לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
ROCD - הפרעה קומפולסיבית אובססיבית סביב מערכות יחסים

ROCD - הפרעה קומפולסיבית אובססיבית סביב מערכות יחסים

שפיות זמנית | 14/6/2020 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

בעיתון "הארץ" פורסמה בשישי האחרון כתבה שמתארת את ROCD, הפרעה אובססיבית־קומפולסיבית שמתמקדת ביחסים. מי שהגו את הקונספט הם הפסיכולוגים הקליניים פרופ' גיא דורון מבית ספר ברוך איבצ'ר לפסיכולוגיה במרכז הבינתחומי הרצליה וד"ר דני דרבי ממרכז קוגנטיקה לטיפול קוגניטיבי־התנהגותי. ההפרעה טרם זכתה להכרה רשמית מצד ספרי האבחנות כמו ה-DSM, אך כבר נלמדת בחלק מהאוניברסיטאות.

בכתבה מובאות עדויות של הסובלים מההפרעה וכן מטפלים וחוקרים שמנסים להבין את ההפרעה ולמצוא לה טיפול הולם. גדעון פיין, פסיכולוג ומנהל של OCD קליניק, אמר להארץ: "ב–OCD קלאסי, שוטפים את הידיים. הטרגדיה היא שב–ROCD, בן הזוג הוא הידיים. אתה כל הזמן בודק אם הוא 'נקי', כלומר שהוא יפה וחכם דיו, ואתה אוהב אותו מספיק. אם אתה חושש שלא, אתה מתחיל 'לשטוף', כלומר לנסות להרגיע את עצמך באמצעות פתרון הבעיה".

בכתבה נכתב כי לפי ההסבר הקלאסי של OCD, ההפרעה מתבססת על הקשר בין חרדה לשיכוכה. מחקרים מראים שבראשם של כל האנשים עולות מחשבות חודרניות, דימויים מטרידים, מראות מערערים ודחפים מזעזעים; אך כאשר מחשבה מעוררת חרדה, הניסיון לשכך את החרדה עשוי להיות באמצעות קומפולסיה, כלומר התנהגות כפייתית. התנהגות כזו יכולה להיות מעשית, והיא יכולה להיות גם מנטלית.

אחת השאלות שעולות בכתבה היא מדוע אדם אחד מדלג על מחשבה מטרידה כזו ואחר נתקע בגללה. לפי התיאוריה של פרופ' נירה ליברמן, פרופ' ראובן דר וד"ר עמית לזרוב, הסיבה לכך היא קושי בגישה לתחושות הפנימיות, שמוביל לניסיון נואש להיאחז באלמנטים חיצוניים. הרעיון הזה מציע הסבר לספקות העמוקים של אנשים אובססיביים, לצורך המתמיד באישור חיצוני ולנטייה לנטר את תחושותיהם. גם הניטור הזה כשלעצמו פוגע ברגשות שאותם מנסים לנטר; גיא דורון אמר ל"הארץ": "אם אתה בודק בזמן הסקס כמה האיבר שלך זקוף, או מה קצב הלב שלך, כדי לדעת כמה אתה אוהב, אתה מרגיש פחות, אתה חווה פחות את חוויית התשוקה, כי אתה עסוק בלפרק אותה".


- פרסומת -


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: חרדה, זוגיות, הפרעות חרדה
יהודה אבזון
יהודה אבזון
פסיכולוג
תל אביב והסביבה
נועה פרן דרומי
נועה פרן דרומי
פסיכולוגית
אונליין (טיפול מרחוק), נתניה והסביבה
נינה וייל
נינה וייל
פסיכולוגית
כפר סבא והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), נתניה והסביבה
תמר שרון
תמר שרון
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
רויטל רווה
רויטל רווה
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), חולון והסביבה
לואי בשארה
לואי בשארה
פסיכולוג
כרמיאל והסביבה, נצרת והסביבה, עכו והסביבה

עוד בבלוג של שפיות זמנית

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

פרופ' ארנון לויפרופ' ארנון לוי14/6/2020

ROCD. כמו תמיד כשמופיעה אבחנה חדשה החשיבות אינה באבחנה עצמה שבדרך כלל מוסיפה מעט מידע להבינה עמוקה יותר של הדינאמיקה ולגבש דרכים למתאימות לטיפול. כך הן רוב האבחנות ב DSM לדורותיו שמתארות מצב קליני מסוים אך מוסיפים מעט מידע להבנת הדינאמיקה ולגיבוש דרכי התערבות טיפולית טובות יותר עם האבחנה מאשר בלעדיה. אבחנה חדשה אינה "גילוי" אלא "המצאה" - חשובה פעמים רבות. אבחנה היא מה שנקרא בפילוסופיה של המדע מבנה תיאורטי. השאלה המרכזית היא אם מטפל בגישה זו או אחרת , מטפל דינמי או CBT למשל ,יטפלו אחרת ועם תוצאות טובות יותר בסוג זה של הפרעה לאור האבחנה החדשה , או שלא יהיה הבדל מ משי בתוצאות שהיו נוצרות לפני שפרצה האבחנה לתודעתנו
מהניסיון שלי תופעה זו של ROCD יכולה להיות קשורה לעידן ההיכרויות הוירטואליות. בימינו אדם לא מתאהב תמיד סתם כך כמו פעם, אלא מוצא בחורה שמתאימה לפרופיל מסוים והוא יוצא לדייט מוצלח או לא. ברקע יש עוד אלפי דייטים פוטנציאליים שאולי פספס וזה לא נותן לא מנוח.
כמובן שההסבר הוא חלקי כיון שהספיקות שמתעוררות קשורות לצורך הכפייתי /פרפקציוניסטי שתהיה לנו החלטה מושלמת ובחירה מושלמת של בן/בת זוג. מצב האי ודאות יכול לעורר מנגנונים כפייתיים או פרנואידיים רדומים שיוצרים אצלו חוסר שקט נפשי . אמירה זו מתייחסת לתחילת הקשר. כאשר הקשר נכנס ל"פעולה" ונבנית דינמיקה אופיינית , כמובן שהמצב מסתבך יותר ונעשה מורכב יותר וצריך טיפול כזה או אחר עפ"י הכשרת המטפל.
יתכן שהתרומה הגדולה ביותר של אבחנה זו היא שהיא יכול לתת שקט נפשי גדול לאדם המתייסר שיבין שזה פחות קשור לבני הזוג ויותר קשור למצב נפשי מסוים שניתן לטפל בו. ומכאן צריך לבצע אצלו עבודה על ההשלמה עם הבחירה שלו. אין הוא צריך למוצא את הבחורה שהכי מתאימה לו ביקום אלא לעבוד אתו על הרגשות החיוביים בקשר הזוגי וההתאמה האישיותית בינן בני הזוג.