לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
עבודת צוות במסגרות חינוכיות בעיניהם של אנשי צוות רב מקצועייםעבודת צוות במסגרות חינוכיות בעיניהם של אנשי צוות רב מקצועיים

"מהי עבודת צוות בעיניי?" | עבודת צוות במסגרות חינוכיות בעיניהם של אנשי צוות רב מקצועיים

מאמרים | 7/2/2022 | 11,461

במאמר זה מוצג המונח "עבודת צוות" דרך עיניהם של אנשי צוות רב מקצועיים, מסקנות שונות ודרכי פעולה מומלצות. המשך

 

"מהי עבודת צוות בעיניי?"

עבודת צוות במסגרות חינוכיות בעיניהם של אנשי צוות רב מקצועיים

מאת ד"ר אליסיה גרינבנק

 

 

מבוא

עבודת צוות היא עבודה משותפת של חברי צוות אשר מובילה להשגת מטרה או ביצוע משימה. הרציונל בהקמת צוותים במסגרות חינוכיות הוא לאפשר שימוש בידע משותף ובעושר שמציעות נקודות מבט מגוונות של אנשי הצוות השונים שמביאים עימם את תחום המומחיות שלהם, ולהפיק ערך מוסף גדול יותר מכל אחד מחברי הצוות. דרך עבודה זאת מיושמת כיום בכל המסגרות החינוכיות, ובמיוחד במסגרות בהן לומדים תלמידים עם מוגבלויות. במסגרות אלה עובדים אנשי מקצוע מתחומי מומחיות שונים המשתפים פעולה על מנת לתת מענה הולם לצרכי התלמידים (גרינבנק, 2017). מאחר ומדובר במגוון רחב של אנשים עם תחומי מומחיות מגוונים, מעניין לדעת האם כל אנשי הצוות רואים בעיניהם את עבודת הצוות בדרך דומה. במטרה לבדוק זאת, פניתי לאנשי צוות העובדים בתפקידים שונים במסגרות חינוכיות רגילות ומיוחדות ושאלתי אותם את השאלה: "מהי עבודת צוות בעינייך?".

במאמר זה אציג את המונח "עבודת צוות" דרך עיניהם של אנשי צוות רב מקצועיים, מהם אספתי את התשובות לשאלה שהצגתי בפניהם. התשובות מוצגות בהתאם למומחיות אנשי הצוות השונים. בעקבות התשובות שקיבלתי אציין מסקנות ודרכי פעולה מומלצות.

עבודת צוות בעיני מורות וגננות בחינוך הרגיל

עבודת הצוות בקרב מורים בחינוך הרגיל באה לידי ביטוי בעיקר בשיתופי מידע, חומרי הוראה, רעיונות ודעות ובמתן משוב על עבודה וסיוע לפי הצורך. עבודת הצוות משתנה בהתאם למאפייני המורים ובהתאם לתרבות הנהוגה במסגרת החינוכית בה עובדים. לעיתים קרובות העבודה בצוות היא לזמנים קצרים סביב משימות קצרות טווח, כמו ארגון מסיבת סיום ( Jong, Meirink& Admiraal, 2019). הספרות המחקרית מדווחת כי עבודת צוות של מורים מגבירה את המוטיבציה, הסיפוק, המחויבות, ההתלהבות, תחושת המסוגלות העצמית, שביעות הרצון מהעבודה, ומשפרת את התקשורת הבינאישית בחדר המורים, את האמון בעמיתים לעבודה, את הישגי התלמידים ואת האקלים הבית ספרי (Bükki, & Fehérvári, 2021; Suparno, Sutjipto, & Suryadi ,2020). התייחסות לנושאים אלה הופיעה בתשובותיהם של מורים העובדים בחינוך הרגיל: "בעיניי עבודת צוות היא העברת חומרים, שיתוף פעולה בין מורות שמוביל להצלחה"; "עבודת צוות היא לעבוד עם המחנכות המקבילות בשכבה. את כל מערכי השיעור ותוכנית הלימודים אנו בונות יחד, אנו עוזרות ודואגות כדי שיהיה קצב מתואם בין הכיתות. מעבירות אחת לשנייה דברים טכניים כגון דפי עבודה. במידת הצורך נעזרות אחת בשנייה באבחונים של קריאה או תלמידים שנשארים לסיים מבחנים, קישוטים של כיתות או מסדרונות וכל מטלה אחרת. באופן כללי - אנו דואגות כל הזמן לראות האם האחרות צריכות עזרה"; "עבודת צוות זה צוות מגובש, שיתוף ברעיונות וחומרי למידה, אוזן קשבת של עובדי ההוראה בסיטואציות מורכבות".


- פרסומת -

מאחר והמסגרת החינוכית בגן שונה ולרוב הגננת עובדת כגננת יחידה בגן, כך שאין אפשרות לשיתוף חומרים עם גננות מקבילות, הגננות מהחינוך הרגיל שנשאלו לגבי עבודת צוות התייחסו בעיקר לעבודה שלהן עם הגננת המשלימה והסייעת: "עבודת צוות בעיני זה הבסיס והקרקע לכל תהליך שקורה בגן. עבודת הצוות בין גננת לסייעת בעלת השפעה נרחבת על תפקוד האנשים בגן והיא דורשת שיתוף, הכלה, הקשבה, אמון, עידוד, אמונה והרבה כבוד"; "עבודת צוות בעיניי היא שיתוף פעולה יחד למען אותה מטרה שהיא, סדר יום נעים לכולם בגן והעברת תכנים בדרך מתואמת בין הגננת, הגננת המשלימה והסייעות"; "עבודת צוות בעיניי זה שיתוף פעולה קודם כל. חשוב לי שתהיה הרמוניה בין כל אנשי הצוות שלי, שכולם יתנהלו באותו אופן המצופה מהם כחלק מהצוות שלי. זאת אומרת שקיימת חלוקת תפקידים מאוד ברורה כך שכל איש צוות שלי מכיר ומבצע את תפקידו. חשוב לי מאוד הנושא של כבוד בשיח ושימוש במילים מכבדות. אני מקפידה לאפשר לצוות שלי לפנות אליי להציע רעיונות ודעות בכל תחומי העבודה ובאמת להפנות אליהם את ההקשבה שלי. אני מאמינה שצריך לתת לכל אחד את המקום להתבטאות ולהביע רעיונות". גם בתשובותיהן של הגננות בחינוך הרגיל באים לידי ביטוי ההיבטים של שיתוף, כבוד, מחויבות, תקשורת בינאישית, אמון ואקלים המסגרת החינוכית כקשורים לעבודת הצוות.

עבודת צוות בעיני מורות וגננות שילוב

עבודת צוות בקרב מורות וגננות שילוב באה לידי ביטוי בעבודתן מול מחנכות כיתה או גננות אם בגני הילדים. עבודה של מורה בכיתה רגילה ושל מורת חינוך מיוחד (מורת שילוב) נפוצה מאד בימינו, במיוחד עקב ריבוי התלמידים המשולבים בכיתות הרגילות. שילוב תלמיד עם מוגבלות בכיתה רגילה או בגן רגיל דורש שיתוף פעולה בין המחנכת/הגננת ובין מורת השילוב/גננת השילוב. מורים ללא ניסיון בשילוב וללא ידע בנושא מוגבלויות ודרכי הוראה דיפרנציאליות יתקשו יותר בעבודה ויזדקקו לעבודה אינטנסיבית יותר עם גורם בעל ידע בחינוך המיוחד - מורת השילוב/ גננת השילוב. בנוסף, נחוץ שיתוף פעולה בהכנת תח"י (תוכנית חינוכית יחידנית) לתלמיד המשולב, בין המורה המחנכת/גננת למורה/גננת השילוב שהיא בעלת הידע בחינוך המיוחד (Gebhardt et al, 2015). מורות וגננות שילוב שנשאלו לגבי עבודת צוות ענו כך: "עבודת צוות בעיניי היא כאשר המורה המחנכת בכיתה לוקחת את הדברים שייעצתי לה ולתלמידה ומיישמת אותם גם בכיתה"; "עבודת צוות בעייני זה שילוב נטול אגו של כולם, אם אני מהחינוך המיוחד אז אני מציגה את הפן המיוחד וגננת האם מציגה את הילד כי מכירה אותו טוב יותר ויחד משלבים כוחות וכך נוצרת עבודת צוות שיוצרת תהליך טוב לילד ומקדמת אותו באמת".

עבודת צוות בעיני מורות וגננות בחינוך המיוחד

עבודה בצוותים רב מקצועיים במסגרות של חינוך מיוחד היא חשובה ביותר ומהווה חלק בלתי נפרד מהאקלים המתקיים במסגרות אלה. עבודת הצוות נדרשת על פי החוק. חוק החינוך המיוחד משנת 1988 המתייחס לתלמידים הלומדים במסגרות של חינוך מיוחד, והתיקונים לחוק, ביניהם תיקון מספר 7 והתיקון האחרון משנת 2018, תיקון מספר 11, מחייבים את הצוותים העובדים עם תלמידים עם מוגבלויות לעבוד בצוות במטרה לתת מענה הולם לצרכי התלמידים. לטענת הרננדז (Hernandez, 2013) עבודת צוות בחינוך המיוחד מאפשרת לאנשי הצוות השונים להגיע לרמת תפקוד מקצועי גבוהה יותר, לסיעור מוחות ולפתרון יעיל של בעיות הצצות במהלך העבודה עם תלמידי החינוך המיוחד. חשיבות העבודה בצוות בחינוך המיוחד באה לידי ביטוי בתשובותיהן של גננות ומורות העובדות במסגרות אלה: "עבודת צוות בעיניי זה שכל אחד מביא את ההתמחות שלו לחשיבה משותפת על הילדים, על ההתנהלות מולם, על התערבויות שיתאימו. כל אחד בתחום רואה את הילד מנקודת מבטו ומתוך כך יוצרים קולאז' שמכסה את העבודה העיקרית מול הילד. לכל אחד יש מקום לדעה שלו גם אם היא שונה, המטרה היא להצליח לעבוד ולמצוא את המכנה המשותף שזה טובת הילד"; "עבודת צוות בעיני מסתכמת בזה שכולם עובדים ביחד. כולנו משתפים פעולה, כל אנשי הצוות מכירים את האבחנות של התלמידים, את הטיפולים שלהם, שיטות העבודה, תוכניות התנהגות, תוכניות רגשיות. אני מרכיבה תוכניות עם הגורמים הרלוונטיים, מעבירה לעמיתה של הכיתה ושתינו מעבירות לצוות הכיתה וככה יש שיקוף בעבודת הצוות והעבודה טובה יותר".


- פרסומת -

נושא נוסף שעלה בתשובותיהן של מורות וגננות בחינוך המיוחד התייחס לצורך בעבודת צוות כתמיכה לצוות עצמו. במסגרות של חינוך מיוחד נדרשים אנשי הצוות להתמודד עם תלמידים מאתגרים ועם משימות מורכבות. עבודה בצוותים רב מקצועיים מאפשרת לאנשי הצוות לשתף בתחושות ובקשיים ולפתח מיומנויות רב-צוותיות כמו הקשבה, שאילת שאלות, ערעור על מוסכמות מקובלות, חשיבה על דרכי עבודה ועוד (גרינבנק, 2017). "עבודת צוות בעיניי זה להיות כמו משפחה לכל דבר, להקשיב, להכיל ולנסות להבין אחד את השני"; "עבודת צוות בעיניי זה שאנשים קודם כל מגלים רגישות אחד כלפי השני. במיוחד במסגרת כזו, של חינוך מיוחד, מאוד מאוד חשוב שאנשי הצוות יידעו לראות אחד את השני ולהבין מה הצורך אחד של השני בתוך הקבוצה ולהיות שם בשבילו. כל אחד משלים חתיכה בפאזל - מגלה מסירות, כבוד, אחריות ומקצועיות, שיח פתוח והרמוניה".

עבודת צוות בעיני עובדים ממקצועות הבריאות ומטפלים באמצעות אמנות

במסגרות חינוכיות מועסקים עובדים ממקצועות הבריאות, עובדים פרא רפואיים, בתחומים פיזיותרפיה, קלינאיות תקשורת וריפוי בעיסוק, וכן מטפלים באמצעות אמנות - אמנות חזותית, ביבליותרפיה, מוסיקה, פסיכודרמה, תנועה ומחול. הטיפולים של עובדים אלה ניתנים במסגרות החינוכיות, במסגרת חוק החינוך המיוחד לתלמידים שקיבלו זכאות לשירותי חינוך מיוחדים. הזכאות מתקבלת באמצעות פעילות ועדות מתוקף החוק – וועדות זכאות ואפיון ודיונים בצוות רב מקצועי (חוזר משרד החינוך, תשפ"ב).

תשובותיהם של העובדים ממקצועות הבריאות והמטפלים באמצעות אמנות לגבי מהי עבודת צוות בעיניהם התמקדו לרוב בעבודה הנדרשת למתן מענה ההוליסטי לתלמיד: "עבודת צוות בעיניי זה כאשר כל המעורבים מבינים שאנחנו צריכים לתת מענה לתלמידים בתחומים שונים ולכן אנחנו צריכים לעבוד יחד לבנות תוכנית שתקדם את התלמיד בצורה הכי טובה שאפשר"; "עבודת צוות הינה מהות הטיפול האינטגרטיבי, אשר משמעותה לטפל בילד ב- 360 מעלות ולקדם אותו באופן נכון לפי צרכיו"; " עבודת צוות בעיניי זה כשלכל אחד מאנשי הצוות יש תפקיד ברור וביחד אנחנו עוזרים לילדים בגן, העזרה להם זה המטרה המרכזית ובשביל זה כולנו כאן. אני חושבת ומאמינה שאם רק אני הייתי בגן, הילדים לא היו מצליחים להתקדם כראוי, המטרה היא שהילדים יתקדמו בכל התחומים, ולכן חשוב ממש שכל הצוות יעבוד ביחד בשיתוף פעולה"; "עבודת צוות בעיניי היא עדכונים שוטפים ודיונים בין אנשי הצוות העובדים עם התלמיד המובילים לשפה מקצועית משותפת שמאפשרת לבנות תוכנית לתלמיד המובנת וברורה לכולם".

תשובות עובדי מקצועות הבריאות והמטפלים באמצעות אמנות עולות בקנה אחד עם מחקרים (ביניהם: גולדבלט, פלונשטיין וגרוס-אביניר, 2021; Dillenburger, et al, 2014; Heitz & Jansson, 2020; Tracy-Bronson, Causton, & MacLeod, 2019 ) שהצביעו על כך שעבודת צוות סייעה לאנשי הצוות הללו לתת מענה מיטבי לתלמידים עם מוגבלויות במסגרות חינוכיות. במחקרים עובדי מקצועות הבריאות והמטפלים באמצעות אמנות הדגישו את החשיבות בעבודה הוליסטית. לטענתם, רק כשעובדים בשיתוף פעולה בין צוותים חינוכיים וטיפוליים ניתן לבנות תוכנית לתלמיד ולקדם אותו. הדגש הוא על תקשורת והבנה, לכן חשוב שהשפה תהיה שפה מקצועית שמובנת לכל אנשי הצוות.

מסקנות ודרכי פעולה מומלצות

המאמר מציג את תשובותיהם של אנשי צוות רב מקצועי העובדים במסגרות חינוכיות שונות לגבי עבודת הצוות בעיניהם. באמצעות התשובות מחד גיסא ניתן להצביע על יתרונותיה הרבים של עבודת הצוות ועל הצורך לקדם מודל עבודה זה במסגרות החינוכיות השונות, ומאידך גיסא ניתן להצביע על ההבדלים בתשובותיהם של אנשי הצוות בהתאם לתחומי ההתמחויות שלהם והמסגרת החינוכית בה עובדים.


- פרסומת -

בקרב מורות וגננות העובדות בחינוך הרגיל ניתן דגש על שיתופי הפעולה בשני היבטים: מצד אחד, הצד הטכני-חומרי: למידה, מערכי שיעור, קישוטים ועוד, ומצד שני, הצד הרגשי: תמיכה, אוזן קשבת, סיוע לעמיתה במידת הצורך ועוד. אכן, עבודת צוות מיטבית נמצאה כמקדמת את איכות ההוראה של המורים ומעלה את שביעות רצונם. גם המורות והגננות בחינוך המיוחד שמו דגש על הצד הרגשי של עבודת צוות ואף העצימו צד זה בתשובותיהן. ניתן להניח כי העבודה במסגרות של החינוך המיוחד דורשת מהמורות והגננות להתמודד עם מצבים מורכבים ומאתגרים והצורך בתמיכה הרגשית של הצוות חשובה מאד. עבודת צוות במסגרות חינוך מיוחד מאפשרת לאנשי הצוות לשתף בתחושות ובקשיים ולקבל תמיכה (גרינבנק, 2017).

השוני העיקרי בין תשובותיהן של המורות והגננות בחינוך הרגיל לבין המורות והגננות בחינוך המיוחד (מורות וגננות השילוב ומורות וגננות העובדות במסגרות של חינוך מיוחד) בא לידי ביטוי בהתייחסות של האחרונות לעבודת צוות המכוונת לתלמיד. עבודת הצוות בעיניהן קשורה לצורך לעבוד ביחד כדי לבחון את תפקודו של התלמיד בתחומים שונים, לדון בעניינו מנקודות מבט שונות, לבנות לו תוכנית מתאימה לצרכיו המגוונים ובכך לתת לו מענה מיטבי. השוני הזה בתשובותיהן של העובדות ממערכות חינוך שונות (רגילה ומיוחדת) ראוי להתייחסות. כיום, בעקבות תיקון 11 לחוק החינוך המיוחד (2018) משרד החינוך מקדם רפורמה שנועדה להגביר את ההכלה וההשתלבות של תלמידים עם מוגבלויות במסגרות חינוכיות רגילות. השתלבותם של תלמידים אלה בכיתות ובגנים רגילים דורשת מהגננות והמורות בחינוך הרגיל לעבוד עם צוות רב מקצועי הכולל עובדים ממקצועות הבריאות, מטפלים באמנות, סייעות משלבות ולעיתים גורמים נוספים, כגון פסיכולוגים, עובדים סוציאליים ועוד, לקידומם של התלמידים. המסגרות החינוכיות הופכות להיות מסגרות מורכבות יותר, בהן עובדים אנשי צוות בעלי התמחויות שונות, עם תפיסות שונות בעמדות שונות הנדרשים לפעול בתיאום באמצעות עבודת צוות. חוסר ההתייחסות של הגננות והמורות מהחינוך הרגיל בתשובותיהן לעבודת הצוות כקשורה לקידום התלמיד, דורש התערבות והכנה של צוותים אלה בתחום העבודה בצוות רב מקצועי. הספרות המחקרית מדווחת על החשש של פרחי הוראה – בעיקר במסלול החינוך הרגיל, אך גם במסלולי החינוך המיוחד, ליישם עבודת צוות במסגרות החינוכיות. כמו כן, הם מבטאים צורך שלהם להכשרה בתחום במהלך לימודיהם (Da Fonte & Barton-Anwood, 2017; Lakkala et al, 2017 ). דוגמה להכשרה של פרחי הוראה במיומנויות עבודת צוות מדווחת במאמרן של בשן ועמיתה (Bashan & Holsblat, 2017) בו נמצא יתרון להכשרה מוקדמת של פרחי הוראה במסלול הגיל הרך בעבודת צוות במהלך שנות הלימודים שלהם כהכנה להשתלבותם בעבודת ההוראה המאתגרת.

ההכשרה הנדרשת בתחום עבודת הצוות מתייחסת לא רק לצוותים חינוכיים, אלא גם לצוותים של עובדים ממקצועות הבריאות ומטפלים באמנות. בתשובותיהם עובדים אלה ציינו את עבודת הצוות כקריטית לקידום התלמיד והדגישו את הצורך בעבודה הוליסטית עם שפה מקצועית ברורה לכל אנשי הצוות. חשוב לציין, שעבודת צוות כזאת לא תמיד ניתנת להשגה וקיימים קשיים רבים ביישומה. במחקר שנערך לאחרונה בקרב עובדות מקצועות בריאות במסגרות חינוכיות (גולדבלט, פלונשטיין וגרוס-אביניר, 2021) המשתתפות הוקירו את תרומת עבודת הצוות לטיפול בתלמידים, אך במקביל ציינו שלא קיבלו הדרכה מספקת במסגרת עבודתן לגבי העבודה בצוות עם הצוותים החינוכיים וחלקן הגדול תיארו את עבודת הצוות כמשימה מורכבת המקפלת בתוכה קונפליקטים, פערים ומתחים מסוגים שונים.

נראה איפוא, כי עבודת צוות היא משימה מאתגרת אך חיונית לעבודתו של כל איש צוות העובד במסגרת חינוכית, רגילה או מיוחדת. היכרות של בעלי התפקידים והמומחיות שלהם, תיאום ציפיות לגבי דרכי העבודה המשותפת, מעקב וליווי של גורמים מקצועיים ופתיחות לגבי התחושות והצרכים של כל איש צוות חיוניים להשגת עבודת צוות מיטבית של כל אנשי הצוות הבין מקצועי. חשוב לשים לב לכך שעבודת צוות לא קורית ביום אחד, מדובר בתהליך ארוך. על מנת להגיע בסופו לעבודת צוות נדרשים אימון, תרגול והיכרות עם הצרכים והכישורים של אנשי הצוות.

אסיים בסיפור קצר שמופיע במאמרו של דרי (2009): "מעשה ברב זקן שהיה בדרכו לתפילת שחרית בסמטאות האפורות של אחת הערים ברוסיה הסובייטית. לפתע ניצב מולו שוטר חמוש, כיוון אליו את רובהו, ושאל בתקיפות: מי אתה? מה אתה עושה כאן?". הרב חייך ופנה בשקט אל השוטר: "כמה משלמים לך אדוני השוטר עבור העבודה הזאת שלך?", "20 קופיקות ליום, למה?", השיב השוטר בחשדנות. "אני רוצה לבקש ממך טובה", אמר הרב, "אשלם לך עוד 20 קופיקות ליום, אבל אתה חייב להבטיח לי שבכל בוקר בדרכי לתפילה, תחכה לי כאן, תעצור אותי ותשאל: מי אתה ומה אתה עושה כאן?". סיפור זה ממחיש כמה חשוב להרהר, לשאול שאלות, לבחון את עצמנו ואת דרך העבודה שלנו. השאלה: "מהי עבודת צוות בעיניי?" יכולה לסייע לאיש צוות לעצור לרגע את העבודה השוטפת והאינטנסיבית ולבחון את דרך עבודתו יחד עם הצוות שלו. כך הוא יכול לברר אם עבודת הצוות בעיניו היא אכן עבודת הצוות המיושמת במסגרת החינוכית שבה עובד, אם היה רוצה לעבוד אחרת, מהן נקודות החוזק בעבודת הצוות ומהן הנקודות שרצוי לשפר ועוד. ניתן לברר את הנקודות האלו ולקדם את העבודה המשותפת רק באמצעות שאילת שאלות.


- פרסומת -

 

 

מקורות

גולדבלט, א', פלונשטיין, ר' וגרוס-אביניר, א' (2021). אתגרים בהשתלבות עובדות מקצועות הבריאות במסגרות חינוך בתחילת דרכן המקצועית. מחקרי גבעה, כרך ח, 143- 163. https://www.washington....021-0807.pdf

גרינבנק, א' (2017). הפוטנציאל הטמון בעבודת צוותים רב-מקצועיים במסגרות חינוכיות אתר פסיכולוגיה עברית: ​​​​​​​http://www.hebpsy.net/a....asp?id=3568

דרי, ד' (2009). "מהות המנהיגות: שתי נקודות מבט", הד החינוך, כרך פ"ג, גליון 4, 40- 43. https://din-online.info/pdf/hd21.pdf

חוזר משרד החינוך (תשפ"ב). קווים מנחים לעבודת מטפלים ממקצועות הבריאות ולמטפלים באמצעות אומנויות במערכת החינוך- חוברת למפקחים, למנהלים, למומחיות תחום, למטפלים ממקצועות הבריאות ולמטפלים באמצעות אומנויות. https://meyda.education...59690809.pdf

Bashan, B. & Holsblat, R. (2017). Reflective journals as a research tool: The case of student teachers’ development of teamwork. Cogent Education, 4(1). https://www.tandfonline...2017.1374234

Bükki, E. & Fehérvári, A. (2021). How do teachers collaborate in Hungarian VET schools? A quantitative study of forms, perceptions of impact and related individual and organizational factors. Empirical Research in Vocational Education & Training, 13, 1, 1-26. https://doi.org/10.1186...-020-00108-6

Da Fonte, M. A. & Barton-Anwood, S. M. (2017). Collaboration of general and special education teachers: perspectives and strategies. Intervention in School and Clinic, 53 (2) https://journals.sagepu...451217693370

Dillenburger, K., Röttgers, H. R., Dounavi, K., Sparkman, C., Keenan, M., Thyer, B., & Nikopoulos, C. (2014). Multidisciplinary teamwork in autism: Can one size fit all? The Australian Educational and Developmental Psychologist, 31(2), 97-112. https://pureadmin.qub.a...n_Autism.pdf

Gebhardt, M., Schwab, S., Krammer, M. & Gegenfurtner, A. (2015). General and special education teachers’ perceptions of teamwork in inclusive classrooms at elementary and secondary schools. Journal for Educational Research Online, 7(2), 129–146. https://www.pedocs.de/v...ducation.pdf

Heitz, E. & Jansson, I. (2020). Occupational Therapists’ Experiences of working in Irish Schools. Occupational Therapy, bachelor's level. https://www.diva-portal...LLTEXT01.pdf

Hernandez, S. J. (2013). Collaboration in special education: Its history, evolution, and critical factors necessary for successful implementation. US-China Education Review, 3(6), 480-498. https://files.eric.ed.g...ED544122.pdf

Jong, L., Meirink, J. & Admiraal, W. (2019). School -based teacher collaboration: Different learning opportunities across various contexts. Teaching and Teacher Education, 86, 1-12. https://www.sciencedire...9?via%3Dihub

Lakkala S, Turunen, A T.,Kangas, H., Pulju, M., Kuukasjärvi, U & Autti, H.(2017). Learning inter-professional teamwork during university studies: a case study of student-teachers’ and social work students’ shared professional experiences. Journal of Education for Teaching, 43(4), 414-426. https://lacris.ulapland...l_260317.pdf

Suparno, A., Sutjipto, S D. & Suryadi, S. (2020). The effect of teamwork and trust on job satisfaction of the teachers of the state high school in Bekasi City. International Journal of Education, Information Technology and Others (IJEIT). https://zenodo.org/reco....YSn0NY5vaUk​​​​​​​

Tracy-Bronson, C. P., Causton, J. N., & MacLeod, K. M. (2019). Everybody has the right to be here: Perspectives of related service therapists. International Journal of Whole Schooling, 15(1), 132 – 174. https://files.eric.ed.g...J1205546.pdf

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: ארגונים חינוכיים, חינוך, פסיכולוגיה חינוכית
יובל קובי
יובל קובי
יועץ חינוכי
אילת והערבה, אונליין (טיפול מרחוק)
חנה יוסופוב
חנה יוסופוב
פסיכולוגית
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק), עכו והסביבה
גיא אסל
גיא אסל
עובד/ת הוראה
ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)
לינור שגיא
לינור שגיא
יועצת חינוכית
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון, פתח תקוה והסביבה
אדי דימוב
אדי דימוב
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
דגנית כספי
דגנית כספי
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

אין עדיין תגובות למאמר זה.