לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
רופא לבן אלים שחורים / אורי שורצמןרופא לבן אלים שחורים / אורי שורצמן

רופא לבן אלים שחורים / אורי שורצמן

ספרים | 24/9/2007 | 30,607

"האיש שמדבר עם אלו שמדברים לא ברור" היה הכינוי של הפסיכיאטר אוֹרי שוורצמן ביערות הגשם של גאנה. אוֹרי, שהפעיל קליניקה פסיכיאטרית ניידת בכפרים נידחים ביערות הגשם חושף בספר... המשך

 

רופא לבן אלים שחורים / אורי שורצמן

אורי שורצמן

רופא לבן אלים שחורים

רפואת נפש מערבית בג''ונגל של אפריקה

הוצאת אריה ניר

 

"האיש שמדבר עם אלו שמדברים לא ברור" היה הכינוי של הפסיכיאטר אוֹרי שוורצמן ביערות הגשם של גאנה. אוֹרי, שהפעיל קליניקה פסיכיאטרית ניידת בכפרים נידחים ביערות הגשם חושף בספר חדש, רופא לבן אלים שחורים (אריה ניר) את המפגש של הפסיכיאטריה המערבית עם אלה ''ששדים חדרו לגופם והשתלטו עליהם''. הוא ראה אותם לראשונה קשורים לבולי עץ. המוטו שליווה אותו היה שירות פסיכיאטרי הנדרש להיות זמין בתוך שטח עצום. שירות שיהיה זול מספיק למגדלי קקאו וקסווה, שהם עניים מרודים גם במונחים אפריקאיים.

איך מתחילים טיפול במקום שיש בו פסיפס של תרבויות שונות, אשר מתחלקות לפי גבולות שבטיים? באמצעות סיפורי מקרים, שאמנם מצטיירים לעתים כסיפורי דמיון ססגוניים, אבל כולם אמת והתרחשו במציאות, מתאר שוורצמן גישות אפריקאיות לבריאות הנפש. לצדן הוא מציג גישות והגדרות מערביות לאותם התסמינים, מתוך מתן אותו הכבוד והמעמד לשתי התפיסות.

אוֹרי נחשף לעולם הזה לראשונה בסככה סגורה ואפילה ספוגה בריח עז של זיעה והפרשות. לעיניו התגלו בולי עץ כבדים המונחים ע הרצפה במרחקים שווים. לאחר שהתרגלו עיניו לחשיכה הוא ראה את אנשים הקשורים אליהם בשרשרת ברזל. עשרות בני-אדם מילדים ועד קשישים מופלגים. רובם כולם היו חולים פסיכיאטריים. אורי ביקר בשש סככות כאלה ובהן מאות עקודים לבולי עץ. כבר בסיבוב הראשון זיהה שרבים מהם סובלים ממחלות פסיכיאטריות ונוירולוגיות; פסיכוזות, דיכאונות, היסטריות, תסמונות פוסט-טראומטיות, אפילפסיה ופרקינסון. כל אלו היו שם לרוב. אורי ביקש לטפל בהם בנוסף לכמרים של הכנסיות האפריקאיות החדשות, כמו הכנסייה הפנטקוסטית, לכוהנים ולכוהנות של הדתות האפריקאיות המסורתיות, להרבליסטים המטפלים בעזרת צמחי-מרפא, למכשפות בעלות כוונות טובות (בניגוד לאלו הרעות), לקוסמים שונים, ואף לכמרים קתולים, היודעים להתהלך עם בניו של השטן.


- פרסומת -

נקודות הציון למפגש היו "מתחת לעץ הבאובב העתיק" או במקום שבו באים הנשרים לחנות". שלוש מאות אנשים חיכו לו מדי שבוע, הקטנה שבהם בת שלוש, והוא ניווט את דרכו המסובכת לשם עם נזיר קתולי ונהג מקומי שהתעורר מקומה באופן מפתיע ונחשב לנס. אלה אנשים הלכו ימים תמימים בשבילי היער האדמדמים, חוצים נחלים עמוקים וביצות מצחינות, צדים חולדות-בר ושותים מיובלים נקיים ומבארות נטושות, אבל למרבה התדהמה, הם ידעו לנווט את דרכם היטב כדי להגיע ביום הנכון אל הכפר המתאים, שאליו הגיעה הקליניקה הניידת. כיצד התפשטה תוכנית הסיורים של הקליניקה הפסיכיאטרית בשטח כה עצום, בלי טלפונים, מחשבים או אפילו תחבורה הגונה, זהו פלא שלא הצליח לחשוף.

שאלה מרכזית העולה בספר המרתק היא האם רופא-פסיכיאטר שגדל, התחנך ולמד בתרבות המערבית, יכול לטפל בחולים מתרבות כל-כך שונה? מנסיונו, למרות הקשיים, התשובה היא כן! הספר רופא לבן אלים שחורים מספר על הדרך שבה עבד אוֹרי בשנים שבהן חי באפריקה. הספר אינו בא לשפוט ולקבוע מהי הגישה הטיפולית הנכונה. כרופא ביערות הגשם, כתב שוורצמן את תיאורי המקרים בדייקנות רבה, ציטט משפטים שנאמרו בלי להוסיף ובלי להחסיר, הקפיד על איות והיגוי נכון של שמות החולים ובני-משפחותיהם ושל שמות האלים, הרוחות הרעות והשדים אשר מעורבים בפתולוגיה או בהחלמה של החולה. הוא נסה למחוק כל סימן למעורבות אישית, סובייקטיבית. אבל כאשר קרא את תיאורי המקרים לאחר שנים והרחק מאפריקה, הופתע. אורי נדהם לגלות כיצד פירוט דקדקני של מציאות בתרבות אחת, עשוי להצטייר כסיפור בתרבות אחרת. בבסיס הספר עומדת הנחה כי גישות טיפוליות שונות יכולות להתקיים יחדיו. ולא רק זאת, אלא שמותר ורצוי להן להיות מושפעות זו מזו כדרך להעשיר את עצמן ואת המטפלים והמטופלים הנעזרים בהן.

המפגש הראשון של אוֹרי עם גאנה היה כבוגר לימודי רפואה צעיר בבית-החולים המיסיונרי של אַסַנְקְרַנְגְוָוה, במחוז המערבי של גאנה. זה היה המסכן והעלוב מבין כל בתי-החולים של יערות הגשם. לא רק מכשירי הדמיה, מעבדה ראויה או תמיסות חיטוי לא היו בו, אלא גם לא חשמל ומים זורמים. אוֹרי היה אז רופא תמים וחסר ניסיון, המאמין שאין מכשול שלא ניתן להתגבר עליו. בכל יום שטיפל בתינוקות רועדים ממלריה, בכל לילה שיילד תינוקות של ילדות שרק אתמול קיבלו את המחזור הראשון, ובכל פעם שהתבונן מבועת בגסיסה של קורבנות נחש הממבה הירוק, התאהב יותר ויותר בחיים ביערות הגשם. חיים פשוטים לכאורה, אך עמוסים ברגשות עזים, בייסורים וגם בחמלה. אוֹרי חזר לארץ. אחרי שמונה שנים בתל-אביב הוא חזר לגאנה לבית החולים הקתולי "סנט ג''ון של האלוהים" השוכן במעמקי יער גשם סבוך.

 

ד"ר אוֹרי שוורצמן, הוא פסיכיאטר למבוגרים, מנהל מרפאה להפרעות קשב ורכוז ולהפרעות התפתחותיות אחרות. מתמחה בטיפול ואיבחון הפרעת קשב בוגרים. כמו כן, הוא מרצה במכללת רופין, בחוג למדעי ההתנהגות. ד"ר שוורצמן נשוי לרופאת ילדים ואב לשלושה. בימים אלה הוא מתחיל בהתארגנות מחודשת לחזור ליערות הגשם לתקופה ארוכה, שם יפעיל קליניקה ניידת שבו יעסקו הוא ורעייתו בתחומי המומחיות שלהם.

 

רופא לבן אלים שחורים / אורי שורצמן 1לפניכם הפרק "התינוק של השטן" מתוך הספר באדיבות ההוצאה

רופא לבן אלים שחורים / אורי שורצמן 2 להזמנת הספר ביריד פסיכולוגיה עברית

 

שורצמן מלך הגשם, מאת אביבה לורי ב"הארץ"


- פרסומת -

מה יכולים הרופאים ללמוד מ"מכשפות", מאת תמר גולן ב"הארץ"

  

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: ספרים, רפואה, פסיכיאטריה, פסיכולוגיה רב תרבותית
ד"ר דוד זוהר
ד"ר דוד זוהר
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
עינת פיידר
עינת פיידר
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
ד"ר נורית לוי
ד"ר נורית לוי
עובדת סוציאלית
מטפלת זוגית ומשפחתית
תל אביב והסביבה
מיטל בהריר
מיטל בהריר
עובדת סוציאלית
ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)
תמר פלג שקד
תמר פלג שקד
עובדת סוציאלית
מטפלת זוגית ומשפחתית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), פרדס חנה והסביבה
ולדי פירר
ולדי פירר
עובד סוציאלי
תל אביב והסביבה, פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

אין עדיין תגובות למאמר זה.