לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
לחלוק את האדמה, את הריקנות והרעב

לחלוק את האדמה, את הריקנות והרעב

עלון פסיכולוגיה עברית | 28/5/2023 | הרשמו כמנויים

 

לחלוק את האדמה, את הריקנות והרעב 1

שוב שבים לשגרה לאחר סוף שבוע ארוך של חג ושבת. במרכזו של חג השבועות – נמצאת מגילת רות, המספרת על שותפות גורל יוצאת דופן בין נעמי לכלתה רות המואביה. אחת מבוגרת, שניה צעירה, שתיהן אך שכלו את בעליהן. מתבקש היה שכל אחת תלך לנפשה, אבל רות מתעקשת לדבוק בנעמי חמותה, וכך, בשותפות גורל שאין כמותה, הן נושאות את השכול, את העוני והעצב, זו עבור זו, זו בעזרת זו. יש במגילה סיפורים מורכבים של גרות וזרות, הישרדות ותושיה, אבל נראה שכולם מתגמדים אל מול הבחירה בשותפות של שתי כוכבות המגילה, שותפות המאפשרת להן לשאת קצת יותר את הבלתי ניתן לנשיאה, להיות זולת עצמי זו של זו, גם בהעדר ובשבר. מעניין לחשוב על כך שבטיפול יש לפעמים מעין "רגעי רות ונעמי", הליכה לארץ זרה, מתוך תופת, וללא תרופה, כשכל מה שיש זו דבקות ואמונה, שמרגישה לפרקים כמעט עיוורת, בשותפות ובפוריות הטמונה בה, גם בימי בצורת קשה.

השבוע באתרנו מאמרים מקצועיים, ספרים וטורים חדשים:

עבודה טיפולית עם הורים מזמנת במקרים רבים מפגש עם דינמיקה משפחתית שבה הם נשאבים לתהומות של חרדה, אשמה ורגשות עזים ומאיימים, עד כדי קושי לחשוב ולגבש דרכי פעולה. באמצעות דיון ברומן "שיבת הבן", ובאמצעות תיאורי מקרה קליניים, ד"ר תמר אנג'ל בוחנת מה עשוי לגרום להורים להעדיף את מה שהם תופסים כצורכי הילד על פני כל שיקול אחר, ולהימנע מכל ביטוי לזהותם העצמאית והנפרדת, צורכיהם, רגשותיהם וערכיהם. מודגם כיצד עמדה טיפולית אינטגרטיבית, המשלבת את גישת "אַיֶּכָּה – הקשר המגדל", יכולה להוביל לתנועה נפשית, ולסייע להורים מוצפים רגשית למצוא את הדרך ליצירת איזון מחדש.


- פרסומת -

במדור הספרים שלנו תמצאו את 'חבלים' אנתלוגית שירי הורות, שחוקרת את טבעה הרב־גוני של ההורות דרך עדשתם של משוררות ומשוררים ישראלים בני זמננו. השירים באנתולוגיה מדברים אל ליבה של ההורות, ומזכירים לנו את היקר והשברירי בחיים.

בבואנו לתאר את מעשה ההורות אנו משתמשים בשפה, שמטבעה היא מוגבלת, ודיכוטומית. בהקשר זה, לשירה יתרון מסויים בתפיסת מורכבות החוויה. בפרק המסכם של הספר "חבלים: אנתולוגיית הורות", מספקת הפסיכולוגית ענבר פריד צאיג התבוננות בשירה עברית בת-זמננו הנוגעת בהורות, ומציגה מחשבות ותובנות בנוגע לתמות וההתמודדויות שמאפיינות את חוויית ההורות. פריד צאיג נותנת מקום מיוחד לאותן חוויות ואזורי נפש מושתקים ומודרים בחוויה ההורית, שלעיתים מקבלים ניסוח וקול בתוך השירה.

בכל אחד מאיתנו מתקיימים חלקי נפש שאותם אנו מנסים להסתיר ולהדחיק מעצמנו ומאחרים, כמו קנאה, בדידות, נחיתות ופחדים. ספרה של דורית כהן לב, עובדת סוציאלית קלינית ופסיכותרפיסטית, מזמין להתבונן ולעניק קבלה מברכת ומחבקת דווקא לאותם החלקים הפגיעים והמוסתרים. הספר מספק לכל נושא התמודדות שנבחר: ברכה שיש בה מן התובנה לאותו אתגר, סיפור חווייתי הלקוח מניסיונה המקצועי או האישי של המחברת ומידע מעולמות הפסיכולוגיה והרוח. פרק מתוך הספר זמין לקוראי פסיכולוגיה עברית באדיבות המחברת.

בפסיכובלוגיה –

ד"ר חנה דויד – משתפת בהרהוריה בעקבות פרסום תוצאות מבחני פירלס (PIRLS) האחרונים, ומנסה להבין למה ירד הציון הממוצע של תלמידי ישראל במיומנויות קריאה.

"היום, כחודש אחרי שהעלתי את הפוסט 'סודו של יריב לוין' - עדיין קשה לומר אם האירוע שבו מדובר הוא זניח או בעל תהודה היסטורית. מה שברור הוא שאין מקום להתעלם ממנו עכשיו, בייחוד כשהוא מהפך או מאיים להפך את חיינו, את חיי האנשים בישראל". ד"ר ניצה ירום – חוזרת לפוסט ההוא ומבקשת לכתוב על תובנה פסיכואנליטית ומנדט פסיכולוגי בעת הזאת, כשהיא משיבה לתגובות שנכתבו בעקבות הפוסט.

ד"ר ליאור גרנות כותבת על מעשה הכתיבה כמחולל תנועה בעיבודן של חוויות טראומטיות, דרך ניתוח הספר 'ראשן' מאת עמית מתתיה. "בקריאה שלי בספר הרגשתי שחוף הקרקע הנפשית הזאת הוא האופן שבו המספר משוחח איתנו הקוראים, מתבונן על אירועי החיים ופונה אלינו כשותפים פעילים לשיחה. באופן הזה הוא פורץ את המעגל הסגור של הזיכרונות הטראומטיים, חוצב בו פתח שמאפשר גם לנתב את חומרי המעגל הסגור אל החוץ ובכך להקל מעט מן המשא הרובץ על הנפש, אך גם להכניס לתוכו אוויר מבחוץ – מעצם היות המבט הכותב לא רק כזה שחווה את הדברים אלא כזה שמתבונן עליהם ומדווח עליהם".

ורות נצר בשני שירים שכתבה על מגילת רות.

 

כי אל אשר תלכי / רויטל גולדשמיד

זו הדרך הארוכה הקורעת את הנוף
לשני חלקים לא שוים במשקלם
מה שנגמר אצלה ומה שמתחיל
דורכת בלי להשאיר עקבות
מחליפה אהבה מתה בנדודים
אומרת: "כי אל אשר תלכי אלך גם אני אחריך"
ומתכוונת לכל הפרטים הקטנים:
לחלוק את האדמה, את הריקנות והרעב
למשש את הגורל באצבעות הרגלים
לנפץ את הרגש הארור על חומת אבן נמוכה
חסדים של שותפות גורל

Photo by Paul Tyreman on Unsplash

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא:
אלי אייזנר
אלי אייזנר
פסיכולוג
ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)
אלכס חלדי
אלכס חלדי
פסיכולוגית
אליוט גרהם
אליוט גרהם
פסיכולוג
ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)
יונתן אשכנזי
יונתן אשכנזי
עובד סוציאלי
יהודית ברמץ
יהודית ברמץ
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
הדס שרביט בנבג'י
הדס שרביט בנבג'י
עובדת סוציאלית

עוד בבלוג של עלון פסיכולוגיה עברית

החירות מאחורינו ולפנינו יום השואה. בפסח קראנו שחייב אדם לראות עצמו בכל יום כאילו יצא ממצרים. קשה שלא...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.