לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
זכור אותי

אתיקה של ראיונות הקבלה למגמות הקליניות בפסיכולוגיה - עבודת מחקר

מאמרים | 16/4/2008 | 12,446

עבודה בנושא האתיקה של ראיונות הקבלה למגמות הקליניות בפסיכולוגיה. מוצג ניתוח אתי שיטתי של ראיונות הקבלה לאור עקרונות האתיקה המקצועית וקוד האתיקה של הפסיכולוגים בישראל. ניתוח זה ממחיש מורכבות אתית, מתח פנימי וניגוד עניינים שמלווים ראיונות אלו, אשר לא זכו למענה עד כה. כמו כן, מובאת סקירה בדבר ההתיחסות המוגבלת בספרות לנושא, שבאה לידי ביטוי בעיקר בשאלת יעילותם של הראיונות באיתור המתאימים ולא במחויבות למרואיין עצמו. בנוסף, מובאת סקירה בדבר ההכרה הגוברת באשר למחויבות האתית כלפי המרואיין בתחומים מקבילים (בהם המחויבות למרואיין במחקר והמחויבות כלפי מועמד ללימודים ולמועמד לעבודה), שמעצימה את הריק שקיים באשר לראיונות בפסיכולוגיה.

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: אתיקה, סטודנטים
ד"ר הילה שרון-דוד
ד"ר הילה שרון-דוד
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
נעמה ריינר
נעמה ריינר
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
עמירה איתיאל
עמירה איתיאל
מטפלת משפחתית וזוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
דפנה ממן
דפנה ממן
עובדת סוציאלית
אשקלון והסביבה
מיכל וידן מהלמן
מיכל וידן מהלמן
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
זהר מוסרי בורובסקי
זהר מוסרי בורובסקי
עובד סוציאלי
חיפה והכרמל

אתיקה של ראיונות הקבלה למגמות הקליניות בפסיכולוגיה
עבודת גמר במסגרת לימודי תואר שני בפסיכולוגיה קלינית 
מאת: טלי לביא
מנחה: פרופ' גבי שפלר
 
 

עבודה זו מהווה צעד בקידום נושא האתיקה של ראיונות הקבלה למגמות הקליניות בפסיכולוגיה, ובעיקר להעלאת המודעות לקצה הנשכח שלה – המחויבות האתית כלפי המרואיין. מוצג ניתוח אתי שיטתי של ראיונות הקבלה לאור עקרונות האתיקה המקצועית וקוד האתיקה של הפסיכולוגים בישראל, שממחיש מורכבות אתית, מתח פנימי וניגוד עניינים שמלווים ראיונות אלו, אשר לא זכו למענה עד כה.


- פרסומת -

 

בהמשך מובאת סקירה בדבר ההתייחסות המוגבלת בספרות לנושא, שבאה לידי ביטוי בעיקר בשאלת יעילותם של הראיונות באיתור המתאימים ולא במחויבות למרואיין עצמו. בנוסף, מובאת סקירה בדבר ההכרה הגוברת באשר למחויבות האתית כלפי המרואיין בתחומים מקבילים (בהם המחויבות למרואיין במחקר והמחויבות כלפי מועמד ללימודים ומועמד לעבודה), הכרה שמעצימה את הריק שקיים באשר לראיונות בפסיכולוגיה.

 

בנוסף, על מנת לברר הביטויים למתח הפנימי וניגוד העניינים שמלווים את ראיונות הקבלה למגמות הקליניות בפסיכולוגיה, וכדי לנסות לזהות נורמות אתיות רלוונטיות, נערך מחקר גישוש ראשוני. המחקר בירר, באמצעות שאלונים פתוחים, תפיסות של 39 נבדקים משלוש קבוצות בעלות מעורבות בתהליך הראיונות: 12 מראיינים, 16 מרואיינים בפועל (סטודנטים במגמות קליניות) ו-11 מרואיינים בכוח (סטודנטים שמתעתדים להתראיין). ניתוח נרטיבי איפשר לזהות מתשובותיהם תימות שעלו ולערוך השוואות התרשמותיות בין הקבוצות.

 

תשובות המשתתפים התאפיינו בשונות רבה בתוך הקבוצות וביניהן, באופן שממחיש הן את קיומם של המורכבות האתית וניגוד העניינים והן את העדר המודעות וההכוונה בעניין כיום.

 

מהממצאים עלה הצורך באיזון בין מטרות המראיין להעמיק בהיכרות עם המרואיין לצורך בירור התאמתו לתפקיד הרגיש לבין זכויותיו של האחרון, בהן הזכויות לפרטיות, סודיות, כבוד והזדמנות שווה, הזכות להסכמה מדעת ולקבלת משוב בעקבות הראיון והזכות לשמירה על שלומו הנפשי.

 

ניכר טשטוש בקרב המשתתפים באשר למהותו של ראיון הקבלה. הועלו תהיות באשר למעמד מיתי של הראיון שמתפקד כ'טקס מעבר' או בדומה ל'גיבוש ליחידה קרבית' . בנוסף, היו שראו בו אבחון פסיכולוגי או יחסי הדרכה, אך במיוחד ניכר בלבול בין ראיון הקבלה ובין מפגש טיפולי.

 

הקרבה למפגש טיפולי התגלתה כמוקד משמעותי בממצאים. זאת הן לאור שונות שהתגלתה בקרב מראיינים, ובינם לבין מרואיינים, באשר לשאלת לגיטימיות השימוש בכלים טיפוליים בראיון (כגון פרשנות, קונפרונטציה, עמימות ונגיעה בתכנים אינטימיים), והן לאור ציפייה ממראיינים (הן מצד מרואיינים והן מצד מראיינים) להתנהל כלפי המרואיין באופן טיפולי (לגלות אמפתיה, רגישות, העדר שיפוטיות וכדומה).

 

התגלו תוצאות מפתיעות ומטרידות באשר לפּגיעוּת המרואיינים בפועל. התוצאות מפתיעות מאחר ומלכתחילה, על מנת לנטרל השפעות אפשריות של פגיעה על תפיסות המשתתפים, נבחרו למחקר מרואיינים בפועל שהתקבלו ללימודים, ולא מרואיינים שנדחו. כמו כן, בשאלוני המחקר המשתתפים כלל לא התבקשו לשתף בפגיעוּתם. דהיינו, ביטויי הפגיעה עלו בקרב מרואיינים שהתקבלו ללימודים, ובאופן ספונטני, מבלי שהתבקשו לכך.


- פרסומת -

 

לאור התוצאות מועלים כיוונים שונים לקידום הנושא, בהם קריאה לשינוי קוד האתיקה הנוכחי ולדיון גלוי במורכבות הטמונה בראיונות ובפגיעותם הנוכחית של מרואיינים. כמו כן, מוצע כי מעבר להבהרת אופי המחויבות כלפי מרואיינים לצורך צמצום פּגיעוּתם, קידום הדיון באתיקה של ראיונות הקבלה למגמות הקליניות בפסיכולוגיה בפרט וראיונות שנערכים על ידי פסיכולוגים בכלל (אינטייקים קליניים, ראיונות תעסוקתיים ועוד) יכול לתרום לשיפור איכות הראיונות ולקידום מעמדו של המקצוע בציבור הרחב.

 

  

 אתיקה של ראיונות הקבלה למגמות הקליניות בפסיכולוג 1להורדת העבודה המלאה


 

תבנית לציטוט ביבליוגרפי (APA):

לביא, ט. (2008). אתיקה של ראיונות הקבלה למגמות הקליניות בפסיכולוגיה - עבודת מחקר. פסיכולוגיה עברית. אוחזר מתוך https://www.hebpsy.net/articles.asp?id=1738


תבנית לציטוט ויקיפדיה:

* {{פסיכולוגיה עברית|לביא, ט.|אתיקה של ראיונות הקבלה למגמות הקליניות בפסיכולוגיה - עבודת מחקר|1738|2008}}

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

אין עדיין תגובות למאמר זה.