לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
מה יש לומר, הכל צמאים לאהבה

מה יש לומר, הכל צמאים לאהבה

עלון פסיכולוגיה עברית | 17/1/2021 | הרשמו כמנויים

 

מה יש לומר, הכל צמאים לאהבה

מבצע החיסונים מתקדם, הסגר ממשיך, הבחירות באופק, אבל הרשו לנו רגע, לברוח אל חיק הדברים החשובים באמת - בשבוע החולף שודר הפרק האחרון בסדרה המדוברת 'חזרות' - איריס ותומר, או בכינויים היותר מוכרים שלהם 'צוץ' ו'צוץ', מביימים הצגה שעוסקת בתמונות מחיי הזוגיות שלהם, אלא שרגע לפני שהחזרות מתחילות, הם נפרדים. הסדרה, לוקחת אותנו למסע משעשע אבל אינטימי ובלתי מתפשר, אל החומר ממנו עשויות מערכות יחסים – בקיומן ובסופן הכואב. הסדרה עשתה באז ברשת, וגם בקבוצות פייסבוק של מטפלים, אולי כי העזה לספר בפומבי כמה יחסים זה עסק מפותל ומופלא ונורא ובלתי נודע, כמעט כמו שזה בחיים עצמם. 

ובין פרק לפרק – שמחים להציע לכם מבחר מאמרים מקצועיים וטורים מרחיבי דעת ולב שהתפרסמו השבוע באתרנו:

על אף יעילותם מבוססת המחקר של טיפול קוגניטיבי התנהגותי וטיפול תרופתי בהפרעות חרדה בילדים ובמתבגרים, רבים אינם מפיקים מהם תועלת. יערה שמשוני ואלי ליבוביץ מציגים במאמרם טיפול חדש המנסה להציע פתרון אחר: SPACE (Supportive Parenting for Anxious Childhood Emotions). הוא טיפול מונחה־הורים, קצר־מועד ומבוסס־מחקר, המתמקד במגוון השינויים ההתנהגותיים של ההורים בניסיון להפחית את החרדה של ילדם, כלומר באקומודציות, או בהתאמות, של ההורים לחרדה של הילד.

מזוזה כחפץ שיקום: במשך חודש אחד התמודד הוסטל לפגועי נפש עם שלושה מקרי מוות. חלק מחברי הצוות דרשו שתיעשה בדיקת מזוזות בהוסטל, בעוד אנשי צוות אחרים התנגדו לכך מטעמים תרבותיים וטיפוליים. בדיקת המזוזה, נושא שהוא לכאורה שולי, עוררה את חברי הצוות להתבונן מחדש בתכונותיו של חפץ טעון זה ובטקס הבדיקה שנילווה אליו, מזוויות שונות: מהזווית הפסיכואנליטית כאובייקט מעבר, מהזווית האנתרופולוגית כטקס של סף, וכאחת הדילמות של תרבויות מתנגשות בהן נתקלים בעבודה בהוסטל. טל לוטן ונעמה צפרוני, מביאות במאמרן את החקירה המרתקת אחר ההתמודדות המיוחדת עם מצב המשבר


- פרסומת -

בגידה בתוך מערכת יחסים זוגית היא פתרון המאפשר לכאורה להימנע מהתמודדות עם המתח היסודי בין הצורך בשייכות לצורך להיות נאמן לעצמי. יעל אוהד בלנק מביאה בסקירתה רשמים מהשתלמות על נושא הבגידה בטיפול הזוגי מנקודת המבט של גישת המובחנות (differentiation). בהשתלמות העשירה הציג אמיתי מגד את המאפיינים הייחודיים של הגישה, שחותרת לעזור לכל אחד מבני הזוג לבנות תחושת עצמי איתנה שתאפשר לו לקחת אחריות על מה שהוא עושה מבלי להטיל את האחריות על האחר.

באפריל האחרון כשחווינו לראשונה את החירות שגזלה מאיתנו המגיפה, מתמודדים עם ריחוק חברתי קיימנו ערב הקראת שירה בו לקחו חלק משוררים ומשוררות שהם גם מטפלים במקצועם. הפסיכולוגית יעל סטטמן הקריאה בו משיריה. בימים אלו רואה אור ספרה הראשון - 'בעניין הבערה' בהוצאת הקיבוץ המאוחד. שלושה שירים מופלאים מתוך ספרה ממתינים לקריאתכם

ובפסיכובלוגיה - 

במדור קריאה מודרכת, שתי המלצות מיוחדות – רותי קצבורג-קדוש כותבת על הספר 'מנצחת' מאת ישי שריד -  "בקריאה שלי עברתי תהליך שראשיתו באמפתיה לאשה המפלסת את דרכה בעולם גברי קשוח ולומדת להיות "יותר גבר מגבר", אך בהמשכו לא יכולתי שלא לכעוס על הכשלים האתיים שלה (אגב, לא רק שלה...). אבל אחרי שוך הכעס הבנתי: דרך הכשלים האתיים של הפסיכולוגית שזרועים לכל אורכו של הספר אנחנו מתחילים לבקר בחריפות לא רק את העושָׂה, אלא גם את המעשה". 

ותלמה זלמן כותבת על השיר "בוא אלי פרפר נחמד" מנקודת מבט פסיכואנליטית: "מה מספרת לנו האינטקראציה הזו בין הדמות לבין הפרפר? מהי אותה יד המזמינה את הפרפר לנוח עליה ולא לפחד ומיהו הפרפר שיכול לבוא, לנוח וללכת? אם ננסה להסתכל על אינטראקציה זו בעיניים פסיכולוגיות, נוכל לגלות בארבע שורות אלו את מהות התיאוריות הפסיכולוגיות ההתפתחותיות המתארות את הווצרות הקשר בין אם/אב/הורה לילדו. ארבע שורות הטומנות בחובן - עולם ומלואו".

לאחרונה, כל משתמש שפתח את אפליקציית ווטסאפ נתקל בהודעה המחייבת אותו לאשר את תנאי השימוש החדשים עד חודש פברואר הקרוב, אחרת לא יוכל לעשות שימוש בווטסאפ. לפי תנאי שימוש אלו ווטסאפ תעביר מידע על שימוש באפליקצייה לפייסבוק. בעקבות כך רבים החלו לנטוש בימים האחרונים את ווטסאפ ולעבור לאפליקציות חלופיות כמו טלגרם, אך הבולטת מבין החלופות היא סיגנל. נושא הפרטיות הוא עניין רגיש ובמיוחד לעוסקים בטיפול – בפוסט מיוחד ריכזנו עבורכם הסברים על השינויים ועל אפליקציית 'סיגנל' שעשויה לשמש אתכם

פרופ' עמיה ליבליך לוקחת אותנו למסע קצר בשדרות ירושלים ביפו - עבר והווה.

ולסיום - משרד הבריאות פרסם ב-1.1.21 מסמך המחייב את בתי החולים וקופות החולים בישראל שמטרתו להנגיש תרבותית את שירותי בריאות נפש למטופלים על הקשת הטרנסית. במסמך נכתב כי מומלץ להמעיט בשימוש באבחנה של "הפרעה בזהות מינית" על נגזרותיה.

"...מה יש לומר
הכל צמאים לאהבה
וזה ענין משפיל
וזה גם רגע של חולשה.
אך יש לי העזה לומר
כולם צמאים לאהבה,
ומי שלא ימזוג כוס מים לצמא
סופו שיעלע רק את הרוק אשר בפיו
עד סוף ימיו"

(דליה רביקוביץ') 

Photo by Crawford Jolly on Unsplash


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: חרדה, זוגיות, טיפול בילדים
מיטל לוי עומר
מיטל לוי עומר
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק)
ד"ר ליעד רוימי
ד"ר ליעד רוימי
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
איריס לובמן- קליימן
איריס לובמן- קליימן
קרימינולוגית קלינית
חיפה והכרמל
עמר גורן
עמר גורן
פסיכולוג
שרון ושומרון, רמת גן והסביבה
נינה וייל
נינה וייל
פסיכולוגית
שרון ושומרון, אונליין (טיפול מרחוק)
ליאם שהם
ליאם שהם
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה

עוד בבלוג של עלון פסיכולוגיה עברית

לחברי פסיכולוגיה עברית שלום,     נפתחה קבוצת דיון (פורום) רב מקצועית בנושא 'שיקום, החלמה ושילוב בקהילה'. אנשי...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.