לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
רשימת קריאה: ממד הזמן בטיפול ובחשיבה הפסירשימת קריאה: ממד הזמן בטיפול ובחשיבה הפסי

רשימת קריאה: ממד הזמן בטיפול ובחשיבה הפסיכואנליטית

רשימות קריאה | 1/12/2022 | 1,822

כיצד תופסים מטפלים ומטופלים את מימד הזמן, וכיצד הם מונים אותו? כיצד בחנו פסיכואנליטיקאיים שונים את מושג הזמן? האם ואיך הזמן חולף אחרת בפגישה טיפולית? המשך

כיצד תופסים מטפלים ומטופלים את מימד הזמן, וכיצד הם מונים אותו? כיצד בחנו פסיכואנליטיקאיים שונים את מושג הזמן? האם ואיך הזמן חולף אחרת בפגישה טיפולית? כיצד נחווה הזמן במצבים מנטליים שונים ובעקבות טראומה? אוסף המאמרים שלפניכם בוחן את שאלת הזמן מבחינה פסיכואנליטית וטיפולית מזוויות שונות, דרך עיסוק בפרידות ובסיום פגישות טיפול, דרך חשיבותם של ימי הולדת עבור מטופלים ועד לעיסוק במימד הזמן במצבים מנטליים ראשוניים ובטראומה.

רשימת קריאה: ממד הזמן בטיפול ובחשיבה הפסי

טראומה וזמניות - סקירת מאמרו של רוברט סטולורו

3/15/2022
רוברט סטולורו (Stolorow) הוא פסיכואנליטיקאי ופילוסוף אמריקאי, ממוביליה של הגישה הבינאישית. במאמר זה מוצגות מספר וינייטות המתארות את התזה המרכזית של סטולורו, לפיה ממד משמעותי של הטראומה הפסיכולוגית הוא שבירה של מארג הזמן. הוא מציע שמאפיינים קליניים שלרוב מתוארים כדיסוציאציה, יכולים להיות מובנים כהשפעתה של טראומה, שיוצרת הפרעה במובן של היות-בזמן (being-in-time).
 

כשהזמן עמד מלכת: מחשבות על ממד הזמן במצבים מנטליים ראשוניים

אלינה שלקס | 12/15/2021
המסלול שאתהלך בו נע בין המאמץ הקיים בעבודות אומנות לפענח את חוויית הזמן הסובייקטיבית וללכוד את איכויותיה החמקמקות והמנוגדות ובין מצבים קליניים שבהם לממד הזמן יש בולטות מסוימת. במצבים אלה חוויית הזמן הסובייקטיבית נעשית אפֶקט בפני עצמו, או חלון שדרכו אפשר להתבונן ולהבין חוויות פנימיות אחרות. בעזרת המקרים הקליניים, אני בוחנת את חוויית הזמן כשבור ומקוטע, כחוויה של אל־זמניות, ואת ההתייחסות הנוקשה, החזרתית והמעגלית לזמן הנתפס כקפוא.
 

זמן בפגישה הפסיכואנליטית

עוזי בכור | 10/24/2014
מתי מסיימים? מתי עוצרים, קוטעים, נפרדים? וכיצד ניתן להצדיק מבחינה תיאורטית בחירה בנקודת סיום מסוימת? שאלות אלה נוגעות לאופן שבו מבינים את עצם הטיפול האנליטי, את הדרך שבה הוא פועל על המטופל ואת מהות החוזה בין המטופל לבין האנליטיקאי. כמו-כן, שאלות אלה נוגעות לנקודה בהיסטוריה של האגודה הפסיכואנליטית שבה היא מסיימת, עוצרת, קוטעת ונפרדת מן הפסיכואנליזה הלאקאניאנית.
 

תפיסת הזמן בראי הפסיכולוגיה

מורן וילנר-סקאל | 11/1/2020
זמן. נושא שמעסיק את רובנו לא מעט. נדמה כאילו העסיק את האנושות מאז ומעולם. כל כך הרבה הוגים, פילוסופים ופיזיקאים מנסים לשפוך אור על הנושא הזה שנים רבות. למרות שהזמן לכאורה מאוד מדויק מבחינה אובייקטיבית, החוויה הסובייקטיבית של הזמן משתנה לאורך החיים. במאמר לפניכם ישנו נסיון להתחקות אחר התפתחות חוויית הזמן מבחינה פסיכולוגית לאורך ציר החיים, החל מראשית החיים ועד הזיקנה, כפי שהתייחסו לכך תיאורטיקנים שונים.
 

עבד של הזמן: הצד האפל של ימי הולדת

ד"ר שיר בר-אמת | 8/14/2022
תאריך יום ההולדת של אדם מזמן לו מפגש חזיתי עם חלוף הזמן, שלעיתים עולה בטיפול בעוצמה. הזמן יכול לסייע לשים לב לגדילה והתפתחות, אך המפגש איתו מזכיר גם את מגבלות הזמן ואת סופם הידוע של החיים. חגיגת יום ההולדת מהווה לעיתים עטיפה הממתיקה את חלוף הזמן ומספקת תמיכה חברתית במפגש המאיים עם חרדות המוות וחרדות הזמן, אך לא פעם נלוות לימי הולדת עטיפות מיטיבות פחות, המסוות את החרדה הקיומית שבבסיס יום ההולדת באופן שדווקא מגביר את המצוקה. המאמר הנוכחי מציע לפתוח כמה עטיפות כאלו: העטיפה האובססיבית, שבה האדם עסוק באופן כפייתי בספירת הזמן; העטיפה הנרקיסיסטית, שבה האדם עסוק בבואתו החיצונית וההישגית כניצחון על הזמן; העטיפה החברתית, שבה האדם מתיק את זירת הקונפליקט הפנימי אל הקונפליקט סביב תשומת לב ומקום חברתי; והעטיפה המאגית, שבה האדם מנסח כללים וחוקים פנימיים וסודיים שיכולים להגן עליו מפני מגעו הבלתי מתפשר של הזמן. במאמר מוצגת התבוננות על העטיפות מנקודת מבט טיפולית, ומוצע כי התמודדות מיטיבה עם ימי הולדת מתבטאת בקבלת הזמן ובתנועה עם המציאות ולא נגדה.
 

"אין דבר כזה כמו פסיכוטי": זמן, הקשר וסביבה בחוויית השיגעון

יעל אוהד בלנק | 1/30/2014
הכנס "פסיכוזה ופסיכואנליזה: זמן שיגעון" הזמין את המשתתפים להרחיב את תפיסת הזמן ולבחון כיצד אירועים בהיסטוריה החברתית-תרבותית והבין-דורית מהווים גורם מפתח בהבנת הפסיכוזה והטיפול בה. יעל אוהד בלנק ייחלה לשיקוי שיאפשר לה להיות בעת ובעונה אחת בכל מושבי הכנס, אך נאלצה להסתפק בטעימות עוצמתיות.
 

מבט קליני על גוף וזמן במצבים מנטליים ראשוניים - סקירת יום עיון

רננה אלרן | 4/23/2013
ד"ר ריקרדו לומברדי, פסיכיאטר ופסיכואנליטיקאי מנחה מאיטליה, עסק בהרצאתו בסוגיית הגוף בטיפול ובאפשרות להיות במגע עם תכנים לא-מודעים מוקדמים שכלל לא עברו עיבוד נפשי, דרך החוויה הגופנית. ביום העיון נדונו שלושה מקרים ועלו סוגיות טיפוליות מרתקות שנגעו לגופניות, לחוויות ראשוניות לא מעובדות, למימד הזמן ולמוות וכן לאפשרות להיות במגע עם רבדים כמוסים בנפש. דרך סיפורם של מטופלים קשים אלה ניתן ללמוד על עוצמות של כאב, אך גם על אהבה ועל היכולת הנפשית לשאת סבל ולשרוד אותו.
 

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: פסיכואנליזה, תרבות ואמנות, סיום טיפול, פוסט טראומה
עינת פיידר
עינת פיידר
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
אתי צימרמן
אתי צימרמן
פסיכולוגית
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק)
הדס גור
הדס גור
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
גלית מור
גלית מור
חברה ביה"ת
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
יפעת הנדל
יפעת הנדל
פסיכיאטרית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
אליוט גרהם
אליוט גרהם
פסיכולוג
ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.