לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
יום אחד, נמצא הר ששווה להלחם עליו

יום אחד, נמצא הר ששווה להלחם עליו

עלון פסיכולוגיה עברית | 2/8/2020 | הרשמו כמנויים

יום אחד נמצא הר ששווה להלחם עליו

השבוע צוין תשעה באב, ושימש כנשא תוכן של מה שבין כה מורגש ומדובר – החשש מהתפרקות וחורבן, אווירה של פילוג, משאלה לאחדות, הסגולות של שנאה ואהבה, והתקווה לנחמה. האלימות נוכחת ומקבלת פנים שונות במרחב, ובמילה רצח נעשה שימוש חוזר ומבלבל, שנשען על פוסט-טראומה-לאומית שאותותיה ניכרים בנפש העם. ואפרופו נפש העם, האם לנו, העוסקים בנפשות, יש מה לומר על נפשו של העם, ולא רק על נפשו של הפרט בתקופה לא יציבה זו? האם התאוריה יכולה לסייע בניסוח הבנה מעמיקה של ההתרחשות בבית הלאומי שלנו?

בינתיים השבוע מאמרים וטורים מעניינים ומעוררים מחשבה.

פחד מיציאה למרחב הציבורי, חשש מפגיעה בפרנסה - אלה הם רק חלק מההיבטים של המחיר הנפשי שמגפת הקורונה, כמצב לחץ קולקטיבי, כבר גובה מילדים ומשפחותיהם. מאמרן החדש של ד"ר רתם שטרנברג ופרופ' אסתר כהן יוצא מנקודת הנחה שהסיוע למשפחות שחוות מצוקה בתקופה זאת יכול להיתרם מהניסיון שהצטבר בשנות פעילותן של היחידות הקליניות במרכזי החוסן ביישובי עוטף עזה, המסייעות למשפחות המתמודדות עם האיום הביטחוני המתמשך באזור. 

קבוצות דינאמיות לטיפול בילדים הינן בעלות מאפיינים המבדילים אותן מקבוצות מבוגרים. התערבויות יעילות, עבור הקבוצה והפרטים בה, בקבוצות מסוג זה הינן שונות במהותן מהתערבויות שרווחות בטיפול פרטני בילדים או בטיפול קבוצתי במבוגרים, זאת בשל מאפייני הקבוצה הייחודיים. עמית וולק וענת פלג ורזגר מוצגים ארבעה סוגי התערבויות בעלות ערך טרנספורמטיבי בקבוצות ילדים.

שמעתם?! השחקנית שירה האס מועמדת לפרס האמי על תפקידה בסדרה "המורדת"; זו הזדמנות להיזכר בטקסט המרתק שכתבה חלי טל שלם על הסרט "פרינסס", שבו שיחקה האס את אדר, ש"חורכת את המסך ואת הלב במסעה האמיץ בהתמודדות עם פגיעה מינית. פגיעה זו מתחילה באופן אמורפי וכמעט אבהי כשמיכאל, החבר הפרברטי של אמה, פוגע בה מינית. יש שיאמרו, בדיון שיתקיים מאוחר יותר, שאדר נפגעה מינית גם על ידי אמה".


- פרסומת -

במדור הספרים תוכלו להתוודע לספר "לאמא שלי יש קרחת" המיועד לילדים צעירים המתמודדים עם מחלת הסרטן של אימם. הסיפור של הדס אהרון כרמלי, המלווה באיוריה המרגשים של אושרה שלום, מתואר מנקודת מבטן של שתי אחיות, בנות ארבע ושנתיים וחצי, החוות את הסיטואציה הלא שגרתית ומתמודדות עם השלכותיה של מחלת הסרטן, משלב הגילוי, דרך הניתוח להסרתו ועד לתופעות הלוואי ובעיקר עם איבוד השיער. 

ועוד במדור - הספר "ילדים חסרי מנוח" מאת מירון ברק המספר על התמודדות עם הפרעת קשב והפרעת חרדה בילדים מנקודת מבט אנתרופוסופית.

ועכשיו תורכם - יש ספר (עיון, שירה, פרוזה, ילדים) שהשפיע עליכם/ן? שגרם לכם/ן להסתכל קצת אחרת על עצמכם/ן, על מטופלים ועל טיפול? שהרחיב את דעתכם/ן ואת הגישה שלכם/ן? בואו לכתוב או להתראיין עליו למדור באתר פסיכולוגיה עברית, "קריאה מודרכת". כן, אתם אפילו לא צריכים לכתוב בעצמכם! המעוניינים מוזמנים לפנות אלינו. 

ועוד בפסיכובלוגיה - 

ד"ר מרים אבנרי-כהן כותבת על הבכי לאור תשעה באב - "הבכי היהודי בן אלפיים השנה אינו ביטוי של ייאוש וקינה על העבר, אלא בכי של תשוקה וגעגוע לעתיד. יתכן שגם בתוככי חדר הטיפול, מוטלת עלינו שליחות להתמיר בכי של חורבן לבכי של בניין. להכיל ולהקשיב להתייפחות, אך לספר אותה מחדש כסיפור של צימאון וגעגוע לטוב". 

ניצה ירום מוחה על העלמות הזקנים מהמרחב הציבורי בעקבות התנהלות המדינה עם הקורונה - "האם בפורום המקצועי העליון שבו ישבו מעתה שלל רופאים - תהיה נציגות לפסיכולוגים (אני מתנדבת) ולאנשי מקצוע הדואבים את הגורל הקשה הזה שהפלתם עכשיו על הזקנים? שלחתם אותם למות בשלג, בתרבות שכולם חוץ מהם - יוכלו למחות ולחגוג עם מסכות".

ד"ר ארנון רולניק בפודקאסט עם Ron Seifert - האיש שהסמיך את דור המייסדים של מטפלי ומדריכי הביופידבק בישראל

במדור 'חדר משלך', ביקרנו הפעם בקליניקה של מרשה לוין-שבירו ב"מרכז ייעוץ לאישה" ומספרת על הקשר בין פמיניזם לעיצוב פנים - "החדר משקף את הטעם שלי ושל אחרות, והוא מצליח להיות אוורירי, מואר ושלו. מעיצוב הפנים ועד למדיניות של משך טיפול - אצלנו זו החלטה קבוצתית. אנחנו שוויוניות, פמיניסטיות, ומשלבות לתוך ההתערבויות הטיפוליות שלנו את הדרך שבה הבניות מגדריות משפיעות על הייצוגיים האינטרא-פסיכיים של המטופלות וגם שלנו". 

בעקבות הצלחת מחאת העו"סיות ומחאות נוספות של עובדי ציבור בתחום הרפואי והפרא-רפואי, יו"רית חטיבת הפסיכולוגים בהסתדרות קוראת לדרוש פתרון מיידי למצוקות הפסיכולוגים בשירות הציבורי, ומעדכנת אותנו בפגישות דחופות שהיא מקיימת למען מתן מענה למצוקות הרבות של הפסיכולוגים הציבוריים בתקופה זו ובכלל. 

ולסיום - אנחנו שמחים להשיק יישום חדש בתקווה שיסייע לא.נשים המבקשים להתחיל טיפול לבחור מטפל.ת ולהגיע לטיפול. בעיננו האפשרות שיש לאדם שיקשיבו לו ויראו את צרכיו בעין מקצועית ובלב פתוח עשויה להגדיל את הסיכויים שימצא טיפול שיוכל אף להתמיד בו. היישום שפיתחנו מאפשר לכל אדם לנסח פניה אישית, לפרט את הרקע והסיבות לפניה לטיפול ולקבל מענה אישי ממספר מטפלים מתוך מאגר המטפלים בקהילה של 'פסיכולוגיה עברית'. איתם יוכל ליצור קשר ולבחור במטפל.ת.

נאחל עיד אל-אדחא שמח לחברי הקהילה החוגגים!

 

 

יוֹם אֶחָד, אֶבְיָתָר
נִמְצָא הַר שֶׁשָּׁוֶה לְהִלָּחֵם עָלָיו
וְיִבְעֲרוּ לָנוּ הָעֵינַיִם כְּשֶׁנְּדַבֵּר עָלָיו
בְּאֵשׁ שֶׁל בִּטָּחוֹן גָּמוּר. אֲנִי חוֹלֶמֶת
אֵיךְ הָהָר הַזֶּה יְמַלֵּא אֶת הַתְּפִלּוֹת שֶׁלָּנוּ
הַגְּלוּיוֹת וְהַכְּמוּסוֹת,
וְנִכְתֹּב עָלָיו שִׁירִים, יוֹם אֶחָד
נִמְצָא הַר נָגִישׁ שֶׁנּוכַל לְהִתְרַפֵּק עָלָיו
שֶׁיַּעֲנֶה לָנוּ כְּשֶׁנִּקְרָא לוֹ
בְּקוֹלוֹת רַכִּים מֵרֹב בֶּכִי, אֲנִי חוֹלֶמֶת
אֵיךְ הָהָר הַזֶּה יְרוֹקֵן אֶת הַיֵּאוּשׁ שֶׁלָּנוּ
הַאִישִׁי וְהַכְּלָלִי,
וַאֲנַחְנוּ לֹא נַאֲמִין
כִּי לֹא נִצְטָרֵךְ עוֹד אֱמוּנָה, כִּי בֶּאֱמֶת
בֶּאֱמֶת יוֹם אֶחָד, אֶבְיָתָר,
נִמְצָא הַר.
וּבֵינְתַיִם נִשְׁטֹף כֵּלִים,
נְכַבֶּה אֶת הָאוֹר בְּעֶשֶׂר.
אַתָּה תֵּרָדֵם לְיָדִי,
אֲמִתִּי כְּמוֹ הַמִּשְׁאָלוֹת שֶׁלִּי
נוֹכָח כְּמוֹ הצִיפִּיה שֶׁלִּי
יָפֶה כְּמוֹתָהּ.


- פרסומת -

(יעל סטטמן)

 


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: הפרעת קשב וריכוז, טיפול קבוצתי, טיפול בילדים, קורונה
איילת אלדן
איילת אלדן
יועצת חינוכית
ירושלים וסביבותיה
דינה רחמני זילברשטיין
דינה רחמני זילברשטיין
חברה ביה"ת
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק), עכו והסביבה
יניר מימון
יניר מימון
עובד סוציאלי
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
עירית יניר
עירית יניר
יועצת חינוכית
מטפלת זוגית ומשפחתית
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון, פתח תקוה והסביבה
מור ויימן גרובר
מור ויימן גרובר
פסיכולוגית
תל אביב והמרכז, טיפול מרחוק דרך האינטרנט
אביחיל צוריאל
אביחיל צוריאל
פסיכולוג
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה

עוד בבלוג של עלון פסיכולוגיה עברית

השבוע התחיל בטביעתה הטראגית של אוניית נוסעים ליד חופי איטליה, ומסתיים כשעדיין 11 נוסעים נעדרים. האירוע...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.