לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
איך זה שכוכב אחד לבד מעז

איך זה שכוכב אחד לבד מעז

עלון פסיכולוגיה עברית | 8/11/2020 | הרשמו כמנויים

מָה אַתְּ חוֹשֶׁבֶת עַל רֶצַח רֹאשׁ הַמֶּמְשָׁלָה?

הקרב על נשיאות ארצות הברית הוכרע אתמול. ג'ו ביידן הדמוקרטי ניצח את הנשיא המכהן טראמפ, בין היתר, בזכות התגייסות של מאות אלפי אקטיביסטים במדינות שונות (גם כאלה שאינן מעוזים דמוקרטים), שפעלו לעורר כמה שיותר אנשים לצאת ולהצביע, מתוך אמונה אמיתית בכוחו של 'האדם הקטן' לעשות שינוי. היכולת להחזיק תקווה גם בימים קשים, כמו גם להפגין נחישות ולהתמיד בפעולה, אינן מובנות מאליהן, ונמצאות ביסוד היכולת לנוע מתוך משבר. היחד והשותפות הם הרקע שמאפשר לכל אלה להתקיים.

השבוע באתרנו, מאמרים וטורים, שאם היו רצים לנשיאות, עוד היו מנצחים!

זמן: כל כך הרבה הוגים, פילוסופים ופיזיקאים מנסים לשפוך אור על הנושא הזה שנים רבות. למרות שהזמן לכאורה מאוד מדויק מבחינה אובייקטיבית, החוויה הסובייקטיבית של הזמן משתנה לאורך החיים. במאמר של מורן וילנר-סקאל ישנו נסיון להתחקות אחר התפתחות חוויית הזמן מבחינה פסיכולוגית לאורך ציר החיים, החל מראשית החיים ועד הזיקנה, כפי שהתייחסו לכך תיאורטיקנים שונים.

שיתוף הפעולה של פסיכולוגים חינוכיים עם מורים כרוך בקשיים רבים: היעדר שפה מקצועית משותפת, פערים בסביבות הפעילות וממשק עבודה לקוי. מאמרם של פרופ' אליעזר יריב ורחל פורשנר מסביר כיצד כלים מבוססי למידה רגשית חברתית (SEL) יכולים ליצור שפה משותפת.

במדור סקירת המאמרים: מעבר לעושה ולזה שנעשה לו - מבט אינטרסובייקטיבי על שלישיוּת: סקירת מאמרה של ג'סיקה בנג'מין. במאמר זה בנג'מין מסבירה את המושג שלישיוּת (thirdness) - מרחב של אחדות ונפרדות בתוך קשר דיאדי, ומראה כיצד היעדר שלישיוּת מוביל למבוי סתום בטיפול, שבו כל אחד מהצדדים מרגיש שהמציאות שלו היא הנכונה, ושהתכופפות בפני המציאות של האחר תוביל לקריסת המציאות שלו, וכיצד ניתן להשתחרר ממצב זה, באמצעות מושג הכניעה.


- פרסומת -

במדור הספרים -  קובץ הסיפורים החדש של איריס רילוב נוגע בעוצמת האימהוּת וכשליה הבלתי-נמנעים; בגלגולי הנשיות, המיניות והאהבה; במרחב המשפחתי הדחוס, מפרֶה או רעיל; ב'עוף הרע' המקנן בכל אחד מאיתנו ועלול להתפרץ באופן דורסני; ובכמיהה לקסם, שיצית מחדש תשוקה לחיים ויצירה. "אל תשבי סתם ככה ותסתכלי איך החיים חולפים" הוא המסר בתשתית ספר הביכורים של איריס רילוב, פסיכולוגית קלינית במקצועה, והוא שהניע אותה בכתיבת ופרסום הסיפורים.

ובפסיכובלוגיה – 

ד"ר חנה דויד קוראת לילדות, נערות ונשים לא לפחד להיות חזקות פיזית, ומנתחת את הופעתה של אמור פז בתכנית הטלוויזיה "נינג'ה ישראל": "בעצם מהותה היא מדגימה את המהות של אשה חזקה, נפשית ופיזית גם יחד. אשה שהיא יפה בקריטריונים מוחלטים, כמו גובה, משקל, פרופורציות וסימטריה של הפנים, שמגיעים ב'חבילה' עם חוזק פיזי מוכח." מה דעתכם/ן - האם חשוב לעודד ילדות ונערות להתחזק גם באופן פיזי?

שימו לב: ירדן מנדלסון וחטיבת הפסיכולוגים בהסתדרות מנסים לבחון מתווה לעידוד הגדלת היקף משרה ע"י תגמולים מיוחדים לבעלי היקפי משרה גבוהים על מנת לסייע לפסיכולוגים לעבוד בהיקפי משרה גדולים יותר בשירות הציבורי.

בריאיון האחרון לפני מותו ממחלת הסרטן פנה הרב מנחם פרומן לכתבת ושאל במפתיע: "רוצה תמונה של אלוהים?" הכתבת הנדהמת השיבה בחיוב, והרב פרומן ענה לה בחיוך שובב: "את רואה אותו? הוא נמצא כאן ברווח שביני לבין אשתי". ד"ר מרים אבנרי-כהן מסבירה שזהו גרעין תפיסת האהבה היהודית, שבה השכינה מצויה בין האישה לאיש, ולא ניתן להפריד בין אהבת השם לאהבת הזולת

רות נצר ביקרה בתערוכה של הצייר הותיק יהודה ארמוני וכותבת על חווית הצפיה בציורי הטבע שלו, 

פרופ' עמיה ליבליך חיברה סיפור על הקורונה בתבנית של סיפור ילדים, לכבוד סיום קורס שהעבירה בפעם הראשונה בזום: "פעם, לפני הרבה שנים, הייתה מגיפה. פתאום התפשט בכל העולם וירוס מאוד מסוכן, ובגלל שבמיקרוסקופ הוא נראה כאילו יש לו כתר, קראו לו קורונה. במשך חודשים הילדים לא הלכו לבית הספר ולגן, והסטודנטים לא הלכו למכללות ולאוניברסיטאות. כל אחד נשאר סגור בביתו..."

ובמדור 'הרצאה בנעלי בית' - לשחק ברצינות - על התערבויות לקידום המשחקיות בטיפול ילד-הורה - הרצאה שנערכה במסגרת יום העיון המקוון "פסיכותרפיה ילד-הורה באוטיזם - בין שגרה לחירום" שהתקיים מטעם מכון מפרשים לחקר והוראת הפסיכותרפיה. 

שירו של נתן זך שנפטר השבוע, מלווה את הניוזלטר ומוקדש לזכרו.

 

 

איך זה שכוכב אחד לבד מעז.
איך הוא מעז, למען השם.
כוכב אחד לבד.
אני לא הייתי מעז.
ואני, בעצם, לא לבד.

(נתן זך).

 


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: ארגונים חינוכיים, פסיכולוגיה יהודית, פסיכולוגיה חינוכית, הורות, קורונה
ד"ר רעיה בלנקי-וורונוב
ד"ר רעיה בלנקי-וורונוב
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
אונליין (טיפול מרחוק), נתניה והסביבה
מעיין גרכט
מעיין גרכט
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
ד"ר עידית שלו
ד"ר עידית שלו
פסיכולוגית
מטפלת זוגית ומשפחתית
תל אביב והסביבה
יונתן מרטון מרום
יונתן מרטון מרום
עובד סוציאלי
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
אירית כהן
אירית כהן
פסיכולוגית
חיפה והכרמל, כרמיאל והסביבה
עדינה פרצובסקי
עדינה פרצובסקי
עובדת סוציאלית
חיפה והכרמל, רמת גן והסביבה

עוד בבלוג של עלון פסיכולוגיה עברית

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.