לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
רשימת קריאה: אלמנות ואובדן בן/בת זוגרשימת קריאה: אלמנות ואובדן בן/בת זוג

רשימת קריאה: אלמנות ואובדן בן/בת זוג

רשימות קריאה | 18/4/2022 | 2,090

רשימת מאמרים העוסקים בהמשגה, בתיאוריה ובטיפול באלמנות ובהתמודדות עם אובדן של בן או בת זוג מהיבטים שונים ובתקופות שונות של החיים. המשך

אובדן של אדם קרוב הוא חוויה המזעזעת ומטלטלת את המערך הנפשי, החשיבתי והפיזי, ואת עולמם החברתי, הבין אישי והרגשי של האבלים. אובדן בן זוג נחשב לאירוע חיים קשה ביותר: זהו אובדן של פרטנר רומנטי ואינטימי, המהווה התקפה על תחושת המשמעות ועל תחושת ההמשכיות האישית של השכול/ה. ההסתגלות לאובדן כזה דורשת שינויים משמעותיים בזהות העצמית, כמו גם דיאלקטיקה עדינה של שימור העבר לצד דרישה להתאמה לסיטואציה החדשה של החיים ללא בן הזוג.

ברשימה שלפניכם מופיעים מאמרים העוסקים בחוויות הקשורות לאובדן בן/בת זוג מזוויות שונות: בהצגת חומרי רקע תיאורטיים ומחקריים בנוגע לחווית האבל, ביחסים בין החוויה הפסיכולוגית הפנימית לחוויה החברתית, בהשפעת האלמנות על ההורות וביישום של טיפול קבוצתי לנשים שאיבדו את בן זוגן.

רשימת קריאה: אלמנות ואובדן בן/בת זוג

התמודדות עם אובדן בן זוג - חומר רקע

אופרי בר נדב | 2/13/2008
החומר המובא להלן מהווה קיצור של המבוא לעבודת הדוקטורט שלי בחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה, תחת הכותרת "אובדן בן זוג והמודל הדו מסלולי לשכול: תוצאותיו לאורך הזמן של תהליך האבל עבור נשים צעירות". במחקר עצמו, שתוצאותיו יפורסמו מאוחר יותר, השתתפו 85 נשים צעירות שאיבדו את בן זוגן, אלמנות או חברות שכולות.
 

להתמודד מחדש עם האבדן- מפגש עם עולמן הפנימי של אלמנות אימהות למתבגרים

ציפי פאוסט | 4/14/2013
המאמר מתאר תהליך שעברה קבוצת אלמנות, אימהות למתבגרים, ואורגנה בחסות אגף משפחות והנצחה של משרד הביטחון. שם הקבוצה היה "לגדל מתבגר בלי אבא - אימהות למתבגרים בצל האובדן" ומטרתה הייתה לאפשר דיאלוג בין המשתתפות על ההתמודדות עם היעדר בן הזוג והאב ועל השלכות אובדנו על צרכי ילדיהן המתבגרים. ההנחיה התבצעה באמצעות כלים הבעתיים ופסיכודרמטיים . במאמר מוצגת טענה לפיה תמיכה באימהות אלמנות במסגרת קבוצה טיפולית דווקא בעת שילדיהן הגיעו לגיל ההתבגרות מסייעת להן לעבד מחדש את הפרידה, ובכך להתמודד טוב יותר עם המתח בין עצמאות ותלות
 

"אלמנות בלי טבעת": משבר העדות והתנועה בין פנים לחוץ של חברות שכולות

דנית רחמילביץ | 12/4/2016
היעדר הכרה חברתית בחוויית האובדן של נשים צעירות שבן זוגן נהרג במהלך שירותו הצבאי מוביל לשיח מורכב שמתנהל בין החברה לביניהן. מאפיינים חברתיים של האבל שלהן ממקמים את מצבן של המתאבלות כ"יגון ללא זכויות". להגדרה זו יש השפעה על תהליך האבל ועל האפשרות לתת לו ביטוי גם בתקשורת חיצונית וגם כחוויה פנימית. פונקציית העדות, שהמטפל עשוי לסייע ביצירתה, היא חשובה כדי לאפשר את הגישור בין החויה הפנימית והחיצונית.
 

טיפול קבוצתי מקוון לנשים שאיבדו את בני זוגן ממחלת הקורונה

עינת אינשטיין ואלכסנדרה (אלה) בר יוסף | 7/4/2021
בישראל נפטרו נכון לכתיבת שורות אלו יותר מ-6,300 בני אדם ממחלת הקורונה. האובדנים הרבים – בנפש, בבריאות, בתעסוקה, במסגרות החינוך ובשגרת החיים, הובילו למצוקה רגשית גדולה בציבור. בניסיון למלא את החלל הזה, במחוז המרכז של מכבי שירותי בריאות הוחלט באוקטובר 2020 להקים קבוצת תמיכה ייעודית לבנות זוג של נפטרים מקורונה, אשר התקיימה באופן מקוון. מאמר זה יעסוק בתיאור הקבוצה, תוך התייחסות לסוגיות ולאתגרים מרכזיים סביב עבודה קבוצתית בפלטפורמה מקוונת, ואל החשיבות בבניית דרכי התערבות ומענים טיפוליים מותאמים, לבני משפחה שאיבדו את יקיריהם ממחלת הקורונה.
 

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: אובדן ושכול, זוגיות
רחל כהן
רחל כהן
פסיכולוגית
ירושלים וסביבותיה
שרונה ירקוני
שרונה ירקוני
מטפלת זוגית ומשפחתית
חיפה והכרמל, פרדס חנה והסביבה
ד"ר אורלי ליכט וייניש
ד"ר אורלי ליכט וייניש
יועצת חינוכית
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון, אונליין (טיפול מרחוק)
אריאלה מלצר
אריאלה מלצר
עובדת סוציאלית
רחובות והסביבה
יותם לביא
יותם לביא
פסיכולוג
תל אביב והסביבה
אורית גודקאר
אורית גודקאר
פסיכולוגית
אונליין (טיפול מרחוק), פרדס חנה והסביבה

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

אין עדיין תגובות למאמר זה.