לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
המסע המופלא של אדוארד טולין / קייט די קמילו

המסע המופלא של אדוארד טולין / קייט די קמילו

קריאה מודרכת | 25/10/2021 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

המסע המופלא של אדוארד טולין / קייט די קמילו 1

המסע המופלא של אדוארד טולין מאת קייט די קמילו, תרגום: יעל אכמון, הוצאת כנרת זמורה דביר, 2012, 192 עמ׳.

ממליצה על הספר: ד״ר ליאור גרנות, ביבליותרפיסטית ומשוררת. מלמדת קורסים בביבליותרפיה למטפלים, מטפלת במבוגרים בקליניקה פרטית בתל אביב ומנחה קבוצות ביבליותרפיה וסדנאות כתיבה.

פעם אחת, לפני שנים רבות, פגשתי בארנב חרסינה. והוא פגש בי.

הפגישה אתו היתה מקרית – אם יש דבר כזה, הלא את הכל ניתן לייחס למקריות:  הלכתי לספריית הילדים ב'בית-אריאלה' ובקשתי ספר מנועה. נדמה לי שלא היו הנחיות מיוחדות שצורפו לבקשה ההיא. נועה הניחה אותו בידיי: "המסע המופלא של אדוארד טולין" מאת קייט די קמילו.

חווית הקריאה הראשונית שלי בו מטושטשת בזיכרוני, אבל היטב אני זוכרת כיצד אימצתי אותו אל לבי, לא באופן מטאפורי, אלא ממש: חיבקתי את הספר, חיבקתי את ארנב החרסינה – אדוארד טולין.

אדוארד טולין הוא ארנב יפהפה ומהודר ששייך לילדה שאוהבת אותו מאד, מטפחת אותו, חווה אותו ומתייחסת אליו כאל בן משפחה קרוב ואהוב. אדוארד מצדו מודע מאד ליופיו ולייחודו ועסוק בו; לבו פונה פנימה אל העיסוק בעצמו ולא אל הילדה שאוהבת אותו בכל לבה.

ואז, יום אחד, במהלך הפלגה משפחתית שאליה מצטרף אדוארד – הוא מושלך מעבר לסיפון האוניה ושוקע אל קרקעית האוקיינוס. משם מתחיל המסע לופת הלב שלו שבו הוא לומד על היקשרות ואהבה, על פרידה, על כאב, על געגוע ועל אובדן. ארנב החרסינה מגלה את לבו הרך והפגיע, זה שיכול לאהוב, שמפחד שיאהבו אותו ויעזבו, הלב שזקוק וצמא כל-כך לאהבה.

באחת הסצנות לקראת סיום הסיפור – ולאחר התלאות שעבר אדוארד בהיקשרויות ופרידות פתאומיות, טראומתיות ברובן – הוא מוצא את עצמו בחנות צעצועים, על מדף ליד בובה עתיקה. "מעניין מי יבוא לקחת אותי הפעם. מישהו יבוא. מישהו תמיד בא. מי זה יהיה?" תוהה הבובה העתיקה. ואדוארד למוד האכזבות משיב: "לא אכפת לי אם מישהו יבוא לקחת אותי". והבובה: "אבל זה נורא. אין טעם להמשיך אם כך אתה מרגיש. שום טעם. אתה חייב להיות מלא ציפיה. אתה חייב להיות מוצף תקווה. אתה חייב לתהות מי יאהב אותךָ, מי יהיה הבא שתאהב". אדוארד משיב, בכאבו: "גמרתי להיות נאהב. גמרתי לאהוב. זה כואב מדי". והבובה: "אם אין לך כוונה לאהוב או להאהב, המסע כולו חסר טעם. מוטב כבר שתקפוץ מהמדף הזה עכשיו ותניח לעצמך להתנפץ למיליון רסיסים". כאשר הבובה הולכת לדרכה החדשה עם ילדה שבאה לקנות אותה, היא מציידת את אדוארד במילות פרידה שמייצרות בלבו תנועה לאחר זמן רב: "פתח את לבךָ, היא אמרה בעדינות. מישהו יבוא. מישהו יבוא בשבילךָ. אבל תחילה אתה חייב לפתוח את לבךָ".


- פרסומת -

לא אגלה כיצד מסתיים הסיפור, רק אומַר שהסוף הוא טוב, טוב מאוד אפילו, וזה אולי יאפשר להמשיך לקרוא כשהלב נחמץ מחדש עם כל היקשרות מחודשת של אדוארד עם אדם אחר במסעו ועם כל פרידה.

אני חושבת על הקשר בין הספר מכמיר הלב הזה, הנוקב, המכאיב ומעורר התקווה, ובין טיפול; חושבת על ההגעה לטיפול עם הגנות חרסיניוֹת – עם כמיהה לקשר טיפולי עמוק ומיטיב וקרוב ורואה, ועם פחד טבעי להתמסר לכזה, עם כמיהה לשינוי – לפתיחת הלב – ועם קושי וחשש לנוע מדפוסים מוכרים.

אני חושבת על אדוארד טולין כמייצג את החלקים הפגיעים בנפש, אלו הנראים לעתים כ"קרים", אדישים, בלתי מתמסרים או מרוכזים בעצמם, אבל למעשה הם שבירים ועדינים ותרים אחר המגע הנכון, המדויק, העוטף בזהירות.

הכמיהה הזאת טמונה בכל קשר טיפולי: "מישהו יבוא? מישהו יבוא בשבילי?" – עד כמה יהיה שם מישהו שבאמת יהיה בשבילי, שבאמת ירצה בי, שיאמץ אותי אליו בעדינות, שבהשתקפות מבטו אתבונן בראי ואראה את עצמי יפה.

את הספר הזה הבאתי פעם לקוראת-לב שלי. היא קראה אותו ואחר כך שוחחנו. חלקים ממנו קראנו יחד. בכפות ידינו האחוזות זו בזו לב החרסינה החל לפעום. לפעמים אצבעותינו נשרטו מן הרסיסים; אבל לא הרפינו את האחיזה.

"והצדק היה עם הבובה העתיקה.

מישהו אכן בא״.

ומי שבאה השיבה לאדוארד את שמו – אחרי שניתנו לו שמות רבים, זרים – במהלך מסעו. והיא היתה ילדה. ואמא. וילדה.

אולי כמו שמסע טיפולי סבלני, רואה ואמיץ משיב לנו את שמנו, זה הראשוני, הצלול – שם הילדה; ומאפשר לנו לגדל בתוכנו את האמא שהוגה את שם הילדה: ברוך, באמונה, בביטחון, באהבה.  


בספר שלי "כיצד מרפאת הביבליותרפיה? כתיבה, ילדות שיר" (הוצאת פרדס ואוניברסיטת בר אילן, 2020) תוכלו לקרוא עוד על ספרות ועל כוחה התרפויטי. כתבתי בו על המנגנונים העומדים בעיני בבסיס טקסטים מרפאים לפי הסוגה הספרותית שלהם: ספרות ילדים בטיפול במבוגרים קישרתי למרחב הפוטנציאלי הייחודי שהיא מאפשרת בין ילדוּת לבגרות; על שפת השירה כתבתי כמעניקה מילים לאזורים נפשיים בלתי ניתנים לתמלול; ותהליכי כתיבה בטיפול קישרתי לאפשרות לגלות ולברוא את העצמי האמיתי שבתוכנו.

ביום רביעי הקרוב, ה-27.10, תתקיים השקת הספר.


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: ילדים, ספרים, יחסי מטפל מטופל, ביבליותרפיה
יהודית וינשטיין
יהודית וינשטיין
עובדת סוציאלית
רמת הגולן, אונליין (טיפול מרחוק), קרית שמונה והסביבה
גיל אבא
גיל אבא
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה
רומי ארן שורץ
רומי ארן שורץ
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
דני שלסמן
דני שלסמן
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, כפר סבא והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
שרית מרדכי
שרית מרדכי
פסיכולוגית
חיפה והכרמל, פרדס חנה והסביבה
לואי בשארה
לואי בשארה
פסיכולוג
כרמיאל והסביבה, נצרת והסביבה, עכו והסביבה

עוד בבלוג של קריאה מודרכת

שלוש קומות מאת אשכול נבו, הוצאת כנרת, זמורה-ביתן, דביר, 2015. 272 עמ׳. ממליצה על הספר: זהר פרופר...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.