לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
האווירה בחדר הטיפול של נפגעי טראומה מיניתהאווירה בחדר הטיפול של נפגעי טראומה מינית

האווירה בחדר הטיפול של נפגעי טראומה מינית

מאמרים | 1/3/2007 | 19,847

הסתכלות דרך העדשות של חווית הפגיעה המינית, מקרינה על אווירה ייחודית בחדר הטיפול.
המאמר יעסוק בשתיקה המהולה ומונחית על ידי הסוד. ממנה יעבור לשאלת הגבולות אשר באה לידי... המשך

האווירה בחדר הטיפול של נפגעי טראומה מינית

נעמה בר-שדה, פסיכולוגית קלינית ומדריכה

מתוך הרצאה במכון סאמיט, ספטמבר 2006

 

 

העבודה עם נפגעי תקיפה מינית מפגישה את המטפל עם מחוזות שמצויים בהם רגשות מעורבים של כאב וזעם, בדידות מהולה בייאוש, גועל, אשמה, ובושה. רב בהם הבלבול הכאוטי, ההצפה הרגשית ואי-ההבנה. יש קושי בעיכול ובָּיכולת להכיל. הפחד וחוסר האונים-משתקים. השנאה העצמית חוסמת כל אפשרות של הנאה. תחושת הפרת הפרטיות והחודרנות היא בלתי נסבלת.

המטפל נפגש בָּידיעה של הקורבן את שהוא לא אמור לדעת. ידיעה הרסנית שנחתה עליו מבלי שיכול היה להתגונן בפניה. ידיעת הרוע והנבזות. ההתעללות, הניצול והבגידה. האגוצנטריות והעדר האמפתיה.

ידיעה שהופכת סדרי עולם פנימיים וחיצוניים כאחת, אשר מוטבעת בה הנחייה לעתיד: אין לבטוח באחר, גם לא במי שנחשב הקרוב ביותר.


- פרסומת -

המטפל מיטלטל נוכח השוֹק וההפתעה, הזעקה שאינה נשמעת או נראית ובוודאי שאינה נענית. הוא מתעמת עם האמביוולנציה, האומניפוטנציה והאימפוטנציה

ונקלע למציאות סדיסטית, או סאדו-מזוכיסטית קשה, אשר נראית כמו לקוחה מעולם אחר.

 

האווירה בחדר הטיפול נצבעת במגוון צבעים, ניחוחות וטעמים ייחודיים. כל מטופל יוצר את הסביבה שלו, ו"לכל סביבה יש דפוס שלה ועל כן היא ייחודית" (בולס, 1987, עמ' 215). ההרכבים שונים, העוצמות אחרות, אבל הם מופיעים שוב ושוב אצל כל אחד מן המטופלים, מזכירים לנו שאנחנו בשדה של התקיפה המינית.

נראה בהמשך, כי היכולת של הזוג הטיפולי להתחבר לאווירה המיוחדת הזאת, תאפשר למטופל לחוות את ההפנמות הקדומות של הוריו המתעללים או הנעדרים, ודרך חוויה זו יתאפשר סוג ההבנה שחיוני לשינוי. שכן, "לאחר שחווים פעם את המציאות הפנימית ומתמודדים איתה, נעלם הצורך לבנות שוב ושוב אשליות והכחשות חדשות" (מילר, 1979, עמ' 133), אשר נועדו לסייע למטופל להימנע מלחוות מציאות פנימית כה קשה. המטופלים קולטים, כי התגונְנו עד כה מפני דבר שהתרחש בהיותם חסרי אונים, אך לאחר השינוי במציאות החיצונית והשינוי הפנימי, הוא לא יכול להתרחש עוד.

 

 

הסתכלות דרך העדשות של חווית הפגיעה המינית, מקרינה על אווירה ייחודית בחדר הטיפול.

אתמקד בחלק ממרכיבי אוירה זו: אתחיל בשתיקה המהולה ומונחית על ידי הסוד. ממנה אעבור לשאלת הגבולות אשר באה לידי ביטוי במשאלה לקרבה הנמצאת בקונפליקט עם הפחד מחודרנות ומבטאת צורך במרחק. הבושה והאשמה נוגעות בליקוי מייסר של תפיסת המציאות של הקורבן, ואילו זיכרונות הגוף מבטאים את שלא ניתן לומר במילים. לבסוף אתייחס לניתוק (דיסוציאציה), אשר מאפשר חיים אבל פוגע בחיוּת.

 

להורדת המאמר המלא:

 

האווירה בחדר הטיפול של נפגעי טראומה מינית 1

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: פגיעה מינית, פסיכותרפיה, פוסט טראומה
ענת פישמן
ענת פישמן
יועצת חינוכית
מטפלת זוגית ומשפחתית
שרון ושומרון, פתח תקוה והסביבה
נירית כהן
נירית כהן
עובדת סוציאלית
מטפלת זוגית ומשפחתית
רחובות והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
עדי בר דוד
עדי בר דוד
עובדת סוציאלית
עפולה והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), פרדס חנה והסביבה
ד"ר תום רן
ד"ר תום רן
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
רוני אפשטיין
רוני אפשטיין
פסיכולוג
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
עמר גורן
עמר גורן
פסיכולוג
שרון ושומרון, רמת גן והסביבה

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

נעמה בר שדהנעמה בר שדה12/4/2007

תודה. תודה למגיבים ברשת ולאלה שבחרו להגיב באופן אישי.
נעמה

נאוה יורוקסלנאוה יורוקסל3/4/2007

תגובה למאמרך [ל"ת]. לנעמה שלום רב. התרגשתי מאוד לקרוא את מאמרך. תודה לך על העזתך לגעת במקומות כה כואבים אלה ועל יכולתך להראות את הדרך והקשיים הכרוכים בה. בברכה נאוה יורוקסל פסיכולוגית קלינית.

סיון מדרסיון מדר2/3/2007

ההבדל בין עדשת מאקרו לעדשות אחרות [ל"ת]. לנעמה,
כמי שמטפלת גם (אך לא רק) בנפגעות התעללות מינית בילדות ובטראומות מיניות אחרות, היה קשה לי לקבל את התיאורים שלך על האווירה הייחודית בטיפול כמייצגים באופן גורף את הטיפול בנפגעות טראומה מינית. ההתייחסות שלי היא בעיקר לכותרת של המאמר, שכן החומרים שאת כותבת עליהם במאמר אינם זרים לי.
הקשת של סוגי הפגיעה וסוגי התגובה הנפשית היא רחבה וכמו כן גם האווירה שבכל טיפול.
בעיני המאמר מתאר את האווירה הייחודית בדוגמאות שנתת, מעין עדשת מאקרו אישית שלך שמעצימה ומחדדת את החוויה . בעיני הנושאים של שתיקה, דיסוציאציה וזכרונות גוף כפי שהבאת אותם במאמר, אופייניים גם לטיפולים שאין להם נגיעה לתחום הפגיעה המינית בהכרח (למשל בטיפול בטראומות ילדות באופן כללי, בטיפול בהפרעת PTSD באופן כללי, כמו גם בטיפול בפגיעות ראשוניות ועוד).
כמו בכל תחום טיפול שמגדיר עצמו כמתמחה בנושא מסויים, ניתן למצוא מאפיינים ייחודיים לטיפול בנפגעות טראומה מינית. יחד עם זאת מהניסיוןשלי אני מרגישה שבכל טיפול ישנה אווירה ייחודית שנוצרת מהמיוחדות של הדיאדה הטיפולית הספציפית שנרקמת. האווירה שנוצרת מורכבת כמובן גם מהתכנים שמאפיינים פגיעה מינית, אך בעיקר מהאישיות והייחודיות של המטופל או מטופלת והקשר הייחודי שנוצר עם המטפל המסויים.
מהתיאורים שלך במאמר ניתן להתרשם שכל טיפול בתחום של פגיעה מינית מפגיש עם אווירה "כבדה", "קשה" ו"מייסרת" ועל כך אני חולקת.בעיני האווירה יכולה להשתנות משעה אחת לשניה, משנה אחת לשניה, ומשלב אחד לשני.
ובלי שום קשר לתגובה שלי הספציפית למאמר הזה, מחזקת את ידך בעבודתך הראויה למלוא ההערכה!
סיון מדר
 

עמליה אביטלעמליה אביטל1/3/2007

מאמר יוצא מן הכלל, נעמה..