לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
רשמים מהכנס הבינלאומי לפסיכואנליזה התייחסותיתרשמים מהכנס הבינלאומי לפסיכואנליזה התייחסותית

רשמים מהכנס הבינלאומי לפסיכואנליזה התייחסותית

כתבות שטח | 4/7/2009 | 9,520

ההרצאות בכנס ההתייחסותי היו כולן מרתקות, אך היו כמה שבמיוחד תפסו את ליבי וחושי והעבירו אותי לתוך אווירת החלום או הפנטסיה אשר בתוכה שהינו ושרינו, בערנות מלאה, לאורכו... המשך

 

 

סיפורי שחרזדה ותפילה של רוסיני במזג אויר מעונן פוליטית

רשמים מהכנס הבינלאומי לפסיכואנליזה התייחסותית

תל אביב, 24-27 יוני 2009

מאת חוה קדוש


- פרסומת -

ההרצאות בכנס ההתייחסותי היו כולן מרתקות, אך היו כמה שבמיוחד תפסו את ליבי וחושי והעבירו אותי לתוך אווירת החלום או הפנטסיה אשר בתוכה שהינו ושרינו, בערנות מלאה,  לאורכו של כל הכנס. זו אינה סקירה של הידע הרב שהוצג בכנס זה, כי אם ניסיון להעביר אל הכתב את החוויה שלי, של להיות עם אחרים שם - מטפלים צעירים ובוגרים, חדשים וותיקים, מורים ותלמידים, הוגים, קוראים וכותבים. כולם יחד במליאה, מאות נשמות ונשימות דחוסות במרתפי המלון, מחפשות ופוגשות קשר, קירבה, מגע והתייחסות אנושית.

 

חווית החלום והביחד התפתחה מתוך מפגש ראשוני עם קולו המונוטוני של מלקולם סלאבין, בנתחו את סיפורי ערב (סיפורי "אלף לילה ולילה") כדוגמה לנרטיב יצירתי של ריפוי  האחר – הוא המלך –  המאיים על חיי שחרזדה; החוויה העמיקה במפגש הערב החזיתי והטוטלי עם הסרט "ואלס עם באשיר" והשיח שאחריו עם היוצר; והמשיכה להתעצם דרך המוסיקה ונגינת דיבורו האיטלקית של ג'יאני נביוסי, שדיבר על חשיבות הגוף כבסיס הזיכרון של חוויית הטראומה, על "גוף זוכר" אשר רק עם שיתוף אחרים יכול להיפגש שוב עם החוויה, באמצעות מקצב ותנועה רגשית. נביוסי השמיע לקהל תפילה שהלחין רוסיני ליחידים ומקהלה, והדגים דרכה את עוצמת היחד ומשמעויות השיתוף. לא היה צורך בהרבה מילים נוספות.

 

בתוך האווירה הקסומה חשתי גם את  העננה הפוליטית. נראה היה שדי בעקשנות, חלק לא קטן מהאורחים ניסו לכפות עמדה פוליטית נגד המדיניות הישראלית בקונפליקט האזורי. נפתח מרחב גדול מאד, ותביעה, לתת מקום למצוקת הפלשתינאים, אבל לא כל כך קל היה למצוא מקום למצוקה היהודית והישראלית. החוויה היתה כאילו ישראל נדרשת להסכים עם העמדה  הביקורתית המקובלת, התובעת ויתור על כוחניות לטובת הנזקקות הפלשתינאית. היתה לי הרגשה שפשוט קשה לתת מקום למצוקה של העצמי, ועל זה הולבשו ניסיונות פוליטיים - פוליטיים מדי לטעמי. אולם, היה גם בכנס מקום לקושי של המטפל להתבונן לתוך עצמו ולהכיל את שנמצא שם, הפן הפרטי של הצל כפי שהוצג בדבריו של פיל ברומברג בראיון מוקלט מראש בוידאו.

הרגעים בהם נערך עיבוד של חוויות הכנס הללו היו בשעת קבוצת הבוקר – 45 דקות מדויקות של עבודה נפלאה, ולטעמי גם מועילה. מפגש הבוקר אפשר מרחב התייחסותי עשיר ומעמיק להתמודדות ועיבוד הזוויות השונות של "צילו של הזיכרון". אולי גם עיבדנו את צילה של ההוויה האנושית, הצל שאף אחד לא רוצה להכיל ולנכס לעצמו, לחיות עימו באחריות, ולכן מושלך ומוטל על האחרים. הצללים התכניים היו בעיקר סביב טראומת השואה, והשתלשלות משבריה לימינו אלה.


- פרסומת -

בולטת במיוחד עבורי לאורך הכנס היתה החוויה של המפגש בין חלקי זהויות בתוכנו - הפרטית והחברתית, האישית  והמקצועית, הפוליטית והאנושית. ובעיקר – איך לעזאזל מחברים ביניהם וחיים עם זה בשלום? בעיני, כל המשתתפים חוו קונפליקט זה והתנהגו ודיברו אותו בקולות שונים.

 

באתי לכנס הזה לראות ולשמוע את המורים מהם למדתי ואת כתביהם קראתי. אכן כך היה. אולם, עלי לציין שבמיוחד התרשמתי והושפעתי דווקא מאלה שלא הכרתי קודם לכן – מעבודות מקוריות, חשיבה יצירתית, ובעיקר מההומאניות. שמחתי לקחת חלק בכנס, להווכח שאת מקומו של ההוגה המרוחק והמנוכר קמעה מימים עברו, תפסו אנשים חמים חכמים וקרובים. נהניתי לפגוש מכרים חדשים וללמוד מחוויות מעשירות אלה.

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: פסיכולוגיה התייחסותית
אורי לבוא ורדינון
אורי לבוא ורדינון
פסיכולוג
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
מורן זיו אש
מורן זיו אש
עובדת סוציאלית
שרון ושומרון, פתח תקוה והסביבה
ד"ר תמר שביט פסח
ד"ר תמר שביט פסח
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון, פתח תקוה והסביבה
הדס גור
הדס גור
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
מיכל לוין
מיכל לוין
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, רמת גן והסביבה
עדי פדר
עדי פדר
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

אין עדיין תגובות למאמר זה.