לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
העברה בימי קורונה, או: איך מתחילים לטפל בוידאו

העברה בימי קורונה, או: איך מתחילים לטפל בוידאו

שפיות זמנית | 13/3/2020 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

העברה בימי קורונה, או: איך מתחילים לטפל בוידאו 1

אמש ארגון הבריאות העולמי הכריז על הנגיף COVID-19, שמכונה נגיף הקורונה, כעל מגיפה עולמית. בישראל מספר הנדבקים מוסיף לעלות, הלימודים באוניברסיטאות נדחו ויתבצעו באופן מקוון, וסביר להניח שיותר ויותר אנשים יוכנסו לבידוד, ואלה שלא, ימנעו מלצאת מהבית לפעילויות שאינן הכרחיות. דווקא בעת הזו טיפול נפשי הוא חשוב ומשמעותי, בין אם מדובר במטופלים שרוצים להמשיך בטיפול אך חוששים לצאת מהבית, ובין אם מדובר בפונים חדשים על רקע החרדות שמעוררת ההתפשטות של המגיפה. 

בזמנים כאלה כלי טיפולי שמטפלים רבים כבר משתמשים בו - טיפול באמצעות שיחת וידאו - הופך לכלי הגיוני ומתבקש. פוסט זה מבקש להנגיש באופן בסיסי - גם למי שעשויים להגדיר את עצמם כ"טנכופוביים", את השימוש בשיחות וידאו לצורכי טיפול. הפוסט מתאים בעיקר לטיפול באמצעות מחשב (נייד או נייח), אך בהחלט ניתן לבצע שיחות וידאו גם באמצעות הסמארטפון. 

טיפול מרחוק - רשימת מטפלים

 

אז מה צריך בשביל להתחיל לטפל באמצעות שיחות וידאו?

מיקרופון ומצלמה

איך אני בודק/ת אם יש לי מצלמה ומיקרופון במחשב הנייד שלי? ההוראות מתאימות למחשבים עם מערכת ההפעלה Windows 10:

  1. היכנס/י ל-Control Panel (לוח הבקרה).
  2. לחצ/י על הקטגוריה Hardware and Sound.
  3. תחת הקטגוריה Devices and Printers ישנן כמה תת-קטגוריות לחיצות; לחצ/י על הקטגוריה Device Manager (ניתן גם לכתוב Device Manager בחלון החיפוש של Windows ולהגיע ישירות אל היישום).
  4. כדי לראות אם יש לך מיקרופון, לחצ/י על Audio Inputs and Outputs. במידה ויש לך מיקרופון built in, תוכל/י לראות אותו תחת הקטגוריה הזו. הקליק/י עליו, ותוכל/י לראות את מצבו. במידה שהוא תקין ושמיש, יהיה כתוב: "This device is working properly". כדי לראות אם יש לך מצלמה, לחצי על הקטגוריה Cameras, ותוכל/י לראות תחתיה אם יש מצלמה שפועלת במחשב, לרוב תחת השם "Integrated Webcam". הקליק/י עליה כדי לראות מה מצבה. במידה שהיא תקינה ושמישה, יהיה כתוב: "This device is working properly".

מה עושים אם בדקתי וגיליתי שאין לי מיקרופון ו/או מצלמה? תצטרכ/י לקנות אותם בנפרד בחנות שמוכרת ציוד מחשוב ולחברם למחשב. לחילופין, אפשר להשתמש בסמארטפון שלך, שבו יש כמובן מיקרופון ומצלמה מובנים.


- פרסומת -

תוכנות/אפליקציות לשיחות וידאו 

החלטתם/ן לנסות לטפל באמצעות שיחת וידאו? מזל טוב! הנה חמש תוכנות חינמיות נפוצות שמאפשרות שיחות וידאו. יש עוד המון, אבל אם הצרכים שלכם יחסית בסיסיים, אחת מהחמש הללו לגמרי יכולה להספיק. שימו לב שכדי לבצע שיחה, המטופל ואתם צריכים להשתמש באותה התוכנה, כך שכדאי לתאם מראש את הנושא הזה ולבדוק שהתוכנה עובדת בשני הצדדים.

  1. ZOOM. תוכנה חינמית שמטפלים רבים משתמשים בה כדי לקיים שיחות וידאו טיפוליות. היא תומכת בשלב הזה באנגלית בלבד, ומתאימה למחשב. האפליקציה זמינה ועובדת גם בסמארטפונים וניתן להוריד אותה בחינם מחנות האפליקציות. 
    איך זה עובד?
    1. מורידים את התכונה למחשב.
    2. פותחים את התוכנה ונרשמים (אפשר להירשם באמצעות חשבון google).
    3. שיחה ב-ZOOM נקראת Meeting. כדי להתחיל שיחה, יש ללחוץ על New Meeting.
    4. כדי להוסיף משתתפים לשיחה, יש ללחוץ על Invite. ניתן לחפש את המשתמש שאתם מעוניינים להוסיף לשיחה באמצעות כתובת המייל/חשבון גוגל שבאמצעותו נרשמו לתוכנה.
    5. לא הסתדרתם? ל-ZOOM יש מדריכים מפורטים ופשוטים באתר שלהם, בשפה האנגלית.
       
  2. Skype. תוכנה חינמית שמטפלים רבים משתמשים בה כדי לקיים שיחות וידאו טיפוליות. תומכת גם בשפה העברית, ומתאימה למחשב. האפליקציה זמינה ועובדת גם בסמארטפונים וניתן להוריד אותה בחינם מחנות האפליקציות.
    איך זה עובד?
    1. מורידים את התוכנה למחשב.
    2. פותחים את התוכנה ונרשמים באמצעות כתובת המייל.
    3. סקייפ מציעה שיחת צ'אט, שיחת טלפון ושיחת וידאו עם אנשי הקשר שלכם. כדי לחפש אנשי קשר, לחצו על "איש קשר חדש" או "New Contact", וחפשו אנשי קשר באמצעות שמם המלא (שימו לב שיש הרבה אנשים שמשתמשים בסקייפ שלהם באותו שם), מספר הטלפון הנייד או כתובת המייל שלהם.
    4. בצד התוכנה תופיע רשימת אנשי הקשר שלכם, לחצו על שמו מהם כדי לפתוח חלון צ'אט. בצד העליון של המסך תוכלו להזמין אותו לשיחת וידאו.
    5. לא הסתדרתם? ל-Skype יש מדריכים מפורטים ופשוטים באתר שלהם, בשפה העברית.
       
  3. Google Duo. אפליקציה פשוטה להפליא שאפילו לא צריך להוריד למחשב כדי להשתמש בה (ואפשר גם להוריד את האפליקציה לסמארטפון). פשוט לוחצים כאן, ובוחרים את איש הקשר מתוך רשימה שאיתו אתם רוצים להתחיל שיחה. איש הקשר שחיפשתם לא מופיע? שלחו לו לינק לאפליקציה. ניתן להוריד את האפליקציה מחנות האפליקציות לסמאטרפון.
     
  4. Viber. תוכנה דומה ל-Whatsapp המוכרת. כדי להשתמש בתוכנה צריך להוריד אותה גם למחשב, וגם באמצעות חנות האפליקציות לסמארטפון. אז למה כדאי להוריד אותה? כי בניגוד לווטסאפ, היא מאפשרת לבצע שיחות וידאו גם דרך המחשב עם אנשי הקשר שמשתמשים ב-Viber. 
     
  5. Whatsapp. אין כמעט אנשים שלא משתמשים בתוכנת הצ'אט, שמאפשרת גם שיחות וידאו. אמנם ניתן להשתמש בה בקלות גם באמצעות המחשב, אבל היא מאפשרת שיחות וידאו בשלב הזה רק דרך הטלפון. זה אמנם פחות נוח, אבל מאוד קל וזמין. 

טיפים לטיפול באמצעות המחשב

  • שימו לב שחיבור האינטרנט שלכם תקין ומהיר. איכות השיחה תלויה במהירות האינטרנט של שני הצדדים, כך שחשוב לברר שגם הצד השני בעל חיבור מהיר ותקין לאינטרנט. איך בודקים את מהירות האינטרנט שלי? למשל באמצעות אתר fast או כלי בדיקת מהירות של בזק. מהי המהירות הדרושה? כאן תוכלו לראות את ההמלצה של Skype עבור שיחת וידאו באיכות טובה.


    - פרסומת -

  • כאשר אתם מבצעים שיחת וידאו, כבו אפליקציות נוספות ש"אוכלות" את מהירות האינטרנט שלכם: אפליקציות שפועלות ברקע כמו spotify או Apple Music, Youtube ודומיהן. אם אתם משתמשים בשירותי טלוויזיה באמצעות האינטרנט (למשל סלקום טיוי, פרטנר טיוי, Amazon Prime או Netflix), שימו לב שגם הן משתמשות ברוחב הפס שלכם. 

  • בשימוש בתוכנות וידאו יכולה להיווצר השהיית (delay) ולכן, כשנדמה לכם שהצד השני סיים לדבר, חכו עוד רגע לפני שאתם מדברים, כי ייתכן שבגלל ה-delay, אתם עשויים להיכנס לדבריו ולחתוך אותו.

  • לפעמים תגלו שמהירות הגלישה הסלולרית שלכם גבוהה יותר מאשר מהירות הגלישה באמצעות wi-fi ביתי. זה לא אומר שתצטרכו להשתמש בטלפון, אלא שתוכלו להתחבר באמצעות המחשב לאינטרנט הסלולרי שלכם, על ידי כך שתפתחו בסלולרי שלכם Hot Spot, והוא יהפוך לרשת wifi שניתן להתחבר אליה דרך המחשב. בכל סמארטפון יש דרך קצת שונה לעשות זאת, אבל הנה הסבר כללי כיצד לעשות זאת עם מכשירי Iphone.
     
  • מטופלים רבים מביעים חשש משימוש בפלטפורמה של שיחת וידאו, אך רבים מהם משנים את דעתם אחרי ניסיון חיובי. לכן, גם אם יש התנגדות מצד המטופל, מומלץ להציע שיחה אחת לניסיון ובדיקה.
     
  • בקשו מהמטופל לחשוב מראש על מקום שקט ופרטי בביתו או מחוצה לו שבו יוכל לדבר בחופשיות בזמן שקבעתם.
     
  • לפני שיחה ראשונה עם מטופל, עשו ניסוי עם חבר/ה או בן/בת משפחה: בצעו את שיחת הוידאו, שימו לב מה רואים ברקע שלכם, האם אתם מרוצים מזווית הצילום שלכם (חשוב לכם שיראו אתכם מהחזה ומעלה? האם תרצו לשבת קרוב יותר למסך, או להגביה את המצלמה?), האם שומעים אתכם היטב והאם אתם שומעים את הצד השני? האם מפריע לכם החלון הקטן שבו רואים גם אתכם, וכדאי לכם להבא לסגור אותו כדי להתרכז באופן מלא בצד השני? האם יש הסחות דעת במחשב שכדאי לסגור מראש?
     
  • החליטו מראש כיצד להתמודד עם תקלות טכניות: האם תהיו מוכנים להמשיך את הטיפול בשיחה טלפונית במידה שיקטע? האם תאריכו את הפגישה במידה שתתקלו בקשיים טכניים?
     
  • ובעיקר, זכרו שעם הניסיון משתפרים, ויש המון מטפלים שמשתמשים בשיחות וידאו ככלי טיפולי גם בימי שגרה שבהם לא מתפרצות מגפות. אולי עם סיומה (ואנו מקווים: המהיר) של התפרצות ה-COVID-19, תגלו שדווקא רכשתם כלי שימושי, יעיל ונהדר.

ועוד מילה על טיפול פסיכולוגי מקוון

חיבור מהיר לאינטרנט, מצלמה ומיקרופון יאפשרו לכם לבצע טיפול מרחוק בהצלחה מבחינה טכנית - ובכל זאת, מדובר בטיפול אחר מטיפול פנים אל פנים, והאחרות הזו עשויה לעורר מגוון שאלות ומורכבויות; החל מהדקויות של שפת הגוף, שלא נכנס כולו בעדשה, דרך האופן שבו מתייחסים לשתיקות מול מצלמה ועד לשאלות על נוכחות, הכלה והקשר הטיפולי בטיפול מרחוק. אנחנו מזמינים אתכם לשתף בתגובות את הלבטים, השאלות והמחשבות שלכם בנוגע לנושאים הללו ולאחרים, ואם תרצו, גם לכתוב באופן נרחב יותר על הנושא.


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: מצבי משבר ולחץ, מצבי חירום, עזרים, אינטרנט, טכנולוגיה, קורונה
דוד סולומון
דוד סולומון
עובד סוציאלי
עפולה והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), יקנעם והסביבה
תמר סרנת
תמר סרנת
פסיכולוגית
כפר סבא והסביבה
נטע אדלר
נטע אדלר
עובד/ת סוציאלי/ת
ירושלים וסביבותיה
בעז גסטהלטר
בעז גסטהלטר
פסיכולוג
תל אביב והסביבה
אליוט גרהם
אליוט גרהם
פסיכולוג
ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)
חן זליג
חן זליג
עובד סוציאלי
רחובות והסביבה, תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)

עוד בבלוג של שפיות זמנית

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.