לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
מה זו חרדת נטישה והטיפול בחרדת נטישה | פרופ' יורם יובלמה זו חרדת נטישה והטיפול בחרדת נטישה | פרופ' יורם יובל

בית ספר לרגשות: חרדת נטישה (סרטון 10)

כתבות | 11/3/2009 | 35,625

חרדת נטישה היא דבק שמדביק אותנו, בני אדם, ביחד אחד לשני. הוא נמצא כמעט בכולנו, וכשהדבק הזה משתחרר זה כואב, כואב מאוד בלב. פרופ' יובל מסביר מה זו חרדת נטישה המשך

 הותר לפרסום בפסיכולוגיה עברית באדיבות HOT בידור ישראלי

עורכת: ליאת המנחם, מגיש: פרופ' יורם יובל

תמלול: ענת פרידלנד

 

מה זה חרדת נטישה?

דבר ראשון, זה דבר מאוד מאוד שכיח. תקשיבו לרדיו, תקשיבו ל-MTV, על מה שרים? אני לא מגזים, 50, אולי 70 אחוז מהשירים, הם שרים: "אל תעזוב אותי" או "אם תעזוב אותי החיים שלי לא חיים" או "מאז שעזבת אני לא בן אדם" או "אם תעזבי אותי אני אמות", עוד, ועוד, ועוד. למה בעצם? מפני שיש לנו מערכת במוח ובנפש שאותה אפיין הפסיכואנליטיקאי ג'ון בולבי בתור מערכת ההתקשרות. זאת מערכת שדואגת שאנחנו נהיה מקושרים אחד לשני. וזאת מערכת שפיתחו כל היונקים כדי לקשור את האמא לגור ואת הגור לאמא כדי שלא ייפרדו, כי בינקותו הגור הוא רך וזקוק להגנה וכל הגורים שלא הצליחו להישאר ליד אמא, וכל האמהות שלא רצו להיות ליד הגורים שלהם לא זכו להעביר את הגנים שלהם לדור הבא. לא זכו להתרבות ולהישאר במאגר הגנים. ולכן המנגנון הזה של חרדת נטישה מאוד חזק אצלנו.

חרדת נטישה במערכות יחסים

ואנחנו חיות חברתיות, שלקחנו את המנגנון הזה, ואנחנו מיישמים אותו לא רק ביחסים של אמא לבן ובן לאמא, אלא גם בהרבה יחסים אחרים בחיינו. בעצם לכל היחסים המשמעותיים בחיינו, ואנחנו לא מפסיקים, בניגוד לחיות אחרות, למשל כמו חתולים, שכשהם גדלים והם כבר לא גורים ולא אמהות היחס הזה מפסיק לפעול ביניהם, לנו בתור בני אדם זה יחס שמנחה את חיינו ונמצא כל החיים בתוכנו.

טיפול בחרדת נטישה

ביחס הזה ובמה שקורה כשהיחס הזה מופעל יותר מידי מטפלים לא רק השירים ולא רק הסיפורים אלא גם פסיכולוגים וגם פסיכיאטרים. יש היום תרופות שמנסות לשכך את הרגש הזה, יש לנו טיפולים פסיכולוגיים שמסייעים לבני אדם להתגבר על חרדת נטישה, יש תמיד את השיחה עם החברה כשהחבר שלך עזב אותך, ואז החברה יושבת איתך בבית קפה ואומרת: "לא נורא, ותראי, ויהיה בסדר". כל הדברים האלה הם מצבים שבהם אנחנו מנסים לשכך את חרדת הנטישה שיש בתוכנו, ולתת במקומה משהו אחר, בדרך כלל יחס חדש, רגש חדש. אותה חרדת נטישה, זה בעצם דבר שהופך אותנו לכל כך אנושיים. אנשים שאין להם את הרגש הזה, אנשים שלא מסוגלים לחוות חרדת נטישה יהיו לעיתים קרובות אנשים שהם זאבים בודדים או, במצבים יותר קיצוניים, יכולים להיות פושעים, משום שהם עלולים לעשות דברים בלי שום התחשבות או בלי שום פחד שמה שהם עושים יגרום לאנשים אחרים לעזוב אותם מבחינה רגשית.


- פרסומת -

אז לסיכום, מהי חרדת נטישה? חרדת נטישה היא דבק. היא דבק, שמדביק אותנו, בני אדם, ביחד אחד לשני. הוא נמצא כמעט בכולנו, וכשהדבק הזה משתחרר זה כואב, כואב מאוד בלב.

  

בית ספר לרגשות - כל הסרטונים

 

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: תיאוריה והמשגות תיאורטיות, חרדה, פסיכואנליזה, פסיכותרפיה, אינטליגנציה רגשית, פרידה וסיום
תמר סרנת
תמר סרנת
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון
דני שלסמן
דני שלסמן
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון, אונליין (טיפול מרחוק)
נטע אדלר
נטע אדלר
עובד/ת סוציאלי/ת
ירושלים וסביבותיה
טל שפירא מסרי
טל שפירא מסרי
פסיכולוגית
אונליין (טיפול מרחוק)
אדי דימוב
אדי דימוב
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
שולמית לרנר
שולמית לרנר
עובדת סוציאלית
באר שבע והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), אשקלון והסביבה

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

נילי קוזלובסקינילי קוזלובסקי24/3/2009

סרטון מס' 10 [ל"ת]. הסרטונים מציגים בצורה עיניינית, תמציתית  ובגובה העיניים נושאים שכל אחד חווה . אני נהנית לצפות בסרטונים ומחכה לבאים שיפורסמו. בהקשר זה אני רוצה להסב את תשומת ליבכם שסרטון מס' 10 בנושא חרדת הנטישה - ריק.
 

צחי כהןצחי כהן20/3/2009

לגיטימצייה. נכון, פרופ' יורם יובל הוא עורך של אחד הז'ורנאלים המעניינים ביותר - ניורופסיכואנליזה. אבל לתאר חרדת נטישה בצורה כזו רדוקטיבית - בולבי -  ולא לפחות להזכיר את מלאני קליין ובכלל יחסי אובייקט - זו כבר דוגמטיזציה של הניורופסיכולוגייה.
יפה, מצאו איזור במוח. אחלה יש תרופות. מדהים איך שהדובר מדבר נניח על הפרעת אישיות סכיזואידית במילה או במשפט.
נראה לי שכאן אעצור - הבהרתי את עמדתי. זה פופוליזם עם דוגמטיות פסיכוביולוגית - ואם זה מה שהזכיינית הוט רוצה - לא צריך ליפול לרשת הרייטינג. פשוט דוחה ומבייש. סליחה על הבוטות.