לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
כיצד מסרבים "נכון"?

כיצד מסרבים "נכון"?

ד"ר עפר גרוזברד | 19/4/2013 | הרשמו כמנויים

היום ננסה ללמד את בן המזרח כיצד לסרב לבקשתו של בן המערב באופן שיהיה מובן לבן המערב. כך גם יוכל בן המערב להבין את הקושי של בן המזרח עם המושג "אמפתיה" ובן המזרח יתרשם שכישוריו החברתיים של בן המערב אינם כה מרשימים.

בעיה: בפסגת קמפ דייוויד 2000, שבה ניסו הישראלים והפלסטינים להשיג הסכם שלום, רצו המתווכים האמריקאים לפתח יחסים קרובים עם שני הצדדים. הם הזמינו את הפלסטינים ואת הישראלים למשחק כדורסל לאחר השיחות. הישראלים הופיעו, ואילו הפלסטינים אמנם לא השיבו בשלילה, אבל הניחו לאמריקאים לחכות ולא הופיעו. מדוע לא הופיעו הפלסטינים וכיצד היה על הפלסטינים להגיב להצעות אלה?

פתרון: בעל וקטור חשיבה המכוון פנימה מחויב לתשובות של "כן" ו"לא". זהו מבנה לוגי המחויב לאמת, ולדידו של בעל וקטור חשיבה המכוון פנימה אין כאן יותר מדי מקום למשחק. לא כך הוא הדבר בעולמו של בעל וקטור חשיבה המכוון החוצה, שאינו מחויב לתשובות חדות ובהירות. הוא יכול לומר "אולי" כשלא נעים לו לסרב. הוא יכול לומר "אם ירצה השם" (אינשאללה) כרמז לכך שהוא לא מתכוון לקבל אחריות על הדבר ואף יכול לשקר כדי שלא לקלקל את האווירה ואת היחסים. ערפאת למשל היה לא אחת אומר בתשובה לשאלה "כן-לא" ובכך פוטר עצמו מאחריות ומותיר את הצד השני מבולבל. במקרה המתואר נראה שהפלסטינים סירבו להצטרף לפעילויות מתוך מחאה פוליטית ורצון להעביר לאמריקאים את המסר שהם לא מרוצים ממה שקורה. לדידם, משחק כדורסל מעיד על קשר קרוב והם רוצים לומר שלא כך הם חשים עם האמריקאים. אבל הם מתקשים לקבל אחריות ולומר "לא", שהם לא מתכוונים לבוא. על כן הם נתנו לאמריקאים לחכות ולהתאכזב ואולי אף להיפגע. סביר להניח שבתשובתם הלא חיובית לגמרי של הפלסטינים להצעה להצטרף לפעילות כבר היו סימנים לכך שהם לא יבואו, אולם האמריקאים, בעלי וקטור חשיבה המכוון פנימה לא ידעו לקרוא סימנים אלה. אם בעל וקטור חשיבה המכוון החוצה רוצה להעביר מסר של חוסר שביעות רצון לבעל וקטור חשיבה המכוון פנימה עליו להסביר לו באמפתיה את מצבו. עליו להסביר במילים משום שרמזים עלולים שלא להיות מובנים למי שלא חי עולם של כישורים חברתיים. כך יוכל בעל וקטור חשיבה המכוון החוצה לסרב בלי לפגוע וכך גם יעניק לצד השני הזדמנות להבין ולתקן.


- פרסומת -

אמריקאים: מה דעתכם לשחק כדורסל הערב?

פלסטינים: הנהון בראש ו"כן" מגומגם (כישורים חברתיים) ------ אנחנו מבקשים שתבינו אותנו, קשה לנו לבוא לשחק אתכם כשהיחסים כפי שהם (אמפתיה)

קישור לספר:

http://www.bialik-publi...f6ddp42j7eq7

קישור לשני הפרקים הראשונים בספר:

http://www.hebpsy.net/a...?t=0&id=2941


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: מצבי משבר ולחץ, מצבי חירום, מלחמה וטרור, חינוך, אמפתיה, פסיכולוגיה רב תרבותית
גלית מור
גלית מור
חברה ביה"ת
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
עדי אלוני-מלמוד
עדי אלוני-מלמוד
עובדת סוציאלית
חיפה והכרמל, פרדס חנה והסביבה
מיכל סגיב זנגר
מיכל סגיב זנגר
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה
ד"ר תום רן
ד"ר תום רן
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
אביטל וובר קטקובסקי
אביטל וובר קטקובסקי
עובד/ת סוציאלי/ת
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק), פרדס חנה והסביבה
טובה ישראלוב
טובה ישראלוב
עובדת סוציאלית
כרמיאל והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), עכו והסביבה

עוד בבלוג של ד"ר עפר גרוזברד

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

נועה בר חייםנועה בר חיים20/4/2013

למי שפיספס- תגובה מעולה של תאמר מצאלחה בהארץ:. http://blogs.haaretz.co...massalha/245/