לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
רשימת קריאה: הפרעות חרדה אצל ילדיםרשימת קריאה: הפרעות חרדה אצל ילדים

רשימת קריאה: הפרעות חרדה אצל ילדים

רשימות קריאה | 1/1/2022 | 3,363

רשימת מאמרים שעוסקים בשיטות שונות לטיפול בחרדה אצל ילדים מגילאי גן ועד לגיל ההתבגרות, וכן בתמות ובאופנים השונים שבהם מתבטאת חרדה בקרב ילדים. המשך

חרדה היא מצב פסיכולוגי ו/או פיזיולוגי של אי-שקט שנובע מהאמונה או החשש שסכנה עתידה להתרחש. מצב זה נועד להכין את הפרט להתמודדות עם הסכנה, ויש לו ערך אבולוציוני מכיוון שהוא תורם להישרדות. הפרעות חרדה, לעומת זאת, הינן אוסף של מצבים שבהם קיימת חרדה שאינה תואמת בעוצמתה ובתדירותה לסיטואציה.

הפרעות חרדה הן בין ההפרעות הנפשיות הנפוצות בקרב ילדים עד גיל 12. שכיחות הפרעות החרדה השונות בקרב ילדים נעה בין 2.4% לבין 17% והן נפוצות אף יותר מדיכאון ומהפרעות התנהגות. החרדות הנפוצות בגילאים אלה באות לידי ביטוי בפחדי לילה, בחלומות מפחידים וסיוטים, בסימפטומים פיזיולוגיים הקשורים לחרדה, בהתקפי פאניקה, בטקסים כפייתיים ועוד. ללא טיפול מתאים בילדות, החרדות עלולות להפוך לכרוניות ולהמשיך עד לבגרות.

ברשימת קריאה זו מופיעים מאמרים שעוסקים בשיטות שונות לטיפול בחרדה אצל ילדים מגילאי גן ועד לגיל ההתבגרות, וכן בתמות ובאופנים השונים שבהם מתבטאת חרדה בקרב ילדים.

רשימת קריאה: הפרעות חרדה אצל ילדים

החרדה שבינינו: טיפול מונחה־הורים בחרדת ילדים בגישת SPACE

יערה שמשוני ואלי ליבוביץ | 1/12/2021
על אף יעילותם מבוססת המחקר של טיפול קוגניטיבי התנהגותי וטיפול תרופתי בהפרעות חרדה בילדים ובמתבגרים, רבים אינם מפיקים מהם תועלת. מכאן שיש צורך מהותי לפיתוח מודלים טיפוליים נוספים. SPACE (Supportive Parenting for Anxious Childhood Emotions) הוא טיפול מונחה־הורים, קצר־מועד ומבוסס־מחקר, המתמקד במגוון השינויים ההתנהגותיים של ההורים בניסיון להפחית את החרדה של ילדם, כלומר באקומודציות, או בהתאמות, של ההורים לחרדה של הילד. שתי מטרות הטיפול הן הפחתה שיטתית של האקומודציה ההורית וכן הגברת תגובות התמיכה של ההורים בילד. מאמר זה מתאר את הבסיס התיאורטי והאמפירי של SPACE, ומדגים את יישום הטיפול באמצעות תיאור מקרה.
 

יחד ננצח את הפחד: מודל שמשלב "עמיתים תומכים" בטיפול בילדים הסובלים מחרדה

דרורית ביקובסקי וד"ר נעמי אפל | 1/1/2017
מודל טיפולי חדש מסייע לילדים להתמודד עם פחדים וחרדות באמצעות תמיכת עמיתים בני גילם. המודל מהווה חלק אינטגרלי מטיפול קוגניטיבי התנהגותי בהפרעות חרדה אצל ילדים, כאשר הוא מוסיף לו את המרכיב של תמיכת עמיתים ושם עליו את הדגש בטיפול. המחברות מציגות את הרקע והרציונל לפיתוח המודל, לאחר מכן מוצג המודל של "עמיתים תומכים" ומודגם האופן שבו הוא יושם בטיפול בילדים בגילאי 7-13, שהתמודדו עם פחדי לילה.
 

תלונות גופניות אצל ילדים הסובלים מהפרעות חרדה

יונתן קושניר | 9/30/2012
אחד התסמינים המרכזיים של הפרעות חרדה הוא תלונות גופניות רבות, כמו כאב בטן ועוד. המאמר סוקר היבט זה של הפרעות חרדה בילדים, ומציע את הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי, שנמצא בין השאר גם כתורם לירידה בדיווח על סימפטומים גופניים.
 

הפרעות ובעיות שינה אצל ילדים עם הפרעות חרדה

יונתן קושניר | 8/26/2012
השכיחות של הפרעות שינה, הפוגעות בתפקוד היום יומי של ילדים וגורמות למצוקה הורית, גבוהה ביותר בקרב ילדים עם הפרעות חרדה, ובפרט בקרב ילדים הסובלים מחרדת נטישה, מ-OCD, מפחדי לילה, מ-PTSD ומחרדה מוכללת. סוגי הפרעות השינה משתנים בהתאם לסוג הפרעת החרדה. מחקרים מראים כי אסטרטגיות הוריות לא יעילות תורמות להימשכותן ואף להתגברותן של הפרעות החרדה והפרעות השינה.
 

למה חשוב לטפל בפחדים והפרעות חרדה של ילדים וילדי גן: עקרונות טיפול קוגניטיבי התנהגותי

יונתן קושניר | 11/30/2012
הפרעות חרדה הן בין ההפרעות הנפוצות ביותר בילדים ובמתבגרים והן משפיעות בצורה שלילית על מגוון תחומים בחיי הילד והמשפחה. ברוב המקרים לא תאובחן רק הפרעת חרדה אחת, והילדים יסבלו ממספר הפרעות חרדה או מהפרעה פסיכיאטרית נוספת. למרות השכיחות הגבוהה וההשלכות השליליות המשמעותיות, הפרעות חרדה בילדים ובמתבגרים לרוב אינן מאובחנות ואינן מטופלות. זיהוי מוקדם ונגישות רבה יותר לטיפולים יעילים יכולים להפחית באופן משמעותי את ההשפעה השלילית על תפקוד הילד והמשפחה ואת ההשלכות העתידיות של הפרעות החרדה. במאמר זה אסקור מספר עקרונות טיפול קוגניטיבי התנהגותי בילדים ובילדי גן.
 

חרדת נטישה אצל ילדים

ג'ודי רובינשטיין | 6/1/2005
המאמר מפרט את הגורמים השונים לחרדות נטישה, את הסימפטומים לתופעה,ואת דרכי ההתמודדות איתה. יש להתייחס להתנהגות חרדתית בתקופת הילדות המוקדמת גם כשהיא מוקצנת, כאל התנהגות תקינה. התנהגות חרדתית קשה ככל שתהיה, כולל חרדת נטישה, אינה מעידה בהכרח על קושי נירוטי רגשי.
 

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: חרדה, ילדים, טיפול בילדים
בר מנדלביץ'
בר מנדלביץ'
עובדת סוציאלית
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
שרון ושומרון, אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה
ד"ר  מיכל מן
ד"ר מיכל מן
עובדת הוראה
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון, אונליין (טיפול מרחוק)
מיכאל אמיר
מיכאל אמיר
עובד סוציאלי
תל אביב והסביבה
יניר מימון
יניר מימון
עובד סוציאלי
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
הלה יהלום
הלה יהלום
פסיכיאטרית
תל אביב והסביבה, פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
דימה גוטמן
דימה גוטמן
עובד סוציאלי
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק)

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

אין עדיין תגובות למאמר זה.