לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
שילוב טכניקת הֹ- EFT Emotional Freedom Technique בתהליך הפסישילוב טכניקת הֹ- EFT Emotional Freedom Technique בתהליך הפסי

שילוב טכניקת הֹ- EFT Emotional Freedom Technique בתהליך הפסיכותרפיה

מאמרים | 20/12/2006 | 21,913

EFT היא שיטה של אקופרסורה פסיכולוגית. היא מתבססת על ערוצי האנרגיה המוכרים ברפואה הסינית. במקום להשתמש במחטים (דיקור) או לחיצות(שיאצו) על ידי מטפל -משתמשים ב-EFT בהקשות עצמיות המשך

 

שילוב טכניקת הֹ- EFT Emotional Freedom Technique בתהליך הפסיכותרפיה

 

מאת נורית מרכוס - רימארצ'וק

 

מבוא אישי : במפגש הראשוני שלי עם טכניקת ה-EFT חוויתי הסתייגות חריפה. הטכניקה נראתה לי הזויה ובלתי רצינית. רק בגלל שהגיעה אלי דרך אנשים האמינים עלי נפניתי להכיר אותה. ניסיתי לעבוד בה עם עצמי - באי רצון ובחוסר אמונה. והשיטה עבדה, למרות חוסר האמונה. היה לה אפקט מיידי. שיתפתי בני משפחה וגם הם ניסו. השיטה עבדה גם אצלם, בצורה פשוטה ומיידית. התלבטתי ארוכות לגבי הדרך בה אוכל להכניס טכניקה כזו לפגישות פסיכותרפיה, היא נראתה לי "פדיחה". לבסוף אזרתי אומץ וניסיתי. כיום, לאחר שנתיים של הכרות עם השיטה, למידת אופני העבודה עמה ו"התגלחות על זקני מטופלי"  - אין לי ספק ששילוב EFT בעבודה הטיפולית מאפשר עבודה יעילה, ממוקדת ונעימה למטופל ומטפל. אני מרגישה עניין ואפילו שליחות להביא את השיטה לקהלי מטפלים.

על קצה המזלג : EFT היא שיטה של אקופרסורה פסיכולוגית. היא מתבססת על ערוצי האנרגיה המוכרים ברפואה הסינית. במקום להשתמש במחטים (דיקור) או לחיצות(שיאצו) על ידי מטפל -משתמשים ב-EFT בהקשות עצמיות פשוטות באמצעות האצבעות על נקודות מפתח של מרידיאנים מרכזיים, תוך כדי התמקדות בנשוא הטיפול ושימוש באמירות ממוקדות.

ה-EFT או Emotional Freedom Technique מאפשרת למשתמש בה לשפר את זרימת האנרגיה שלו בצורה פשוטה ומהירה ומביאה על ידי כך להפחתת רמות חרדה/מתח. כשהזרמת האנרגיה נעשית תוך כדי התמקדות בתחושה, רגש או מחשבה ממוקדים – היא מביאה בהדרגה לניטרול של נשוא הטיפול מהמתח הנילווה אליו. ניתן לראות ב- EFT שיטה יעילה ופשוטה של דה-סנסיטיזציה. היא שיטה אפקטיבית ביותר לטיפול בכאב, פחדים, פוביות, טראומות, מחשבות והתנהגויות אובססיות. היא כלי מקדם וממקד בעבודה בנושא דימוי עצמי, אמונות ודפוסים ויכולה להיות כלי עזר מועיל בכל תהליך פסיכותרפויטי.


- פרסומת -

הרחבה : שיטת ה-EFT פותחה בצורתה העדכנית ע"י ג'רי קרייג העוסק בקוצ'ינג, מתוך טכניקת ה-TFT שפותחה ע"י רוג'ר קלהאן, פסיכולוג. בארה"ב אומצו ה-TFT וה-EFT  בעשרים השנים האחרונות ע"י פסיכיאטרים, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים ומטפלים בדיסציפלינות נוספות והיא מאד מוכרת ומקובלת כטכניקה המשתלבת במהלך פסיכותרפיה בטיפול במגוון רחב ביותר של בעיות. הטכניקה מאפשרת עבודה פורה בתנאי העבודה שמכתיבה התקופה, כשטיפולים נדרשים להיות יעילים וקצרים יחסית. היא מאפשרת עבודה פורה עם אנשים שאינם וורבליים, ומעצימה את המטופל בטכניקה המאפשרת עבודה עצמאית מעבר לפגישות הטיפוליות ולאחר סיום הטיפול. 

טכניקת ה-EFT מהווה שילוב מעניין בין מזרח ומערב. היא שיטה של אקופרסורה לטיפול בגוף ובנפש. היא מתבססת על הידע הקיים ברפואה הסינית לגבי מיקומם של ערוצי האנרגיה, המרידיאנים. המרידיאנים הם אותם קווי אנרגיה שהתגלו ברפואה הסינית על פני אלפי שנות מחקר וטיפול, ערוצים המהווים את הבסיס לשיטות האקופונקטורה והשיאצו. כפי שכבר ציינתי, ב-EFT, במקום להשתמש במחטים (דיקור) או לחיצות (שיאצו) על ידי מטפל, נוקש המטופל הקשות עצמיות פשוטות באמצעות אצבעותיו על נקודות מפתח של מרידיאנים מרכזיים.  הנקישות יכולות להיות קלות או חזקות יותר, מהירות או איטיות, בהתאם לתחושה ולזרימה הטבעית של האדם. עם מהלך ההתנסות של המטופל בשיטה הוא לומד להקשיב לזרימת האנרגיה ומאתר את אותן נקודות שהנקישה עליהן מסייעת לו במיוחד. על ידי כך מתאפשר למטופל לשפר את זרימת האנרגיה שלו בצורה פשוטה ומהירה יחסית המביאה לשינוי בתחושה לכיוון של הרגשה טובה יותר.                                                                                                                     

טכניקת ה- EFT משלבת רעיון ראשוני זה של הזרמת אנרגיה עם תהליך הדרגתי של שחרור תחושות, רגשות ומחשבות משדה האנרגיה של המטופל. התהליך מתחיל מפנייה למטופל לשים לב לתחושה, רגש או מחשבה הנמצאים בו כעת, ברגע זה. ואז, מנסחים מטפל ומטופל יחד אמירה ממוקדת המתייחסת לנשוא הטיפול שזוהה, ומיד אחר כך מתחילים שניהם סבב הקשות על מרידיאנים (כל אחד על עצמו) תוך כדי התמקדות בנשוא הטיפול. עם סיום סבב נקישות ואמירות המתמקד בנשוא הטיפול מתבקש המטופל להקשיב שוב פנימה ולזהות את תחושתו/ הרגשתו/ מחשבותיו ברגע הנוכחי. מתוך התבוננות זו פנימה מתנסח נשוא סבב הטיפול הבא. זהו תהליך של זיהוי דינאמי - מתפתח של תחושות, רגשות ותכנים העולים שכבה אחר שכבה תוך כדי התמקדות בנשוא הטיפול ושימוש באמירות ממוקדות.

כשהזרמת האנרגיה נעשית תוך כדי התמקדות בתחושה, רגש או מחשבה ממוקדים – היא מביאה בהדרגה לניטרול של נשוא הטיפול מהמתח שנילווה אליו. בהיבט זה ניתן לראות ב- EFT שיטה יעילה ופשוטה של דה-סנסיטיזציה. כאשר נשוא הטיפול ממוקד – יש לטיפול אפקט מיידי. הטכניקה אפקטיבית ביותר בטיפול בכאב, טראומות, פחדים ופוביות. היא מהווה כלי עזר חשוב בטיפול במחשבות והתנהגויות אובססיות. היא כלי מקדם וממקד בעבודה בנושא דימוי עצמי, אמונות ודפוסים ובכלל בכל תהליך פסיכותרפויטי.

לאמירות המתלוות לנקישות יש נוסח קבוע שיש בו התייחסות עצמית חיובית בצד מיקוד בנשוא הקושי שזוהה. אמירות אלו משקפות מסר של איחוד הניגודים, של קיום החיובי בצד הבעייתי אצל כל אחד ובכל מצב. כשהמשימה של ביטוי דבר מה חיובי כלפי העצמי נתקלת בהתנגדות, כפי שקורה לעתים קרובות, מטופלת ההתנגדות על ידי סבבים של עבודת  EFT בהם מוזרמת האנרגיה בנוכחות אמירה ממקדת בנושא ההתנגדות, כשלאחר כל סבב נעשית התבוננות בתחושות-רגשות-מחשבות שעולות.  

גם כשעולים ספקות בטכניקה, כמו מחשבות שזהו טיפול מוזר או בלתי מתקבל על הדעת – מתיחסים אליהן באמצעות אותו תהליך של הזרמת אנרגיה תוך כדי התמקדות בספקות, ובהמשך שמים לב לתחושות, רגשות ומחשבות נוספים העולים מתוך המערכת האסוציאטיבית. הן מביאות לעיתים קרובות לבניית משפטים המעלים חיוך על שפתי מטפל ומטופל ומכניסות קלילות לתהליך.

כל תהליך מסתיים בהרגשה טובה של רוגע וחיוניות, שכן כל עוד נותר מתח, דיכאון, עצב או כל תחושה קשה אחרת – לא הסתיים התהליך. לפיכך, אין פגישה טיפולית שהמטופל יוצא ממנה עמוס רגשות כבדים. לעיתים עולה עייפות גדולה, לעיתים נחווית עלייה ברמת האנרגיה, שכן שחרור תחושות, רגשות ומחשבות משדה האנרגיה עשוי להביא לכל אחת מתגובות הפוכות אלו.  


- פרסומת -

קיים ב-EFT פן של התבוננות פנימה. המטופל מתבקש שוב ושוב לשים לב מה הוא חווה ברגע ההווה – מה הוא חש-מרגיש-חושב, תוך התעניינות המטפל בפרטי וגווני החוויה הנוכחית. באופן זה ממקדת השיטה את המטופל ברגע ההווה ובחוויה (לעומת הדיבור על...) ועוזרת למטופל להרחיב בהדרגה את יכולת ההסתכלות שלו פנימה.

וקיים פן של עשייה. בקצה השני של הרצף שבין התבוננות ועשייה מצויה הטכניקה של הזרמת אנרגיה שהינה פשוטה ומאפשרת עשייה עצמאית של המטופל תוך כדי שיתוף פעולה אקטיבי בין מטופל ומטפל. יש בה פרוטוקול ברור של עשייה, וככזו היא מדברת אל כל אותם אנשים הנאחזים בדרכים ברורות להשגת שינוי. הטכניקה הברורה מאפשרת עבודה עניינית מאד. מטופל ומטפל רתומים יחד לבצוע משימה. גם המטפל אקטיבי, נוקש על עצמו, אינו יושב מהצד, מעורר לחשיבה משותפת לקראת מציאת ההיגד הבא המתאים למטופל.

הפרוטוקול הברור, עם פן העשייה ופן ההתבוננות והמעברים הקיצביים ביניהם מאפשר גם לאנשים שמאד קשה להם להתבונן פנימה – לעצור לרגע ולדווח על תחושותיהם מבלי להרגיש מאויימים.

הטכניקה הינה פשוטה ומאפשרת עשייה עצמאית של המטופל תוך כדי שיתוף פעולה אקטיבי בין מטופל ומטפל. ניתן לשזור אותה בתוך פגישה שמהותה שיח, והיא מאפשרת תנועה בין דיאלוג לעבודה בטכניקה.

השיטה נותנת בידי המטופל טכניקת הרפיה זמינה ופשוטה, שנותנת מענה להיבטים שונים של פריקת מתח והשגת רוגע  בטווח זמן קצר. היא טכניקה שיכולה להיות זמינה לכל אחד בכל עת, וככזאת היא מחזקת את התחושה שמוקד השליטה נמצא בידי המטופל. באופן זה היא תומכת משמעותית בתחושת המסוגלות במגוון רחב של סיטואציות חיים.   

סיכום: מניסיון העבודה שלי בשנתיים האחרונות שזירת טכניקת ה-EFT בתוך תהליך של פסיכותרפיה מאפשרת למטופל להתחיל להרגיש טוב יותר כבר מן הפגישה הראשונה ופותחת דרך שיטתית וברורה לעיבוד תכנים ולטיפול בחסימות רגשיות.

 www.michlol.net

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: היפנוזה, פסיכותרפיה
ד"ר פנחס קאסוטו
ד"ר פנחס קאסוטו
פסיכולוג
מורשה לעסוק בהיפנוזה
רחובות והסביבה, מודיעין והסביבה
מורן זיו אש
מורן זיו אש
עובדת סוציאלית
שרון ושומרון, פתח תקוה והסביבה
אילת גלילי
אילת גלילי
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
קרן ירושלמי
קרן ירושלמי
עובדת סוציאלית
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק)
ורוניקה עובדיה
ורוניקה עובדיה
עובדת סוציאלית
רחובות והסביבה, מודיעין והסביבה, פתח תקוה והסביבה
לילך עלוא כוכבי
לילך עלוא כוכבי
עובדת סוציאלית
רחובות והסביבה, אשקלון והסביבה, קרית גת והסביבה

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

שולמית מאירשולמית מאיר2/7/2016

תגובה למאמר על טכניקת ה-EFT. נורית, תודה על המאמר. מזדהה עם הספקנות והקושי להציג בפני מטופלים. לדעתי גם מהסיבה כשרע לנו אנחנו מתעצלים, רוצים שיסדרו לנו את הדברים. ה- EFT כרוך בהסכמה להשתתף בתהליך הריפוי. מניסיוני משני עברי המתרס ממש עובד!!! יכול להוביל גם תהליך מדיטטיבי בו אנחנו מקבלים כל רגש או תחושה שלנו, חשים אותו, וגם לא נאחזים, נותנים לא לעבור. נורית, תודה, תודה.

נורית מרכוס - רימארצ'וקנורית מרכוס - רימארצ'וק16/6/2008

EFT ואוטיזם. לאורן שלום,
לא התנסיתי, אבל יש באתר www.emofree.com כמה תאורי מקרים אחדים המדווחים על שיפורים, אפילו משמעותיים.
בברכה, נורית
 

אורן שייןאורן שיין11/6/2008

אוטיזם. שלום רב,
האם שיטה זו יכולה לסייע לילדים עם אוטיזם וקשיי תקשורת?

אנונימית אחרתאנונימית אחרת18/1/2007

לינק למחקרים בנושא [ל"ת]. קיימים גם מחקרים כמותיים בנושא EFT
לינק לרשימת מחקרים, מתוך אתר emofree

http://www.emofree.com/...s.aspx?id=22

המחקר הרחב והרציני ביותר (גם מרשים בתוצאותיו) הינו
Preliminary Report of the First Large-Scale Study of Energy Psychology: In preliminary clinical trials involving more than 29,000 patients from 11 allied treatment centers in South America during a 14-year period, a variety of randomized, double-blind pilot studies were conducted.
Preliminary Report of the First Large-ScaleStudy of Energy Psychology

By Joaquin Andrade, MD and David Feinstein, PhD
SUMMARYIn preliminary clinical trials involving more than 29,000 patients from 11 allied treatment centers in South America during a 14-year period, a variety of randomized, double-blind pilot studies were conducted. In one of these, approximately 5,000 patients diagnosed at intake with an anxiety disorder were randomly assigned to an experimental group (tapping) or a control group (Cognitive Behavior Therapy/medication) using standard randomization tables and, later, computerized software. Ratings were given by independent clinicians who interviewed each patient at the close of therapy, at 1 month, at 3 months, at 6 months, and at 12 months. The raters made a determination of complete remission of symptoms, partial remission of symptoms, or no clinical response. The raters did not know if the patient received CBT/medication or tapping. They knew only the initial diagnosis, the symptoms, and the severity, as judged by the intake staff. At the close of therapy:
63% of the control group were judged as having improved.
90% of the experimental group were judged as having improved.
51% of the control group were judged as being symptom free.
76% of the experimental group were judged as symptom free.
At one-year follow-up, the patients receiving tapping treatments were less prone to relapse or partial relapse than those receiving CBT/medication, as indicated by the independent raters assessments and corroborated by brain imaging and neurotransmitter profiles. In a related pilot study by the same team, the length of treatment was substantially shorter with energy therapy and related methods than with CBT/medication (mean = 3 sessions vs. mean = 15 sessions).
If subsequent research corroborates these early findings, it will be a notable development since CBT/medication is currently the established standard of care for anxiety disorders and the greater effectiveness of the energy approach suggested by this study would be highly significant. The preliminary nature of these findings must, however, be emphasized. The study was initially envisioned as an in-house assessment of a new method and was not designed with publication in mind. Not all the variables that need to be controlled in robust research were tracked, not all criteria were defined with rigorous precision, the record-keeping was relatively informal, and source data were not always maintained. Nonetheless, the studies all used randomized samples, control groups, and double blind assessment. The findings were so striking that the team decided to report them. 
הלינק למאמר השלם :


http://www.emofree.com/...andradepaper.





דליה מאירדליה מאיר8/1/2007

תודה על ההסבר [ל"ת]. שמחתי לקרוא את ההסבר שלך, שהיה ממקד ויעיל,
המשך עבודה פוריה
דליה מאיר

נורית מרכוס - רימארצ'וקנורית מרכוס - רימארצ'וק5/1/2007

תשובה בנושא מחקרים. לא ידוע לי על מחקרים כמותיים, אבל יש אתר פעיל מאד עם דיווחי טיפולים מגוונים -
www.emofree.com ; - אתר מעניין ומאפשר למידה.

רונית נשררונית נשר30/12/2006

נורית - תודה רבה :-) אפנה אותם ישירות אלייך..

אנונימיתאנונימית30/12/2006

מחקרים בנושא. השיטה באמת נשמעת לי הזויה... האם יש מחקרים שאליהם תוכלי להפנות אותי, הבוחנים את יעילות הטיפול הזה מול טיפולים אחרים?
תודה :-)

נורית מרכוסנורית מרכוס30/12/2006

רונית נשר [ל"ת]. תודה על התגובה מחממת הלב. אני שמחה בכל פעם שאני "פוגשת" אנשים שכבר מכירים את השיטה ועובדים אתה. 
אני פותחת סדנה להקניית EFT מידי פעם. אשמח להודיע לך על הסדנה הבאה. אם מתאים לך מטופליך יכולים גם להרשם אצלי ואז אעדכן אותם ישירות לגבי מועד סדנה. כפי שדברים מתגלגלים, כשאנשים נרשמים הסדנה הבאה מתממשת מהר יותר.
תודה ולהשתמע
נורית מרכוס
 

קוראתקוראת30/12/2006

ברוריה- יש לך בעיית מרירות?. גם אני לא ראיתי את כרטיס הביקור של כותבת המאמר מיד בהתחלה.
אין צורך להשליך את כל מרירות חייך בפורום אינטליגנטי זה.
 

ברוריהברוריה30/12/2006

יש לך בעיה בהבנת הנקרא?. אני נדהמת מאפקטיביות טכניקת ה-EFT
                         ומקיימת הדרכות קבוצתיות וסדנאות להקניית
                         הטכניקה ואופני שילובה במהלך פסיכותרפיה.
זה ציטוט מכרטיס הביקור של הכותבת,דהינו אפשר ללמוד אצלה.
 

רונית נשררונית נשר29/12/2006

אכן טכניקה נפלאה ונראית הזויה בתחילה.... תודה לך על המאמר,
הצלחת להסביר בפשטות טכניקה שנראית מוזרה בהחלט.
אני נחשפתי לטכניקה הזו בארה"ב, שם לימדה אותנו פרופ' כריס היברד - את ה EFT בהתייחסות לטיפול הטראומה ופוסט-טראומה.
גם אני חוויתי התנגדות גדולה בהתחלה, עד כדי גיחוך  של :" לא יכול להיות שהדבר ההזוי הזה יעבוד".
אך מנסיון שלי ושל מטופלים זה אכן עובד ושימושי להפליא.
האם את יודעת היכן בארץ לומדים את הטכניקה?
יש לי כמה מטופלים שהיו רוצים ללמוד.
 
שבת שלום,
רונית נשר

מירה אצילמירה אציל24/12/2006

[ל"ת]. נורית שמחתי לקרוא את דברייך על EFT
חשבתי שהיה יכול להיות מאיר עיניים אילו הבאת דוגמאות להבהרת מושגים כמו 
"אמירות ממוקדות" או  שחרור או "התבוננות פנימה."
נדמה לי שמי שלא  חווה יכול היה להפיק תועלת מדוגמאות
יישר כוח.

עדי פריעדי פרי20/12/2006

שילוב טכניקת הֹ- EFT Emotional Freedom Technique)) בתהליך הפסיכותרפיה. EFT היא שיטה של אקופרסורה פסיכולוגית. היא מתבססת על ערוצי האנרגיה המוכרים ברפואה הסינית. במקום להשתמש במחטים (דיקור) או לחיצות(שיאצו) על ידי מטפל -משתמשים ב-EFT בהקשות עצמיות פשוטות באמצעות האצבעות על נקודות מפתח של מרידיאנים מרכזיים, תוך כדי התמקדות בנשוא הטיפול ושימוש באמירות ממוקדות.

למאמר המלא...

נורית מרכוס - רימארצ'וקנורית מרכוס - רימארצ'וק20/12/2006

שילוב טכניקת ה-EFT בתהליך הפסיכותרפיה. EFT היא שיטה של אקופרסורה פסיכולוגית. היא מתבססת על ערוצי האנרגיה המוכרים ברפואה הסינית. במקום להשתמש במחטים (דיקור) או לחיצות(שיאצו) על ידי מטפל -משתמשים ב-EFT בהקשות עצמיות פשוטות באמצעות האצבעות על נקודות מפתח של מרידיאנים מרכזיים, תוך כדי התמקדות בנשוא הטיפול ושימוש באמירות ממוקדות.


למאמר המלא...

נורית מרכוס - רימארצ'וקנורית מרכוס - רימארצ'וק20/12/2006

שילוב טכניקת ה-EFT בתהליך הפסיכותרפיה / ד"ר נורית מרכוס. EFT היא שיטה של אקופרסורה פסיכולוגית. היא מתבססת על ערוצי האנרגיה המוכרים ברפואה הסינית. במקום להשתמש במחטים (דיקור) או לחיצות(שיאצו) על ידי מטפל -משתמשים ב-EFT בהקשות עצמיות פשוטות באמצעות האצבעות על נקודות מפתח של מרידיאנים מרכזיים, תוך כדי התמקדות בנשוא הטיפול ושימוש באמירות ממוקדות.
למאמר המלא...

נורית מרכוס - רימארצ'וקנורית מרכוס - רימארצ'וק20/12/2006

שילוב טכניקת ה - EFT בתהליך הפסיכותרפיה. EFT היא שיטה של אקופרסורה פסיכולוגית. היא מתבססת על ערוצי האנרגיה המוכרים ברפואה הסינית. במקום להשתמש במחטים (דיקור) או לחיצות(שיאצו) על ידי מטפל -משתמשים ב-EFT בהקשות עצמיות פשוטות באמצעות האצבעות על נקודות מפתח של מרידיאנים מרכזיים, תוך כדי התמקדות בנשוא הטיפול ושימוש באמירות ממוקדות.

למאמר המלא...