לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
ספר הכישרונות | יאיר כספיספר הכישרונות | יאיר כספי

ספר הכישרונות | יאיר כספי

ספרים | 17/3/2022 | 2,348

פרק מתוך ספר הכישרונות מאת יאיר כספי המשך

 

ספר הכישרונות

יאיר כספי

ספר הכישרונות

ידיעות ספרים

 

לכולנו יש סודות להם אנחנו מקדישים חלק ניכר מחיינו בניסיון להסתירם, לצד מאמץ לא מודע למחוק את התוכן הקשה שלהם ולהבטיח שלעולם לא יגיע לתודעה. אנחנו משקיעים חלק גדול מחיינו במאמץ להסתיר אותם מן העולם, וגם מעצמנו. ספר הכישרונות מסמן בשיטתיות את רשימת ה"טאבו" של הנפש האנושית, סודות שאדם מקדיש חלק ניכר מחייו בניסיון לגלותם, לצד מאמץ לא מודע למחוק את התוכן הקשה ולהבטיח שלעולם לא יגיע לתודעה. 

בספר זה מבקש ד"ר יאיר כספי לגלות לקוראים שחולשה, בקבלתה, נעשית לחוזקה. כולנו התברכו בכישרונות רבים, אותם חשבו בטעות לפגמים, ואם נאמין שחולשה בקבלתה – נעשית לחוזקה - נעניק לעצמנו את הכוח להיות אנושיים. ד"ר כספי מזמין את הקוראים להתיידד עם מצוקה שהגיע זמנה להישמע, מגייס אותם לעזור לעצמם ומלמד להיעלב, להידחות, להיכשל ולהעלם. הקורא מוזמן לחשוף את הבעיות האישיות, להיפגש עם מפלצות, לגלות את קסמו של זעם מכוון היטב, להתיידד עם פחדים, לנהל את הדיכאון ולהוציא את התינוק שבך מהארון.

ד"ר יאיר כספי עובד סוציאלי ומנהל תכנית לטיפול קבוצתי. מספריו הקודמים: הילד שכמעט הציל את אמו, ניסיון ולדרוש אלוהים.

לפניכם שני פרקים מתוך הספר באדיבות המחבר וההוצאה לאור:


מבוא

ספר הכישרונות הוא הזמנה למהפכה תודעתית הנוגעת במגוון הרגשות העמוקים והלא מדוברים של הקורא. הוא מגלה לך שהתברכת בכישרונות רבים, אותם חשבת בטעות לפגמים, ומעניק לך את הכוח להיות אנושי ולהאמין שחולשה בקבלתה נעשית לחוזקה.


- פרסומת -

הספר מסמן בשיטתיות את רשימת ה"טאבו" של הנפש האנושית, סודות שאדם מקדיש חלק ניכר מחייו בניסיון לגלותם, לצד מאמץ לא מודע למחוק את התוכן הקשה ולהבטיח כי לעולם לא יגיע לתודעה.

במסע שאנו יוצאים אליו נתיידד עם מצוקה שהגיע זמנה להישמע. נביט לתהום. נפגוש אותך משוגע. נגייס אותך לעזור לעצמך. נלמד להיעלב, להידחות, להיכשל ולהיעלם.

נחשוף בבעיות האישיות שלך את שיגעונותיה של תרבות שירדה מהפסים. נגלה תפקיד שהוטל עליך, המזמין אותך להיות מנוהל מהעתיד.

נגלה סיפור שאתה מספר לעצמך על חייך ואינו שלך, ונשיב אותו לבעליו.

נפגוש מפלצות. נגלה את קסמו של זעם מכוון היטב. נתיידד עם פחדים. נלמד לשאת דיכאון. נוציא את התינוק שבך מהארון.

נלמד להיפרד. נלמד להתגבר. נגלה ייעוד.

נתרום את חלקנו בתיקון עולם. ונקבל תעודת גמר בבית הספר לבני אדם.

הספר נועד לאנשים המחפשים את עצמם, ובורחים בכל פעם שהם מתקרבים. אנשים שנגמרה להם דרכם והם מוכנים להסתכן במסלול שלא ניסו מעולם. אנשים שהקריבו שנים על מזבח אמונות שווא, כי השקר, כשהיו זקוקים לו, הרגיש יותר אמיתי מן האמת, והם מוכנים היום לפגוש מציאות שלא הצליחו לבטל. הספר נכתב לקורבנות שאסור להם לדעת שהם קורבנות. לאיש שדימה לשווא שהוא לא נורמלי, בְּמקום שהנורמה היתה משוגעת. לאישה שלא היתה מוכנה להתמסר, כי התמסרות קודמת שלה נוצלה באופן מחפיר.

הספר נכתב לאנשים שרימו אותם להאמין ביכולתם להיות יותר מבני אדם. שילחו אותם למסע לכוכבים, והם נפלו ממנו, מרוסקים. לאישה שרשעות קטנה תשחרר אותה מן המלאך שציפו ממנה להיות. לאנשים שמזמן היו צריכים להתפרץ על מישהו, כמו משוגעים, כדי להשיב לעצמם את שפיות דעתם.

הספר נועד למי שהולך לטיפול, ומתקשה לדבר. אפשר שימצא פה פרק אחד ויאמר: זה מה שניסיתי להגיד. הספר נועד לאנשים שלא הולכים לטיפול כי יפחדו לפגוש תוכן מטלטל. אפשר שיוכלו לעשות חלק מן הדרך עם ספר שנכתב, לכאורה, על מישהו אחר. הספר אינו מיועד לאנשים הזקוקים היום בעיקר לסליחה, לחמלה ולתמיכה. אפשר שיוכלו לקרוא בו ביום אחר, עטופים באהבה.

חלק מן הכישרונות שאדם נזקק להם אינם מופיעים פה, כמו הכישרון למצוא חברים. הכישרון לנהל. הכישרון לקבל מחיר טוב. הכישרון לבשל, ולמצוא לאוכל יין מתאים. הכישרון להיות מאהב או מאהבת מדהימים. הכישרונות הנ"ל זכו להרבה ספרים. בחרנו להתמקד כאן בכישרונות שכתבו עליהם פחות.

זהו ספר למיטיבי לכת, שאינם מתפשרים על דבר פחות מן האמת, ומוכנים להסתכן בהליכה למקום מסוכן, שבו אדם נעלם, כמו שהוא מכיר את עצמו. ונולד מחדש.

הספר הוא מסע ליבשת לא נודעת. לא כדאי לנסות לראות עשרה אתרים בעשרה ימים. קרא לאט. יהיה פרק שיעמת אותך עם כאב או פחד שעדיין אינך מוכן לפגוש. לך הלאה. דלג על חומרים המעוררים בך התנגדות. חזור אליהם כשתהיה מוכן. יהיה פרק שתתרגש לקרוא. סיפורך הוא. עצוֹר, כמו מי שמגלה מקום שהוא רוצה לחיות בו.

הספר מלא סתירות. כמו החיים. לא צריך לנסות ליישב אותם, אלא לשאת את מורכבות המסע שפעם מעשה אחד נכון בו, ופעם היפוכו.

פרקי הספר פונים לסירוגין לךְ או לךָ, כי בַּמקור העבודה נעשתה עם גבר או אישה, כי המחבר מדבר לפעמים אל עצמו, וגם כדי למנוע טורח שבפנייה מרובה. הם מכוּונים תמיד לשני המינים.

המחבר הוא מדריך מסעות ותיק, המכיר קיצורי הדרך המאריכים אותה, ודרכים ארוכות שחייבים להשלים. יודע להכין אותך לבוֹרוֹת שבדרך, מה אפשר או הכרחי לעקוף. יודע לראות את אלופי השבילים שאפשר לאתגר אותם לכל מסלול, ואת מתקשי הלכת שבשבילם צריך להאט את קצב ההתקדמות ולצמצם יעדים.

כשלא היה לי מדריך שיאמר מה נכון ומה המטרה, איזה חלק שלי, אילו תפקידים אסור לי לקחת, איך מניחים את הראש על מישהו ומתי לסמוך על עצמי בלבד, מצאתי מורים בספרים. ספרים שינו את נתיב חיי ומחבריהם נעשו למשפחתי המורחבת. ספר הכישרונות הוא ניסיון להשיב חוב למדף בארון הספרים שהייתי לקוחו הרבה שנים.

הכישרון להיות במצוקה

היציאה לחופשי נמצאת לפעמים בכמה מילים שאסור להגיד: רע לי. אני מיואש. לבד. זעקה לעזרה שאתה חונק בתוכך. ציפייה למישהו שיראה. שישמע. שיתגייס בלי שתצטרך לבקש.

ארבעה אסור להם להיות במצוקה: הבן החזק. הבת השמחה. הילדה ההורית. וזה שאסור לו להיות תלותי כמו אביו או אמו.


- פרסומת -

החזק, אם יש בו מצוקה, אסור לו לספר עד שהצליח להתגבר עליה במעשה גבורה. הבת השמחה מצחיקה אותנו גם כשהיא עצובה. היא מאמינה בחשיבה חיובית כתרופה. הילדה ההורית, מטפלת משפחתית, יכולה להיות במצוקה, אך היא חייבת לחכות איתה עד שתגמור לטפל במצוקות של כל בני המשפחה, המתחדשות ללא הפסקה. המתלונן הסדרתי, לכאורה, מפחד שיידחה אם יהיה לו קשה.

חזק, שמֵחה, הורית ומתלונן לכאורה לא מוכנים לקבל את הרשות להיות במצוקה. צעקה גדולה, אם תצא מפיהם, תבטל "אני" שאיתו הם מסתובבים בעולם, ותכניס אותם, כך הם מדמים, לרשימה מבישה: חלשים, דיכאוניים, אנוכיים ובכיינים.

בעלי התפקידים מבית הוריהם נוטים לשמר אותם בבגרותם ולשכפל יחסים דומים בסביבה חדשה. החזק נישא לאישה שאוהבת להישען. הסכם הזוגיות שלהם כולל פִּסקה לפיה לחזק אסור לעולם לגלות חולשה. הבת השמחה נישאה לבחור עצוב ויש ביניהם חלוקת תפקידים. העצוב נושא בשבילה את עיצבונה האסור בִּידיעה והיא מתחברת לעצמה דרכו, כפויה להמשיך לשמח אותו.

המטפלת מנסה להציל את סביבתה. מכילה את מצוקותינו כמו מגבת נייר עבה. מקשיבה. מקשיבה גם כשהיא מוטרדת ועייפה. לא מבקשת שנקשיב לה. וזו שאסור לה להיות תובענית כמו אמהּ, נשואה לאיש השקוע בעבודתו. אסור לה לבקש שיוותר על נסיעה אחת למענה.

מצוקתם של החזק, השמֵחה, המטפלת, וזה שאסור לו להעמיס על הזולת, מתגלית רק במצב אחד כשהם חולים, מתפרקים, או שוקעים בדיכאון כבד. ולפעמים רק כשהם מתים. אז יאמרו אנשים: הוא הסתיר חולשה שהיה אסור לאיש לראות. היתה עצבות גדולה מתחת לצחוק. בעצמה היא לא טיפלה. הוא התנהג כאילו שהוא לא צריך אותנו.

חשוב לומר להם: ביטוי מצוקה אינו עושה אתכם חלשים, דיכאוניים, אנוכיים, או תלותיים. רק מגלה אישיות מורכבת. חזקה וגם חלשה, שמחה ועצובה, עוזרת ונעזרת, אחראית וזקוקה לזולת לפעמים.

ההכרזה על מצוקה אינה מבטלת את הכישרונות שפיתח אדם כשמצוקה היתה אסורה עליו. החזק ימשיך להיות חזק, ויוסיף לאישיותו את הרשות להיות חלש לפעמים. השמחה תמשיך לשעשע אותנו, תוכל להיות איתנו גם כשאנו עצובים ותדע לשאת את עיצבונה שלה. המטפלת תוכל, אם תרצה, להמשיך להשתמש בכישורי הטיפול המופלאים שלה, ובתקופות של מצוקה לטפל בעיקר בעצמה. זה שאסור לו להיות מניפולטיבי, כמו אמו, ירשה לעצמו לדרוש, לפעמים.

הם יגלו, להפתעתם, כי יש מי שיכול לשמוע את מצוקתם. יש מי שלא חייב שתהיה שמח, חזק או מטפל. ואולי אפילו נעימה לו הזדקקותך. חלק מן העולם מתגייס לעזרתך בקלות. העולם אינו הוריך או אחיך שהיו צריכים אותך בתפקיד מצומצם, ולא היו יכולים לשמוע את צעקתך.

חזק, שמחה, מצילה ואיש שאסור לו להתלונן צריכים ללמוד להיות איש ואישה המטפלים בעצמם, כל הזמן, ויודעים לבקש ולקבל עזרה. לא יחשבו שצעקה אחת מספיקה ומסתיים בה תיקונם. יש תיקונים שלאחר שעושים אותם, צריך לחזור ולעשות אותם שוב, בכל פעם שתפקיד שאתה רגיל בו משכיח אותם.

השיעור הזה, צריך לציין, אינו מתאים לאנשים שמשתפים את העולם כל הזמן במצוקותיהם ובילדותם הקשה. אלו צריכים ללמוד מיומנות הפוכה: לקחת אחריות על ניסיונות חייהם ולהפסיק להתבכיין.

המחבר, שכמעט הציל את אמו, היה בן חזק לאביו, ועדיין אסור לו להיות עסוק בענייניו, מבקש להודיע שהיה לו שבוע די מזעזע. הרגיש לבד ועצוב. והחליט לקחת זמן לעצמו. הספר יצטרך לחכות.

 


הכישרון לגלות סוד שאתה לא רוצה לדעת

מצוקתך סמויה כי יש לך סוד האסור עליך בידיעה. "לא לפתוח לעולם", כתוב על מעטפה השמורה באחד ממרתפיך. נדמה שלא תוכל לשאת את התוכן. נדמה שאי אפשר לעמוד בכאבו. נדמה שיעשה אותך מנודה מכל חברה אנושית וייקח ממך את מי שאתה מכיר כ"אתה".

חלק ניכר מחייך מוקדש לניסיון לגלות את הסוד לצד המאמץ למחוק את התוכן הקשה ולהבטיח שלעולם לא יגיע לתודעה. אתה רודף אחר הסוד, נבהל כשאתה מתקרב אליו, מבקש הצלחה שתבטל את תוקפו.

אתה מבקש אהבה שבה הסוד יטבע. מבקש מורים להתעלות עליו. מחליף יועצים להכחשה. מבקש חומרים מאלחשים שיסתירו את מה שאסור לך להרגיש. בורח מתהום שנדמה כי תשאב אותך לתוכה ולא תהיה ממנה דרך חזרה.

יש אנשים שמשקלו של התוכן האסור להם קטן, לא מאיים, ומאפשר להם לבחור לחיות בלי לגעת בו. יש אנשים שאין להם ברירה. פתרון מדומה או חלקי שעזר להם לשרוד שנים לא עובד יותר.


- פרסומת -

פעם האמנת שדרכך לא עובדת כי לא התמסרת אליה. הכוח לא נתן לך ביטחון, כי לא תמיד היית חזק. הכסף לא עשה אותך מאושר כי לא נעשית טייקון. אהבה לא ריפאה אותך כי לא היתה גדולה מספיק. החופש לא שחרר אותך כי נשארו כמה חובות בעולמך שלא שחררת. ההתעלות לא גאלה אותך כי נשאר לך קצת "אני".

מותש מחיים של הימנעות מתוכן, מרגש, או מזיכרון שהקדשת חלק ניכר מחייך למאמץ למנוע ממנו להגיע לתודעה, גילית כי לכלים שעבדו פעם יש יום תפוגה. הצלחותיך, הישגיך, כוחך והנאותיך כבר לא מסוגלים יותר להעלים עצב, פחד, רעב וחוסר אונים שאתה נושא עמך. הסמים והאלכוהול לא עובדים. הכאב נעשה בלתי נסבל.

הסוד חמקמק. מטעה וכואב. מערכות ההגנה האוטומטיות שלך שומרות עליו שלא יתגלה. אסור להקשיב אם מישהו ירמוז לך עליו. אתה נוטה בלי משים לבחור תוכן קרוב שקל יותר להתמודד איתו. קורא לניסיון שלך בשמות שאתה יכול לשאת, הממשיכים להסתיר אותו. "הכישרונות" שאספנו בספר זה עוסקים בתכנים שאנשים בורחים מהם.

אפשר שאחד מהם יפתח לך שער שלא ידעת על קיומו.

בְּמקום שמותר להגיד לאדם רק דברים שהוא יכול לשמוע, רוצה לשמוע ואינו מתנגד להם, הסוד נשאר סתום. כדי להשתחרר משליטתו של תוכן אסור במגע, צריך להסתכן ולשמוע דברים שהמשפחה לא מסכימה להם ושאינם מקובלים חברתית.

כדאי שתהיה בעולמך סמכות אחת גבוהה יותר מן הפרט או הקבוצה שמולם אתה עומד.

התוכן האסור עליך אינו "מי שאתה באמת", אלא מרכיב אחד באישיותך הקיים לצדם של כוחותיך ותכונותיך המבורכות. אפשר ללמוד להכירו, להתיידד עמו, לבטאו, ולהשתמש בו.

הכישרונות הנפרשים כאן אינם שווים בחשיבותם לך. כל איש מבקש לפחות כישרון אחד או שניים החסרים לו במיוחד. אם למדת להקשיב ולהבין אנשים, הגיע הזמן להכיר את הרשות לא להכיל. אם למדת לקבל אנשים כמו שהם, תלמד לאתגר אותם. אם אתה יודע לסלוח לעצמך, אפשר שאתה חסר את הכישרון לחוש אשמת אמת, המסמנת תפקיד שממנו לא תוכל להשתמט. אם למדת להיות חזק תמיד, אפשר שאתה מוכן לדעת שפעם היית חסר אונים.

הבחור המפחד, ששום אישה לא תרצה בו, אפשר שהוא זקוק לכישרון לשאת דחייה קדומה. אם אתה יודע לשמוח, אפשר שהכישרון להיות עצוב הוא מתנה שאפשר לתת לך.

האיש שאסור לו להצליח יגלה שהוא ממשיך לרַצות אב שהיה צריך אותו קטן לידו. האישה החוששת שרוצים לסלקה תגלה שהיא בורחת מזיכרון מבית ילדותה שבו הרגו את נשמתה. האיש שאסור לו לפגוש את זעמו יגלו בו שער להתקוממות על עוולה. האיש שאביו ואמו עזבוהו, יגלה הורים שנשלחו לאמצו. האיש שאהבה אִכזבה אותו יגלה ברית שממנה צומחות אהבות.

הדרך נפתחת בַּמקום הנדמה כמסוכן ביותר בשבילך. מאחורי השער שמי שנכנס בו אפשר שלא יֵצא. הגאולה נמצאת בארס הנחש המבקש להכישך.

יש בך חלק שלא רצית שיהיה בך. הוא רק חלק ממך. יש חלק שאינך רוצה שיהיה בך, ואינו שלך. תפקיד שלקחת על עצמך בשירות המשפחה או החברה וראוי להשיבו לבעליו.

יש בך פחד שאינו יודע דבר על המציאות, והוא זיכרון ישן שלא צריך לעשות איתו מאומה. יש בך מגבלה שלא תוכל למחוק או לשלוט בה. אפשר לנהל אותה. יש רגש איום שאתה הולך למצוא בלבך. יש זמן ומקום שבהם רגש שאינך מוכן שיהיה בך הוא הזמנה לתפקיד חיוני. ישנה פציעה שאתה סוחב עמך, והיא אתגר מיוחד שהוטל עליך להתגבר עליו.

ישנו סוד שנאסר עליך לידיעה. סודה של תרבות שהבטיחה לך לשווא יכולת בלתי מוגבלת של שליטה, או שלמות מדומה. ישנו שבר בלבך. והוא מצבו של כל אדם. ברוך הבא.

 

 

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: ספרים
מיטל בהריר
מיטל בהריר
עובדת סוציאלית
ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)
ליאת כותן
ליאת כותן
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, כפר סבא והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
ולדי פירר
ולדי פירר
עובד סוציאלי
תל אביב והסביבה, פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
ד"ר תום רן
ד"ר תום רן
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
שרה שולומון
שרה שולומון
פסיכולוגית
כפר סבא והסביבה
אביב נוימן
אביב נוימן
עובד סוציאלי
תל אביב והסביבה, באר שבע והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

אין עדיין תגובות למאמר זה.