לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
רשימת קריאה: פגיעה מינית בילדותרשימת קריאה: פגיעה מינית בילדות

רשימת קריאה: פגיעה מינית בילדות

רשימות קריאה | 28/3/2022 | 4,522

מאמרים העוסקים בפגיעה מינית בילדות, באבחנה ובטיפול, בחרדה ובטראומה המלוות את האדם הפגוע בבגרותו, במרכזיותו של הספק בחווית הפגיעה ובשחזור הזיכרון. המשך

 

פגיעה מינית בילדות היא נושא מורכב ומסועף מבחינה טיפולית, שיש לו השפעות בראש ובראשונה על האדם הנפגע, בילדותו ולאורך חייו, וכן על התא המשפחתי שבו התרחשה הפגיעה, על התא המשפחתי החדש ואף על המטפל שנחשף לסיפור הפגיעה בטיפול. ברשימה שלפניכם מופיעים מאמרים מגוונים שעוסקים בהיבטים שונים של הפגיעה המינית בילדות: בחרדה ובטראומה המלוות את האדם הפגוע בבגרותו, במרכזיותו של הספק בחווית הפגיעה ובשחזור הזיכרון, בהשלכות הפגיעה בילדות על אירועי חיים ובהתמודדות ההורים שילדם האחד פגע מינית בילדם האחר. כמו כן, מובאות סקירות מתוך ספרן של דיוויס ופראולי, "הטיפול במבוגרים שהיו קורבנות לפגיעה מינית בילדותם".

רשימת קריאה: פגיעה מינית בילדות

גילוי עריות בין אחאים -הטראומה ההורית

נעמה בר-שדה | 9/19/2006
חשיפת גילוי עריות בין אחאים, עלולה להפר את האיזון האישי והמשפחתי. ההורים מתקשים להכיל את ילדיהם האהובים, שנושאים מעתה תארים קשים של תוקף וקורבן, פוגע ונפגע. לרגע ואף יותר נשללת מהם היכולת הטבעית לתמוך בכל ילדיהם, והם ניצבים מול דילמת בחירה בלתי אפשרית. הטראומה כה קשה ומשתקת, עד שחוויית ההורות "הכול-יכולה" נסדקת ומתערערת. ראייתם כָּמטפלים הראשונים והעיקריים של ילדיהם, מובילה להכרה בצורך בריפוי ההורות שלהם, כחלק בלתי נפרד מתהליך ריפוי הטראומה של ילדיהם.
 

חשיפת הסוד ושחזור זיכרונות - סקירת פרק מתוך הספר Treating the Adult Survivor of Childhood Sexual Abuse

הילה לב ארי וערבה זאבי | 5/30/2021
מאמר זה מהווה סקירה וסיכום של הפרק החמישי בספרן של Jody Messler Davies ו-Mary Gail Frawley, אודות טיפול בבוגרים שורדי התעללות מינית בילדות, שכותרתו באנגלית "Disclosure and the Recovery of Memories". הפרק עוסק בתהליך חשיפת הסוד של התעללות מינית בילדות במהלך טיפול בנפגעים.
 

היה או לא היה: מרכזיותו של הספק בפגיעה מינית בילדות

אסנת לקר | 2/18/2014
יום העיון של מרכז "פעימות" עסק במרכזיותו של הספק בפגיעה מינית בילדות. בכל אחת מן ההרצאות הוצגה פרספקטיבה אחרת של הנושא: הספק המתעורר במסגרת טיפול; הספק המתעורר בפן המשפטי; הספק העצמי של הנפגעות כפי שבא לידי ביטוי בסיפורה האישי של שורדת גילוי עריות; והספק שמתבטא בטיפול באמנות.
 

מעבר לטראומה והחלמה

עירית סדן | 1/9/2012
מהי צמיחה פוסט-טראומטית? מדוע היא מאתגרת במיוחד בתחום של טראומה מינית, בעיקר פגיעה מינית בילדות? איך מטפלים יכולים לעבוד עם האתגרים הללו לאור הטראומה, ולא רק בצלה? המאמר סוקר את התנאים המקדמים צמיחה אפשרית מחוויה טראומטית, מזהה מכשולים ייחודיים בקרב המתמודדים והמתמודדות עם טראומה מינית, ומסמן קשיים ואתגרים בעבודה הטיפולית.
 

ללא אבחנה: מחשבות על העדרה של אבחנה פסיכיאטרית לניצולות של תקיפה מינית ממושכת בילדות

נועה בר חיים | 5/21/2012
המאמר מבקש לפרוש בפני הקוראים את האבחנה "תסמונת בתר-חבלתית מורכבת" (complex PTSD), מנסה להציג תשתית רעיונית לאבחנה, להתאימה לתבנית הקיימת במדריך האבחוני ה-DSM, להתייחס לאבחנה המבדלת ולבחון את המשמעויות החברתיות של היעדר אבחנה פסיכיאטרית הולמת לנפגעי טראומה מינית ממושכת בילדות.
 

החייאה והישרדות בחדר הטיפול

יעל איתי פק | 11/7/2011
ספרן החשוב של דיוויס ופראולי, "הטיפול במבוגרים שהיו קורבנות לפגיעה מינית בילדותם", יוצר אינטגרציה מפרה בין תפיסות פסיכואנליטיות לבין חקר הטראומה. לפי הכותבות, הטיפול הפסיכואנליטי בשורדי פגיעה מינית מתרחש דרך החייאתן של הזדהויות והזדהויות נגדיות פתולוגיות בתוך הקשר הטיפולי. להלן סקירה על הספר.
 

חיים בצל החרדה: סקירת יום העיון השנתי של מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית

אילנה יוספזון | 1/5/2014
יום העיון השנתי של מרכזי הסיוע עסק בחרדה הנובעת מפגיעה מינית, בייחוד פגיעה ממושכת בילדות, ובדרכים להתגבר עליה בתהליך הטיפולי. אילנה יוספזון מסכמת בסקירה זו את ההרצאות שהועברו ביום העיון, ומתרגשת מכך שגם קולן של המטופלות נשמע.
 

גוף ללא מנוח: מחשבות על פסיכותרפיה ממוקדת בגוף עם ילדים שחוו פגיעות מיניות

עינת שופר אנגלהרד | 10/27/2019
ילדים שחוו טראומה מינית, נושאים עמם זיכרונות גוף שאין להם כל רישום במיינד. במצבים אלו, הטראומה מבוטאת בפעולות, ללא כל יכולת לדבר אותה ולתת לה משמעות ופשר. במאמר אתאר את התרומה של אלווארז לטיפול בפגיעות מיניות כרוניות בילדות ואת משמעות ההקשבה והתכווננות הרגישה לידע המגולם בגוף, לזיכרון ולשכחה של הטראומה.
 

העבר אינו בהכרח גורל: מבט קליני על הריון ולידה של נשים שנפגעו מינית בילדותן

ליהי גבע-ליסר ונעמה שוורץ | 4/10/2016
מאמר זה יתמקד בניסיון להעמיק את ההבנה אודות המפגש החזיתי בין הטראומה לבין התהליכים הנפשיים והפיזיים הנורמטיביים המתחוללים בתקופת ההריון והלידה. נתאר את הפלישה של הטראומה מהעבר לתוך המציאות ההריונית העכשווית. ננסה להדגים כיצד השימוש באותם מנגנונים נפשיים שעזרו בעבר לנפגעת לשרוד מצבי לחץ, פחד וכאב הקשורים להתעללות המינית, יכולים בעצמם להפוך לגורם שמקשה על יכולותיה להתמודד עם המשימות הפיזיות והנפשיות הנדרשות ממנה בתקופה זו. מתוך הבנות אלה נדגים דגשים ייחודיים לעבודה נפשית עם נפגעות הרות. זאת תוך שאנו מחזיקות את הידיעה שתקופה קריטית זו בחייהן יכולה להפוך לא רק לזירה של רה- אקטיביזציה ושחזור טראומטי, אלא גם לשמש ככר פורה להתפתחות אלמנטים חיוביים בתפיסה העצמית והגופנית וכן להוות זרז לשינוי חיובי במערך הבין אישי.
 

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: פגיעה מינית, ילדים, מיניות, התעללות בילדים, פוסט טראומה, הפרעת אישיות גבולית
תמי חיים
תמי חיים
עובדת סוציאלית
כרמיאל והסביבה, עכו והסביבה
אליוט גרהם
אליוט גרהם
פסיכולוג
ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)
עדינה פרצובסקי
עדינה פרצובסקי
עובדת סוציאלית
חיפה והכרמל, רמת גן והסביבה
חוה גולדברג
חוה גולדברג
עובדת סוציאלית
תל אביב והמרכז
יותם לביא
יותם לביא
פסיכולוג
תל אביב והסביבה
דני שלסמן
דני שלסמן
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, כפר סבא והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

אין עדיין תגובות למאמר זה.