לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
בחוץ דבר אינו חוץ, בפנים דבר אינו פנים

בחוץ דבר אינו חוץ, בפנים דבר אינו פנים

עלון פסיכולוגיה עברית | 29/3/2020 | הרשמו כמנויים

טבעת הסגר התהדקה סביבנו השבוע. לכל אדם ביתו, ומאה המטרים המקיפים אותו. בשלב זה כבר מתחיל להיות מובן שמרחב התנועה שלנו אמנם הצטמצם, אבל יש לנו פה עסק עם ריצה למרחקים ארוכים. אנחנו, ילדנו, הורינו, מטופלנו, נדרשים לשבועות ארוכים, אולי חודשים, של שהות, התמודדות, החזקת הראש התודעתי, הנפשי והכלכלי, מעל המים הסוערים (זה לא קל יותר, כשגם הספינה הפוליטית מיטלטלת קשות כמו שקרה לפני מספר ימים). כבר לא מדובר בתנועות חדות של שעת חירום, אלא תנועות ארוכות וחזרתיות של שגרת חירום עם סוף בלתי ידוע.  

אל תוך השגרה החדשה הזו, אנחנו מבקשים למזוג לכם השבוע, טקסטים מעניינים שמתכתבים עם התקופה, ולא רק, וגם כמה הזמנות לתנועה קהילתית משותפת (דרך מסכים, אל דאגה), שיכולה להפיג קצת את המתח שאופף את כולנו:


 הודעות ממומנות 

אונ' תא - ביהס לעס (בוב שאפל)

הרשמה לתוכנית פסיכותרפיה פסיכודינמית, היחידה ללימודי המשך, ביה"ס לע"ס, אוניברסיטת תל-אביב

מסלול תלת-שנתי | ניהול אקדמי: ד"ר יחזקאל כהן וד"ר אופיר לוי
התוכנית מוכרת ע"י האיגוד הישראלי לפסיכותרפיה
ימי חמישי, 12:30-19:30 החל מ- 5/11/20
מספר המקומות מוגבל!


מרכז ויניקוט

מרכז ויניקוט בישראל מאחל בריאות שלמה לכולם ולאור המתרחש בימים אלה מודיע על הארכת ההרשמה עד ל 31.5.20

נמשכת ההרשמה לתוכניות ללימודי ליבה בפסיכותרפיה פסיכואנליטית:
'מפת דרכים' בת"א, תכנית בוקר 'מפת דרכים' בגבעת חיים, תכנית בוקר לטיפול בילדים ונוער.


- פרסומת -


 

בימים אלה נראה כי העולם עובר שינויים משמעותיים שרובם עוד טרם ידועים לנו. זה הזמן עבורנו המטפלים להרהר באדפטציות שעלינו לעשות עבור עצמנו ועבור המטופלים. גיא עינת מציע נקודות למחשבה סביב העבודה הטיפולית בזמן משבר הקורונה, תוך התייחסות להיבטים טיפוליים מהותיים כמו הסטינג הטיפולי, יחסי ההעברה, התעוררות של טראומות מן העבר ועוד.

בהקשר זה, כדאי לקרוא את הטור המעניין של רות נצר, שכותבת על אסוציאציות של בני הדור השני לשואה, בין אלמנטים המאפיינים את משבר הקורונה כמו – הפרדה, בידוד ואובדן שליטה, לטראומת השואה של הוריהם הניצולים, והדרישה החיצונית להכנס ל'פרופורציה' ולא להשוות. נצר מציעה בעצמה כיוון טיפולי בחוויות רגשיות מהסוג הזה - להבחין בין הסיוט הדמוני הפני לבין המציאות הקשה אך האחרת היום. 

ד"ר ניצה ירום, כותבת גם את יומני הקורונה שלה, על חוויותיה כמטפלת 'בקבוצת סיכון', על הסתגלות למצב ועל מי שאין לו בימים אלה בועה חברתית מגנה. 

שמואל ברנשטיין מעניק ניחוח מיתי לקורונה וסבור שוירוס הקורונה היא הגירסה המודרנית של מפלצות מיתולוגיות כמו הספינקס והמינוטאור. 

הפסיכולוג הארצי, גבי פרץ, מציג מסמך נרחב שנכתב בעזרת הוועדות המקצועיות ובו מפורטים הדגשים הנדרשים לעבודת הפסיכולוגים באשר הם, בימים מורכבים אלה. במסמך גם התייחסות לסוגיית ההתמחות. כדאי לקרוא. 

ולכבוד עליית קרנם של המפגשים הוירטואליים בעולמנו: 

במציאות שבה אנחנו הכי זקוקים לחיבוק, אמרו לנו לא להתקרב. לרגל המציאות החדשה אליה נקלענו, דפנה עינת-ליבר, שחוקרת בשנים האחרונות את ההשפעה של המציאות הדיגיטלית על המתרחש בקליניקה, מציעה מספר דגשים שיכולים לאפשר לנו קרבה דיגיטלית וטיפול באמצעים מקוונים.

אחרי המדריך המקוצר לטיפול בוידאו שהוצג כאן לאחרונה,  קבלו את המדריך המקוצר למטפל קבוצתי במעבר לווידאו מאת טל תבור. בנוסף, חנה דויד בטקסט בו היא מנסחת צעדים ראשונים המסכמים את הידע והנסיון בטיפול מקוון בילדים ונוער (למשל – מה קורה כשילד צעיר רוצה את הוריו ליד המסך, ומה קורה כשהאחים הקטנים נכנסים לשיחה?). גם ד"ר ארנון רולניק, שעוסק כבר שנים רבות בטיפול מרחוק, ממשיך לכתוב לנו בעניין, והפעם - מעבר לזום ולסקייפ – על אפשרויות טיפוליות באמצעות טכנולוגיה ולא רק לימי הקורונה.

שמחים להזמינכם להרצאה הערב – ד"ר עמית פכלר יתארח ויתהה האם אפשר ללמוד משהו ממגפת הקורונה על נפש האדם? ההרצאה תועבר בשידור חי הערב (29.3) בשעה 20:30 באמצעות zoom. ההשתתפות בהרשמה מראש. 

ובכלל - דווקא בימים אלו כדאי שנקפיד גם על מקורות התמיכה שלנו. מוזמנים להשתתף במפגשי עמיתים וקבוצות תמיכה. בפוסט ייעודי אנחנו מרכזים עבורכם רשימה של מפגשי עמיתים למטפלות ומטפלים המונחים על ידי עמיתים – מנחים מוזמנים להוסיף את המפגשים שלכם באופן חופשי. 

 

ועוד השבוע באתרנו:

ארגוני קואליציית ארגוני החברה האזרחית למען הפסיכולוגיה הציבורית התאספו (לפני הקורונה!) לערב השקה חשוב ומרגש. מטרתו הייתה לדון בחשיבותו החיונית של מתן שירות פסיכולוגי ציבורי נגיש, איכותי ויעיל לאזרחים לשם הבטחת זכויותיהם הטבעיות. שחר דואק, שסקרה את האירוע, יצאה ממנו נרגשת ואופטימית.

במדור הספרים נכיר את ספרה של דנה חפץ 'השתדלות נוספת' – ספרה של חפץ כולל סיפורים קצרים על זוגיות, יחסים, טיפולים רגשיים וספרים. סיפורים אלה באים לחשוף את עולם הנפש תוך שהם וחותרים אל המהות שמעבר למסכות שחיינו מושתתים עליהן. סיפור מתוך הספר זמין לקריאתכם

גיא פרל קורא בספרה של בַּכֹּל סרלואי - 'מפחדךָ בּשָׂרִי'. זהו ספר שיריה השלישי של בכל סרלואי. אשר נכתב במהלך ימי חוליו והחלמתו של אביה ממחלה קשה, וניתן לקוראו כתפילה ארוכה של המשוררת על אביה, על עצמה, ועל האמונה. פרל גם לוקח אותנו לביקור קטן במוזיאון הסגור בתערוכה של ג'ף קונס. 


- פרסומת -

במדור 'קריאה מודרכת' – אביטל הרשברג גרינבאום, ממליצה על הספר - רצות עם זאבים: ארכיטיפ "האישה הפראית" - מיתוסים וסיפורים מאת קלאריסה פינקולה אסטס. הספר, שנכתב על ידי אנליטיקאית יונגיאנית, עוסק ביחסים בין החלקים השונים המרכיבים את הנפש דרך סיפורי-עם שנאספו במקומות ובזמנים שבהם לתרבות המודרנית עדיין לא הייתה דריסת רגל.

מדור 'חדר משלך' עובר לגרסת הבידוד - אנחנו רוצים להזמין אתכם/ן להתבונן מחדש על הקליניקה שלכם/ן. ובינתיים קבלו עוד ביקור ב'קליניקה של פעם' - נועה בר-חיים מכניסה אותנו למרחב של הרהור.

ולסיום, מוזמנים להצטרף גם לתחרות הסיפור הקצר 'מילים כדי לומר זאת' - הזדמנות להוציא לאור את המילים שבפנים ולשתף את חברי הקהילה ביצירתיות שלכם, ואפילו לזכות בפרס. שני סיפורים כבר ראו אור במסגרת התחרות - 'בולענים' מאת בלה שגיא, ו'בסמה מוצ'ו' מאת כרמלה שטיין.

 

 

מאוחר מאד התחיל להיות מאוחר
הבטתי בך, ידעתי זה קרה
הסוף התחיל חודר פנימה
נותר מעט מכל מה שהיה
זה הזמן לצאת מבלי להזיז דבר
"בחוץ דבר אינו חוץ, בפנים
דבר אינו פנים"
מה עוד יש לעשות.

(ישראל אלירז)

 


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: העברה והעברה נגדית, קורונה
אילת אמיר ברון
אילת אמיר ברון
עובדת סוציאלית
רחובות והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
טל שפירא מסרי
טל שפירא מסרי
פסיכולוגית
אונליין (טיפול מרחוק)
אפרת בארי
אפרת בארי
פסיכולוגית
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק)
מור ויימן גרובר
מור ויימן גרובר
פסיכולוגית
תל אביב והמרכז, טיפול מרחוק דרך האינטרנט
אפרת רבינסקי לוי
אפרת רבינסקי לוי
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה
אולגה וישניה
אולגה וישניה
פסיכולוגית
כרמיאל והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)

עוד בבלוג של עלון פסיכולוגיה עברית

אי שם באמצע החופש הגדול והחום הכבד, נטוע השבוע שחלף, על כמיהותיו ומועדיו – הכמיהה למרחק או לסתיו, ותשעה...
  הערב נדליק את הנר השמיני והאחרון של חג החנוכה שהיה הפוגה חורפית (או כמעט חורפית) מרצף השגרה (או...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.