לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
הנה הנה באה המדוזה, ילדים מהר מהר לזוזה

הנה הנה באה המדוזה, ילדים מהר מהר לזוזה

עלון פסיכולוגיה עברית | 11/7/2021 | הרשמו כמנויים

 

הנה הנה באה המדוזה, ילדים מהר מהר לזוזה

הן תמיד מגיעות, בזמן הכי לא מתאים. כשהים כחול כחול, החופש גדול גדול, השמש קופחת, והמים הקרירים קוראים לנו פנימה. הן פושטות על החופים, שקופות, כמעט בלתי נראות והופכות את הפסטורליה לשדה ארס בלתי ידוע, רוחש אי נוחות וחשש. להכנס או לא להכנס? להפקיר את עורנו לצריבה בתמורה לתנועת הגלים המערסלים את הגוף? או לעמוד על התפר שבין החול למים ולוותר על הכניסה רחוק יותר, עמוק יותר? כך או כך, משהו יותיר בנו חותם. 

המדוזות אמנם כאן, אבל גם טקסטים מקצועיים חדשים ומעניינים:

בישראל נפטרו נכון לכתיבת שורות אלו יותר מ-6,300 בני אדם ממחלת הקורונה. האובדנים הרבים – בנפש, בבריאות, בתעסוקה, במסגרות החינוך ובשגרת החיים, הובילו למצוקה רגשית גדולה בציבור. בניסיון למלא את החלל הזה, במחוז המרכז של מכבי שירותי בריאות הוחלט באוקטובר 2020 להקים קבוצת תמיכה ייעודית לבנות זוג של נפטרים מקורונה, אשר התקיימה באופן מקוון. מאמרן של עינת אינשטיין-כהן ואלכסנדרה בר-יוסף יעסוק בתיאור הקבוצה, תוך התייחסות לסוגיות ולאתגרים מרכזיים סביב עבודה קבוצתית בפלטפורמה מקוונת, ואל החשיבות בבניית דרכי התערבות ומענים טיפוליים מותאמים, לבני משפחה שאיבדו את יקיריהם ממחלת הקורונה.

מאמרו של שי גיל מתבונן בדמותו של רבי יעקב יצחק הלוי הורוביץ (1745—1815) הידוע בשמו: החוזה מלובלין, ובמסכת האירועים הטראגית שהובילה למותו, המכונה במסורת החסידית בשם: "הנפילה הגדולה". באמצעות עיון השוזר בין נקודת מבט חסידית לבין גישות פסיכודינמיות העוסקות בתהליכים תוך־נפשיים ובין־אישים לא מודעים, לצד גישות והמשגות נוספות משדה העיון הפילוסופי, נעשה ניסיון להעשיר את המושג דחף המוות – "תנטוס" – מבעד ממד מיסטי. עיון זה מטרתו להבין את הכוחות שפעמו ושהניעו את סתרי נפשו הנפתלת של החוזה, שהיה אחת מדמויות המופת המרתקות והטראגיות של חסידות פולין במאה ה-18; ולעקוב אחר חוט אריאדנה המקשר בין הדחף לקפוץ לתהום בצעירותו, לבין הנפילה מהחלון אלי התרסקות באחרית ימיו.


- פרסומת -

במדור סקירת המאמרים - מאמרו של תומאס אוגדן, כיצד אני מדבר עם מטופליי, שבו הוא מציע להימנע משפה שמזמינה את ההיבטים המודעים של המטופלים, לעודד חוסר-הבנה כמצב של אפשרות וענווה אל מול המצב האנושי הלא-נודע, ולהשתמש יותר בתיאורים מאשר בהסברים.

ובפסיכובלוגיה - 

פוסט ראשון עלה לבלוג חדש ומרגש באתר פסיכולוגיה עברית. ד"ר טל פלג-שגיא פסיכולוגית קלינית ומטפלת מינית מוסמכת, מכהנת כגזברית וראש ועדת השתלמויות של האגודה הישראלית לטיפול מיני (איט"ם), מרצה, ופעילה מאד בתחום הטיפול המיני בארץ. הבלוג יעסוק בחוויותיה, מחשבותיה ותובנותיה מעולם הטיפול הכללי, ומעולם הטיפול המיני, הן כמטפלת והן כמדריכה

רן ספיר, פסיכולוג קליני, כתב באתר "הארץ" על נושא שהשיח בנוגע אליו עד כה היה מצומצם-עד-לא-קיים: חווייתם של הורים שילדיהם מאושפזים במחלקה פסיכיאטרית

"חומרים אלה הם תערובת של מציאות ובדיה: הם באים. יושבים ומספרים. יש שנשארים לזמן קצר ויש לזמן ארוך. יש שהתמידו. יש שהסתלקו במהרה. כולם מספרים את סיפורם, כמו קוקיה שמטילה את ביציה בקן לא-לה כדי שמישהו אחר יגדל את גוזליה, מותירים בידי את הספורים" - וינייטות טיפוליות מהקליניקה של רות נצר.

מחקר שבדק מאות אלפי נבדקים מכמעט 100 מדינות: ממרחק הזמן, הקורונה לא השפיעה לרעה על בריאות הנפש של האוכלוסיה.

ובבלוג הרצאה בנעלי בית – 'רעיונות ויניקוטיאניים בקליניקה העכשווית' - סדרת הרצאות בזום מטעם מרכז ויניקוט בישראל מהשתתפות פסיכואנליטיקאים בכירים מצוות המורים של המרכז ואורחים מחו"ל, על מנת להקשיב באוזן אקטואלית לרעיונות נבחרים מתוך כתביו הרבים של ויניקוט, כפי שהם נחשבים מחדש ומקבלים חיים בפרקטיקה הטיפולית העכשווית המתקיימת בהשראתו. 

ד"ר חנה דויד שואלת ועונה - איך אפשר ללמד ילדים מחוננים בצורה שתהיה מאתגרת וגם מעניינת? דוגמה מ"שיר השירים" מאת יאקובוס קמבנליס.

ולסיום - התוכנית לפסיכותרפיה פסיכודינמית בביה"ס לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל-אביב בשיתוף פסיכולוגיה עברית, שמחים לארח אתכם לסדרת הרצאות ברוח התוכנית - פסיכותרפיה פסיכודינמית – על התנועה שבין פנים וחוץ - ההרצאות בהשתתפות סגל מרצי התכנית לפסיכותרפיה פסיכודינמית מועברות באמצעות zoom בימי חמישי משעה 20:00 עד 21:15. והשבוע הרצאתו של עמי פרגו גופרהקשר הטיפולי כריתמוס אנאליטי משותף, אה סימטרי והדדי, מהנה ומרפא - מעבר לפחד "לא להיות" קיים הפחד "להיות": מילים שמנסות "לגעת"

מדוזה

אני גרה כאן לא מאתמול
בים התיכון אל מול החול
פעם היית מלכת המצולות
הייתי רוקדת בכל המסיבות
והיום קוראים לי שרץ ימי
אפילו לא יודעים את שמי
וכשאני באה לביקור
הם מזהירים את הציבור

הנה הנה באה המדוזה
ילדים מהר מהר לזוזה
הנה הנה המדוזה ככה
תידבק לכם ישר לתחת

הייתי קמה צועקת מוחה,
אבל יש לי אופי של רכיכה
ומה זה לא בא לי שיתחילו לשאול
למה יש לך ראש כחול
ויקראו לי הנדבקת (הנה זאת המגעולה)
לכי לכי מתעלקת (מביאה בחילה)
וגם אם אתכוון לטוב
יצעקו לי מקרוב...

(מילים: ירדן בר כוכבא, לחן: אבי גרייניק)

Photo by Dimitri Iakymuk on Unsplash

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא:
איתן מאירי
איתן מאירי
פסיכולוג
מורשה לעסוק בהיפנוזה
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון, רמת גן והסביבה
אריאלה חורב
אריאלה חורב
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
תל אביב והסביבה, פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
מור ויימן גרובר
מור ויימן גרובר
פסיכולוגית
תל אביב והמרכז, טיפול מרחוק דרך האינטרנט
סילבנה הקיאר
סילבנה הקיאר
פסיכולוגית
מורשה לעסוק בהיפנוזה
אונליין (טיפול מרחוק), אשקלון והסביבה
אלון עשת
אלון עשת
עובד סוציאלי
כפר סבא והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
אילן גוריון
אילן גוריון
פסיכולוג
חיפה והכרמל, עפולה והסביבה, נצרת והסביבה

עוד בבלוג של עלון פסיכולוגיה עברית

רכבת ההרים הרגשית שאפיינה את השבוע בו דמעות הפכו לזיקוקים, מאטה דהירתה. אלא שבעוד שרובנו מנסים 'לחזור...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.