לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
סוגיות ייחודיות בעבודה טיפולית עם קבוצת גברים שעברו תקיפה מיסוגיות ייחודיות בעבודה טיפולית עם קבוצת גברים שעברו תקיפה מי

סוגיות ייחודיות בעבודה טיפולית עם קבוצת גברים שעברו תקיפה מינית

מאמרים | 30/6/2006 | 13,514

המאמר מתאר סוגיות טיפוליות בעבודה קבוצתית עם גברים נפגעי תקיפה מינית. אחד מכל שבעה גברים עובר תקיפה מינית במהלך חייו, ועם זאת גברים שעברו תקיפה מינית כמעט ולא זוכים למענה... המשך

 

סוגיות ייחודיות בעבודה טיפולית עם קבוצת גברים שעברו תקיפה מינית

מתוך "מקבץ" גליון אביב 2006

 

רן לוי

 

רן לוי הוא עובד סוציאלי, מנחה ומטפל קבוצתי, עובד במחלקה הפסיכיאטרית של בית החולים איכילוב, מנחה קבוצות במרכז סיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, ובעל קליניקה פרטית.

 

תודות:

תודה לתמר קרוק, שותפתי להנחיית הקבוצה.

תודה לתמר אלעד על ההדרכה הקשובה והתומכת לאורך הדרך.


- פרסומת -

הקדשה: לאבא שלי ז"ל.

 

תקציר:

 

המאמר מתאר סוגיות טיפוליות בעבודה קבוצתית עם גברים נפגעי תקיפה מינית. אחד מכל שבעה גברים עובר תקיפה מינית במהלך חייו, ועם זאת גברים שעברו תקיפה מינית כמעט ולא זוכים למענה טיפולי, ומקורות הידע המקצועי בתחום זה מועטים מאד. אשמה, בושה וטאבו חברתי מונעים מגברים להודות בכך שעברו פגיעה מינית ולבקש עזרה נפשית. הקבוצות המתוארות במאמר זה הן היחידות מסוגן בארץ, והן פועלות במסגרת של המרכז לסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית.

 

הפרספקטיבה הטיפולית הנסקרת במאמר זה בוחנת את הטיפול הקבוצתי באוריינטציה פסיכודינאמית ופמיניסטית. השלוב בין גישות אלה מאפשר לפתח השקפת עולם חברתית פמיניסטית, הרואה באונס פעולה כוחנית ולא מינית, ומפגינה רגישות לקשיים החברתיים של הנפגע. הגישה הפסיכודנאמית בתחום הקבוצות מוסיפה את ההתייחסות לתהליכים התוך-אישיים וללא מודע בקבוצה.

 

המאמר מתאר תהליך עבודה בשתי קבוצות שהתקיימו זו אחר זו. פרמטרים כמו גודל הקבוצה, סוג הפגיעה, הראיון המקדים, ומשך חיי הקבוצה נסקרים במקביל לתיאור הרציונל שהביא לבחירות שהתבצעו ביחס לקבוצות אלו.

 

המאמר מדגיש את נקודות המייחדות את העבודה עם נפגעי תקיפה מינית: המבט הרואה בקבוצה סביבה מאיימת, תהליך השיתוף בסיפור הפגיעה, אינטימיות לעומת מיניות בקבוצה, תפישת הגבריות בקבוצה, היחס לנפגעים שפגעו בעצמם, ההשפעות של מיגדרם של המנחים על הקבוצה. כל אחת מהנקודות נדונה בהקשר תיאורטי תוך בחינת דוגמאות מחיי הקבוצה.

Issues in Therapeutic Group for Sexually Abused Men

 

This research describes the work with sexually abused male group. One out of seven man has been a victim of sexual abuse. There is a lack of professional knowledge in the area of sexual abuse of men. Guilt, shame and taboos stop men for attending mental help.

 

The therapeutic perspective we uses in these groups combined psychodynamic point of view on the group process with a feminist perspective that underline the power relations in society.

 

In the article we describe two short term groups, focusing on parameters like number of clients in the group, the kind of abuse they experienced and the preceding interview we made with each one.

 

The research stresses some exclusive points in working with male victims: the group as a threatening place, sharing the story of the abuse, intimacy Vs sexuality in the group, the gender identity of the men in the group, victims who abuse others and the influence of the co-coordinators’ gender on the group.


- פרסומת -

 

הקדמה

המהפכה הפמיניסטית העלה למודעותו של הציבור הרחב ולתודעתם של גופי הטיפול את היקף התופעה של פגיעה מינית בנשים (Chodorow, 1978; Gilligan, 1982). באיחור של מספר עשורים החלו לחלחל לתודעה החברתית גם הדיווחים על אונס של גברים ונערים. ניתן לומר כי התרת הסוד והענקת זכות הדבור לנשים הנפגעות סללו את הדרך גם לקולם של הגברים הנפגעים – גברים שהטאבו החברתי, רגשות הבושה וההשפלה וחוסר היכולת החברתית להכליל את עניין האונס בדימוי הגבר הסטריאוטיפי, הותירו אותם אילמים (Crowder, 1993; Frosh, 1992).

 

במאמר זה ברצוננו להציג את התמות המרכזיות הנגזרות מהעבודה הקבוצתית הטיפולית המתבצעת באוריינטציה פסיכודינאמית פמיניסטית עם גברים נפגעי תקיפה מינית. נקודות הדיון נבחרו לאור ייחודן ויכולתן לשמש כציוני דרך בחיבור של כמה צירים: קבוצה טיפולית, תקיפה מינית, גברים וגבריות. אך תחילה נסקור את הרקע לנושא התקיפה המינית של גברים ונביא תיאור של הקבוצות הנסקרות והאוריינטציה הטיפולית שנבחרה. בשל מיעוט האינפורמציה בנושא, נסכם את הנקודות המרכזיות שעלו לדיון מתוך העבודה הטיפולית שנעשתה.


להורדת המאמר המלא:

סוגיות ייחודיות בעבודה טיפולית עם קבוצת גברים שע 1 סוגיות ייחודיות בעבודה טיפולית עם קבוצת גברים שעברו תקיפה מינית 

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: פגיעה מינית, הנחיית קבוצות
ינון שמשינס
ינון שמשינס
פסיכולוג
עובד סוציאלי
חיפה והכרמל
אליאור מור יוסף
אליאור מור יוסף
עובד סוציאלי
רחובות והסביבה, תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
ד"ר דוד אלון
ד"ר דוד אלון
פסיכיאטר
כרמיאל והסביבה, עכו והסביבה, צפת והסביבה
ענב ברס
ענב ברס
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, רמת גן והסביבה
חני גיטליס
חני גיטליס
עובדת סוציאלית
אונליין (טיפול מרחוק), חולון והסביבה
מאיה לנגר
מאיה לנגר
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון, אונליין (טיפול מרחוק)

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

אלון קמפינואלון קמפינו2/7/2006

יישר כוח רני. מאמר מרתק וחשוב!
נראה שאתם עושים שם עבודה מופלאה
 
 

רנירני2/7/2006

תודה, מונה..

מונה זופניקמונה זופניק2/7/2006

מאמר. רני
כל הכבוד.
מונה