לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
מה הסיפור? על התפתחות היכולת הנרטיבית / ד"ר מיכל סגלמה הסיפור? על התפתחות היכולת הנרטיבית / ד"ר מיכל סגל

מה הסיפור? על התפתחות היכולת הנרטיבית / ד"ר מיכל סגל

ספרים | 29/3/2008 | 19,414

הספר מאפיין צדדים שונים של הכושר הנרטיבי האנושי ומלווה את התפתחותו החל מגיל שלוש לערך. כושר זה ממשיך להתפתח גם שנים רבות לאחר הילדות, המשך

מה הסיפור? על התפתחות היכולת הנרטיבית

 

מיכל סגל

מה הסיפור?

על התפתחות היכולת הנרטיבית

הוצאת מכון מופ"ת

 

הספר מה הסיפור? על התפתחות היכולת הנרטיבית מאפיין צדדים שונים של הכושר הנרטיבי האנושי ומלווה את התפתחותו החל מגיל שלוש לערך. כושר זה ממשיך להתפתח גם שנים רבות לאחר הילדות, וחקירת ההתפתחות הנרטיבית המאוחרת היא לב העניין בספר.

לספר שני חלקים :

החלק הראשון - מביא את הרקע לעיסוק בנרטיבים מההיבט של הפסיכולינגוויסטיקה הכללית וההתפתחותית. לחלק זה תפקיד כפול: מצד אחד הוא מצביע על תחומי העניין של הבלשנות בהקשריה הקוגניטיביים והחברתיים בסוגה הנרטיבית, ומצד שני הוא מעמיד רקע תיאורטי למחקר המוצג בחלק השני .

החלק השני - מציג מחקר שבחן את ההתפתחות הנרטיבית בהתבגרות. המחקר התבסס על סיפורים שהופקו ממסַפרים משלוש קבוצות גיל: טרום- מתבגרים, מתבגרים ומבוגרים. כולם התבקשו לספר לפני קבוצה מבני- גילם על חוויה אישית הזכורה להם ממלחמת המפרץ (1991). הסיפורים החווייתיים מהמלחמה ההיא נסבו על שאלות קיומיות, כמו למשל: מי נתקע במקלחת בזמן האזעקה? את איזה ילד שכחו בחוץ? ומה עשו עם הכלב? ... .

 מטרת המחקר הייתה לבדוק את התפתחות היכולת להשתמש במנגנוני הבעה לשוניים הקרויים "אמצעי הערכה נרטיבית" (narrative evaluation) בקרב קבוצות הגיל הללו. להערכה הנרטיבית שייכים כל אותם ביטויי לשון המוסיפים לסיפור את הזווית האישית של המְסַפר והפרשנות שלו ו/או מְדָרגים את חשיבות האירועים ו/או מעצבים את הרעיונות שלצורך הבעתם מאוזכרים האירועים. כמו כן הם גורמים למעורבות של הנמען ומוסיפים לסיפור לחלוחית של הומור ותחכום.


- פרסומת -

העבודה התבססה על מערך בן 21 קריטריונים של אמצעי ההערכה שנבנה לצורך המחקר ומהווה רשימה ייחודית. המחקר אִפשר להעמיד פרופילים התפתחותיים המציבים מדרג תלת-שלבי המתייחס לקשר בין הצורות הלשוניות של ההערכה ותפקודן בסיפור. מן המדרג עולה, כי התפתחות בכושר הנרטיבי - פירושה צבירה של יכולות: ככל שעולה גיל המסַפרים, כך עולות היכולות להתמודד בו-בזמן עם משימות רבות יותר ולארגן את המשמעות במספר רב יותר של רבדים. התלות בין התשתית הקוגניטיבית ובין התפקודים הנרטיביים שמבטאות צורות הלשון של ההערכה היא חד-כיוונית, בלתי הפיכה וסדירה. מגמות ההתפתחות שעלו במחקר הוקבלו להיבטים שונים בתיאוריות התפתחות הנוגעות לקבוצות הגיל, ובהן זו של אלקינד (Elkind) על החשיבה האגוצנטרית, זו של קוהלברג (Kohlberg) על החשיבה המוסרית, זו של סלמן (Selman)  על ההכרה החברתית וזו של פיאז''ה (Piaget) על ההתפתחות הקוגניטיבית. 

הספר מה הסיפור? עוסק בנושא רב-תחומי, המשלב בלשנות עם תורת הספרות ועם התפתחות קוגניטיבית וחברתית. והוא מיועד לקהל מגוון המתעניין בכל אחד מהתחומים הללו.  

 ד"ר מיכל סגל היא מרצה בכירה ללשון עברית ולהתפתחות שפה אצל ילדים במכללת סמינר הקיבוצים. כמו כן היא עוסקת בעריכת ספרים בהוצאת מכון מופ"ת. מיכל סגל כתבה בשיתוף עם עמיתותיה, ד"ר אניטה רום וד"ר בתיה צור, את הספר: ילד - מה הוא אומר? על התפתחות שפה מלידה ועד גיל שש.

 

 

לפניכם פרק מתוך הספר באדיבות המחברת וההוצאה לאור:

מה הסיפור? על התפתחות היכולת הנרטיבית / ד"ר מיכל סג 1  פרק 11: בחינת הקשר בין גיל ותוכן הסיפורים

מה הסיפור? על התפתחות היכולת הנרטיבית / ד"ר מיכל סג 2לרכישה ביריד פסיכולוגיה עברית​​​​​​​

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: התפתחות, מתבגרים, ספרים, גישה נרטיבית
גיא קליגמן
גיא קליגמן
פסיכולוג
ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)
איתן מאירי
איתן מאירי
פסיכולוג
מורשה לעסוק בהיפנוזה
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון, רמת גן והסביבה
הדר רוזן
הדר רוזן
עובדת סוציאלית
פרדס חנה והסביבה
רקפת כץ-טיסונה
רקפת כץ-טיסונה
פסיכולוגית
שפלה
סמדר כרמי
סמדר כרמי
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
חיפה והכרמל, עפולה והסביבה, יקנעם והסביבה
תמר גנדלר
תמר גנדלר
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

אין עדיין תגובות למאמר זה.