לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
רשימת קריאה: ברית טיפולית (Therapeutic Alliance)רשימת קריאה: ברית טיפולית (Therapeutic Alliance)

רשימת קריאה: ברית טיפולית (Therapeutic Alliance)

רשימות קריאה | 29/3/2022 | 4,097

רשימת מאמרים העוסקים בברית הטיפולית, או בקשר הטיפולי, בין המטפל למטופל במסגרת פסיכותרפיה. המשך

 

הברית הטיפולית, המופיעה בספרות במונחים שונים, בהם "ברית עבודה" או "קשר טיפולי", מוגדרת כמאמץ משותף של המטפל והמטופל, המבליט את המטרות והמשימות המוסכמות בהדדיות, בתוך מסגרת של קשר רגשי משמעותי. כיום הברית הטיפולית נחשבת לאחד המנבאים המשמעותיים ביותר להצלחתו של טיפול פסיכולוגי. לרוב, הערכת הברית הטיפולית מתבססת על שלושה פרמטרים: (1) הקשר בין העוזר לנעזר, המאופיין בממדים רגשיים כגון אמון, חיבה הדדית, חמימות ואמפתיה; (2) מטרות ההתערבות, המשקפות את התכלית שלשמה נערך מפגש העזרה; (3) המשימות המייצגות את המחויבות ואת ההסכמה ההדדית על אודות הדרכים להשגת מטרות ההתערבות.

ברשימה שלפניכם מופיעים מאמרים שעוסקים בברית הטיפולית בטיפול במבוגרים ובילדים, בעבודה פסיכודינמית ובתהליכי התמקדות, במפגשים פנים אל פנים ובתהליכי ייעוץ מקוונים ובעבודה עם אוכלוסיות שונות. בנוסף, מובאת סקירת מאמר שעוסק בקרע ואיחוי בברית הטיפולית.

 

רשימת קריאה: ברית טיפולית (Therapeutic Alliance)

ברית טיפולית (Therapeutic Alliance) בטיפול בילדים

נעמה בר-שדה | 4/24/2004
שורשי המושג "ברית טיפולית" (Therapeutic Alliance) נעוצים בהמשגה של Richard Stebra (1934) אשר דיבר על "פיצול באגו" של המטופל, הנמצא בתהליך פסיכואנליטי. את המושג עצמו טבע Zetzel ב-1956. המאמר עוסק בשורשי המושג, בברית הטיפולית עם ההורים והילד, ובפגישה הראשונה בה נטמנים זרעי הברית הטיפולית.
 

הברית הטיפולית ומקומה של הגמישות והיצירתיות בעבודה עם מתבגרים ומבוגרים נפגעי תקיפה מינית

נעמה בר-שדה | 2/19/2008
בסיטואציה הטראומטית של הפגיעה המינית, מובנית בעייתיות אשר נוגעת בגבולות ובשימוש לרעה של הגמישות. המאמר יעסוק בהיבטים הקשורים בהתהוותה של הברית הטיפולית הייחודית לנפגעי לתקיפה מינית, ביצירתיות ובגמישות הנדרשת מן המטפל כדי לאפשר תהליכים כמו מעבר מהתאמה אקטיבית טוטאלית לדה-התאמה או העזה להאזין ולהגיב לצרכים הייחודיים של המטופל.
 

סקירת מאמר: קרעים, מבואות סתומים ואנאקטמנט

9/28/2021
קרעים בברית הטיפולית הם רגעים שכוללים כשלים אפתיים, אנאקטמנטס (enactments), ואירועים של חוסר הבנה. ספרן וקראוס מסבירים שקרעים קשורים באקטיבציה של דפוסים בינאישיים לא פונקציונליים, ולכן יהיה יעיל לחקור אותם בתוך הפגישה הטיפולית עצמה. הם טוענים שבמחקר בנושא נמצא כי קרעים שאינם מתאחים קשורים להתדרדרות של הברית הטיפולית, ועשויים להוביל לתוצאות טיפול גרועות ולנשירה של המטופל. הכותבים מציעים שפתרון מוצלח של קרע, או רגעים של משא ומתן משמעותי בעקבות רגעי מתח בתוך הטיפול, יכולים לעודד צמיחה ותובנה גם אצל המטפל וגם אצל המטופל.
 

פסיכותרפיה והתמקדות: על חשיבות הקשר הטיפולי בתהליכי התמקדות

דני שראל | 4/4/2021
אם ליווי התמקדות הוא מעשה טיפולי, שבכוחו לסייע לאדם במצוקה ואף לחולל שינוי פנימי, האם בכוחו להחליף את הפסיכותרפיה הדינמית? המאמר יעסוק בשאלה זו דרך סיפור על ליווי התמקדותי ולו שני המשכים שונים: בראשון התהוותה והתקיימה "ברית טיפולית" יציבה, ובשני הקשר הסתבך, הברית הטיפולית התערערה והליווי ההתמקדותי נחסם. המחבר סבור, בעקבות ג'נדלין, שהקשר הטיפולי הוא הגורם החשוב ביותר בהצלחתו של טיפול. תהליכי התמקדות יכולים להעשיר, להעמיק ולסייע מאד לטיפול, אבל אין בכוחם להיות הגורם הבלעדי בטיפול. כדי להיחלץ מהסתבכויות שטיפולים מזמנים לנו יהיה צורך בהבנת תהליכים בינאישיים שמוכרים מעולם הפסיכותרפיה הדינמית. מאמר זה הוא קריאה לבנות מערכת הכשרה, תמיכה, ייעוץ והדרכה למלווי תהליכי התמקדות.
 

פנייה לקבלת סיוע נפשי ברשת: יחסי עזרה וברית טיפולית בתהליך ייעוצי מקוון

ניר ויטנברג | 12/9/2014
במאמר זה מתוארים מאפייניו הייחודיים של קשר ייעוצי המתקיים במסגרת שיח כתוב ברשת, ונבחנים ביטוייה של הברית הטיפולית ביחסי הסיוע הללו. מתן סיוע רגשי באמצעות האינטרנט חורג מדפוסי השיח הטיפולי המקובל נוכח שונות רבה ביציבות מסגרת ההתערבות, היעדר התקשורת הבלתי מילולית ומחסור במאפיינים נוספים המספקים אינפורמציה משמעותית על המטופל. אולם קשת רחבה של מחקרים שבחנו אתרים ותוכניות שהציעו התערבות טיפולית ברשת מצביעים על אפקטיביות ותרומה אישית משמעותית. המחבר מציג סקירה של הספרות הקיימת על ברית טיפולית ברשת ובמפגש פנים אל פנים, וכן ממצאים ממחקר שנערך בקרב בני נוער שפנו לעזרה במסגרת אתרי סיוע בישראל.
 

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: יחסי מטפל מטופל, העברה והעברה נגדית
אורית גודקאר
אורית גודקאר
פסיכולוגית
אונליין (טיפול מרחוק), פרדס חנה והסביבה
דורון ברסלבסקי
דורון ברסלבסקי
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה
אדוה קידר
אדוה קידר
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה
אורלי צרפתי פרידמן
אורלי צרפתי פרידמן
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
חן זליג
חן זליג
עובד סוציאלי
רחובות והסביבה, תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
מתן מלר
מתן מלר
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

אין עדיין תגובות למאמר זה.