לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
רגשות - כמה סוגי רגשות בסיסיים יש לנו? פרופ' יורם יובלרגשות - כמה סוגי רגשות בסיסיים יש לנו? פרופ' יורם יובל

בית ספר לרגשות: כמה רגשות יש לנו? (סרטון 2)

כתבות | 12/2/2009 | 51,394

הפילוסוף אריסטו, לפני 2300 שנה, חשב שיש לנו 12 רגשות וסידר אותם בזוגות. למשל, שמחה וזעם, או פחד ושלווה. הרבה שנים אחריו הפילוסוף שפינוזה חשב שיש לנו 3 רגשות בסיסיים, ומהם, עם... המשך

 הותר לפרסום בפסיכולוגיה עברית באדיבות HOT בידור ישראלי

עורכת: ליאת המנחם, מגיש: פרופ' יורם יובל

תמלול: ענת פרידלנד

 

כמה רגשות יש לנו?

אז כמה רגשות יש לנו? תלוי את מי שואלים. הפילוסוף אריסטו, לפני 2300 שנה, חשב שיש לנו 12 רגשות וסידר אותם בזוגות. למשל, שמחה וזעם, או פחד ושלווה. הרבה שנים אחריו הפילוסוף שפינוזה חשב שיש לנו 3 רגשות בסיסיים, ומהם, עם כל מיני צרופים, גזר את כל האחרים והגיע ל-48 רגשות.

6 רגשות בסיסיים

אבל מאז בערך אמצע המאה ה-20 עולם הפסיכולוגיה חושב שיש לנו 6 רגשות בסיסיים. ואלו הם: שמחה, פחד, כעס, הפתעה, גועל ועצב. הדבר המעניין בששת הרגשות הבסיסיים האלה, שאנשים בכל תרבות מבינים אותם. כי הפסיכולוג אקמן עשה ניסיונות, שבהם הוא הראה לאנשים שלא ראו אדם לבן מימיהם, אנשים רגילים לגמרי בתרבות שלנו, עושים את הפרצופים שאנחנו עושים, כאשר יש לנו את הרגשות האלה, ולאנשים מתרבויות האחרות לא הייתה שום בעיה לזהות אותם. הרעיון ששישה רגשות האלה הם הרגשות הבסיסיים שלנו השתרש בפסיכולוגיה, ויחד איתו השתרש עוד רעיון חשוב, וזה שבעצם אפשר לעבור מרגש לרגש באופן רציף. זאת אומרת, שכל הרגשות האלה שעכשיו מניתי מסודרים באיזו שהיא מטריצה שהם קרובים אחד לשני ואפשר לעבור מרגש לרגש. זה היה נכון עד לפני בערך 15-20 שנים, כי לפני פחות או יותר 20 שנה נוירוביולוגיה, מדעי המוח, התחילו לשאול את אותה שאלה: כמה רגשות יש לנו.

כמה סוגי רגשות בסיסיים יש לנו לפי הנוירוביולוגיה

הנוירוביולוגים יכלו להסתכל לתוך המוח ולבדוק את המערכות השונות שמייצרות את הרגשות. וכאשר הם עשו את הדבר הזה הם הגיעו בסוף למספר קטן יותר של רגשות בסיסיים, ל-4 רגשות בסיסיים.

רגש אחד אפשר לקרוא לו בהכללה: "ליבידו" או "שמחה" או דבר שאנחנו קוראים לו "יצר". זה הדבר שמוציא אותנו מתוך עצמנו, שולח אותנו לעולם, גורם לנו לצפות שדברים טובים יקרו לנו, גורם לנו לשמוח. נגיד, שמחה, זה רגש אחד. רגש שני זה הפחד, כמו שאנחנו מכירים אותו. רגש שלישי זה הכעס כמו שאנחנו מכירים אותו, והרגש הרביעי הוא סוג מיוחד של פחד, זה פחד שיעזבו אותנו. ובתוך הרגש הרביעי הזה, שהנוירוביולוג שחקר את הנושא הזה ב-30 השנים האחרונות קרא לו "בהלה", בתוך הרגש הזה אנחנו מכניסים גם את הפחד, את חרדת הנטישה שמישהו יעזוב אותנו, וגם את הצער או העצב על מי שכבר עזב אותנו. אז הרביעייה הזאת שאמרתי עכשיו: שמחה, כעס, פחד ואותו צער או חרדת הנטישה, אלה הם ארבעת הרגשות הבסיסיים שיש לכל אחד מאיתנו, בכל תרבות, ואיתם נולדנו.


- פרסומת -

  

בית ספר לרגשות - כל הסרטונים

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: תיאוריה והמשגות תיאורטיות, תרבות ואמנות, פסיכולוגיה במדיה ובתקשורת
סילבנה הקיאר
סילבנה הקיאר
פסיכולוגית
מורשה לעסוק בהיפנוזה
אונליין (טיפול מרחוק), אשקלון והסביבה
ד"ר דוד זוהר
ד"ר דוד זוהר
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
אילת אמיר ברון
אילת אמיר ברון
עובדת סוציאלית
רחובות והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
ד"ר רעות זרחוביץ
ד"ר רעות זרחוביץ
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
אלי הירש
אלי הירש
פסיכולוג
תל אביב והסביבה
ענת ניר
ענת ניר
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
אונליין (טיפול מרחוק), יקנעם והסביבה

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

צחי כהןצחי כהן28/2/2009

ביקורת. סליחה אבל התחלתי לבקר ואמשיך - למה לעשות רדוקציה למספר הרגשות? טוב זה מצא 6 והשני צימצם ל- 4. מה טוב בזה? במה זה הופך את העיניין לפרגמטי?
אפילו אוסיף, נניח שאני מטפל. מחובתי להיות אמפטי. כלומר לבחון את עולם הרגשות של המטופל. אם אעשה רדוקציה לא אשקף את אותן מטריצות שעליהן מדבר יובל. הכי חשובה היא השפה. השפה היא המהות של המטריצה. לטענתי, לאדם יש אין ספור ניואנסים- את הנראטיב הטיפולי ניתן לאפיין אצל המטופל באין ספור ביטויים חוזרים - ניואנסים - וזה מה שחשוב ופחות - רדוקציה.. זה גם לא טוב למדעי המוח ולחקר השפה, הרדוקציה הזו..