לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
רשימת קריאה: טיפול בהורותרשימת קריאה: טיפול בהורות

רשימת קריאה: טיפול בהורות

רשימות קריאה | 28/2/2022 | 4,589

רשימת מאמרים העוסקים בטיפול בהורות, בטיפוך בהורים, בהדרכת הורים ובייעוץ להורים בגישות פסיכולוגיות שונות. המשך

 

טיפול בהורות נועד לסייע להורים להתמודד ולהקל על בעיות של ילדם דרך עבודה על ההורות שלהם. טיפול בהורות מכונה לעתים גם הדרכת הורים, והוא מבוסס על תיאוריות ומחקרים שמצביעים על כך שטיפול בהורים הוא חלק משמעותי מהטיפול הישיר בילד. טיפול בהורות הוא טיפול בעל מאפיינים מיוחדים, משום שמתייחסים בו גם לרובד ההורי של האדם, וגם לרובד הסובייקטיבי, שבו הוא מתקיים כאדם בעל צרכים, דחפים, אובייקטים מופנמים וכדומה.

ברשימת המאמרים שלפניכם מופיעים מאמרים שמרביתם עוסקים בשיפור מצבו של הילד באמצעות טיפול בהורים ממגוון זוויות, הן בשל קשיים מובנים של הילד - למשל, היותו על הספקטרום האוטיסטי - או בשל קשיים של ההורים, למשל בשל אירועי חיים שליליים שעברו; בנוסף, מופיע מאמר שעוסק בטיפול בהורות שלא נועד לשיפור מצבו של הילד, אלא שמתמקד בהורות כאלמנט משמעותי בחייו של ההורה עצמו.

רשימת קריאה: טיפול בהורות

"כמו לוליין על חוט" – טיפול בהורות לילדים עם אוטיזם והתמודדות עם תמות פרדוקסליות

נעה גינוסר ז"ל | 9/6/2019
גישה תאורטית וקלינית לטיפול בהורות להורים לילדים המאובחנים על הרצף האוטיסטי. פרק זה נכתב בזכות הורים רבים ומסורים אשר לימדו אותי על חווית ההורות לילדים על הרצף האוטיסטי, ועל האפשרויות האינסופיות לממש הורות זאת בדרכים יצירתיות, בריאות וגמישות על אף הקשיים המרובים הכרוכים בה.
 

טיפול בהורות בתנועה גלית: טיפול דינמי מחויב למציאות

ירדנה גנץ | 5/3/2015
טיפול בהורות הוא טיפול בעל מאפיינים ייחודיים, הדורש הבנה מעמיקה של אופיו המורכב ושימוש במיומנויות תואמות. ההורה מקיים בתוכו רובד הורי אובייקטיבי, המופנה כלפי חוץ, ורובד פנימי סובייקטיבי, שבו הוא מתקיים כאדם בעל צרכים, דחפים, אובייקטים מופנמים וכדומה. בין שני הרבדים מתקיימים יחסים פנימיים מורכבים, ובטיפול בהורות חשוב לפגוש אותם ולהבין את יחסי הגומלין ביניהם. אולם המורכבות ההורית איננה רק תוך-אישית, אלא היא גם בין-אישית, כפי שבא לידי ביטוי בשותפות הזוגית על סוגיה השונים, כולל זו הנעדרת, המפורקת או החדשה. כדי להתמודד עם המורכבות, המחברת מציעה מבנה סכמתי של פירמידה, שבבסיסו מתקיים רובד הפרט של כל אחד מההורים, מעליו מתקיים הרובד התיכון של הזוגיות, ומעליהם הרובד העליון של התפקוד ההורי. התנועה הטיפולית, השזורה לכל אורך המאמר, הנה תנועה גלית, דיאלקטית, בין הרבדים השונים של הפירמידה, בין הגלוי לסמוי, ובין התבוננות דינמית להדרכת הורים.
 

"הורות בלתי אפשרית": טיפול בהורות חסומה כתוצאה מתגובת דחק לאירועי חיים שליליים

רפי ישי, ג'ו ישי וד"ר דרור אורן | 2/17/2019
בתיאוריה הפסיכואנליטית, הורות מזוהה כשלב בהתפתחות העצמי, בו צומחת מסוגלות של ההורים לאגד יחד את כוחותיהם היצירתיים ולהגיע ל"ברית שיתוף". מצבי חיים שליליים המעוררים תגובות דחק וטראומה, עשויים לגרום לנסיגה בתפקוד ההורי ולהוות מחסום בפני תפקוד יצירתי. עם זאת, על פי בולאס, תפקוד הורי תקין במצבים אלו עשוי לאפשר התפתחות של חוויות שגשוג (גנרה), כך שנוצרת להורים ולילדיהם הזדמנות לבטא את המבע הייחודי שלהם (אידיום) ולהיחלץ מתבניות עצמי כוזב. במאמר מתוארים שני סגנונות הורות שניתן לנוע ביניהם – הורות מעצבת או הורות מגלפת. סגנונות אלו מקבילים, בהתאמה, לעמדות הסכיזו-פרנואידית והדיכאונית בהתאם לתיאוריה הניאו-קלייניאנית של סטוקס (Stokes, 1955, 1959). כאשר ההורות נחסמת והתפקוד ההורי מידרדר נמצא את ההורות מתקבעת באחת העמדות, ונזהה תפקוד הורי בלתי יעיל עד כדי אובדן המסוגלות ההורית. המאמר מציג מצבי הורות בלתי אפשריים באמצעות דוגמאות קליניות.
 

טיפול בהורים: כשהפתולוגיה תוקפת את הטיפול

ירדנה גנץ | 11/14/2021
מצבי מתקפה על הטיפול הנם מצבי מבוי סתום מתסכלים, מבלבלים ומייאשים, בהם הטיפול נמצא בסיכון לעצם קיומו המציאותי או לעצם קיומו כמשמעותי. מאמר זה מבקש לטעון שלעיתים קרובות זו הפתולוגיה שתוקפת את הטיפול, כאשר היחסים הטיפוליים מלוהקים לדרמה הפתולוגית שבשלה נדרש הטיפול. המודעות לאפשרות זו, עשויה לסייע למטפל לשנות את היחס למתקפה, מתפיסתה כאבן נגף שיש להסיר על מנת לאפשר את הטיפול, לתפיסתה כהזדמנות טיפולית משמעותית. שינוי היחס למתקפה הנו משימה קשה למטפל, בשל המעורבות העוצמתית והאישית לגמרי בה הוא מצוי.
 

טיפול דינמי בהורים (PPT) – סקירה עדכנית של יישום המודל לטיפול ממוקד בעולמו הפנימי וברגשותיו של ההורה

ד"ר דרור אורן | 4/20/2020
הצורך בטיפול דינמי בהורים גובר כיום לאור ההכרה המתפתחת בכך שלהורות יש חלק משמעותי בתחושת המימוש העצמי, בהוויה ובזהות של האדם הבוגר, ובתחושת רווחתו האישית (well being). על רקע זה, פותח לפני כעשור מודל ייחודי של טיפול דינמי בהורים ובהורות. המודל, (Psychodynamic Parenthood Therapy (PPT, פונה להורה, ודן בהוויה ובזהות ההוריות שלה או שלו. המודל מתבסס על ההתנסויות בעבודה עם הורים בקליניקה הפרטית והציבורית, באופן ישיר ודרך מודרכים וסטודנטים, שהובילו לפיתוח של מודל המתמקד בעולמו הפנימי של האדם ההורה – ולא בהדרכתו.
 

שיטת 'אַיֶּכָּה': טיפול בילד באמצעות ההורה

טל קרתי והילה אלקיים | 5/2/2021
אַיֶּכָּה היא שיטה לטיפול בילדים באמצעות הוריהם אשר פותחה על ידי ד"ר איתן לבוב, פסיכיאטר של ילדים ונוער ופסיכואנליטיקאי. חדשנותה מונחת באפשרות לעורר תהליכי התפתחות של ילדים, מתבגרים ובוגרים צעירים, גם במצבים קשים ביותר וגם כאשר הילד מסרב לשתף פעולה עם טיפול, באמצעות שינוי רדיקלי ביחס ההורים אל הקושי של ילדם. מתוך נקודת מבט התפתחותית אינטרסובייקטיבית, ההתבוננות היא בו זמנית בקשיי הילד ובמרחב היחסים הורה-ילד. ההנחה היא שמערך היחסים הורה-ילד התיר לילד לפגוש את משימותיו ההתפתחותיות מבלי לפתח יכולות הדרושות לבריאות נפשית ולתפקוד. מתוך כך, הרעיון שנמצא בבסיס הטיפול הוא, שתמורות אותן יוביל ההורה בקשר ובתקשורת עם ילדו הן אלה שיכוונו את הילד לפתח את אותן יכולות הנחוצות לו. לבוב הגדיר בהקשר הזה את המונחים "סביבה מתירה", "סביבה מגדלת" ו"עמדת אחריות", אליהם נתייחס בגוף המאמר. לבוב פיתח כלי תקשורתי המכונה "שפה מגדלת" אשר מסייע להורים לחולל שינוי מהיר ומשמעותי ביחסים עם ילדם. המאמר מתאר את הרעיונות המרכזיים עליהם נשענת השיטה ואת הביטויים שלהם בטיפול, בליווי דוגמה קלינית.
 

סיפורה של משפחה שלמדה לתת פחות: על הקושי של הורים לאפשר לילד נכה לפתח חיים עצמאיים

עפרה מירון-ליכטר ורונית פוליצר | 1/16/2022
כאשר לנתינה של הורים לילד נכה אין גבולות, היא עלולה להגביל את יכולתו של הילד לפתח חיים עצמאיים משלו עם התבגרותו. מאמר זה מתאר את התהליך שעבר זוג הורים למבוגר צעיר בעל נכות, שההורות שלהם לאורך השנים התאפיינה בדרישות גבוהות מאוד מעצמם ובנתינת יתר. בסוף התהליך, בני הזוג הצליחו לבחון את תפיסת עולמם ולנסח לעצמם כיווני פעולה הוריים חלופיים שתורמים יותר לשחרור של בנם ולרווחה הנפשית של בני המשפחה כולה.
 

גמישות פסיכולוגית הורה-ילד: מודל טיפולי של הדרכת הורים בגישת ACT

עדי הירש | 2/10/2019
גישת Acceptance and Commitment Therapy - ACT הינה גישה המשתייכת לגל השלישי של הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי, ואשר במוקדה טיפוח גמישות פסיכולוגית. מחקרים מצאו כי קיים קשר בין גמישות פסיכולוגית של הורים לבין זו של ילדיהם וכי עבודה טיפולית עם הורים בגישת ACT, המתמקדת ביצירת גמישות פסיכולוגית, הינה בעלת השפעות מיטיבות על ההורים, על ההורות ועל הילד. במאמר זה אתאר מודל טיפולי שפיתחתי – "גמישות פסיכולוגית הורה-ילד" – שהינו מודל של עבודה טיפולית הממוקדת בהורים, בגישת ACT. המודל מתבסס על ששת תהליכי הליבה של ACT, שנועדו לטפח גמישות פסיכולוגית וכמו כן, שואב את ההשראה למבנהו מגישות אינטרסובייקטיביות, בכך שנותן ביטוי הן לקשר הורה-ילד והן לסובייקטיביות של כל אחד מהם בנפרד. המודל נועד לתת למטפלים העובדים עם הורים וילדים כלים להבנה ולהמשגת מקרה במונחים של ACT, לצד הצעות להתערבויות טיפוליות מגוונות בעבודה ממוקדת עם הורים.
 

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: הדרכה וייעוץ להורים, ילדים, הורות
מאיה לנגר
מאיה לנגר
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון, אונליין (טיפול מרחוק)
מוריאל אלעזר
מוריאל אלעזר
פסיכולוגית
פתח תקוה והסביבה
ד"ר גזית וקס
ד"ר גזית וקס
פסיכולוגית
עפולה והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), יקנעם והסביבה
טל יהודה
טל יהודה
פסיכולוג
כפר סבא והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
קותי סמט
קותי סמט
פסיכולוג
ירושלים וסביבותיה
ליבנה כץ
ליבנה כץ
פסיכולוגית
מורשה לעסוק בהיפנוזה
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק)

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

אין עדיין תגובות למאמר זה.