לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
לחצות או לא לחצות

לחצות או לא לחצות

עלון פסיכולוגיה עברית | 12/4/2020 | הרשמו כמנויים

השבוע חגגו רבים את ליל הסדר בביתם, רחוקים מבני משפחתם - מי בזוג, מי בקרב משפחה מצומצמת ומי לגמרי לגמרי לבד. בצד הצער העמוק שכרוך בלא פעם בהימנעות ממפגש, התאפשרה גם איזו בחירה בלתי רגילה – לייצר מסורת מקומית, בייתית, כזו שמושתת על המסורת המשפחתית הרחבה, אבל גם על הנטיות האישיות ויכולת ההמצאה. במה תלויה יכולת הסתגלות טובה? מהם התנאים המקדימים שמאפשרים לחצות ים סוף כזה או אחר, לא להשתתק מן הנוגשים שמאחור ומאפשרות הטביעה שמלפנים, ולצעוד קדימה, על האדמה החרבה עד למציאת קרקע יציבה חדשה?

השבוע באתרנו טקסטים רבים נוספים לכבוד חג החירות, ולכבוד הבידוד המתמשך -


 הודעות ממומנות 

אונ' חיפה - החוג לפסיכולוגיה

לימודי תעודה בפסיכותרפיה פסיכואנליטית - תוכנית 'זרמים', החוג לפסיכולוגיה, אונ' חיפה

שימו לב! ההרשמה לתוכנית 'זרמים' - לימודי פסיכותרפיה פסיכואנליטית, בשני המסלולים, תסתיים ביום 31.5.20
התוכנית מתקיימת בימי ד' בין השעות: 14:15-19:30, מרחק הליכה מתחנת הרכבת.


מרכז ויניקוט

מרכז ויניקוט בישראל מאחל בריאות שלמה לכולם ולאור המתרחש בימים אלה

מודיע על הארכת ההרשמה לתוכניות ללימודי ליבה בפסיכותרפיה פסיכואנליטית עד ל 30.04.20
ניתן להרשם לתכניות הבאות: 'מפת-דרכים' בת"א, תכנית בוקר 'מפת-דרכים' בגבעת חיים, תכנית בוקר חדשה לטיפול בילדים ונוער בת"א.


 

תכניו של חג הפסח מזמנים התייחסות למוטיבים התיאולוגיים והקיומיים שעולים מתוכם, מוטיבים שנדמה שאינם זרים לעולם הטיפולי והפסיכואנליטי. בדרשה פסיכואנליטית מעוררת מחשבה, קושר ד"ר יצחק בנימיני בין התמות של חג הפסח כפי שמופיעות בספר שמות לבין הכמיהה לאבהות כפי שאנו מוצאים בשדה הקליני ובמרחב התרבותי.


- פרסומת -

ומיתולוגיה קצת אחרת - מגיפת הקורונה מעלה לסדר היום סוגיות רבות ומגוונות, רבות מהן דרמטיות, עוצמתיות ואף אפוקליפטיות. מאמרה של ד"ר אילנה לח מציע התבוננות יונגיאנית בהתרחשויות סביב מגיפת הקורונה, מתוך מיתוס בריאה של שבט ההופי, המתאר את השמדת האנושות.

בהקשר זה תוכלו להמשיך ולהעמיק בעולם הארכיטיפים והמיתוסים ש'מופעלים מחדש' ביתר שאת בעידן הקורונה, בקריאת הפוסט המעמיק של רות נצר, שסוקרת מספר ארכיטיפים בהקשר זה (ארכיטיפ הכאוס, ההיבריס, האם הגדולה, הגיבור הנאבק במפלצת ועוד) 

שני ספרים שראו אור לאחרונה, "החד-קרן" מאת משה סקאל ו"אם טובה דיה" מאת בב תומס, עוסקים, כל אחד בדרכו, ביחסי מטופל-מטפלת, ומכניסים אותנו עם הדמויות אל תוך חדר הטיפולים עצמו. בשני הספרים קיימים שבירה של סטינג הטיפול המסורתי וטשטוש של הגבולות המקובלים בטיפול. קריאת שני הספרים האלו, על רקע המעבר לטיפול בווידאו בשבועות האחרונים, העלו אצל נטע עמית תהיות: האם הסטינג הוא אכן דבר קדוש? באילו מקרים ניתן ואף רצוי להגמיש אותו? ולהבדיל, מה הסכנות הקיימות בטשטוש הגבולות בטיפול?

כשהתלת מימד הופך לדו מימד: על הנחיית קבוצות ב- ZOOM בימי קורונה - יעל עברון משתפת אותנו במחשבות והמשגות שהתחילו להתגבש לגבי הנחיית קבוצות טיפוליות בזום.

ספרן של שלי זאנטקרן ויעל שרון, אותו איירה רוני שפץ – ספרונה - קורונה, מתפרסם לראשונה באתרנו. הספרון המיועד להורים, מטפלים, אנשי חינוך וילדים, נכתב במיוחד לימי הקורונה על מנת לאפשר "נרמול" ו"התיידדות" עם וירוס הקורונה, על ידי שימוש בדמות קורונה חמודה, קטנה ולא כמפלצת או אוייב שמנסה לעשות לאדם רע. בספרון תוכלו למצוא טכניקות שונות לויסות הדאגה מעולם הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי, מהפסיכולוגיה החיובית ומיינדפולנס.

ד"ר אסתר פלד ממשיכה לשתף אותנו במחשבותיה בימי הקורונה, ואחרי הפרק הראשון בו הרהרה בטיפול מרחוק, היא עוברת להרהר בתחושת ה'התרופפות' - "שלושה שבועות מראשית הקטיעה, יומיים לערב פסח, איזו התרופפות מתחילה. היום איחרתי בארבע דקות לשתי פגישות, אחת בזום אחת בסקייפ, ומישהי שאיתה קבעתי ל 12:00 הופיעה לי פתאום בסקייפ ב 12:30. אחר כך התברר שאני צדקתי אבל זה לא מה שחשוב, רציתי רק לומר שיש התרופפות". בפרק השלישי מזמינה אותנו פלד להזכר ולא לשכוח: "היום בשבתכם אל שולחן החג אל תשכחו להודות, להודות בפה מלא, שהדבר הזה פסח עליכם, שבורכתם בשלווה המוזרה, האפלה, שזה יחלוף מעל ראשיכם, שזה יישאר במקום אחר. אל תשכחו את אלה שיושבים בחדר עתיקים ובודדים, את אלה ששוכבים בבתי החולים, את אלה שחולים".

גבי בונוויט מסתובב ברחובות תל אביב הריקה, וכותב על ההזדמנות שבמרחב השבר, ועל התלות של השינוי בהחזקת ובאחזקת הקשר בין הטראומה הגלובלית לטראומות האישיות שלנו.

טלי אהרוני כותבת על המעבר מהישרדות לאנרגיית חיים מנקודת מבט של מטפלת משפחתית.

אורי ניצן כותב על עיקרון העונג של השר ליצמן.

אורי פריד פונה דווקא להורים שחשים שפגעו בילדיהם -  כשבחדשות דיווחים על עליה של מאות אחוזים בפניות למוקד של משרד הרווה עקב פגישות ואלימות בבית בזמן הקורונה, תוהה פריד מה קורה להורה שפוגע בילדו, או מרגיש שפגע בו, ומבקש להנחות אותו ממקום של חמלה

ד"ר דרור אורן תוהה מה יהיו ההשפעות הפסיכולוגיות על הפרט של ההתמודדות עם הקורונה, וחושב שראוי לייצר כבר עכשיו מערך ציבורי חזק של שירותים פסיכולוגיים, ולהרחיב את הקיים בתקנים ובאנשים בכדי ליצור תמיכה פסיכולוגית מתאימה. 


- פרסומת -

פרופ' עמיה  ליבליך מתעקשת לא להזכיר את הווה, כותבת על 'משהו אחר לגמרי', ולוקחת אותנו למסע ברומן ישן של מורקמי 'ספוטניק אהובתי'

במוצאי שבת שעברה התכנסנו סביב מדורת השבט לערב הקראת שירה, באמצעות מילים ביקשנו לגעת ולמצוא חיבור אנושי. מטפלים ומטפלות שהם גם משוררות.ים וכותבים.ות הקריאו משיריהם. ערב נוסף התקיים אמש וגם הוא יעלה בהמשך לאתר.

במדור קריאה מודרכת – סיון חורש תמיר ממליצה על הספר 'דרקון אין דבר כזה' מאז ג'ק קנט, ומספרת מה קורה כשמתעלמים מקיומם של דרקונים (רמז: מה שקורה כשמדחיקים יותר מדי רגשות קשים). 

במדור חדר משלך – אנחנו מתארחים (מרחוק) בקליניקה המקסימה של קרן קיטרון-שפירא שמגלה מחדש את אוסף חיות הקליניקה שלה

במדור הרצאה בנעלי בית – שמחים להביא אליכם את הרצאתו של ד"ר עופר מאורר – 'בבידוד עם כל העצמיים שלי – התערבויות מרובות נמענים פנימיים בעידן הדיסוציאציה' – שהועברה באמצעות הZOOM. 

ואם חיפשתם עוד הרצאות וקורסים מעניינים ללמידה מרחוק בימים שאתם סגורים בבית – ליקטנו עבורכם כמה קורסים חינמיים בפסיכולוגיה של האוניברסיטאות היוקרתיות בעולם. צפיה מהנה!

 

 

מִדֵּי בֹּקֶר / אריה סיוון

מִדֵּי בֹּקֶר אָדָם מִתְעוֹרֵר
עַל שְׂפָתוֹ שֶׁל יַם הַמָּחָר
וְשׁוֹאֵל אֶת עַצְמוֹ: לַחְצוֹת
אוֹ לֹא לַחְצוֹת.

 


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: פסיכולוגיה התייחסותית, מיתוסים ואגדות, קורונה
ד"ר מיכה וייס
ד"ר מיכה וייס
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
שגית שרון
שגית שרון
פסיכולוגית
רחובות והסביבה, מודיעין והסביבה, בית שמש והסביבה
תמר אדם רביב
תמר אדם רביב
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
יניר מימון
יניר מימון
עובד סוציאלי
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
נירית כהן
נירית כהן
עובדת סוציאלית
מטפלת זוגית ומשפחתית
רחובות והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
יהודית וינשטיין
יהודית וינשטיין
עובדת סוציאלית
רמת הגולן, אונליין (טיפול מרחוק), קרית שמונה והסביבה

עוד בבלוג של עלון פסיכולוגיה עברית

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.