לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
מחקר: ממרחק הזמן, הקורונה לא השפיעה לרעה על בריאות הנפש של האוכלוסיה

מחקר: ממרחק הזמן, הקורונה לא השפיעה לרעה על בריאות הנפש של האוכלוסיה

שפיות זמנית | 4/7/2021 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

מחקר: ממרחק הזמן, הקורונה לא השפיעה לרעה על בריאות 1

האם הקורונה הביאה עלינו משבר נפשי כלל עולמי? חוקרים מאוניברסיטת סטנפורד בארה"ב, ומאוניברסיטאות בריטיש קולומביה וסיימון פרייזר בקנדה, שסקרו כמעט 1,000 מחקרים שנעשו מאז ובמהלך התפרצות הקורונה - סבורים שלא. המחקר שלהם, שממצאיו פורסמו בכתב העת המדעי Perspective on Psychological Science וגם באתר האטלנטיק, בדק משתנים רבים שקשורים לבריאות הנפש, כמו חרדה, דיכאון והתאבדות, כמו גם סיפוק מהחיים בקרב מאות אלפי אנשים מכמעט 100 מדינות - לפני, במהלך ואחרי התפרצות הקורונה.

ואכן, בתחילת המגפה החוקרים מצאו את מה שכולנו הרגשנו וגם דווח בהרחבה בתקשורת: רמות החרדה, הדיכאון והמצוקה באוכלוסיה טיפסו באופן דרמטי. אלא שבקיץ 2020, מדווחים החוקרים, קרה משהו אחר: הרמות של החרדה, הדיכאון והמצוקה החלו לצנוח, ולמעשה חזרו אל הממוצע שהיה לפני הקורונה. החוקרים חששו שאולי הם לא מצליחים לדגום את האנשים שנפגעו בצורה הקשה יותר מהמגפה. יחד עם זאת, מידע שנאסף על ידי 21 ממשלות ברחבי העולם הראה שאין עליה בהתאבדויות בין אפריל ליולי 2020, ביחס לשנים קודמות; למעשה, שיעור ההתאבדויות אף ירד מעט בכמה מדינות, ביניהן ארה"ב. 

אז איך החוקרים מסבירים את הממצאים האלה? הם טוענים שאנשים בעצם יותר חסינים נפשית ממה שנדמה להם. אנחנו מדמיינים שאירועי חיים שליליים, כמו אובדן מקום עבודה או בן זוג, יהיו הרסניים עבורנו במשך חודשים ושנים, אך כשאנשים בפועל חווים את האובדנים האלה, האומללות שלהם חולפת מהר יותר ממה שחשבו. לאנשים יש את מה שחוקרים מסוימים מכנים אותו מערכת חיסון פסיכולוגית, אוסף של יכולות קוגניטיביות שמאפשרת לנו לוהציא את המיטב מהסיטואציה הקשה ביותר.


- פרסומת -

החוקרים מסבירים שהמגפה הייתה מבחן גלובלי של מערכת החיסון הפסיכולוגית שלנו, ונראה שהיא יותר עמידה ממה ששיערנו. כאשר מקורות מוכרים שמהם נהגו לשאוב הנאה נעלמו, אנשים נעשו יצירתיים: הם יצרו קבוצות של עזרה הדדית, מסיבות ימי הולדת בדרייב-אין, ערבי קוקטייל וירטואליים עם חברים ותיקים. אנשים מסוימים נעשו ממש טובים באפייה, אחרים מצאו דרכים לחדש קשרים ישנים. ואכן, מאגרי מידע גדולים שבדקו החוקרים הראו שרמות הבדידות עלו רק מעט בשנת 2020 ביחס לשנים קודמות. אנשים עברו דברים קשים מאוד בקורונה - אבל הממצאים הרבים שנאספו מראים שהם מסוגלים להתמודד היטב עם שינויים גדולים באורח החיים שלהם, כמו עבודה מהבית, ויתורים טיוליים ואפילו התמודדות עם בידוד. ואיכשהו, למרות הכל, הנתונים שנאספו מראים שהם התרגלו לזה די מהר - והם מרגישים בסדר.


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: קורונה, מחקר
יהודית וינשטיין
יהודית וינשטיין
עובדת סוציאלית
רמת הגולן, טבריה והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
מור ויימן גרובר
מור ויימן גרובר
פסיכולוגית
תל אביב והמרכז, טיפול מרחוק דרך האינטרנט
אולגה וישניה
אולגה וישניה
פסיכולוגית
כרמיאל והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
ניצן מאירי
ניצן מאירי
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה

עוד בבלוג של שפיות זמנית

בניו יורק טיימס התפרסמה זה מכבר כתבתה של ג'ולי בלום (תרגום לעברית ב"הארץ") אודות דימוי גוף ומיניות...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.