לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
רשימת קריאה: טיפול בהפרעת אישיות גבוליתרשימת קריאה: טיפול בהפרעת אישיות גבולית

רשימת קריאה: טיפול בהפרעת אישיות גבולית

רשימות קריאה | 1/1/2022 | 2,509

רשימת קריאה של מאמרים שעוסקים בסקירה ובטיפול בהפרעת אישיות גבולית בגישות שונות: סכמה תרפיה,DBT, מנטליזציה, טיפול ממוקד העברה. המשך

 

הפרעת אישיות גבולית היא הפרעת אישיות שמשתייכת לאשכול ב' של הפרעות האישיות ב-DSM-5. הכינוי "גבולית" נובע מכך שבעבר התייחסו אליה כאל הפרעה שנעה "על הגבול" בין נוירוזה לפסיכוזה. ההפרעה מאופיינת בתנודות קיצוניות במערכות יחסים בין-אישיות, בתחושת העצמי ובמצבי הרוח, וכן בנטייה לאימפולסיביות. בין אחוז אחד לארבעה אחוזים מהאוכלוסייה מאובחנים בהפרעה, כאשר יותר נשים מאובחנות מאשר גברים. כמו כן, המחקר מצביע על כך שקיים קשר בין טראומה להפרעת אישיות גבולית, וישנם מטפלים רבים שרואים את הפרעת האישיות הגבולית למעשה כביטוי של הפרעת פוסט טראומה מורכבת (CPTSD).

רשימת הקריאה שלפניכם מכילה מאמרים מגוונים המציעים סקירה רחבה של מגוון טיפולים בהפרעה, ביניהם סכמה תרפיה; טיפול מבוסס מנטליזציה, וכן תפקידה של האם בהבניית היכולת למנטליזציה; טיפול פסיכודינמי ממוקד-העברה; וכן טיפול דיאלקטי התנהגותי (DBT).

 

 

רשימת קריאה: טיפול בהפרעת אישיות גבולית

טיפול מבוסס מנטליזציה להפרעת אישיות גבולית: סקירת מאמרם של אנתוני בייטמן ופיטר פונגי

12/3/2020
אנתוני בייטמן הוא פסיכיאטר ופסיכותרפיסט ב - (University College London (UCL ובמרכז אנה פרויד בלונדון. פיטר פונגי הוא פסיכולוג קליני ופסיכואנליטיקאי וראש המחלקה למדעי הפסיכולוגיה והשפה ב-UCL. השניים פיתחו יחד את הטיפול מבוסס המנטליזציה להפרעת אישיות גבולית. במאמר זה הם מסבירים את התיאוריה, המבנה והעקרונות של טיפול מבוסס מנטליזציה לטיפול בהפרעה זו.
 

על קצה המזלג: גישת "עיסוק בעיבוד מנטאלי" (mentalizing) והפרקטיקה הטיפולית בהפרעת אישיות גבולית (Mentalizing Based Treatment)

ד"ר אילן דיאמנט | 10/27/2008
מאמר זה נכתב במטרה לאפשר לך "נגיעה", לסקרן אותך, להציג לך גישה תיאורטית וטיפולית המשלבת ישן וגם חדש, יצירתית כשלעצמה, אך מספרת לנו את המובן מאליו, מדברת את המחשבה שלא אמרנו לעצמנו במילים. אנסה לשכנע אותך כי הבנה של תהליכי "עיסוק בעיבוד מנטאלי" מאפשרת לחדד, להבהיר ולהקל על החשיבה הקלינית והפרקטיקה הטיפולית במטופלים בעלי הפרעת אישיות גבולית הסובלים ממצבים מנטאליים ראשוניים. המאמר סוקר את ההגדרה של "עיסוק בעיבוד מנטאלי", את אבני הדרך להתפתחות של היכולת ל"עיסוק בעיבוד מנטאלי", המכשולים ההתפתחותיים היוצרים את הליקוי ב"עיבוד מנטאלי" של בעלי הפרעת אישיות גבולית, חולשת "עיבוד מנטאלי" בהפרעת אישיות גבולית והעקרונות המרכזיים של הפרקטיקה הטיפולית.
 

טיפול ממוקד-העברה להפרעות אישיות קשות

יוגב קיויתי וקנת' נ. לוי | 4/29/2019
טיפול ממוקד-העברה (TFP; Transference-Focused Psychotherapy) הינו פסיכותרפיה פסיכודינאמית המיועדת לטיפול באנשים המאובחנים עם הפרעות אישיות קשות ובמיוחד הפרעת אישיות גבולית. TFP הינו טיפול אינדיבידואלי חוץ-אשפוזי המבוסס על תיאוריית יחסי האובייקט של אוטו קרנברג ומספר מחקרים מצביעים על יעילותו בהפחתת סימפטומים ובשינויים באישיות. כיום, הטיפול מיושם בהצלחה במספר רב של מדינות ברחבי העולם, אך אינו נפוץ בישראל. המאמר הנוכחי סוקר את המטרות, התיאוריה, המבנה והטכניקות של TFP וכן את העדויות האמפיריות ליעילותה של הגישה. המאמר מסתיים בתיאור הפוטנציאל הרב שטמון בגישה עבור מערכת בריאות הנפש בישראל, מתוך מטרה לעודד תהליך של הכשרה והטמעה של הגישה בארץ בשנים הקרובות, אשר עשוי לשפר את שירותי בריאות הנפש לאוכלוסיית מטופלים רחבה.
 

קווי מתאר לטיפול פסיכולוגי בהפרעות אישיות - מהדורה שנייה

גיורא זקין, ד"ר אילן דיאמנט, אמירה ישראלי, אשכול רפאלי והגרה פלדמן | 2/7/2017
חוברת המאמרים 'קווי מתאר לטיפול פסיכולוגי בהפרעות אישיות' ראתה אור לראשונה בשנת 2014 וכללה סקירה של כמה גישות מרכזיות: יחסי אובייקט (טיפול ממוקד העברה), מנטליזציה, גישה דיאלקטית התנהגותית, פסיכולוגיית העצמי וגישה אינטגרטיבית. כעת יוצאת לאור ומובאת כאן במלואה המהדורה החדשה, אשר כוללת, מלבד הגישות שכבר נסקרו, גם סקירה רחבה של שיטת טיפול "ממוקדת סכמה". החוברת נועדה לשרטט קווי מתאר לגישות הטיפוליות המודרניות בהפרעות אישיות גבוליות. היא מציגה את התיאוריות עליהן מבוססות השיטות השונות וסוקרת את הטכניקות העיקריות לטיפול שנגזרות מהן. לאורך החוברת באים לידי ביטוי הדומה והשונה בין התאוריות והגישות הטיפוליות ומובאות דוגמאות לצורות אופייניות של התערבות.
 

מעבר לתיאטרון הנפש: מה עובד בטיפול בהפרעת אישיות גבולית?

רננה שטנגר אלרן | 3/25/2014
הכנס "מה עובד בטיפול בהפרעת אישיות גבולית?" הציג שלוש גישות טיפולית מבוססות מחקרית – DBT, MBT, TFP – תוך הצגת הבסיס התיאורטי שלהן והדגמתן באמצעות משחק תפקידים עם שחקנית.
 

"אימא חושבת משמע אני קיים" - מצבי טרום מנטליזציה והפרקטיקה הטיפולית בהפרעת אישיות גבולית

ד"ר אילן דיאמנט | 11/19/2009
במאמר מתואר כיצד העדר היכולת של האם לשקף לפעוט את מצבו המנטלי מביאה להתפתחות מצבי תודעה טרום מנטליים, השכיחים בעבודה הקלינית עם מטופלים הסובלים מהפרעת אישיות גבולית. מתוארת אופנות המצביעה על העדר עיסוק במנטליזציה - "משוואה נפשית" (psychic equivalence); אופנות המצביעה על עיסוק מדומה במנטליזציה -"העמדת פנים" (pretend mode); ואופנות המצביעה על בולטותם של המעשים על המילים - "מצב טלאולוגי" (Teleological mode). המאמר כולל תיאור קצר של השתמעות התיאוריה לגבי הפרקטיקה הטיפולית במסגרת טיפול מבוסס מנטליזציה.
 

מצגת ההרצאה "טיפול דיאלקטי התנהגותי להפרעות אישיות גבולית"

אמירה ישראלי | 1/27/2007
טיפול דיאלקטי התנהגותי (DBT) לנערות עם הפרעת התנהגות: התאמת הטיפול למטופלת או המטופלת לטיפול? מצגת ההרצאה של אמירה ישראלי בכנס "אבחנה מבדלת", חיפה, חנוכה 2006
 
רשימת קריאה: טיפול בהפרעת אישיות גבולית - קריאה נוספת

קריאה נוספת

 


- פרסומת -


- פרסומת -

Bateman, A., & Fonagy, P. (2004). Psychotherapy for borderline personality disorder: Mentalization based treatment.

Kernberg, O. F. (1993). Severe personality disorders: Psychotherapeutic strategies. Yale University Press.‏‏

Linehan, M. (2014). DBT? Skills training manual. Guilford Publications.

 

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: הפרעות אישיות, פסיכותרפיה, הפרעת אישיות גבולית
פטריסיה יודילביץ'
פטריסיה יודילביץ'
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון, פתח תקוה והסביבה
דגנית כספי
דגנית כספי
עובדת סוציאלית
אונליין (טיפול מרחוק), עכו והסביבה, נתניה והסביבה
רחל כהן
רחל כהן
פסיכולוגית
ירושלים וסביבותיה
דנה בן מנשה
דנה בן מנשה
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון
ד"ר תמר שביט פסח
ד"ר תמר שביט פסח
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון, פתח תקוה והסביבה
ד"ר יונתן דוידוב
ד"ר יונתן דוידוב
עובד סוציאלי
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק)

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

אין עדיין תגובות למאמר זה.