכניקות המובילות בתחום הטיפול הנפשי בטראומה ופוסט-טראומה הינה הטכניקה שפותחה ע"י פרופ' פואה ונקראת "חשיפה ממושכת" (Prolonged Exposure , פואה 2004, 2007). גישתה של פואה מניחה כי הימנעות ממצבים מעוררי חרדה משרתת שמירה על הסימפטומים הפוסט-טראומטיים. טכניקת "החשיפה הממושכת" מניחה כי חשיפה חוזרת ונשנית ב"חשיפה חיה" למצבים או גורמים שהפונה נמנע מהם בשל חרדות או לחץ הקשורים לטראומה תקל על תחושתו ודפוסי התנהגותו של הפונה. במאמר מתוארת התנסות ראשונית בקרב נפגעי טראומה, מכורים לסמים, בעזרת הטכניקה של "חשיפה ממושכת". במאמר מוצגות מספר התערבויות, בקבוצות קטנות, של מכורים נקיים מסמים הסובלים מסימפטומים פוסט-טראומטיים בשל טראומות שחוו בחייהם. המאמר מתאר את יתרונות הטכניקה המקצועית של "חשיפה ממושכת" בקרב אותם פונים. כמו כן מתוארות במאמר תחושות תסכול וחוסר אונים, בהם נפגש הצוות המטפל, בניסיונו להקל על נפגעי טראומה מכורים לסמים. מילות מפתח: תקיפה מינית, טראומה, פוסט-טראומה, טכניקת "חשיפה ממושכת", יחידות מצוקה, קבוצה טיפולית, התמכרות.
 

טיפול קבוצתי לניהול כעסים (Anger Management) עם לוחמים נפגעי פוסט-טראומה

11/13/2011
מאמר זה עוסק בגישות לטיפול קבוצתי במטופלים הסובלים מהפרעה פוסט-טראומתית (PTSD) על רקע אירועי לחימה. במאמר מוצג המודל של Mackenzie ועמיתיו לניתוח בתהליך הקבוצתי בגישה הקוגניטיבית התנהגותית. המאמר מתאר בהרחבה את המודל לוויסות כעסים של Reilly & Shopshire (2002) ומציג תשתית תיאורטית ומעשית להתערבויות במסגרת טיפול בקבוצה סגורה לאורך 12 מפגשים. המאמר מפרט את המשימות ואת דרכי ההתערבות במפגשים.
 

טיפול קבוצתי פסיכודינמי בנפגעי טראומה כרונית-מורכבת: שלב הסיום והפרידה

אופיר לוי | 9/1/2020
שלב הסיום של טיפול קבוצתי ארוך טווח עלול להיות חוויה מורכבת עבור נפגעי טראומה כרונית-מורכבת. הפרידה מהקבוצה קשה במיוחד דווקא כאשר התהליך הטיפולי היה מיטיב, והמטופלים הצליחו לבסס מחדש במסגרת הקבוצה את היכולת לתת אמון באחר שנפגעה בעקבות הטראומה. מאמר זה עוסק בשלב הסיום והפרידה בתהליך טיפול קבוצתי פסיכודינמי מובנה, ומתבסס על הניסיון המצטבר בעבודה טיפולית קבוצתית תחומה בזמן שנערכה על פי מודל ייחודי עם מטופלים נפגעי טראומה כרונית-מורכבת. מובאות בו דוגמאות הממחישות את ההיבטים השונים של שלב הסיום והפרידה ואת חשיבותו.
 

בין מושקעות אימהית ראשונית לטיפול בחשיפה: מאתגרים בטיפול אינטגרטיבי בילדים פוסט טראומטיים להתבוננות מחודשת במרחב הביניים

יעל אנקרי (אררה) ועמיחי בן ארי | 10/29/2019
שלב העיבוד של האירוע הטראומטי הוא אחד מהצמתים המרכזיים בטיפול בילדים המתמודדים עם PTSD. שלב זה מקשה במיוחד על המטפל להישאר בעמדה אינטגרטיבית, ולשלב בין הבנות והתערבויות שמקורן בגישות תיאורטיות שונות. במאמר הנוכחי מוצע שימוש בהמשגה ויניקוטיאנית, ועל בסיסה מוצע מודל אינטגרטיבי החותר לאיזון מחודש בין עמדה של "מושקעות אימהית ראשונית", אמפתית וקרובה לחוויה, לבין שימוש בטיפול התנהגותי מבוסס חשיפה כהנכחה אקטיבית של המציאות והסובייקטיביות של האחר. המודל המוצג מאפשר שילוב דיאלקטי בין גישות טיפול מעולמות תיאורטיים הנחשבים מנוגדים.
 

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: טיפול פסיכולוגי, טיפול קבוצתי, טראומה, טיפול התנהגותי-קוגניטיבי, שיטות טיפול נוספות, פוסט טראומה
ליבנה כץ
ליבנה כץ
פסיכולוגית
מורשה לעסוק בהיפנוזה
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק)
ניקי אלקנוביץ
ניקי אלקנוביץ
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
כרמית קולץ- נהיר
כרמית קולץ- נהיר
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)
יהודה דוכן
יהודה דוכן
עובד סוציאלי
ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)
ד"ר רעות זרחוביץ
ד"ר רעות זרחוביץ
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
עמר גורן
עמר גורן
פסיכולוג
כפר סבא והסביבה, רמת גן והסביבה, נתניה והסביבה

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

אין עדיין תגובות למאמר זה.