לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
אבחון לקויי למידה אצל בוגרים: הצעה למערכת אבחון. מאת ד"ר דביאבחון לקויי למידה אצל בוגרים: הצעה למערכת אבחון. מאת ד"ר דבי

אבחון לקויי למידה אצל בוגרים: הצעה למערכת אבחון. מאת ד"ר דבי שני, פרופ' ברוך נבו

כתיבה אקדמית | 12/6/2006 | 19,491

במאמר מוצגת גישה רב-מימדית לאבחון לקות למידה על פי היבטים קוגניטיביים, הערכת מסוגלות עצמית, היבטים רגשיים, אישיותיים, חברתיים ומשפחתיים וכן אסטרטגיות הלמידה. מערכת האבחון... המשך

 

ד"ר דבורה שני
פרופ' ברוך נבו
המחלקה לפסיכולוגיה, אוניברסיטת חיפה

 

אבחון ליקויי למידה אצל בוגרים:

הצעה למערכת אבחון

 

מטרת המאמר היא הצגת מודל אבחון מקיף להפרעות לקות למידה אשר פותח עבור אוכלוסיית בוגרים וכולל סוללת אבחון רחבה ורב-תחומית. המודל האבחוני כולל 6 מרכיבים המצטרפים יחדיו ליצירת מידע שלם ומקיף אודות המאובחן – הערכת יכולת קוגניטיבית, הערכת מסוגלות עצמית בתחומים קוגניטיביים, הערכת תכונות אישיות, הערכת התפקוד בתחום הרגשי – חברתי, הערכת מידת התמיכה המשפחתית והערכת אסטרטגיות הלמידה וטכניקות הפיצוי. החלק הקוגניטיבי בסוללת האבחון מבוסס על טקסונומיה דו-שטחתית של סימפטומים שכיחים בהפרעה ועל מיפוי קשיים אלה בתוך 4 תחומים – הקלט, השפה, האופרציה הקוגניטיבית והפלט. החלקים האחרים בסוללת האבחון כוללים שאלוני דווח עצמי, שאלון ביוגרפי וראיון אישי. במדגם שכלל 420 נבדקים, נמצא כי סוללת האבחון הינה בעלת יכולת הבחנה מבדלת בין לקויי למידה וקבוצת ביקורת מזווגת והיא מספקת מידע רחב על המאובחן אשר יכול לשמש בסיס איתן לתוכנית טיפולית כוללת.

 

המונח לקות למידה (Learning Disability) הוטבע לראשונה בתחילת שנות ה- 60 (Kirk,1962) ואומץ פורמאלית על-ידי ארגון  ACLD ב-1963

(Association of Children with Learning Disabilities). להפרעת לקות למידה שורשים הסטוריים עמוקים. הסימפטומים של ההפרעה זוהו וכונו במהלך השנים במגוון מונחים, כמו למשל 'אפאזיית ברוקה' (קשיים בהיבטים מוטוריים בתחום הבעה בדיבור), 'אפאזיית ורניקה' (קשיים בהיבטים תפיסתיים המתבטאים בתחום הבנת הנאמר), 'עוורון מילים' (קשיים בתחום הקריאה) ו'פגיעה מוחית' (קשיים שונים בתחום תפיסה והמשגה) .(Hammill,1993; Opp,1994) לאורך כל גלגוליה של ההפרעה, כולל בתקופה הנוכחית, לא התפתחה הסכמה בין העוסקים בתחום ביחס לשיטת אבחון ההפרעה. אי הסכמה זו נובעת מהעובדה שעד היום לא קיימת הגדרה אחת שתהא מקובלת על כל הזרמים, לא קיימת הסכמה ביחס לגורמים להפרעה ואף לא ביחס לתחומים הכלולים בההפרעה ( Latham, 2002). לאבחון לקות למידה עשויות להיות מטרות שונות. האבחון יכול להיות ממוקד באיתור ליקויים בתחומים שונים של תהליכי הלמידה, בבדיקת תחומי השפעתם של הליקויים, במתן פרוגנוזה להמשך התפתחות ההפרעה ובהצעת דרכי התמודדות המתאימות למאובחן (ספקטור,1994). בין שיטות האבחון המקובלות כיום ניתן למצוא הן גישה מסורתית המשתמשת במבחני יכולת והישג מסוגים שונים והן השיטה הדינאמית המתמקדת במטה-קוגניציה, בטכניקות ובאסטרטגיות המופעלות בתהליך הלמידה. ישנן גם שיטות אבחון רבות המשלבות את הגישה המסורתית ביחד עם הדינאמית (Wong,1996; Johnson & Blalock,1987) .


- פרסומת -

קיימים גם אבחונים המתמקדים בשיטת Screening ואינם מתחשבים בהיבטים משמעותיים כמו מידע אישיותי והתנהגותי מקיף, תהליכים פסיכולוגיים אשר נמצאים בבסיס בעיות ההישג של לקויי הלמידה, שישמשו לאחר מכן בסיס להתערבות טיפולית. אבחונים אלה עלולים להיות צרים וספציפיים מדי וקיים סיכון של החמצת היבטים מרכזיים בהבנה המקיפה של ההפרעה ובמשמעות העמוקה של הציונים הנמדדים במבחני האבחון ( Rourke & Del Dotto, 1994 ).

ההתעניינות בלקוי הלמידה הבוגר היתה מאד מינורית עד תחילת שנות התשעים והדבר בא לידי ביטוי בפרסומים מעטים בכתבי-עת מקצועיים בתחום (Patton & Palloway,1992) . התעוררות אינטנסיבית חלה בעשור האחרון לאחר שחדרה ההבנה כי הפרעת לקות למידה אינה חולפת לה עם הגיל וכי היא מלווה את האדם לאורך מעגל חייו .(Gajar,1992;NJCLD,1994) בנוסף, הלכה וגברה ההבנה כי איבחון לקות למידה בתקופת הילדות הצעירה אינו מתאים לאבחון לקוי למידה בגיל בוגר מבחינת הנושאים הנבדקים ומגוון התחומים שאמורים להיכלל באבחון. ניתנה תשומת לב לעובדה שהסימפטומים המאובחנים בגילאים הצעירים משתנים עם הגיל - חלקם מתמתנים, חלקם מחמירים (Gerber et al.,1990), לעתים צצים ומופיעים סימפטומים חדשים אשר לא באו לידי ביטוי קודם לכן ובנוסף, ההשלכות של הפרעת לקות למידה על היבטים רגשיים וחברתיים מקבלות משמעות ובולטות שונה בגיל הבוגר ; Osmar,1997; Silver,1993) מרגלית וטור-כספא, 1998; שני, 1999).

מטרת המאמר הנוכחי היא להציג מודל אבחוני לליקויי למידה, אשר פותח עבור אוכלוסיית בוגרים והועבר בקרב מדגם של בוגרים לקויי למידה וקבוצת ביקורת. השוואות של שתי הקבוצות בהיבטים שאובחנו יוצגו במטרה להראות פערים הן בתחומים קוגניטיביים מגוונים השכיחים בהפרעה זו והן בתחומים משפחתיים, אישיותיים והערכת מסוגלות עצמית.

 

 אבחון לקויי למידה אצל בוגרים: הצעה למערכת אבחון. מ 1 להורדת המאמר המלא

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: אבחון והערכה, ליקויי למידה
הראל אגמון
הראל אגמון
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
רינה ברקוביץ'
רינה ברקוביץ'
פסיכולוגית
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק)
שי שופטי
שי שופטי
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
תמר סרנת
תמר סרנת
פסיכולוגית
כפר סבא והסביבה
אירית כהן
אירית כהן
פסיכולוגית
חיפה והכרמל, כרמיאל והסביבה
אורן מי-רון
אורן מי-רון
פסיכולוג
שפלה, תל אביב והסביבה, רמת גן והסביבה

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

נירית מילינירית מילי26/5/2010

אבחון ליקויי למידה. המקום הטוב ביותר שאתם יכולים למצוא בו אבחון ליקויי למידה זה אצל אורית טרפי:
http://www.oritherapy.co.il
מאמרים נוספים על ליקויי למידה וגם על הפרעות קשב וריכוז!

ד"ר דבורה שניד"ר דבורה שני28/6/2006

אבחון פסיכולוגי של לקות למידה. בשאלון CPI שהועבר במסגרת הדוקטוראט,ב- 4 סולמות התקבל הבדל מובהק כפי שמפורט במאמר המתמצת את הממצאים. בשאלון תפיסת היכולת העצמית התקבלו הבדלים רבים. מעבר לכך, מוסבר שם לגבי הראיון האבחוני הפסיכולוגי והנושאים שצריכים לעלות שם.
החלק הפסיכולוגי של אבחון לקוי למידה הינו קריטי ובשום אופן לא ניתן להבין ולקבל תמונה שלמה על המאובחן ללא כלים פסיכולוגיים. בודאי שלא ניתן להתחיל איזושהי התערבות טיפולית ללא החלקים הפסיכולוגיים באבחון.

אלון נוימןאלון נוימן25/6/2006

פרשנות המחקר. דבי, שלום.
סיפרתי על המאמר שלך בפורום המאבחנות של עמותת ג"ל, ונויה ספקטור סידרה קישור משם למאמרך. כתגובה כתבה אחת המשתתפות שלאחר קריאה מעמיקה במאמר גילתה שבעצם המשתנים האישיותיים לא מבחינים בין אוכלוסיית לקויי הלמידה לקבוצת הביקורת, וזה וממצאים אחרים שלך צביעים על כך שאין צורך במערכת של אבחון פסיכולוגי כדי לאבחן לקויות למידה, אלא רק מבחנים לאיתור לקויות למידה.
הייתי שמח לשמוע את תגובתך לעניין.
אגב, ראיתי שאינך חברה בפורום אבחון והערכה של אתר זה. חבל כי רציתי לעשות את הדיון שם, ולקבל חוות דעת של חברים נוספים.
להשתמע,
אלון נוימן

ד"ר דבורה שניד"ר דבורה שני18/6/2006

לאלון-תודה על הפירגון.

אלון נוימןאלון נוימן17/6/2006

תרומה חשובה. ד"ר דבי שני, שלום.
שמחתי לקרוא את המאמר שכתבת. הכיוון מאוד נכון בעיני, וחשוב כל כך באקלים החוסר מקצועיות האופף אותנו, בעיקר בתחום פרוץ זה. אמנם יש עוד הרבה מה לעשות כדי לבסס ולתקף את המבחנים עצמם, אבל הכיוון נכון וחשוב.
בברכה,
אלון נוימן