לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
שיחה עם Ron Seifert האיש שהסמיך את דור המייסדים של מטפלי ומדריכי הביופידבק בישראל

שיחה עם Ron Seifert האיש שהסמיך את דור המייסדים של מטפלי ומדריכי הביופידבק בישראל

ארנון רולניק | 25/7/2020 | הרשמו כמנויים

זוכרים את  התקופה לפני בחינת ההסמכה שלכם? זוכרים את עיסוק היתר במה חושב עליך המדריך וועדת הבוחנים והמסמיכים.

אז תארו לעצמכם  איזו הרגשה נפלאה זו  שמי שהסמיך אותך פונה אליך שנים רבות לאחר מכן להתייעץ עימך. זה מה שהרגשתי כאשר ד"ר   Ron Seifertהאיש  שהיה בין חלוצי מההסמכה בביופידבק בארה"ב כתב אלי שהוא רוצה את עצתי.

רון שבא בהזמנתנו לביקור בארץ  לפני כשלושים שנה  כדי להסמיך קבוצה  של מטפלי ביופידבק ישראלים – קבוצה שנהפכה  לקבוצת המדריכים  הראשונה של האגודה הישראלית, הוא אחד מחלוצי תהליכי ההסמכה בתחום.

והעובדה שהוא זה שהסמיך אותי - נתנה לו מעמד מיוחד עבורי

בהמשך נסעתי לכנסים של האגודה האמריקאית לפסיכופיזיולוגיה יישומית ולביופידבק. ללמוד את תהליך ההסמכה שלהם , ולימים נבחרתי ל board   של אגודה זו.

 

Seifert הוא ד"ר לפסיכולוגיה  העוסק זה עשרות שנים בפיתוח גישה אינטגרטיבית לבעיות גוף-נפש. הוא היה ממעצבי  תהליכי ההכשרה  בביופידבק בארה"ב  - ובראיון יספר עוד על הרקע שלו. ועל סוגי הטיפולים שהוא עושהעל פי תהליך ההכשרה שפיתח עיצבנו את תהליך ההכשרה בארץ.

תהליך ההכשרה וההסמכה שפותח באר בעקבות Ron Seifert

  מודל החשיבה של ה אגודה האמריקאית  היה שונה מהגישה שפיתחנו בארץ.

ביופידבק צמח בארה"ב כחלק מגישה מחקרית המבוססת על עקרונות התנהגותיים. בצורה זו הוא שימש בעבר בעיקר ככלי לוויסות מתחים, וכדרך לטיפול בבעיות גופניות . נוטים לכן בטעות לראות את הטיפול באמצעות כלי זה כממוקד ב"הורדת קוים" או הפחתת מתחים פיזיולוגים"

הגישה שפיתחנו בארץ  נבנתה על  עקרונות אחרים:

העיקרון הראשון המאפיין את הטיפול שלנו הוא כמובן עיקרון אחדות הגוף והנפש. מטפל שלמד משוב ביולוגי ינסה להבין כל בעיה בה הוא עוסק תוך כדי שקלול המרכיבים הגופנים והנפשים של הבעיה


- פרסומת -

העיקרון השני שמשמש אותנו בטיפול: גישת ה intersubjective Neurobiology

ההנחה הבסיסית כי היצור האנושי מגיע לעולם עם יכולת מוגבלת להכיל  את רגשותיו ולווסתם. תפקיד ההורה לעזור לילד להבין את עצמו ולאפשר לו חוויה של איזון וויסות עצמי. ייתכן כי אצל חלק מבעלי הפרעות הרגשיות נקטע תהליך זה של  אמון בוויסות עצמי, או שייתכן כי אצל תלק מהם התהליך הזה לא היה טוב  דיו.  תפקיד מטפל הביופידבק  להשלים את מה שנקטע ברצף ההתפתחות.

העיקרון השלישי שמלווה את מטפל הביופידבק גם אם אינו משתמש בציוד בכל פגישה הוא עיקרון השותפות המלאה של המטופל בהבנת הטיפול. בניגוד לגישה רפואית ופסיכולוגית מסורתית ה"שומרת את הידע" למטפל. מטפל הביופידבק יסביר למטופל כל שלב בטיפול. יתרה מזו הוא יקצה זמן משמעותי בכל פגישה ל"הסברה"

העיקרון הרביעי: שמוש בטכנולוגיה: השימוש בסנסורים הוא  חלק מתפיסה רחבה יותר של שילוב הטכנולוגיה עם הפסיכולוגיה. והפיזיולוגיה. השמוש בטכנולוגיה יהיה הן בשעה הטיפולית והן לגבי "הטיפול שמחוץ לטיפול".

העיקרון החמישי : השלוב של  האוביקטיבי עם הסוביקטיבי. במשוב ביולוגי מתקיים "דיאלוג" בין המטפל המטופל והמחשב. וכיצד כל אחד ממרכיבים אלו מחווה דעתו לגבי מצב המטופל: המחשב מציג את הקריאות והשנויים ברמה האובייקטיבית, המטופל מדוח על החוויה סובייקטיבית, והמטפל עוזר לבצע אינטגרציה בין השניים כדי לאפשר למטופל הבנה טובה יותר של עצמו ושל דרכים בהן הוא יכול לשפר את מצבו הגופני והנפשי

מהו אם כן תהליך ההכשרה שבנינו בעקבות Ron Seifert

לצד המרכיב  התיאורטי והמרכיב הטכני הנוגעים ללמידת פיזיולוגיה ומכשור ממוחשב , חלק מרכזי בתהליך ההכשרה היה ההתנסות האישית, שמטרתה - לאפשר למתלמד להתנסות בשני תפקידים: מטופל  ומטפל.

התנסות כמטופל: בחלק גדול של המקצועות הטיפוליים, המטפלים מתנסים בחוויה של להיות מטופל. הדבר חיוני במיוחד בלימוד משוב ביולוגי בו יש  ללמד אדם אחר שליטה על המערכת האוטונומית. זוהי פעילות שקשה להסבירה בצורה קוגניטיבית, והיא מבוססת בעיקרה על התנסות ועל למידה. הניסיון מלמד כי  יש חשיבות מכרעת לכך שהמטפל  העתידי יחווה את חווית ההתחברות למכשור ואת התחושות הכרוכות בכך. שישים-לב במיוחד לתחושות של "היות שקוף" לאדם אחר "הרואה את מה שקורה 'בקרביים' ". כחלק מההתנסות כמטופל אפשר לחוות את הסיפוק שבהשגת השליטה,  ואת התסכול הקשור בתהליך המורכב של ויסות ושליטה במשתנים הפיזיולוגיים.  בכל ההתנסות הזאת מושם דגש על חווית איבוד השליטה הנדרש בתהליך רכישת השליטה.

התנסות כמטפל: עבודה עם משוב ביולוגי מציבה אתגר לא פשוט בפני המטפל. מחד גיסא עליו לעסוק בנושאים טכניים, כגון: אלקטרודות, מחשב, תיעוד ורישום של פרמטרים פיזיולוגיים; מאידך גיסא עליו להקשיב לתהליכים רגשיים המתרחשים בעת הטיפול. יש צורך לתרגל את המטפל העתידי בשילוב של פעילויות שונות אלו. המטפל מתנסה בהעברת שיטות הרפיה שונות ובהתאמתן למטופל בהתאם למשוב המתקבל. עיקר הדגש הוא על מיקוד טיפולי אינטגרטיבי, העוזר למטופל סימפטומטית, תוך הקשבה לתהליכים הקוגניטיביים והרגשיים, המעודדים את היווצרות הסימפטום או מונעים אותו

נחזור למפגש המחודש עם  רון סייפרט: תקופה ארוכה לא הייתי עימו בקשר. ידעתי שהיה בין המקימים של בית ספר לביופידבק בארה"ב - אך לא נפגשתי עימו תקופה ארוכה

לימים  הרחבתי את מעורבותי מתחום הביופידבק לתחומים אחרים של שלוב של טכנולוגיה ופסיכולוגיה. ותהליך ההסמכה כעת אינו בהכרח תואם למה שתכננו כאשר סייפרט ליווה אתנו

בעשרים שנה האחרונות אני עוסק לא מעט בטיפול מרחוק.  (ראה  The Theory and Practice of Online Therapy  שנערך עם ד"ר חיים ויינברג.

ועל נושא זה של טיפול מרחוק ביקש Seifert להתייעץ עימי - ועל כך בפעם אחרת.

 

היה נעים לפגוש אדם המתקרב לשנות השמונים שלו - ועדיין רענן ומחדש

שמעו והסכיתו.

 

 

 

 

 


- פרסומת -

hebpsy · An Interview with Ron Seifert

תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: טיפול פסיכולוגי, טיפול קצר מועד, נוירופסיכואנליזה, טיפול התנהגותי-קוגניטיבי, ביופידבק ונוירופידבק
אורן מי-רון
אורן מי-רון
פסיכולוג
שפלה, תל אביב והסביבה, רמת גן והסביבה
רוני אפשטיין
רוני אפשטיין
פסיכולוג
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
ד"ר דוד אלון
ד"ר דוד אלון
פסיכיאטר
כרמיאל והסביבה, עכו והסביבה, צפת והסביבה
שני אלבז בצלאל
שני אלבז בצלאל
עובדת סוציאלית
רחובות והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
פטריסיה יודילביץ'
פטריסיה יודילביץ'
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון, פתח תקוה והסביבה
עירית פרלמן
עירית פרלמן
פסיכולוגית
ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)

עוד בבלוג של ארנון רולניק

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.