לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
סיכום המערכת - מאמרים נבחרים לשנת 2019

סיכום המערכת - מאמרים נבחרים לשנת 2019

שפיות זמנית | 27/12/2019 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

בעוד כמה ימים תחל שנה אזרחית חדשה. לכאורה זוהי נקודת ציון אקראית, שהרי אין משמעות מהותית ליום בו נקבעו סיום שנה והתחלתה. ובכל זאת, משהו במחזוריות הזאת מאפשר לנו לעצור לרגע ולהתבונן פנימה. וגם החוצה. לעצור ולהרהר במה שהשתנה והתפתח ובמה שעמד במקום, במה שהשגנו ובמה שהפסדנו, בשמחות ובחגיגות וכן בעצב ובצער.

נקודת הציון הזו היא גם הזדמנות לחזור ולהתבונן על הטקסטים הנפלאים שראו אור השנה. משמח לראות כיצד חברות וחברי קהילת המטפלים ממשיכים להעשיר את כולנו בטקסטים מעוררי עניין, מקוריים ומרחיבי דעת.

בחרנו להציג בפניכם כמה מאמרים שבלטו בעינינו במיוחד, שהצליחו להטביע חותם, להישאר במחשבה גם לאחר קריאתם. זה היה אתגר לא פשוט, לבחור מאמרים ספורים מתוך למעלה ממאה מאמרים מצויינים שהתפרסמו השנה. אנחנו מזמינים אתכם להוסיף על בחירותנו ולספר לנו כאן בתגובות – מה היה המאמר שהשפיע עליכם השנה – איזה מאמר העלה שאלות חשובות? איזה עורר בכם השראה? איזה שימש לכם לעזר בחדר הטיפולים?

ואתם כמובן מוזמנים להמשיך ולשלוח לנו טקסטים פרי עטכם.

 

ועכשיו למאמרים הנבחרים:

הטאבו האחרון – השפעתו של אלוהים על החשיבה האנליטית

בנימין גולדנהירש מציע מבט מקורי ומעמיק על הרקע התיאולוגי האפשרי לתפיסותיהם של שלושה אנליטיקאים מרכזיים – פיירברן, ויניקוט וארון. המאמר מציג עומק תיאורטי פסיכולוגי מחד ודתי מאידך, ולטעמנו יש בו תרומה של ממש להעשרת הדיון על תיאוריות פסיכואנליטיות מרכזיות, ולהמשך בניית הגשרים בין תחום הדת לתחום הפסיכולוגיה.

 

הראיות לפסיכותרפיה מבוססת ראיות

צבי גיל ואיתן טמיר מציגים דיון ארוך ומפורט בתחום הפסיכותרפיה מבוססת הראיות – תחום שעלה בעשורים האחרונים לקדמת הבמה בארגונים הפסיכולוגיים הגדולים בעולם, והולך ומעצב את הפרקטיקה הטיפולית ותהליכי הכשרת המטפלים. רבים מהעוסקים בטיפול אינם מכירים די הצורך הן את יסודות התחום והן את השיח הביקורתי ביחס אליו, ואנו רואים במאמר זה תרומה ממשית להעשרת השיח הזה בשפה העברית.


- פרסומת -

 

"יש אחיזה, יש אדם ויש כאן יד": מחשבות על היצירה של דניאלה ספקטור

לעתים נראה שבכתיבה העוסקת בטיפול ובנפש האדם אין די נגיעה במוזיקה ובשירה וביכולתן לשאת ולדבר עבורנו את העולם הרגשי שלנו. חבל שכך, שהרי לא בכדי אמר פרויד שהמשוררים הם שגילו את הלא מודע לפניו. משום כך שמחנו במיוחד במאמר זה שכתבה חן מייק. מעבר לנושא שלו, המאמר כתוב נפלא וכמו מצליח להיות שיר בעצמו, ובאופן זה להתחקות אחרי הקסם המקורי של המוזיקה של ספקטור.

 

הקליניקה בשדה הפסיכוזה: מתן משענת לסובייקטיביות

אלחנן פיניאן מציג רעיונות לאקניאניים בשפה נגישה, מובנת ובהירה, ומראה כיצד ההמשגה התיאורטית יכולה להיות שימושית ביותר בעבודה הקלינית בשטח. ולא פחות חשוב מכל אלה, מצאנו כי בכתיבתו הוא מציג גישה שמכבדת מאוד את המטופל כסובייקט.

 

הכלה למעשה: אסטרטרגיות של שילוב יעיל מנקודת מבט מערכתית

מאמרה המפורט של יבגניה שילשטיין עוסק ברפורמה בחינוך המיוחד. נושא זה, גם אם נחשב לפחות "סקסי" בשדה הפסיכולוגיה, מבשר למעשה על שינוי נרחב בחייהם של ילדים רבים, משפחות, מורות ומערכות חינוכיות. המאמר מתייחס לתהליכי השילוב בצורה עניינית ומקיפה, הלכה למעשה, כך שהוא יכול לשמש מעין מדריך ראשוני ושימושי למנהלים, מורים, הורים ובעיקר לפסיכולוגים חינוכיים. המאמר מדגיש את תפקידם של אלה האחרונים בליווי נכון של תהליכי השינוי האלה. וחשוב להוסיף - מאמר זה מצטרף לגוף ידע כתוב של תורת הפסיכולוגיה החינוכית, שרק הולך ומתרחב בשנים האחרונות באתרנו, ועל כך אנחנו מברכים.

 

גמישות פסיכולוגית הורה-ילד: מודל טיפולי של הדרכת הורים בגישת ACT

מאמר זה שכתבה עדי הירש, לוקח מודל פופולרי המעניק כלים המסייעים בהרחבת יכולת השליטה והבחירה של האדם, ומציג בצורה ברורה ומעשית דרך ליישמו בהדרכות הורים. ACT הוא קול בולט בטיפול נפשי כיום ועל כן מעניין לקרוא עליו גם בהקשר של יחסי הורים-ילדים.

 

מפרימה לחיבור מחדש: טיפול משפחתי-מערכתי באובדן ושכול

ערגה קפולניק וחניתה רפאל-אשורי מציגות מודל רב ממדי, שהוא מצד אחד סכמטי ופשוט להבנה וליישום, ומצד שני מכיל מורכבויות רבות, שכן הוא משלב בין כמה צירים שונים וחשובים הקשורים לעבודה עם משפחה הנתונה באבל. המודל מוצג באופן בהיר, והדוגמאות ממחישות היטב את אופן העבודה על פיו. נושא האבל הוא קשה וכבד וההקשר המשפחתי אף מוסיף מורכבות נוספת, ולכן אנו מאמינים כי מטפלים יכולים להיתרם מאוד ממודל מפורט ומקיף כזה.

 

רשום בגוף: על ביטויי הגוף כרקמת חיבור בין הווה לעבר ובין מודע ללא מודע

בשנה שעברה יצא ספרה של מיכל ברנע-אסטרוג 'אנשים עדינים'. במאמרה הנוכחי אותה עדינות מתבטאת במלואה. ברנע-אסטרוג נוגעת בחיבור של הגוף והנפש באופן מעמיק, מרובה ניואנסים ומעורר מחשבה. דרך נקודות מבטן של מדיטציית ויפאסנה, פסיכואנליזה וגישת האקומי, היא מציגה הסתכלות בהירה ורגישה על האפשרות לתת לקצות חוט מההווה להוביל אותנו לעבר משקעי העבר. המאמר מנוסח ברהיטות ומצליח לחדד ולדייק מושגים שחלקם אמנם בסיסיים אולם דווקא משם חשיבותם. 

 


- פרסומת -

הרפורמה של הגוף והנפש

במאמר זה, מחבר ירון גילת בין הבעיה הפסיכופיזית - סוגיה פילוסופית על אודות הקשר בין הגוף והנפש – לבין הרפורמה בבריאות הנפש. המאמר מציע סקירה קצרה ומעניינת של הבעיה הפסיכופיזית דרך עיניהם של אנליטיקאים כמו פרויד, ויניקוט ולאקאן, ומציג את הרעיון המעניין, לפיו הרפורמה עשויה להיות ניסיון של המדינה, בלתי-מודע ורק לכאורה מנהלתי בלבד, לעשות מה שלא עשו דורות של פילוסופים ופסיכואנליטיקאים - ולהסדיר את יחסי הגוף והנפש. המאמר נוגע בסוגיות ליבה ומעלה יותר שאלות מתשובות, אך דווקא לכן הוא מעשיר ומחדד את המחשבה.

 

ולסיום, חמשת המאמרים הנצפים ביותר באתר לשנת 2019:

  1. פרוטוקול לטיפול בחרם החברתי בגיל החביון מאת אודליה אלקובי, יעל אברהם, ורד זיו וטל אשד ובייעוצו המקצועי של פרופ' חיים עומר היה המאמר הנצפה ביותר וזכה ליותר מ-17,000 צפיות!
  2. גמישות פסיכולוגית הורה-ילד: מודל טיפולי של הדרכת הורים בגישת ACT מאת עדי הירש.
  3.  סיכונים במדיטציה, דמיון מודרך, הרפיה והיפנוזה  מאת נחי אלון.
  4. "דרושה עיר שלמה כדי לגדל ילד": תכנית לטיפול מערכתי בבעיות התנהגות בגיל הרך מאת תרי שטרנברג-זמיר, מיכל לזינגר שרקא וארנה טל בר לב.
  5. "אם לא תדע לאן אתה רוצה להגיע, איך תדע שהגעת לשם?": המוקד הטיפולי הדינאמי כבסיס ל"מפת דרכים" בטיפול מאת יעקב יבלון.

 

זיקוקים

 

שתהיה שנה טובה! 

חברות וחברי מערכת פסיכולוגיה עברית

 


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: תיאוריה והמשגות תיאורטיות, טיפול פסיכולוגי, פסיכותרפיה, תרבות ואמנות, פסיכולוגיה במדיה ובתקשורת
גיא אסל
גיא אסל
עובד/ת הוראה
ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)
אפרת גל
אפרת גל
מטפלת בהבעה ויצירה
מטפלת זוגית ומשפחתית
חיפה והכרמל, פרדס חנה והסביבה, יקנעם והסביבה
בעז גסטהלטר
בעז גסטהלטר
פסיכולוג
תל אביב והסביבה
דפנה פלגי לוין
דפנה פלגי לוין
עובדת סוציאלית
מטפלת זוגית ומשפחתית
עפולה והסביבה, נצרת והסביבה, יקנעם והסביבה
דני שלסמן
דני שלסמן
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, כפר סבא והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
ד"ר דוד זוהר
ד"ר דוד זוהר
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)

עוד בבלוג של שפיות זמנית

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.