לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
לְבַד, בִּפְלִיאָה, הָלַךְ פֶּרַח-הַסְּתָו

לְבַד, בִּפְלִיאָה, הָלַךְ פֶּרַח-הַסְּתָו

עלון פסיכולוגיה עברית | 31/10/2021 | הרשמו כמנויים

 

לְבַד, בִּפְלִיאָה, הָלַךְ פֶּרַח-הַסְּתָו

הלילה שינינו את הסטינג, משעון קיץ לשעון חורף. על פניו, שינוי טכני, אבל מי כמותנו יודעים לתת כבוד לאופן בו שינוי הסטינג משפיע על החוויה. בלבול הזמנים, החושך שמקדים לבוא, מגיח כבר אחר הצהריים, כמעט שלא בעתו. איך זה משפיע עלינו, כשאנחנו יוצאים מהעבודה? על ילדינו, שהחשכה לא רחוקה משעת ההגעה שלהם הביתה?  ומה זה עושה למטופל שהיה רגיל לצאת מהטיפול באור יום, ופתאום יוצא אל החושך?

באתרנו בשבוע החולף מאמרים מקצועיים נהדרים ומעוררי מחשבה שאפשר לקרוא בכל שעה: 

היומן החזותי הוא מצע ומרחב לעבודה יצירתית-תהליכית שנעשית על דפים כרוכים יש מאין, על גבי מחברת, או בתוך ספר - משולבים בתוכו אלמנטים אמנותיים עם טקסט, ורובדי הנפש המושלכים לתוכו. נראה כי בשנים האחרונות כלי זה תופס תאוצה בשטח הטיפולי, באופן של החזקה וליווי התהליך הטיפולי, מצע שבאמצעותו ועל גביו מתרחש המסע של המטופל או ככלי להתערבות. מאמרן של גלית מור ומישל סמרס עוסק ביומן החזותי ככלי טיפולי בפריזמה תיאורטית ודרך דוגמאות מהשדה הקליני, תוך התייחסות לעבודה על היומן החזותי בטיפול מרחוק בתקופת הקורונה.

אתגרי הרילוקיישן הם ייחודיים ושונים מאתגרי חיים אחרים. ילדים שחוו חיים ביותר מתרבות אחת בדרך כלל יימצאו כמאופיינים באותם חוזקות ואתגרים של ילדי התרבות השלישית, הגם שארץ מוצאם שונה. בעקבות החוויה האישית שעברה וניסיונה המקצועי בתחום, ד"ר אורי הראל כותבת במאמר זה על מאפייניה של ההורות לילדים אלו, על אתגריה היחודיים, ומציעה פתרונות מעשיים מתוך תכניות התערבות לקשיבות הורית.


- פרסומת -

שירה פירר השתתפה ביום העיון  "מיניות- משחק ומציאות; פורנו BDSM ומשחקי תפקידים " שנערך ב-03.09.21 על ידי החטיבה הקלינית בהפ"י. היא חזרה עם מחשבות הנוגעות למיניות, בדס"מ, פורנו, משחק ומציאות, ועם השאלה: האם מרוב ניסיון לנרמל ולפתוח את השיח על פרקטיקות מיניות שונות, התפספסה האפשרות לחשיבה קלינית במובנה העמוק?

שיריו של שחף ארז – פסיכולוג קליני במקצועו וסטודנט לספרות ולפילוסופיה – מתכתבים עם העולמות הללו. במרכז הספר ניצבים תהליכים של התמודדות עם משבר, שינוי והתפתחות של המשורר, שמבקש להסתכל על החיים מתוך ראייה סקרנית ומקבלת – הן את האור והן את החושך שבחייו. במדור הספרים שלנו, שמונה שירים מתוך הספר באדיבות ההוצאה והמשורר.

ובפסיכובלוגיה

במדור 'קריאה מודרכת', ד"ר ליאור גרנות, ביבליותרפיסטית ומשוררת, ממליצה על הספר ״המסע המופלא של אדוארד טולין״ מאת קייט די קמילו - ״אני חושבת על הקשר בין הספר מכמיר הלב הזה, הנוקב, המכאיב ומעורר התקווה, ובין טיפול; חושבת על ההגעה לטיפול עם הגנות חרסיניוֹת – עם כמיהה לקשר טיפולי עמוק ומיטיב וקרוב ורואה, ועם פחד טבעי להתמסר לכזה, עם כמיהה לשינוי – לפתיחת הלב – ועם קושי וחשש לנוע מדפוסים מוכרים״.

בקהילה הטיפולית היה, ועדיין יש, קשר של שתיקה סביב הידיעה על מטפלים שחוצים גבולות מיניים עם מטופלותיהם בשל הגנה על חברים למקצוע, שימוש בקדושת הסודיות, וחוסר אונים בנוגע לאפשרויות הדיווח וההתערבות. ד"ר אילנה לח, וד"ר אילת וידר כהן מציגות שאלון מחקר בנושא פגיעה מינית בטיפול. ומבקשות לאסוף מידע שמקורו במטופלות עצמן. מצורף קישור לשאלון המחקר, והזמנה לענות עליו.

ולקראת החורף הבא עלינו לטובה, אנחנו רוצים להזמין אתכם לפרסם אצלנו: כתבתם עבודה גאונית בתואר השני? יש לכם ביקורת על תיאוריה פסיכואנליטית? עברתם התנסות קלינית שיכולה לתרום למטפלים אחרים? בואו לכתוב עליה מאמר לאתר ״פסיכולוגיה עברית״! איך עושים את זה? ובכן, כאן תמצאו את כל הפרטים.

מכירים את מאגר סקירות המאמרים של פסיכולוגיה עברית? מדובר במאגר עשיר ומקיף של סקירות מאמרים חשובים ובולטים ושל מחקרים עדכניים. אנחנו מזמינים אתכם גם לתרום לו, ולשלוח לנו סקירות של מאמרים שהתפרסמו בכתבי עת שפיטים, אשר טרם תורגמו לעברית במטרה להפוך אותם לנגישים לקהל המטפלים.

 

נפרד בשיר סתיו-חורף של המשוררת הפינית סירקה טורקה, שהלכה לעולמה השבוע:

לְבַד, בִּפְלִיאָה, הָלַךְ פֶּרַח-הַסְּתָו,
   עַל עָנָף הָעֵץ יָשְׁבָה בְּשֶׁקֶט
   צִפּוֹר מְכֻסָּה בַּטִּפּוֹת,
אוֹרַחַת נִכְבָּדָה מֵרָחוֹק, מֵהַמִּזְרָח.
   וּבְלַיְלָה גָּלַשׁ אֶל תּוֹךְ הַחֲלוֹם
מַמָּשׁ אֶל מֵאַחֲרֵי חַלּוֹנִי, אַיָּל גָּדוֹל,
   כְּמוֹ צַעַר גָּדוֹל הַמְבַשֵּׂר,
שֶׁמַּשֶּׁהוּ אָכֵן נִגְמַר
  וּמַשֶּׁהוּ רַק עַכְשָׁו מַתְחִיל.

סירקה טורקה (מתוך 'מהר, לבד ועכשיו' בהוצאת כרמל. תרגום מפינית, מבוא והערות: רמי סערי)

.

Photo by Simon on Unsplash

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא:
נעה אושר מוליה
נעה אושר מוליה
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
יוסף אלישביץ
יוסף אלישביץ
פסיכולוג
תל אביב והסביבה
מוריאל אלעזר
מוריאל אלעזר
פסיכולוגית
פתח תקוה והסביבה
סיגל קובל
סיגל קובל
חברה ביה"ת
ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)
קרן הירשפלד
קרן הירשפלד
יועצת חינוכית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), חולון והסביבה
ד"ר שושנה דקל
ד"ר שושנה דקל
עובדת סוציאלית
מטפלת זוגית ומשפחתית
רחובות והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)

עוד בבלוג של עלון פסיכולוגיה עברית

מה עובר על אישה הנשואה לגבר ומגלה את משיכתה המינית לבנות מינה בשלב מאוחר של חייה, והאם קשר עם אישה נחשב...
לחברי פסיכולוגיה עברית שלום,   החודש ניתן למצוא במדור בחירת העורכת את מאמרו של יוסי טריאסט 'בין חוק...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

דגנית ברמןדגנית ברמן25/10/2022

התרגום הינו חלק מהיצירה. צודק! מאה אחוז צודק!