לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
גיליון יום האישה - אז האישה קיימת?

גיליון יום האישה - אז האישה קיימת?

עלון פסיכולוגיה עברית | 8/3/2013 | הרשמו כמנויים

מאמר 'בחירת העורכת' לכבוד יום האישה הבינלאומי שחל ביום הזה ממש, נפתח בציטוט של לאקאן בעודו משוחח עם פעילה פמיניסטית: "האישה לא קיימת. תבואי מחר בבוקר ואסביר לך על מה מדובר". על אף שלקראת סוף המאמר מבהיר הפסיכואנליטיקאי מרקו מאואס שלאקאן סבר ש'האישה יותר אמיתית ויותר ממשית' והתכוון כי אין 'מסמן של ה-אישה', אלא אינדיבידואלים נשיים שונים ורבים, הרושם שנותר מקריאת הציטוט הראשון ממשיך לעקצץ. הקביעה הגברית כי 'האישה לא קיימת' מסוגלת להטריד כך, אולי משום שהיא מהדהדת תפיסה קמאית לגבי נשים - הצורך להוכיח את עצם קיומן, את עובדת היותן ראויות ושוות, עומדות בפני עצמן  ולא רק מוגדרות 'ביחס ל' - מזכיר לנו, שוב, את חשיבותו של יום האישה גם בימנו אנו. בפוסט חגיגי של 'שפיות זמנית' אנחנו מתחברות לצד הנשי שלנו ומגישות לכן מעין 'אנתולוגיה' קצרה המכילה מספר מאמרים שפורסמו בעבר באתר ועוסקים בנשים ונשיות מזוויות שונות - נשים בתאוריות פסיכואנליטיות קלאסיות-גבריות ופמיניסטיות עכשוויות יותר, נשים הסובלות מאלימות והתעללות מגדרית והטיפול בהן, מיניות נשית ועוד ועוד. גם בלוג הכתיבה היצירתית שלנו התגנדר לכבוד המאורע והוא מציע לכם שלושה שירי נשיות קטנים -שלומית מירון על אישה שמתפרקת, תמי קויפמן על אישה הומה וחנה הופמן על זו שתוהה.

ובמקרה או שלא במקרה, כל המאמרים שעלו השבוע לאתר נכתבו על ידי נשים:

ענת צור מהלאל סוקרת באופן מעמיק ומחכים להפליא את ספרה של ד"ר דנה אמיר 'תהום שפה' כשהיא עוקבת אחר ניתוחיה של אמיר את השפות הנפשיות הפתולוגיות המתפתחות כתוצאה מטראומטיזציה מוקדמת - השפה הקונקרטית, הפסידו-שפה, זו הפסיכוטית, התחביר האוטיסטי ועוד. לא כדאי לפספס. איבון טייטל כותבת על טיפול באנשים הסובלים מדיסוציאציה עקב טראומה, על ידי עבודה קבוצתית, ומציעה את העיסוק בחלום כדרך אפשרית לחיבור בין חלקי העצמי במצבי ניתוקד"ר שרה קלעימיכל פרוכטמןדורית גורניאילנה לחטלי לרנאוורדה עמיר וד"ר שרונה קומם כותבות על נושא טעון ומבקשות להסב את תשומת הלב של אנשי בריאות הנפש אלההשלכות הנפשיות האפשריות של מעצרי קטינים פלסטינים על ידי כוחות הביטחון. מעורר מחלוקת, אך בצידה גם דיון חשוב. וסקירה מהשטח - מיכל ויס הייתה בסמינר בנושא טיפול זוגי ומשפחתי בגישת יחסי אובייקטבהשתתפותו של ד"ר דייויד שארפ (יושב ראש קבוצת העבודה בפסיכואנליזה זוגית ומשפחתית באיגוד הפסיכואנליטי האמריקאי) ומספרת לנו על ה'השלכה' שפועלת לא רק כמנגנון הגנה אלא כדרך לתקשר בין שני מיינדים במערכת הזוגית.


- פרסומת -

לסיום נזכיר שני פוסטים מעניינים שהתפרסמו השבוע ב'פסיכובלוגיה': בעודה ממתינה בשדה התעופה בסיאול, מתפנה פרופ' עמיה ליבליך לכתוב לנו את רשמיה מסדנא מרוכזת במסגרתה הכשירה סטודנטים ואנשי סגל מקומיים לערוך ראיונות על סיפורי החיים של פליטים שנמלטו מצפון קוריאה. ליבליך משתפת אותנו בעדויות מצמררות על המתרחש במדינה הקומוניסטית הסגורה, מספרת על שלושה 'חסידי אומות עולם' מקומיים שפגשה, תוהה על תפקידה של האמונה הדתית כמעוררת נתינה ועזרה לזר ומהרהרת בקשר היהודי-ישראלי שלה לכל הנושא. והגבר היחיד 'שהשתחל' לרשימה השבוע , הפסיכיאטר ד"ר אורי ניצן, מקדיש גם הוא את דבריו למציאות המורכבת איתו מתמודדות נשים, ובמקרה הזה - נשים בחברה החרדית. ניצן מציע ניתוח מפתיע לתלונה הכוזבת אודות אונס בקהילה החרדית שהתפרסמה בכלי התקשורת לפני מספר שבועות, ותוהה אם דיווח הכזב היה ביטוי של תוקפנות הרסנית שיוצאת כנגד תרבות ההדרה, או דווקא קריאה וויניקוטיאנית לעזרה.

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא:
לאנה שוורצמן
לאנה שוורצמן
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, כפר סבא והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
עופרי קראוס ארד
עופרי קראוס ארד
עובדת סוציאלית
רחל פורשנר
רחל פורשנר
פסיכולוגית
אונליין (טיפול מרחוק)
רשא מוסא-קעואר
רשא מוסא-קעואר
פסיכולוגית
חיפה והכרמל
אור בן חיים
אור בן חיים
פסיכולוגית
חנה יוסופוב
חנה יוסופוב
פסיכולוגית
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק), עכו והסביבה

עוד בבלוג של עלון פסיכולוגיה עברית

לחברי פסיכולוגיה עברית שלום, שש שנים מלאו לפסיכולוגיה עברית. השנה החולפת היתה, ללא ספק, אחת השנים המכוננות...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.