לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
אז תצאי לרחוב בסוף העולם, אם יש שם רחוב אני אהיה שם

אז תצאי לרחוב בסוף העולם, אם יש שם רחוב אני אהיה שם

עלון פסיכולוגיה עברית | 15/3/2020 | הרשמו כמנויים

זה מתגלגל כל כך מהר. נגיף אחד סוגר את העולם. עושה 'shut down' למערכות ההפעלה השגרתיות שלנו, ומזמין את האנושות להמציא מחדש את אופן ההוויה שלה, לפחות עד להודעה חדשה (שתגיע גם היא, כנראה, עוד ימים ספורים, או עוד שעה). קונפליקטים עמוקים וחרדות יסוד צפים על פני השטח – חרדת המוות, תחושת 'סוף העולם', סוגיות של אשמה ובושה, בידוד ובדידות, פירוק הזיקה הפיזית והעדר הקרבה. שיטוט קצר ברשתות החברתיות, וגם הקשבה בקליניקות, מעלה שנגיף הקורונה הוא מושא לאימה אבל גם לתשוקה. הוא מעורר חרדה אבל גם מחיה במידת מה, מגייס לאחריות, ופעולה, (שהיא לפעמים בעצם אי פעולה). זוהי עת דינאמית מאד, ורב הבלתי ידוע, ובכל זאת, נראה שתפקידנו כאנשי טיפול בתקופה זו, הוא, כמו שאומרים בימים אלה – 'חיוני'.

השבוע באתרנו, מידע שיעזור לכם להתנהל בימי הקורונה כמטפלים, וטקסטים מעוררי מחשבה על עת המגפה. חוץ מזה, יש חיים מחוץ לקורונה (ככה האגדות מספרות), וכמה מאמרים נהדרים וחשובים שלא נדבקו בנגיף, מחכים לקריאתכם.


 הודעות ממומנות 

אונ' תא - ביהס לעס (בוב שאפל)

נמשכת ההרשמה לתוכנית פסיכותרפיה בילדים ובנוער בגישה פסיכואנליטית, אוניברסיטת ת"א
שנה"ל תשפ"א 2020-2021

מסלול תלת-שנתי | ניהול אקדמי: אבי שרוף ויונית שולמן
התכנית מוכרת ע"י האגודה הישראלית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית
מס' המקומות מוגבל! לפרטים: 03-6409559


מרכז ויניקוט

תכנית בוקר חדשה ללימודי ליבה בפסיכותרפיה לטיפול בילדים ובמתבגרים ברוח החשיבה הויניקוטיאנית והעצמאית

התכנית תתקיים בימי רביעי בבוקר ב"בית השחמט" בתל אביב.
לפרטים והרשמה הכנסו לאתר


- פרסומת -


 

"המגיפה והחור – פסיכה בימי קורונה" - בימים אלה נתון עולמנו לאחת מההתפרצויות הוויראליות החזקות בהיסטוריה, התפרצות אשר פוערת חורים במציאות המוכרת לנו ומאפשרת לנו לדעת שהמציאות המוכרת לנו היא בעצם מעין סרט קולנוע שמוקרן על מסך התודעה. התגובות לנוכח אימת החורים נעות על רצף של מנגנוני הגנה, מתוחכמים יותר ופחות. במאמר דעה נוקב, מציע ד"ר ירון גילת, כי ייתכן שהפסיכולוגיה של האדם, יותר מהנגיף עצמו, היא שמובילה להתפשטותו ההרסנית.

המטופלים שלכם או אתם מבודדים, אתם רוצים להתחיל לטפל בוידאו, אבל אין לכם מושג איך עושים את זה? שמחים להציג לכם את המדריך – 'העברה בימי קורונה, או: איך מתחילים לטפל בוידאו'. המדריך מבקש להנגיש באופן בסיסי - גם למי שעשויים להגדיר את עצמם כ"טנכופוביים", את השימוש בשיחות וידאו לצורכי טיפול: מה צריך בשביל להתחיל לטפל באצעות שיחות וידאו, התוכנות שכדאי לכם להכיר ועוד טיפים חשובים. מה אתם חושבים על טיפול מרחוק ועל המורכבויות הטמונות בו? יש לכם מה להגיד בנידון? כתבו לנו טור בנושא

חברי העמותה היונגיאנית הישראלית החדשה יזמו בהתנדבות סיוע ראשוני לאנשים הנמצאים בבידוד. בימים האחרונים עשרות הצטרפו ליוזמה. מטפלים ומטפלות המעוניינים להצטרף ליוזמה מוזמנים, אתם באים? 

דור כהן כותב על חמלה בימי קורונה, ועל האופן בו כל אחד משליך על המגפה את עולמו הפנימי – "מי שמבקש חיבור, רואה הזדמנות לחיבור. מי שמבקש לסגת, רואה הזדמנות לנסיגה. מי שצריך להרגיש קורבן, או פחד, או צדקנות וטהרנות, נבדלות... לכולם יש פה מקום, בתוך חוסר הוודאות הקולקטיבי המאיים הזה".

לפרופ' עמיה ליבליך משבר הקורונה מזכיר את ימי המלחמות שעברה בחייה. היא מספרת על ההתנהלות אז שסייעה להתמודד עם המצב המתוח ולהסיח את הדעת (רמז: אוכל, וילדים), אבל גם מצביעה על ההבדל בין ההתמודדות אז שהתבססה על חיבור וקרבה, לבין האופן בו סכנת המגפה יוצרת חיץ בין אנשים, ושוברת את הלכידות שעזרה בימי המלחמה. 

איך יושפעו המחלקות הפסיכיאטריות מהתפרצות הקורונה? ד"ר רננה איתן, ראשת היחידה לנוירופסיכיאטריה במרכז הירושלמי לבריאות הנפש, וד"ר גדי לובין המנהל הרפואי של המרכז הירושלמי לבריאות הנפש, כתבו ב"הארץ" על "שעת החירום הכפולה" במחלקות הפסיכיאטריות על רקע התפרצות מגיפת הקורונה. 

וכאמור, מעבר להרי החושך של הקורונה, מחכים לכם, עוד מאמרים נהדרים - 

רפורמה מוטת עתיד: כיצד הרפורמה בחינוך המיוחד צריכה להיראות? האם מבנה הרפורמה מתאים לתפיסת העתיד שמשרד החינוך מקדם, וערכים הנובעים ממנה? בעזרת מסמכים של משרד החינוך ודו"חות של ועדות מרכזיות לזיהוי הערכים אותם צריכה הרפורמה לקדם, אלון נוימן בוחן מה אומר המחקר על תהליכים המקדמים או מעכבים הצלחתה של רפורמה, ומציג  מתווה שונה של רפורמה, המיישם את העקרונות שהוצגו בחלקים הראשונים.

אי-היענות לטיפול בבריאות הנפש היא סוגיה בעלת חשיבות רפואית וחברתית רבה, והיא עומדת במרכז השיח המקצועי והציבורי בשנים האחרונות. הגישה הרווחת כיום בשירותי הבריאות היא שהאחריות על אי-היענות לטיפול מושֶתֶת קודם כול על האדם המתמודד עם מחלה פסיכיאטרית ועל בני משפחתו. ד"ר יבגני קנייפל מציג פרספקטיבה אלטרנטיבית, המדגישה את האחריות החברתית-מערכתית ואת הצורך לשפר את הנגשת המידע והשירותים לאנשים המתמודדים עם מחלות פסיכיאטריות. במאמר מובאות המלצות לשינוי המדיניות הקיימת והטמעתה של פרקטיקת היישוג (reaching out) בשירותי בריאות הנפש הציבוריים.

במדור הספרים – מוזמנים להכיר את הספר EMDR - הפסיכותרפיה של המאה ה-21 מאת אודי אורן ודורית סגל. שני פרקים מעניינים זמינים לקריאתכם ובהם גם תאור כללי של פרוטוקול הטיפול הבסיסי והתייחסות למחקר ולתאוריות הקשורות למנגנוני הפעולה של גישה טיפולית זו.


- פרסומת -

ד"ר רננה אלרן בפוסט נוגע ומעורר מחשבה על צמיחה ממשבר והלקיחת בעלות על הסיפור האישי

במדור קריאה מודרכת ,כרמל הראל, עו"ס קלינית כותבת על המפגש שלה כמתבגרת עם 'הקלות הבלתי נסבלת של הקיום' של מילן קונדרה. 

ובמדור 'חדר משלך'  - תמונות מחיי הקליניקה - ד"ר לירון ענבר פסיכולוג תעסוקתי מומחה מפרדס חנה, מכניס אותנו לקליניקה הנעימה שלו ומדבר על ההפרדה בין הבית לקליניקה הצמודה, ועל ייחודיותה של קליניקה לייעוץ תעסוקתי.

 

 

שיר לאחותי, בן ארצי

אם יגיע סוף העולם נתחיל מהתחלה
נתחיל שוב משני אנשים
ואז אולי תיהי לי פחות אומללה,
פחות או יותר אחותי
אם יגיע סוף העולם הכל יסתדר, אל תרדי לי מהפסים
אבל את בוכה כשאני מדבר בקושי שומעת אותי

אז תצאי לרחוב בסוף העולם
אם יש שם רחוב אני אהיה שם
תצאי לרחוב בסוף העולם
אם יש שם רחוב אני אהיה שם

אם יגיע סוף העולם
נתחיל מהתחלה את התפוח לא נאכל
ואז אולי לא יהיו יסורים
אולי יהיה לך הרבה יותר קל, יותר קל

אז תצאי לרחוב בסוף העולם
אם יש שם רחוב אני אהיה שם
תצאי לרחוב בסוף העולם
אם יש שם רחוב אני אהיה שם

מהסוף שיבוא גם אני מפחד
כל אחד מפחד מסופים
אבל אם יגיע סוף העולם נתחיל מהתחלה
נתחיל שוב משני אנשים, שני אנשים. 

 


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: מצבי חירום, רפואה, טכנולוגיה, קורונה
מור ויימן גרובר
מור ויימן גרובר
פסיכולוגית
תל אביב והמרכז, טיפול מרחוק דרך האינטרנט
הילה גאון
הילה גאון
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
תל אביב והסביבה
קורל לרין
קורל לרין
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
תל אביב והסביבה
רונה הרמן איוניר
רונה הרמן איוניר
פסיכולוגית
פתח תקוה והסביבה
שגית שרון
שגית שרון
פסיכולוגית
רחובות והסביבה, מודיעין והסביבה, בית שמש והסביבה
שלומית צור
שלומית צור
פסיכולוגית
שרון ושומרון

עוד בבלוג של עלון פסיכולוגיה עברית

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.