לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
טיפול נרטיבי לגמילה משימוש בחומרים ממכריםטיפול נרטיבי לגמילה משימוש בחומרים ממכרים

טיפול נרטיבי לגמילה משימוש בחומרים ממכרים

מאמרים | 11/3/2006 | 14,527

המאמר מסכם חומר שפורסם על טיפול נרטיבי לגמילה משימוש בחומרים ממכרים מסוגים שונים. המשך

 

טיפול נרטיבי לגמילה משימוש בחומרים ממכרים

ערכה וסיכמה: רינה בלום

 

לטיפול הנרטיבי דרך ייחודית ומאד אפקטיבית לגמילה משימוש בחומרים ממכרים (מגוון רחב של חומרים כגון: סמים "קלים" (לדוגמא מריחואנה) ו"קשים" (כגון הרואין) , אלכוהול, חומרים בהרחה, סיגריות, ועוד.

לאחרונה פורסם מאמר המסכם את עבודתם של צוות מטפלים בהונג-קונג באנשים המכורים לשימוש בחומרים שונים. מאמר זה הופיע באתר: www.dulwichcenter.com , תחת השם: Overcoming craving: The use of narrative practice in breaking drug habits/ by Har Man-Kwong.

בשל ההצלחות הגדולות של הטיפול הנרטיבי בטיפול בהתמכרויות, ברצוני להביא בפניכם את עיקרי המאמר, המביא את יישום עקרונות הטיפול הנרטיבי בפועל בטיפול בבעיות אלה.

 

שיחות מקדימות:

בשלב הראשון של הטיפול, המטפלים שוחחו עם המטופלים על האפשרות שבמהלך הטיפול יהיו נסיגות וחזרה אחת או יותר לשימוש בסמים. כדי למנוע את הרגשת הכישלון הטוטאלי שעלולה להתפתח אצל המטופלים עקב כך, קויימו שיחות והובהר למטופלים כי נסיגה אחת או יותר הן חלק לגיטימי בטיפול ואין הן מצביעות על כישלון. הובהר למטופלים כי מה שחשוב הוא המאמץ להמשיך בתהליך. חשוב מאד כי המטופלים שחווים נסיגה ושימוש חוזר בסמים, לא יחושו בושה וישתפו בכך את המטפלים. נקודה נוספת שהעלו המטפלים בפני המטופלים היא שגם לאחר מספר חודשים של אי שימוש בחומרים הממכרים, "המסע" אינו נגמר, כלומר- המטופל עדין חשוף לפיתוי גדול למדי לחזור ולהשתמש בחומרים שהשתמש בהם בעבר, ולכן הוא צריך להמשיך ולהיות "עם היד על הדופק".

 

שיחות המחצינות את הבעיה:

הבעיה שבדרך כלל מוחצנת בטיפול כזה היא ההשתוקקות לחומר שהאדם חווה כאשר הוא מנסה להפסיק ולהשתמש בו. השתוקקות זו דוחפת אותו לקחת את החומר הממכר. המטפל הנרטיבי שאל את המטופל איך ההשתוקקות הזו נכנסה לחייו, שאל על ההסטוריה של ההשתוקקות, מטרותיה של ההשתוקקות, האסטרטגיה והטקטיקה שלה.

המטפל שואל את המטופל על החוויה האחרונה שלו בלקיחת החומר הממכר, במטרה לקבל כמה שיותר פרטים. אח"כ מחצינים את ההשתוקקות עצמה, ע"י שאלות כגון: "דקה או שתיים לפני שאתה משתמש בחומר, מה בדיוק אתה מרגיש? האם זהו כוח כלשהו שדוחף אותך לעשות זאת?"

השלב הבא הוא חקירת השפעת הבעיה, לאחר שהוחצנה. חוקרים כיצד היא משפיעה על חיי המטופל: כיצד היא משפיעה על הבריאות, חיי החברה, השאיפות והחלומות. כמו כן מדברים על שיטות הפעולה של הבעיה בעזרתן היא משפיעה על חיי המטופל. המטופל בסוף שלב זה מתבקש להעריך  את השפעת ההשתוקקות על חייו. בדרך כלל המטופל מצהיר שזוהי השפעה מאד שלילית.

 

תוצאות ייחודיות:

בשלב זה נבדק האופן בו המטופל משפיע על הבעיה של ההשתוקקות, ולכן מחפשים מקרים יוצאי דופן, תוצאות ייחודיות לבעיה. בשלב זה חייבים להיות מאד עקביים ועקשנים, כיון שקשה למצוא מקרים כאלה לעיתים קרובות. השלב הזה קשה במיוחד במקרים בהם המטופל רגיל להשתמש בחומר מסויים במשך שנים רבות. במקרים כאלה יש למטופל כבר "תווית" שהוא מחזיק על עצמו כ"מכור" או "לוזר", כלומר כבר יש למטופל תחושה מאד שלילית כלפי עצמו. מאד קשה במקרים כאלה ליצור אצלו חוויה שונה לגבי עצמו. למרות זאת, הדבר אפשרי אם מתאמצים מספיק.

בדרך כלל המטופל אינו יכול להיזכר בתוצאות ייחודיות, ולכן המטפל שואל מגוון של שאלות, שמטרתן למצוא איזושהי הזדמנות בה המטופל הצליח להתנגד להשתוקקות, להימנע ממנה או אפילו לדחותה לזמן מה. המטופל מתבקש לתאר בפרוטרוט את המצב או המצבים האלה, כדי להביא למודעות את היכולות והידע שאפשרו לו לעמוד מול ההשתוקקות. השיחה על היכולות האלה, ה"ניצחונות" הקטנים האלה, גורמת לשימחה אצל המטופל בדרך כלל. לאחר שמעלה המטופל מצב אחד של תוצאות ייחודיות, יותר קל לו בדרך כלל להעלות ולהיזכר בהזדמנויות נוספות כאלה.

 

לאחר שמועלות מספר תוצאות ייחודיות, המטפל שואל את המטופל מה המצבים האלה של הצלחה שלו לעמוד מול ההשתוקקות, אומרים לו על עצמו כאדם. זהו כבר חיפוש אחר סיפור אלטרנטיבי של האדם לגבי חייו וזהותו. המטופל בשלב זה יכול לומר לדוגמא: " אולי אני לא כל כך חסר אונים כמו שחשבתי".או "נראה לי שאני בעצם די החלטי". שלב זה מביא את המטופל למצב אנרגנטי ומאד שמח בדרך כלל, כתוצאה מהרגשת שיחרור מהתווית השלילית שחש שדבקה בו.

המטפל יוצר לאחר מכן קשר לעתיד ושואל את המטופל כיצד הידע החדש הזה על עצמו יכול לעזור לו במצבים בעתיד בהם יתמודד עם ההשתוקקות הזו לשימוש בחומר.

 

עיבוי הסיפור האלטרנטיבי:

בפגישות האחרונות, מעבים את הסיפור האלטרנטיבי, ובמקרים רבים עושים זאת בעזרת מכתבים תרפויטים שהמטפל שולח למטופל. מכתבים אלה יכולים להיקרא פעמים רבות, במיוחד כאשר המטופל חש לחוץ ומתקשה להתמודד עם הבעיה. במכתבים אלה המטפל יכול לכתוב על השינויים המשמעותיים שעשה המטופל בתהליך הטיפולי, ולהדגיש את כוחותיו ויכולויותיו, בהתמודדותו עם בעית ההתמכרות. 

 

תגובה לחזרה לשימוש בחומר הממכר:

בעזרת תמיכה מתאימה, הרבה מהמטופלים יכולים לעמוד מול ההשתוקקות לחומר במשך זמן רק, אפילו חודשים רבים, ולאחר מכן לחזור ולהשתמש בחומר הממכר. כאשר זה קורה זה יכול להיות מאד מתסכל ומייאש. חשוב מאד שהמטפל יאמר כבר בתחילת הטיפול למטופל שזה חלק בלתי נפרד מגמילה משימוש בחומרים ממכרים, בחלק גדול של המקרים. זה מקל על המטופל לספר למטפל שחזר להשתמש ומקל על הרגשת התסכול שלו. במקרה כזה המטפל הנרטיבי מקפיד שלא להגדיר את החזרה לשימוש ככישלון, אלא מראה למטופל "נקודות אור" המבדילות את מצבו לפני שהתחיל בטיפול לעומת מצבו בהווה. לדוגמא: לפני הטיפול השתמש בסם ארבע פעמים ביום, ולאחר שחזר להשתמש הוא לוקח רק שתי מנות ליום. המטפל מדגיש את ההבדל ואת חשיבות ההצלחה של המטופל לעשות זאת בעזרת כוחותיו שלו. המטפל מראה למטופל שלא מדובר ב"קריסה טוטאלית" ושהוא לא חזר למה שהיה לפני הטיפול. הנקודה הזו חשובה מאד כיון שחשוב שהמטופל לא יאבד תקווה.

המטפל שואל את המטופל שאלות המאפשרות לו לתאר בפרוטרוט מה שונה בין עכשיו ואז, מה למד, אילו דעות ואסטרטגיות רכש. הדבר מחבר את המטופל שוב לכוחותיו ולחלק הבריא שבו.

בשלב זה מדברים שוב על השיטות באמצעותן הצליחה ה"השתוקקות" להשפיע על המטופל לחזור ולהשתמש בחומר. הדבר עוזר לו להגן על עצמו מפני השפעתה בעתיד.

 

הקשר של ההתמכרות לנסיבות הרחבות של חיי המטופל:

הרבה מהגישות הטיפוליות במכורים לחומרים ממכרים מתייחסות למטופלים אלה באופן שעושה "פתלוגיזציה" ו"טוטאליזציה" למטופלים. גישות אלה רואות את הבעיה של ההתמכרות כבעיה העיקרית והחשובה ביותר של המטופל וכך ניגשות לטפל בה. הגישה הנרטיבית אינה נוקטת בדרך זו. היא אינה בודקת רק את בעיה ההתמכרות, אלא עוסקת בכל הנושאים המעסיקים והמטרידים את המטופל אותו זמן. לעיתים קרובות בעיה אחרת מתקשרת לבעית ההתמכרות ועוזרת לפתור אותה. חשוב למטפל לראות את כל התמונה בחייו של המטופל. 

 

  מקור: Overcoming craving: The use of narrative practice in breaking drug habits/ by Har Man-Kwong       

        ( International Journal of Narrative Therapy and Community Work 2004 #1)

 

_____________________________________________________________________________________________________

רינה בלום: פסיכותרפיסטית ומטפלת נרטיבית. חומר נוסף על טיפול נרטיבי ניתן לקרוא באתר : http://www.hebpsy.net/narrativi

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: התמכרויות
מיה נאור
מיה נאור
חבר/ה ביה"ת
מיכל סגיב זנגר
מיכל סגיב זנגר
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה
יפעת הנדל
יפעת הנדל
פסיכיאטרית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
אור עטר
אור עטר
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
רעות עזרן
רעות עזרן
עובדת סוציאלית
כרמיאל והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), עכו והסביבה
שני אלבז בצלאל
שני אלבז בצלאל
עובדת סוציאלית
רחובות והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

רונית קוריאלרונית קוריאל16/2/2011

שאלה. האם מוכרים לך מודלים התערבותיים מנקודת מבט נרטיבית בתחום החינוך?
תודה

רינה בלוםרינה בלום23/3/2006

טיפול נרטיבי בהפרעות אכילה. מירית יקרה,
לטיפול הנרטיבי ישנן הצלחות גדולות בטיפול בהפרעות אכילה. הבעיה אותה את מתארת משותפת להרבה אנשים ובמיוחד נשים. כמובן שכל מקרה לגופו, אבל מהנתונים שכתבת, נראה כי ההתמכרות לאוכל באה לכסות על הרבה כעס, תסכול ועומס נפשי שאת חווה, מאז שאת אמא לשלושה ילדים ובמיוחד לאחר גילוי הבגידה של בעלך, שגרמה כנראה לתחושות קשות שלך כלפי עצמך. הפרעות אכילה בטיפול נרטיבי  מתוארות כבעיה של 'קול פנימי' שמטרתו בעצם להרוס את האדם פיסית ובריאותית. ההתמודדות שצריכה להיות מושגת בטיפול היא כנגד אותו קול.בטיפול נרטיבי, עושים החצנה של הבעיה או הבעיות מהן את סובלת. לדוגמא: התחושות הרעות שלך כלפי עצמך יכולות לקבל כינוי של 'קול פנימי' שאומר לך שאת לא שווה או לא מספיק טובה וכו'. כל בעיה שלך עוברת קודם כל תהליך של החצנה, ומוגדרת על ידיך ומקבלת כינוי. לאחר מכן אני בונה בבעיות מסוג זה תוכנית טיפולית (בדרך כלל קצרת מועד, כ-12 פגישות ) בה את מבררת באופן מאד מעמיק לגבי כל אחת מהבעיות, את ההסטוריה שלה, דרכי הפעולה שלה, איך היא משפיעה עליך, באיזו מידה ובאילו מצבים. בשלבים מאוחרים יותר של התהליך הטיפולי, את מגיעה להבחנה במצבים בהם את מסוגלת למגר את השפעת הבעיה או הבעיות, מגדילה בהדרגה את ההתרחשות של המצבים האלה, ובונה  סיפור אחר ויחסים שונים עם המזון והאכילה. את ההנאה הגדולה שאת מקבלת היום מאכילה, תקבלי בתום התהליך הטיפולי מדברים אחרים שיגרמו לך הנאה, ויהיו לך כלים באמצעותם תוכלי ביתר קלות להתמודד עם ההשתוקקות למזון. בטיפול נרטיבי ישנו גם שימוש בתמיכה של אנשים בסביבתך הקרובה או הרחוקה יותר, כדי לעזור לאדם לראות שהוא אינו לבד ולהיווכח כיצד אנשים אחרים עם אותה בעיה התמודדו איתה בעבר או בהווה. ונקודה אחרונה: כמו שכתוב במאמר, הטיפול הנרטיבי משתמש גם בנסיגות שיש לאדם בטיפול, כלומר: אם יש חזרה לאכילה מופרזת לאחר שכבר היתה הטבה, אז מסיקים מזה את המסקנה הנדרשת ומשתמשים בה לעתיד. אין רואים בכך כישלונות.   
את מוזמנת להמשיך ולשאול שאלות נוספות,
כל טוב, רינה בלום
narrativi@gmail.com
054-4584140 

מיריתמירית22/3/2006

טיפול בהתמכרות לאוכל. אני בת 38,רזה בעברי,עם נטיה להשמנה.
לאחר הלידות 3,וגילוי של בגידה,של בעלי,בי. התחלתי להשמין,עד השמנה חולנית!
בנוסף חליתי בסכרת ואני לא מצליחה להפסיק את הגרגרנות והאהבה לאכילה. האכילה ממלאת אותי ,גורמת להנאה מרובה.
אשמח על תגובתך עפ' הגישה הנרטיבית
תודה
מירית

רינה בלוםרינה בלום18/3/2006

הערכת המצב. לירולשמית שלום רב.
אני יכולה רק לעשות איזו שהיא הערכה כללית של המצב על פי הנתונים שנתת לי כי איני מכירה את שותפך לחיים. ניראה כי הוא נאבק בהמכרויות רבות הנובעות מהשתוקקות חזקה לדברים מסוימים ושונים. נראה לי שהטיפול בבעיה לא יהיה פשוט כיון שהיא קיימת כבר זמן רב לפי מה שכתבת. היחסים שיש לשותפך לחיים עם הבעיה מאד מורכבים, וכבר עברו שינויים ותהפוכות רבות, שגם אולי החלישו אצלו את המוטיבציה והאמונה בשינוי. למרות זאת, ניתן לעבוד על הבעיה ולפחות להגיע למצב של החלשת ביטוייה. קשה לי מאד לומר איך תהיה התגובה של שותפך לחיים לטיפול, זה כמובן תלוי בו קודם כל.  בטיפול בהתמכרויות, אני בונה בדרך כלל תוכנית טיפולית בה המרחק בין הפגישות לא קבוע: לפעמים פעם בשבוע ולפעמים יכול לעבור חודש ויותר בין פגישה לפגישה. הסיבה לכך היא מתן מענה לצרכים המיוחדים של כל מטופל באופן ספציפי, וזה תלוי גם בקושי בו המטופל ניתקל כדי להאבק עם הבעיה ולהחזיק מעמד.הענין הוא שבמקרים של התמכרויות, ישנן לרוב נסיגות, אך כפי שכתוב במאמר, בטיפול נרטיבי הן ממש חלק מהתהליך הטיפולי, ומשתמשים בהן לחיזוק השינוי שהושג ולא רואים בהן כישלון. המטפל הנרטיבי ממשיך ללוות את המטופל גם לאחר שהושג שינוי במשך זמן ארוך, כדי להיות עם 'היד על הדופק' במשך תקופה ארוכה ככל האפשר.
בברכה, רינה בלום
narrativi@gmail.com
054-4584140

ירושלמיתירושלמית17/3/2006

התמכרויות. אני מתעניינת בטיפול עבור שותפי לחיים.כיום בן 50.
ההתמכרויות שלו רבות ומגוונות: סיגריות,אכילה,קניות,שתיה.
הניסיונות שלו מרובים והכשלונות מהדהדים.
יש שיפור בהתמכרות לקניות ושתיה, אך ההשתוקקות קימת באופן מתמיד.
אשמח לשמוע מה הפרוגנוזה שלך+הערכתך למס' הטיפולים שידרש.
תודה
מהירושלמית