לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
מתחברות לצד הנשי

מתחברות לצד הנשי

שפיות זמנית | 6/3/2013 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

לקראת יום האישה הבינלאומי שחל בסוף השבוע, אספנו לכבודכן מאמרים שהתפרסמו בעבר באתר, בהם נשות מקצוע  מביטות  דרך פריזמות שונות על נשים נשיות ומה שביניהן*. ובעצם  - גם על מה ועל מי שמצדדיהן ומאחוריהן, לפניהן ומעליהן: האישה המדוכאת והמודרת, המיניות הנשית  הנעדרת, וגם זו הנהדרת, הגוף המדבר של האישה ואלה שגופן פצוע ונפשן פגועה, ועוד ועוד..

*הפוסט מנוסח בלשון נקבה, לשם שינוי, אך פונה לשני המינים.  

נשים חכמות/ יערה לוין פריימן 

הדוברות ביום העיון על פסיכותרפיה עם נשים חיברו בין האישי לפוליטי ובין הטיפולי לפוליטי, והדגישו את הפסיכולוגיה של נשים ואת הצרכים הייחודיים של נשים ושל עולמן. נקודת ההנחה של הדוברות ביום העיון, נשות מקצוע מובילות, היא כי המתרחש בחדר הטיפול מעוגן בקונטקסט של דיכוי מגדרי שאין להתעלם ממנו.

יש יחסי מין – אבל יחס מיני אין: פרויד ולאקאן עם ז'אק-אלן מילר / מרקו מאואס

בדיונו על ההבדל בין המינים לאקאן קורא תיגר על הטענה לפיה ניתן לאתר את ההבדל המיני על ידי הפרדה פשוטה בין המסמן "גבר" למסמן "אישה" באמצעות המסמן הפאלי. פרויד מתייחס אמנם לדומיננטיות של הפאלוס, ולאקאן בעקבותיו, אולם הוא מבקש ללכת אל מעבר לפאלוס ומדגיש כי הפאלוס הוא המסמן של האיווי שבמרכזו החסר, הריק - הן עבור גברים והן עבור נשים.

"כבלי האהבה" ומעבר להם – על מישנתה של ג'סיקה בנג'מין/ ד"ר ניצה ירום

צאתו לאור בעברית של כבלי האהבה הוא ללא ספק חגיגה בנוף הפסיכואנליטי הישראלי, ונקווה שגם ספריה האחרים יוכרו לקורא העברי. הספר שיצא ב- 1988 כבר ספוג בתודעה הקולקטיבית שלנו ולכן יכולה התיזה הגדולה שלה לגבי הכניעות הארוטית ביחסים בין הגבר והאשה להחשב כמשהו שכבר מוכר לנו. אולם מכיון שהמאבק בין המינים הוא מאבק יומיומי של כל אחד - הוא נצחי - אנו זקוקים לתאוריה שלה. מדובר במאבק עם האוביקט המיגדרי הממשי, המופנם והפנטזמטי, על מאבקו של כל אחד להתחבר אל ו/או להפטר מרישומי ההזדהויות וההפנמות שלנו אוביקטים נשיים וגבריים, על מאבקם הבלתי ניתן להתרה של גברים ונשים כאוביקטים וכסוביקטים.


- פרסומת -

היסטריה והשפלה – כשהמבט הוא הגיהינום / מריאנה גייטיני

בהרצאתו בכנס הציע פרופ' סמואל גרסון לראות את ההיסטריה דרך עיניים אינטרסוביקטיביות, בהן ההיסטריה איננה אלא ביטוי חיצוני של דינמיקה בינאישית: מבט משפיל אל מול משאלה להכרה, המאיין את היכולת לחשוב ולהרגיש קיים. כך נותר האדם נטול הכרה, והחוויה נותרת אילמת ונידונה לרישום דרך הגוף, דרך ההיסטריה. גרסון משרג את טענתו בתוך חשיבה פמיניסטית, בניסיון להבין את שתיקתה של האישה ודיבורו של הגוף.

מהמיניות של האשה והפרברסיה אל הגוף, לזיכרה של Janine Chasseguet-Smirgel / ניצה ירום

"אישיותה וספריה בלטו בשל קולה הברור, בעיקר בתחומי עיסוקה – המיניות הנשית והפרברסיה, היצוגים המופנמים של האב והאם בנפשנו, אידיאל-האני והגוף בעולמנו. ספריה זכו להיות מתורגמים לאנגלית סמוך מאד להופעתם בצרפתית, כך שהקהל הפסיכואנליטי האנגלו-אמריקאי יכול היה להכיר את רעיונותיה, להתרם מהם ולהתמך בהם בעבודה אנליטית. מחשבות פסיכואנליטיות פוסט-מודרניות שביקרו אותה והציגו מודל יותר בינסוביקטיבי לעומת המודל היותר מיבני/דחפי שלה, ניבנו בדיאלוג בלתי נפרד מהתאוריות שלה. כך שתחום מיניות האשה בפסיכואנליזה לא היה יכול ללא עמוד השדרה שהיא ספקה ומספקת לו. היא היתה מן החוקרים הפסיכואנליטיים שתרמו לתחום כאשר בעולם הפסיכואנליטי שאחרי פרויד המיניות בכללה ירדה לשוליים."

דיאלוג עם הגוף – רגעים של חסד במקלט לנשים נפגעות אלימות / יפית נאור

המאמר מתאר עבודה טיפולית במקלט חירום לנשים נפגעות אלימות במרכז הארץ. המאמר מציג תיאוריה המשלבת חשיבה על טיפול בנפגעי אלימות וטראומה באמצעות פסיכודרמה, בליווי דוגמאות מן העבודה הטיפולית בקבוצת פסיכודרמה במקלטהמאמר מתאר שיבוץ של כלים אנליטיים בעבודה הפסיכודרמתית הקלאסית והגופנית כמענה לצורכי המטופלות במקלט – שילוב היוצר שני חלקים המשלימים זה את זה, תומכים זה בזה, ומאפשרים העמקה ועיבוד נוסף לגוף האישי והקבוצתי.

"פיטר פן": האופציה הטרנסג'נדרית במסע ההתפתחות הנשי / ד"ר שלי רקובר וקטיה רובינשטיין

המאמר מציע פרשנות חדשנית ורדיקלית לסיפור הילדים החביב והמוכר "פיטר פן". במסגרת פרשנות זו, נראה כיצד באה לידי ביטוי האופציה הטרנסג'נדרית, במסע ההתפתחות וגיבוש הזהות המינית-מגדרית, של גיבורת הסיפור, וונדי דרלינג. להבנתנו, דמותו של פיטר פן, היא שמבטאת אופציה זו, בתוך פסיפס הדמויות האחרות שמוצגות. המאמר דן בהיבטים ההתפתחותיים, הנפשיים והפסיכולוגים, שמשפיעים על מסע ההתבגרות הנשי.

"שמלה תהיה לך, קצין תהיה לנו" זהות מינית ותפיסה עצמית של נשים וגברים בצה"ל / גיורא ענבר

המאמר עוסק בהשפעות ההדדיות של תפיסת התפקיד הצבאי והתפקיד המיני אצל נשים וגברים במערכת הצבאית ובטיפולוגיה של קריירות צבאיות נשיות ודפוסי התנהגות המאפיינים אותןכיצד יראה הצבא העתידי באספקט הבין-מיני

וכן שלושה קישורים לשני פרקים ולספר אחד באורך מלא, שפורסמו באתר ורלוונטים גם הם ליום זה:

פרדוקס המינים / סוזן פינקר

בספר "פרדוקס המינים", שזכה להצלחה גדולה ולפרס מטעם אגודת הפסיכולוגים האמריקאית, מפריכה הפסיכולוגית ההתפתחותית סוזן פינקר מספר הנחות יסוד מקובלות על ההבדלים שבין נשים לגברים. בספר מוצגים המחקרים העדכניים ביותר במדעי המוח והכלכלה, המשולבים בסיפורים על גברים ונשים אמיתיים.


- פרסומת -

לילית אינה חוזרת / הלן שיינפלד

בראשית המאה הֿ 16, בהתייחסו להבדלים בין נשים לגברים, כתב היינריך פון נטסהיים: "אדם הוא אדמה; חוה היא יצירת אלוקים. אדם התקבל לגן העדן לשם מטרה אחת ויחידה: ליצור את חוה". לא כל חוקרי ההבדלים בין המינים החמיאו במידה כזאת לנשים ואף היו רבים ביניהם שנטו לתאר אותן כזַן יפה, אך חלש ונחות. נטייה זו הובילה אטֿאט לשינויים קונצפטואליים וחברתיים בעלי אופי מהפכני.

שבויה : כרוניקה של גילוי עריות מקצועי – סיפור אוטוביוגרפי / מאיה ריד

הסיפור של מאיה הוא סיפורה של שורדת גילוי עריות, אשר שבה ונפלה קורבן לניצול מיני, והפעם בידי איש מקצוע. מסכת חייה של מאיה נפרשת ללא מתן הנחות לעצמה ולקוראים. אין זה ספר על מין, כי אם על ניצול לרעה של כח ומעמד. הכותבת שוברת בו טאבו בלתי כתוב ומתארת תופעה כואבת והרסנית, הנעולה מאחורי מסך של שתיקה בתוך הקהילה המקצועית, בדומה לקשר השתיקה במקרים של התעללות בתוך המשפחה. הספר במלואו מובא בפניכם.

 


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: פסיכואנליזה, פסיכותרפיה, מיניות, מגדר, דימוי גוף
נועה פרן דרומי
נועה פרן דרומי
פסיכולוגית
אונליין (טיפול מרחוק), נתניה והסביבה
טל יהודה
טל יהודה
פסיכולוג
כפר סבא והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
יעל קרן-צבי
יעל קרן-צבי
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)
שרונה ירקוני
שרונה ירקוני
מטפלת זוגית ומשפחתית
חיפה והכרמל, פרדס חנה והסביבה
רויטל רווה
רויטל רווה
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), חולון והסביבה
קרן הירשפלד
קרן הירשפלד
יועצת חינוכית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), חולון והסביבה

עוד בבלוג של שפיות זמנית

אדם גראנט, פסיכולוג ארגוני, עוסק בהרצאה מרתקת בTED בשלושה סוגי אנשים- לוקח, נותן ומתאים. הלוקח שואל מה...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

אין עדיין תגובות לפוסט זה.