לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
מַה לָּךְ בַּחוּץ, יַלְדָּה, מָנוֹחַ לֹא מָצְאָה רַגְלֵךְ

מַה לָּךְ בַּחוּץ, יַלְדָּה, מָנוֹחַ לֹא מָצְאָה רַגְלֵךְ

עלון פסיכולוגיה עברית | 10/10/2021 | הרשמו כמנויים

 

מַה לָּךְ בַּחוּץ, יַלְדָּה, מָנוֹחַ לֹא מָצְאָה רַגְלֵךְ

השבוע, יעל מלניק, נערה בת 17, נמצאה מתה ליד אתר בניה בקרית מוצקין. החשוד ברצח שלה הוא אח במחלקה לנוער וצעירים בגילאי 12-21 במרכז לבריאות הנפש "מעלה הכרמל" בטירת הכרמל, שם הייתה מאושפזת מלניק בעבר.  הדעת לא סובלת את הידיעה הזו, והנפש מתפלצת – המקום שאמור היה לשמור ולהגן, הפך פרוץ ומסוכן. ידינו לא שפכו את הדם, האמנם? עלינו לתת לזכרונה של יעל להמשיך להרעיד אותנו מבפנים, ובחוץ - לשלוח אותנו לברר ולדרוש – מה קורה במחלקות הנוער, בפנימיות ובהוסטלים? ומה במוסדות המבוגרים? כיצד נוכל לתרום למוגנות במקום הכי רגישה במרחב, בנקודה הכי רגישה בזמן? יום בריאות הנפש שמצויין היום ברחבי העולם, הוא רגע סמלי לעצור ולתהות. ואז לעשות.

השבוע באתרנו, מאמרים מקצועיים חדשים ונהדרים, וטורים מעוררי מחשבה: 

לכמיהה אל המוחלט יסודות עמוקים בהוויה האנושית, אל מולה בני האדם נתקלים במחסום המציאות ובאי-האפשרות המובנה למצוא לה מענה מושלם ומרגיע. איילת מקובר מתארת במאמרה כמה מהתגלמויותיה של כמיהה זו בשדות השונים של הקיום האנושי: השדה הלוגי-מדעי, השדה התרבותי-פוליטי, ושדה הפסיכותרפיה. בכל התחומים הללו, ובתחומים אחרים, הכמיהה הבלתי-אפשרית לשלמות, וגם המציאות הבלתי-מושלמת, הן חלק בלתי נפרד מהקיום האנושי 

טיפולי המרה הוא שם כולל למגוון שיטות שמטרתן לשנות את הנטייה המינית של האדם, מנטייה הומוסקסואלית לנטייה הטרוסקסואלית. במאמר מערכת זה, אנחנו מבקשים לסקור את סוגיית טיפולי ההמרה - שתי הנחות היסוד המשותפות לכלל טיפולי ההמרה הן: נטייה מינית שאינה הטרוסקסואלית היא למעשה הפרעה נפשית; נטייה מינית אינה מולדת אלא מתפתחת אצל אנשים שונים בשל נסיבות חייהם. בעשרות השנים האחרונות נאספו ראיות מחקריות רבות לכך שהומוסקסואליות כשלעצמה אינה הפרעה נפשית. על אף שאין חוק בישראל האוסר על קיומם של טיפולי המרה, ישנו קונצנזוס מדעי על כך כי אלה בעלי פוטנציאל ממשי לגרימת נזקים נפשיים משמעותיים וארוכי טווח, וכי אין ראיות ליעילותם בשינוי הנטייה המינית


- פרסומת -

דיאנה פושה (Fosha) היא פסיכולוגית קלינית אמריקאית ומפתחת גישת הפסיכותרפיה הדינמית החוויתית המואצת (AEDP; Accelerated experiential dynamic psychotherapy). רגשות, לפי פושה, הם אמצעים לשינוי, וכאשר הם מעובדים ומווסתים היטב, הם יכולים להוביל לריפוי וטרנספורמציה מתמשכים. זוהי סקירה של פרק בספרה של פושה, The Healing Power of Emotion, העוסק בטרנספורמציה בתהליך הטיפולי, ומסביר כיצד שינוי זה נטוע בחוויה הרגשית.

אור, הסובל מפוסט-טראומה בעקבות שירותו הצבאי, מגיע למוזיאון ישראל לשיעור אמנות, ומבדידות השבר של עצמו הוא מתחיל להחלים כאשר מגלה בו אהבה פתאומית לשבר של אחרת. זהו סיפור קצר מתוך קובץ הסיפורים "שבר ענף ירוק", באדיבות המחברת, בלה שגיא, והוצאת "שתיים" 

ובפסיכובלוגיה: 

ד"ר טלי פלג שגיא - על הבורות שבנפש והטיפול בהם - חלק א'

"היום רציתי (להתחיל) לפתח את הנושא של בורות בנפש. בור בנפש הוא בעצם כל מצב נפשי קדום, שמפעיל אותנו בהווה. הבורות מטבעם עוצמתיים, ובדרך כלל קיומם מעיד על ריק או שבר. אחרת, הם לא היו נקראים בורות. חשבו לעצמכם על בור ברחוב או יותר טוב – באמצע המדבר. איננו יודעים מה עומקו, ואנחנו פוחדים ליפול אליו. הפחד נובע בין השאר מאי הוודאות לגבי מתי ניתקל בו, וגם מכך שאיננו יודעים כמה הוא עמוק, חשוך, ואיך ומתי נצא ממנו. מה יהיה הנזק? האם בכלל נצליח להתאושש?"

בשפיות זמנית  - אישה ראשונה טופלה בהצלחה בדיכאון חמור באמצעות שתל מוחי: במוחה של האישה - שרה, בת 36 - הושתל מכשיר שמזהה את הפעליות המוחית שקשורה בדיכאון שלה, ומשבש אותה באופן אוטומטי באמצעות שימוש בגירוי חשמלי עמוק של המוח.

מַה לָּךְ בַּחוּץ, יַלְדָּה,
מָנוֹחַ לֹא מָצְאָה רַגְלֵךְ -
צִפּוֹר פְּצוּעָה, חִזְרִי אֵלַי
וְשׁוּבִי לְבֵיתֵךְ.

הַאֲזִינִי לַקּוֹלוֹת -
הָרַעַם עַל גַּגּוֹת בָּתִּים.
מִקּוֹל סוּפָה שִׁמְרִי נַפְשֵׁךְ -
שׁוּבִי לְבֵיתֵךְ.

סַהַר חֲצוֹת גָּבוֹהַּ,
אוֹר עַל עַנְפֵי אִילָן,
תְּנִי לְנַפְשֵׁךְ לִשְׁמֹעַ
זֶמֶר קָטָן.

שָׁם צֶמַח לַעֲנָה,
שָׁם נֶפֶשׁ מַרְעִידָה מִקֹּר,
חַלּוֹן אָפֵל וּתְרִיס מוּגָף -
שׁוּבִי לְבֵיתֵךְ.

סַהַר חֲצוֹת גָּבוֹהַּ,
אוֹר עַל עַנְפֵי אִילָן,
תְּנִי לְנַפְשֵׁךְ לִשְׁמֹעַ
זֶמֶר קָטָן.

שְׂאִי עַיִן לַמָּרוֹם -
כְּבָר סֶדֶק שַׁחַר מַאֲפִיר,
נֵעוֹרָה כְּבָר צִפּוֹר אַחַת,
שׁוּבִי לְבֵיתֵךְ.

(מילים: רביקוביץ דליה לחן: לוי שם-טוב)

.

Photo by Sincerely Media on Unsplash

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא:
אלי אייזנר
אלי אייזנר
פסיכולוג
ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)
אדם קהתי
אדם קהתי
פסיכולוג
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
לינור שגיא
לינור שגיא
יועצת חינוכית
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון, פתח תקוה והסביבה
דוד סולומון
דוד סולומון
עובד סוציאלי
עפולה והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), יקנעם והסביבה
צביקה תורן
צביקה תורן
פסיכולוג
עפולה והסביבה, נצרת והסביבה, יקנעם והסביבה
יעל טל-ברזילי
יעל טל-ברזילי
פסיכולוגית
חיפה והכרמל

עוד בבלוג של עלון פסיכולוגיה עברית

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.