לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
השעון של אקו ונרקיס - פסיכותרפיה מינית יצירתיתהשעון של אקו ונרקיס - פסיכותרפיה מינית יצירתית

השעון של אקו ונרקיס - פסיכותרפיה מינית יצירתית

כתבות | 9/6/2024 | 2,873

הפסיכותרפיה המינית היצירתית, המשלבת בין הפסיכותרפיה המינית לתרפיה באמנות, ו'השעון' - כלי יישומי להתמודדות עם משברים מיניים בזוגיות המשך

השעון של אקו ונרקיס - פסיכותרפיה מינית יצירתית

חגית ארצי

 

מבוא

משברים מיניים בזוגיות הם הזדמנות לצמיחה אישית זוגית ומקצועית. מאמר זה מתעמק בתהליך הטרנספורמטיבי של הפסיכותרפיה המינית היצירתית ומציע פתרון ייחודי ויצירתי באמצעות השעון - כלי טיפולי יישומי - שהוא תולדה של תהליך אישי זוגי ומקצועי, המסע לאחדות מינית. כמטפלת מינית מוסמכת ששפת האם הטיפולית שלי היא אמנות, אני בוחרת בשעון ככלי מרכזי להתמודדות עם משברים מיניים בזוגיות. הארכיטיפים המיתולוגיים של אקו ונרקיס מאפשרים ליצור הרחקה והרחבה של ההתבוננות במטופלים ובזוגיות, המציגים שני דפוסי התנהגות: הילדה הדחויה והגבר הנערץ. ארכיטיפים אלה משקפים את המורכבויות הטבועות במטופלים, אך גם את האתגרים בהתמודדות עם משברים מיניים בזוגיותם. השעון מציע תהליך טיפול יצירתי, שבתוכו 12 צעדים להתמודדות עם משברים מיניים בזוגיות. זהו כלי יישומי שפותח תוך התנסות אישית, זוגית ומקצועית. באמצעות הצגת מקרה של משבר זוגי, מתואר תהליך הפסיכותרפיה המינית היצירתית, המהווה פתרון ייחודי להתמודדות עם המשבר המיני בזוגיות.

 

סקירה ספרותית - תזכורת: האחדות המינית

האחדות המינית (ארצי, 2024) משירה את מבטה אל ההפרעה בתפקוד המיני. התסמין המיני הוא הסיבה והתוצאה של המסלול הרגשי המורחב: תחושות, רגשות, מחשבות והתנהגות, היוצר את דפוסי ההתנהגות המינית, אך גם מושפע ממנה. האחדות המינית מאפשרת למטופל לשנות את הלולאה בין התסמין המיני למסלול הרגשי המורחב המחבלת במיניות, כדי לשוב חזרה הביתה, אל המיניות השלמה. כמטפלת מינית מוסמכת, ששפת האם הטיפולית שלי היא שפת האמנות, אני בוחרת באחדות המינית. האחדות היא באמצעות המסע המיני: תוכן, תהליך וכלים. האחדות היא בדרך ההתבוננות במשבר: גוף, נפש, מודעות ומשמעות. והאחדות היא היעד: השיבה הביתה - להיות אני, להרגיש שייכות ולהתחבר בתשוקה.


- פרסומת -

כאשר המיניות מקבלת משמעות של סכנה, מנגנוני הפיצול יוצרים שבר במיניות, המגן מפני הסכנה, אך מרחיק את האדם מהטבע המיני הקיים בתוכו. הפיצוי, מנסה לאחות את השבר, אך משמר את הריחוק מהמיניות השלמה ומוביל למשבר במיניות. בחדר הטיפולים נפגוש את המשבר הזוגי, הבא לידי ביטוי בתסמין המיני.

פסיכותרפיה מינית יצירתית מציגה תהליך טיפולי המבוסס על שלושה שלבים: הצעד הראשון במסע הוא להיות אני. החופש לחיות את החיים בקשיבות לגוף ולנשמה. הצעד השני הוא להרגיש שייכות באמצעות שפת הגוף השלמה, המחזקת את הנראות והביטחון בקשר הזוגי. והצעד השלישי הוא להתחבר בתשוקה, המעצימה את החיבור המיני מתוך סקרנות והרפתקנות. האחדות המינית המאחדת בין שלושת החלקים, מובילה לחוויה של התעלות, המאפשרת לחוג ולחגוג את המיניות השלמה בתוך המערכת הזוגית.

האחדות המינית מבוססת על תהליך למידה חוויתי, המשלב בין ההתפתחות האישית לצד ההתפתחות המקצועית. זהו מסע אישי ואנושי, הבוחר באחדות ומאמין כי בעלי הדרך ישובו הביתה, אל המרחב המרפא של האהבה השלמה. האחדות המינית, השיבה אותי להיות אישה שלמה: מטפלת ויוצרת, הרואה במיניות השלמה את תכלית המסע שלי.

 

מיתולוגיה: אקו ונרקיס

אקו הייתה נימפה דחויה, שתפקידה היה ללכוד את הרה - אשתו של זאוס - ולמסך את דעתה, בכל פעם כשזאוס היה מגיע לזיין את הנימפות האחרות. לבסוף היא הפכה שעיר לעזאזל. הרה נטלה ממנה את יכולת הביטוי האותנטית והותירה בה רק את יכולת ההדהוד echo. נרקיס היה בנה יפה התואר של נימפת מים שנאנסה ע"י אל הנהר בעודנה בתולה. בזכות יופיו הנדיר, הוא זכה למחזרים ומחזרות רבים. נרקיס דחה אותם בהתנשאות, אשר תחתיה הסתתר פחד גדול מלהיפגע. אקו התאהבה בנרקיס. היא ניסתה לחזר אחריו אבל ההדהוד שלה הרחיק אותו.

Narcissus: you'll never control me!

Echo: control me!

איך זה נגמר? אקו הדחויה והמושפלת בחרה לברוח ולהסתתר במערה. נרקיס התאהב בבואתו ואיבד את הרצון לחיות. מה נשאר? אקו היא ההד ונרקיס הוא מלך הביצה.

 

הארכיטיפים של אקו ונרקיס

הארכיטיפ, הנגזר מהמילה היוונית αρχέτυπον, שפירושה דגם קדום, הוא אב טיפוס שיצרה האנושות, המהווה מודל להתנהגות האנושית. יונג ראה בארכיטיפים את אבני היסוד של תת המודע הקולקטיבי, המאגד את הגנום התרבותי של האנושות. הדמויות במיתולוגיה היוונית הפכו במרוצת הדורות להיות דמויות ארכיטיפיות, המייצגות את טבע האדם. הדגם של מערכות היחסים בין הגיבורים הופך להיות מודל למערכות יחסים בין אישיות.

הארכיטיפ של אקו מייצג את הילדה הדחויה. בפעם הראשונה היא מורחקת ע"י זאוס, הבוחר בחברותיה הנימפות ושולח אותה להתמודד עם הרה. בפעם השנייה היא מורחקת ע"י הרה, הרה הופכת את אקו לשעיר לעזאזל ולוקחת ממנה את הקול האותנטי שלה. ההרחקה השלישית שוברת את ליבה, למרות בקשתה מנרקיס שישלוט בה, הוא משיב לה: את לא תשלטי בי! תחושת ההשפלה גרמה לאקו לברוח ולהסתתר במערה, עד שקמלה ומתה.

הארכיטיפ של נרקיס מייצג את הגבר הנערץ. ההערצה היא תיקוף חיצוני, המפתח מעטפת שברירית המסווה פנימיות חלולה. נרקיס הגיע לעולם לאחר אונס - אמו הבתולה נאנסת ע"י אל הנהר. נרקיס גדל ללא אב, לצידה של אם שנפעמת מיופיו. נרקיס אמביוולנטי כלפי הערצה, מצד אחד דרכה הוא זוכה לתיקוף, אך מנגד בהעדר דמות אב, הוא לא באמת מכיר את עצמו. ההתנשאות של נרקיס, היא מנגנון הגנה, המרחיק אותו מאינטימיות וקרבה, אך משמר את ההערצה.

ארכיטיפ מערכת היחסים בין אקו לנרקיס מייצג דפוס זוגי בין הילדה הדחויה, המשתוקקת שמישהו ישלוט בה, לבין הגבר הנערץ, מתוך תיקוף חיצוני וריקנות פנימית. השליטה שאקו מייחלת לה, מגלמת בתוכה שלוש משאלות של הילדה הדחויה: נראות, הכרת תודה ובחירה. זאוס התעלם מאקו, הוא שלח אותה לשמור על הסף, בעוד הוא בוחר לעגוב עם חברותיה. ההתעלמות של זכר האלפא פוצעת את אקו והיא מחפשת גבר שיראה רק אותה. טוב ליבה של אקו, נדיבותה והשיח הוורבלי האותנטי שלה, שעזרו לה למלא את משימתה ולהרחיק את הרה הפכו לחרב פפיות, כאשר אקו הפכה להיות שעיר לעזאזל. אקו מחפשת אחר הכרת התודה מתוך תמימות ילדותית, שהרי היא מילאה אחר משימתו של זאוס, מבלי להבין את אחריותה. לאחר שאיבדה את האותנטיות שבה היא מנסה להיות כמו כולן, מבקשת מהגבר שישלוט בה, כאשר משאלתה האמיתית היא שזכר אלפא אחר יבחר בה. אולם כאשר הילדה הדחויה משתחזרת, אקו מסתתרת וגוועת. אקו חשבה שנרקיס יפה התואר הוא זכר אלפא, אך נרקיס הנערץ היה בעצם שברירי. הגבר הנערץ מקבל את התיקוף דרך החיצוניות שלו, אך מתחת למעטפת המרשימה יש חלל אינסופי ותחושת נחיתות. אביו בעל את אמו ללא הסכמה, אך גם הותיר אותה לגדל את נרקיס כבן יחיד לאם יחידנית. נרקיס רוצה להתחקות אחר שורשיו, כדי לגלות את האני האותנטי שלו. הוא מכור להערצה החיצונית אך גם סולד ממנה. נרקיס מחפש אהבה, אך בו זמנית מתרחק ממנה. אקו מעוררת בו עניין, אך כאשר היא מתנהגת כמו כולן, הוא בוחר להתרחק ממנה, מתמכר לבבואתו וטובע בה.


- פרסומת -

 

השעון: 12 צעדים להתמודדות עם משברים מיניים בזוגיות

השעון הוא כלי שיצרתי במהלך המסע לאחדות מינית, כדי לתת מענה יצירתי וממוקד להתמודדות עם משברים מיניים בזוגיות. השעון מבוסס על שלושת השלבים במסע לאחדות מינית: להיות אני, להרגיש שייכות ולהתחבר בתשוקה. השעון מציג את תהליך הטיפול בפסיכותרפיה מינית יצירתית מתוך התנסות אישית וזוגית, אך גם מתוך שלל התנסויות מקצועיות בקרב מטופלים שלי בקליניקה ובאמצעות הדרכות ליועצים ומטפלים זוגיים, המתמודדים עם משברים מיניים בזוגיות.

שלב ראשון - ללמוד לחיות בנוכחות ובכנות (השעות הראשונות: 01:00 עד 04:00). בתוך התהליך הזוגי מתרחש תהליך אישי המאפשר לכל אחד מבני הזוג להתחבר למיניותו הפראית, מתוך הקשבה לצרכים ולרצונות של הגוף הנפש והמודעות ומתוך חירות מוחלטת להיות אני. בשלב זה אני שולחת כל אחד מבני הזוג להתפתח בנוכחות האחר ולשוב הביתה בגרסה הכי טובה שלהם.

שלב שני - להרגיש שייכות (שעות ביניים: 05:00 עד 08:00). רק לאחר שהאדם אוהב את עצמו הוא יכול למגנט אדם אחר, שאף הוא אוהב את עצמו. לביטוי שתווה רבי עקיבא ואהבת לרעך כמוך, קיימות שתי פרשנויות: הראשונה, קודם כל תאהב את עצמך ומתוך כך תאהב את רעך. השנייה, לאהוב את האחר, כפי שאתה אוהב את עצמך. שתי הפרשנויות מהדהדות את תחושת האהבה העצמית, כבסיס לחיזוק תחושת השייכות בזוגיות. השייכות היא עליית מדרגה, היכולת להיות אני בנוכחות האחר.

שלב שלישי - העצמת המיניות והחושניות (שעות השיא: 09:00 עד 12:00). לאחר התהליכים האישיים והבין-אישיים, שחיזקו את תחושת העצמי וביססו את הקשר הזוגי, אפשר להיכנס למים העמוקים ולהעצים את המיניות והחושניות בקשר הזוגי. בשלב זה של הטיפול נחזק את מיומנות השיח המיני, נלמד את אמנות הפיתוי ונטפח את ההרפתקנות המינית.

שעה 1:00: תרגול קשיבות - להתאפס ולהתחבר מחדש לגוף

תרגול קשיבות, Mindfulness, מהווה גשר לרגע הנוכחי ומטפח קשר עוצמתי לחוויה הפנימית של האדם. הקשיבות מאלחשת את פצעי העבר ומשתיקה את החרדות מפני העתיד לבוא. הקשיבות מובילה את הגוף ליצור חיבור לאמא אדמה, המזמנת הקשבה לקול הפנימי, המצוי בתוך הנשמה, באמצעות הנשימה. קשיבות היא הצעד הראשון, במסע החיבור לגוף, לנפש ולמודעות, כדי לשנות את משמעות הסבל והכאב. הקשיבות היא נקודת איזון וכיול מחדש בכל פעם שהולכים לאיבוד. היכולת להתחבר מחדש לאדמה באמצעות הקרקוע מחודש, לצד הלמידה כיצד לנשום מחדש מתוך חיבור לנשמה. החיבור מאפשר למטופלים להרפות את המחשבות ולזהות את התחושות הגופניות, כדי להתחבר מחדש למיניות השלמה. הקשיבות מאפשרת להתמודד עם פחדים מהמיניות, ומסייעת להתגבר עליהם באמצעות קבלת הזהות המינית השלמה של האדם. הקשבה לנשימה, לשאיפה ולנשיפה, מאפשרת לנווט בין הסחות הדעת ולגלות את השלווה הפנימית, המסתתרת מבעד לקולות המחבלים במיניות השלמה.

שעה 2:00: תנועתיות - ממיניות תקועה לתנועה מינית

התנועתיות עוזרת לנוע ולהתחבר מחדש לילד הסקרן שבתוכנו. תדר המעודד גמישות ומוביל לשינויים. התנועתיות יוצרת התנעה, starter המעוררת את הגוף לנוע ולהניע שינוי והתפתחות. היכולת לשים את עצמי במקום הראשון וההתמקמות המחודשת והקשובה, במקום הרוצה ולא במקום המרצה, מאפשרת להרפות את השליטה, לשחרר מחסומים ולהתמסר לתהליך השינוי. בתהליך הטיפול אנחנו מדרבנים את המטופלים להחזיר את התנועתיות. החזרת התנועה לגוף, באמצעות ריקוד ותזוזה. החזרת התנועה לרגש, באמצעות הרחבת החיבור לרגשות. החזרת התנועה למודעות, באמצעות התבוננות רחבה במציאות. התנועה מניעה את האדם לצאת מהתקיעות, בגוף בנפש ובמודעות. התנועה משנה את המשמעות ומובילה את האדם לשנות את דפוסי ההתנהגות המחבלים במיניות השלמה.


- פרסומת -

השעה 3:00: התפתחות אישית - השקעה במניה שקוראים לה "אני"

חיזוק הביטחון העצמי, מהווה נדבך משמעותי בביטחון המיני. כאשר האדם מרגיש מושך גופנית ונפשית, הוא יכול לשפר את המודעות העצמית והחברתית, ולהתחבר למיניותו מתוך משמעות מיטיבה. בשלב זה אני שולחת את כל אחד מבני הזוג להתפתח בנוכחות האחר ולשוב הביתה בגרסה הכי טובה שלהם. חיזוק הביטחון האישי, הגופני והמיני. באמצעות התפתחות אישית ומקצועית. התפיסה כי נפש בריאה בגוף בריא, מדרבנת את המטופלים, לעסוק בפעילות גופנית, לשנות את הרגלי התזונה, אך גם לצאת ללימודים ולהחליף את המשרה המשעממת. השינוי הפנימי והחיצוני, מחזק את הביטחון האישי של כל אחד בנפרד ומעצים את החיבור המשותף. ההתפתחות האישית, הפנימית והחיצונית, מחזקת את הדימוי העצמי המיני. כי לפני שיבחרו בי, אני קודם כל רוצה לבחור בעצמי!

השעה 4:00: חקר המיניות - מה בכלל קורה שם למטה? או אולי בכלל למעלה?

בתוך התהליך הזוגי מתרחש תהליך אישי, המאפשר לכל אחד מבני הזוג להתחבר למיניותו הפראית, מתוך הקשבה לצרכים ולרצונות של הגוף הנפש והמודעות. החיבור המחודש מתחולל מתוך חירות מוחלטת, המובילה את האדם להתאחד מחדש עם המיניות השלמה. דרך המפגשים האישיים מתחקים אחר ההיסטוריה מינית, באמצעות יצירת ציר זמן מיני אישי. חוקרים את רובדי המיניות הנסתרים דרך אמנות, קלפים טיפוליים מיתולוגיה ומיניות, חלומות ורזי הדמיון. חקירת המיניות האישית, באמצעות בירור הרגלי אוננות, מתוך חוויה מינית קשובה לצרכים ולרצונות האישיים של כל אחד מבני הזוג. האוננות מסייעת להתפתחות המינית האישית והזוגית. המיניות הבראשיתית מסתתרת בתוך התת-מודע, משוועת להתעורר ולחגוג את חירותה, כפי שהטבע ברא אותה.

השעה 5:00:​​​​​​​ זמן זוגי - עכשיו הזמן לזוגיות

תחושת השייכות מתרחשת כאשר האדם מצליח לאחד בין החלקים המפוצלים שבתוכו ולהרגיש שייך בתוך הבית המיני שלו. החיבור הפנימי מייצר תחושת ביטחון וקבלה, ומעודד חיבור לאנשים אחרים המרגישים שייכות בגופם המיני. המטופלים לומדים כיצד יוצרים סדר עדיפויות חדש, ומרחיבים את הזמן הזוגי המשותף באמצעות קביעת סדר עדיפויות לזוגיות מול הילדים, המשפחה, החברים והקריירה. יוצרים נקודות מפגש באמצעות תחומי עניין ותחביבים משותפים. קובעים זמן איכות משותף במהלך שגרת החיים. זמני רווקות, ללא ילדים או משפחה, כדי להעלות מחדש את חדוות הראשוניות בקשר הזוגי. הזמן הזוגי יוצר חוויות משותפות, הנצרבות באלבום התמונות של הנפש. הזיכרונות החדשים יוצרים חיבור רגשי ועוצמתי, המשמרים את החדווה וההנאה הזוגית.

השעה 6:00: שיח רגשי - הגיע זמן לדבר רגשות!

הכרת המסלול הרגשי המורחב: תחושות-רגשות-מחשבות-התנהגות של כל אחד מבני הזוג ושל הזוגיות. זיהוי המסלול שיצר את התסמין המיני: הסכנות, הפיצולים והפיצויים. יצירת מסלול רגשי חדש, המשנה את הפרשנות השלילית. שינוי המסלול הרגשי מחזק את תחושת השייכות מתוך הקשבה וחיבור אישי ובין-אישי ומסייע ליצירת תקשורת מיטיבה. נברר יחד עם המטופלים את שורשי הרגשות המתפתחים דרך התחושות הגופניות. נזהה את דפוסי החשיבה היוצרים דפוסי התנהגות המחבלים בזוגיות. נסייע למטופלים ליצור מסלול רגשי מורחב חדש, המעניק משמעות חיובית למיניות. נדגיש את אופייה של שפת הרגשות, את חשיבות השיח בגוף ראשון, מתוך הגוף ויוצרת שפה המפוררת את התוקפנות ומזמנת חמלה, אהדה וקרבה.

השעה 7:00: תקשורת זוגית - להתבונן להקשיב לשתוק

זוגיות טובה מבוססת על תקשורת מיטיבה: מרחב בו האדם יכול לבטא את רצונותיו בחופשיות, אך גם להקשיב, ללא שיפוטיות. התקשורת המיטיבה מטפחת חוויה משותפת משופרת, המעצימה את תחושת השייכות בקשר הזוגי. התקשורת המיטיבה צומחת מתוך התבוננות והקשבה: היכולת להתבונן ולקרוא את התגובות בשפת הגוף, באמצעות המבט והמגע, לזהות את משמעות המילים, אך גם להבין את כוונת השתיקה. ניתן לתרגל תקשורת זוגית באמצעות קלפי שאלות מקרבות ותרגול תקשורת מקרבת באמצעות האימאגו. התקשורת הזוגית היא חוויה חושנית, רגשית ושכלית, המעודדות את בני הזוג לחלוק ולשתף, מתוך שותפות גורל וחברות ואמת.

השעה 8:00: גישור מיני - לכעוס מבלי להרוס

תהליך הגישור מאפשר לבני הזוג להתמודד עם מחלוקות ואתגרים, מבלי להרוס את הקשר הזוגי. מבררים את המניע המשותף המאחד ומחבר בין בני הזוג. מחזקים את הקשר החברי ויוצרים חיבורים המבוססים על שותפות והנאה. מטפחים את הרגישות, באמצעות התבוננות והקשבה, המובילה לתגובה המותאמת לצרכים ולרצונות של בן הזוג. משפרים את היכולת לראות את הטוב, המצמצמת את התוקפנות ומעודדת הקשבה וכבוד הדדי. לומדים לכעוס מבלי להרוס, לתת מקום לכאב והפגיעות, מבלי בחבל הקשר הזוגי. הגישור מאפשר להתגבר על המשברים המיניים, מתוך רצון משותף. הגישור המיני מאפשר לבני הזוג, להפריח מחדש את המיניות שקמלה.


- פרסומת -

השעה 9:00: שיח מיני - להזדיין זאת לא מילה גסה

השיח המיני מאפשר לבני הזוג להיכנס למים העמוקים ולהעצים את התשוקה המינית בקשר הזוגי, באמצעות שפת הגוף, המילים והחושניות. חיזוק מיומנות השיח המיני המעודדות לדבר ולהקשיב מיניות. תרגול שפת מיניות מסייעת לחשוף את עולמם המיני ולברוא מיניות עדכנית. אמנות הפיתוי מאפשרת להצית מחדש את התשוקה המינית בקשר הזוגי. חיזור מיני, המעודד את בני הזוג להתייחס האחד לשני גם כמאהבים. השיח המיני המכבד, הקולח והאותנטי, הופך את המיניות לבהירה ומובנת. המיניות יוצאת מהמחשכים, נשמעת בקול ומקבלת הדהוד.

השעה 10:00: מרחב זוגי - השתוקקות מתוך ערגה

שימור תחושת הנפרדות לצד ההתקרבות שומרת על גבולות בריאים, הפועלים לפי הכלל: שנינו יחד וכל אחד לחוד. יצירת חיים אחד ליד השני מאפשרת התפתחות אישית ומקצועית של כל אחד מבני הזוג. מפתחים תחומי עניין נפרדים. מצמצמים את ההתקשרות הטורדנית והופכים אותה לממוקדת ועניינית. עידוד עצמאות אישית, מקצועית וכלכלית. שמירה על מרחב - Space משחרר את הדביקות ומעודד את החופש להתרחק כדי להתקרב מחדש.

השעה 11:00: הרפתקנות - איך יוצאים למסעות מבלי ללכת לאיבוד?

התשוקה היא הדבק המחבר ומשמר את הזוגיות. תהליך הטיפול מעודד התחברות למרכיב ההרפתקנות והמסתורין שדעך או נעלם. התשוקה נוצרת במרחב המשחקי שבו אנו בוחרים לראות במיניות תהליך של גילוי ומסע מתמשך של חקירה. התנסויות מיניות חדשות המלוות בריגוש, הנאה וסכנה. העצמת היכולת לבחון גבולות, ליצור מתח ולשמר את התנועה והחיות בקשר המיני. קביעת מסגרת וחוקים השומרים על בני הזוג, כאשר הם יוצאים להרפתקאות חדשות, באמצעות גישור מיני.

השעה 12:00: מסע המטפל - להיות אינדיאנה ג'ונס

הפסיכותרפיה המינית היצירתית היא מסע למידה והתפתחות יצירתי ויצרי, המעשיר את המקצועיות המינית ומעצים את המיניות האישית. התהליך האישי של המטפל, החוקר את מיניותו, משחרר אותו מדעות קדומות ושיפוטיות. המטפל הסקרן הופך להיות מורה דרך בר סמכא ואותנטי. ככל שהמטפלים המיניים חוקרים היבטים במיניותם, כך הם מרגישים בטוחים יותר בידע המיני שלהם. ככל שהמטפלים המיניים מחזקים את מיומנויות השיח המיני שלהם, כך המטופלים שלהם מרגישים בנוח לדבר מיניות. ככל שמטפלים המיניים מגלים סקרנות מינית, כך הם מעודדים את המטופלים שלהם לראות במשבר המיני הזדמנות לצמיחה.

 

הצגת מקרה: המשבר של עדי וניר

עדי וניר הגיעו לפסיכותרפיה מינית יצירתית לאחר סדרה אינסופית של פרידות. זוג בשנות הארבעים המאוחרות, יפים חכמים ומוכשרים. שניהם היו גרושים מספר שנים ולכל אחד מהם היו ילדים. הם הגיעו אלי כדי שאעזור להם לקבל החלטה סופית: להיפרד או להישאר. כפסיכותרפיסטית מינית יצירתית, אני רואה במשבר הזדמנות לצמיחה, באמצעות שינוי הנרטיב המעצב את המשמעות.

עדי וניר הציגו שלושה נרטיבים:

מהצד שלה: ניר מכור לטינדר והוא כל הזמן נפגש עם נשים חדשות. בכל פעם שאני מרגישה שהוא מתרחק, אני מכירה מישהו חדש או ממחזרת מאהבים מפעם. אני מסתירה את זה מניר ומשקרת לו שאני מזדיינת רק אתו. בפועל הסקס הכי טוב הוא אתו ואני רוצה רק אותו, אבל אני מרגישה דחויה בכל פעם שקופצת הודעה חדשה.

מהצד שלו: עדי כל הזמן מנסה לדחוק בי למסד את הקשר, אבל בכל פעם שהיא לוחצת, יש בי דחף לפגוש נשים חדשות. למרות שהיא אומרת שהיא שוכבת רק איתי, אני לא מאמין לה. אני מת עליה ורוצה אותה, אבל אני לא סומך עליה.

מהצד שלנו: עדי מחפשת כל הזמן תשומת לב וניר מרוכז בעצמו. שניהם הסכימו שיש ביניהם חיבור רגשי, שכלי ומיני עוצמתי, אך היה תסכול גדול סביב מיסוד הקשר.

 

השעון של אקו ונרקיס: פסיכותרפיה מינית יצירתית באמצעות השעון

כאשר אני מתבוננת בעדי וניר דרך הארכיטיפים של אקו ונרקיס, אני מזהה בעדי את הילדה הדחויה. ילדה חכמה, נדיבה ותמימה הכמהה לקשר זוגי מיטיב המבוסס על נראות, הכרת תודה ובחירה. בכל פעם שהפצע של עדי מתגלה ונחשף, היא בורחת או מנסה לקבל הדהוד דרך גברים אחרים. ניר המרשים נערץ על הנשים, רוצה שיאהבו אותו בשלמותו, אך הוא מפחד לחשוף את חלקיו הפנימיים, שמא תתגלה האמת: שהוא בעצם ילד נטוש שיצר מעטפת גברית המשחזרת מודל אבהי מופנם, מזיין ובורח.

תהליך הטיפול של עדי וניר נמשך כשלוש שנים. היו בהם עליות ומורדות, רגעי שפל ושיא. התהליך המשולש התקיים בו זמנית: המסע של עדי, המסע של ניר והמסע הזוגי.

הקשיבות אפשרה להתחבר לגוף, מתוך חוויה רגשית רחבה הנעה דרך התחושות, הרגשות, המחשבות וההתנהגות, אך היא גם עזרה לנו ליצור נקודות איזון בכל פעם שאיבדנו את הדרך. הקשיבות הרגיעה את התקפי החרדה של עדי ועזרה לניר השכלתני להתחבר לעולם תחושתי רגשי. התנועתיות דרבנה את עדי וניר לצאת מאזור הנוחות. המיקום הארכיטיפי הופך מאזור נוחות לתקיעות. הבחירה לחקור את גבולות הגבר הנערץ והילדה הדחויה הובילו אותם לצאת למסע התפתחות אישית. עדי נרשמה ללימודי טיפול מיני וניר החליט לשנות את סביבת המגורים שעודדה מתירנות מינית. חקר המיניות האישי העלה סקרנות מינית שהתפתחה בסביבה שמרנית. המפגשים העלו פגיעות מיניות של עדי שהתרחשו בילדות המוקדמת, לצד רעבתנות מינית. עדי נישאה בגיל צעיר, אך לאורך השנים ניהלה קשר רגשי עמוק עם אקס מיתולוגי, שהרחיק וקרב אותה. היא משתפת ברומנים שהתפתחו במהלך השנים הם נתנו לי לנשום ולהרגיש אישה. לאחר הגירושין היא נעה בין מערכות יחסים חונקות להפקרות מינית. עדי מתארת שהיא כל חייה במרדף אחר זוגיות. ניר חשף סודות מהטרדות מיניות שהתרחשו בישיבה, אך גם בחוסר ביטחון מגופו השדוף. הוא נישא בגיל מאוחר, אך גם בתוך הקשר הזוגי חש דחוי. הנישואין שלו הסתיימו לאחר שאשתו בגדה בו. הוא מתאר תקופה ארוכה של דיכאון וייאוש, מתנחם בזרועות של נשים מבוגרות, המטפלות בו. כאשר חזר לאיתנו, ניר מתחבר לאתרי היכרויות ומנהל מערכות יחסים מקבילות, עם מספר נשים.


- פרסומת -

הזמן הזוגי בוחן את הבחירה והאתגרים של עדי וניר להיות ביחד. עדי עייפה, היא מחפשת גבר חזק שיבחר בה. ניר מתאהב בעדי, הוא מוקסם מנדיבות ליבה ויופיה, אך הוא מת מפחד להיפגע. עדי מתמסרת לקשר ודורשת מניר להתחבר בקצב שלה, בעוד ניר שלא יודע מה לעשות, ממשיך להיפגש עם נשים נוספות. השיח הרגשי משקף את הפער העמוק. עדי מוצפת, אך היא איננה מסוגלת לבטא את פגיעותה וחווית הדחייה, ולכן היא מחפשת הדהוד דרך מאהבים ישנים וחדשים. ניר שמרגיש מאוים, מסרב לתת מקום לפגיעות ומשמר את התיקוף באמצעות כיבושים מיניים חדשים. התקשורת הזוגית היוותה אתגר. היכולת להקשיב ולשתוק הייתה מנוגדת לאופיים של עדי וניר. הם הרבו לנאום נאומים ארוכים ותבעו את הצדק. הגישור המיני העלה את החוזקות בקשר, אך גם את הפגיעות והתסכול. עדי וניר חיו ודיברו את שפת המיניות, הייתה ביניהם תשוקה מינית גבוהה שמילאה אחר הרעב המיני, האישי והזוגי, אך הם התקשו לזהות כיצד המיניות גם ממסכת את הפצעים. המרחב הזוגי, שבא לידי ביטוי בפרידות המרובות, יצר השתוקקות מתוך ערגה וגעגוע. מאידך, המרחב הזוגי הגדיל בכל פעם את הספק באמון ובאמונה שהם יכולים למסד את הקשר הזוגי. ההחלטה של עדי וניר הייתה לצאת להרפתקה. להישאר בני זוג, להיות בקשר חברי המבוסס על החיבור הגופני, הרגשי והשכלי העז שהיה ביניהם, אך גם לאפשר מפגשים מיניים מזדמנים עם בני זוג נוספים.

 

אחרית: שעת חצות המסע המיני של המטפלת

עדי נשברה, הבחירה להישאר יחד, אך גם להיפגש עם בני זוג מיניים נוספים, חשף בכל פעם את פצעי העבר. ההחלטה הזוגית הייתה לסיים את הקשר. ניר המשיך לשוטט באתרים משמר את התיקוף הנערץ. עדי המשיכה לתעות בדרך, עד שלבסוף היא מצאה את האחדות המינית: האישית, הזוגית והמקצועית. עדי הפכה להיות פסיכותרפיסטית מינית יצירתית, כתבה את הספר 'המסע לאחדות המינית', שסיפר על דרכה הביתה. השעון עד היום מסייע לה להתמודד עם משברים אישיים, זוגיים ומקצועיים.

 

דיון ומסקנות

האחדות המינית מישירה את מבטה אל ההפרעה בתפקוד המיני. התסמין המיני הוא הסיבה והתוצאה של המסלול הרגשי המורחב: תחושות, רגשות, מחשבות והתנהגות, היוצר את דפוסי ההתנהגות המינית, אך גם מושפע ממנה. האחדות המינית מאפשרת למטופל לשנות את הלולאה בין התסמין המיני למסלול הרגשי המורחב, המחבלת במיניות, כדי לשוב חזרה הביתה אל המיניות השלמה.

התבוננות בארכיטיפים של אקו ונרקיס, מעמיקה ומרחיבה את הבנת דפוסי ההתנהגות של המטופלים, אך גם של הקשר הזוגי. הארכיטיפים של הילדה הדחויה והגבר הנערץ, המתארים דפוסי התנהגויות דומים של המטופלים, מאפשרים ליצור הרחקה, ולעודד חשיבה יצירתית בהתמודדות עם המשבר המיני בזוגיות. השעון מציג גישה הוליסטית ויצירתית לטיפול. חלוקת הצעדים, התואמת את המסע לאחדות מינית, מספקת מסגרת מובנית להתמודדות עם אתגרים ולטיפוח צמיחה. המקרה שהוצג מתאר משבר מיני בזוגיות של עדי וניר, המציע המחשה ליישום הקליני של השעון.

 

מקורות

Barker, M' J'. (2017). Mindfulness in Sex Therapy. ב- The Wiley Handbook of Sex Therapy. John Wiley & Sons Ltd.

Kleinplatz, P. (2020). Magnificent Sex: Lessons from Extraordinary Lovers. Routledge.

Pearson, C' S'. (1991). Awakening the Heroes Within: Twelve Archetypes to Help Us Find Ourselves and Transform Our Worl. HarperSanFrancisc.

Sternberg, R' J'. (1986). A triangular theory of love. Psychological Review, 93(2), 119-135.

ארצי, ח' (9 במאי 2024). האחדות המינית - התמודדות עם משברים מיניים בזוגיות. פסיכולוגיה עברית. https://www.hebpsy.net/....asp?id=4727

בולן, ג' ש'. (2002). אלות בכל אישה. בן שמן: מודן.


- פרסומת -

בולן, ג' ש'. (2002). אלים בכל גבר. בן שמן: מודן.

יונג, ק'. (1975). העצמי והתת מודע. תל אביב: דביר.

מיטשל, ס'. (2006). פרויד ומעבר לו. תולעת ספרים.

מילר, א'. (2000). הדרמה של הילד המחונן. דביר.

נצר, ר'. (2004). מסע אל העצמי. בן שמן: מודן.

רנן, י'. (2020). ספרות המערב קובץ מסות. אוחזר ב- 16 אפריל 2024, מתוך https://eisental.github...sus-and-echo/

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: טיפול בהבעה ויצירה, מיניות, תיאורי מקרה, טיפול זוגי, נרקיסיזם
תמי חיים
תמי חיים
עובדת סוציאלית
כרמיאל והסביבה, עכו והסביבה
דנה בן מנשה
דנה בן מנשה
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון
מאיה שטיין
מאיה שטיין
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, כפר סבא והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
נורית שיש
נורית שיש
חברה ביה"ת
אונליין (טיפול מרחוק), פרדס חנה והסביבה, יקנעם והסביבה
רגינה פולק
רגינה פולק
חברה ביה"ת
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה
ארנון נחמיאס
ארנון נחמיאס
עובד סוציאלי
מטפל זוגי ומשפחתי
רחובות והסביבה, מודיעין והסביבה

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.