לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
על פסיכופוליטיקה וחיות אחרות

על פסיכופוליטיקה וחיות אחרות

שפיות זמנית | 12/3/2015 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

לכבוד יום הבוחר ה-20 במספר שיבוא עלינו (שוב) בשבוע הבא, אספנו עבורכם מספר מאמרים מהעבר העוסקים בפוליטיקה מזוית פסיכולוגית, או בפסיכולוגיה מזוית פוליטית:

ד"ר דנה בלאנדר מבקשת להאיר בעזרת תובנות פרוידיאניות תופעות פוליטיות במאמרה "על הזר שבתוכונו" : "היכולת שלנו לחיות עם אחרים, טוענת קריסטבה, תלויה ביכולתנו לחיות עם הזרות שבנו. היחס לזר הוא תולדה של האופן בו אנו מכירים את השדים והרוחות השוכנים בנו. אם נשליך תובנות אלה על המציאות בישראל, יתבהר לנו קשר סמוי בין אירועים פוליטיים ותעלה השאלה: מהי אותה זרות מבפנים שממנה אנו פוחדים?"

לקראת סיבוב הבחירות הקודם הציג בפנינו שמואל ברנשטיין ניתוח יונגיאני מעניין של הימין והשמאל בכלל ובישראל בפרט. על קשירת הימין לגברי המארגן והבונה והשמאל לנשי – כח חתרני מאיים ומפרק. קריאת הפסקה החותמת את הפוסט מעוררת הרהורי 'מה נשתנה': "המסקנה המתבקשת היא: כדי שהשמאל בישראל יעמיד אלטרנטיבה שלטונית מוצקה אל מול הימין, דרוש מנהיג, גבר, שיאחד את מפלגות השמאל-מרכז, לוחם ומנהיג בעל כריזמה לא פחותה משל מנהיגי הימין, המסוגל להעמיד סדר עדיפות משכנע, שונה מהותית מזה הנוכחי, בכל תחומי הקיום הישראלי".

במאמרו "פסיכולוגיה ישראלית בדילמה אתית: בין 'מערכת של מומחיות' לבין 'ביקורת חברתית' " מציג ד"ר ניסים אבישר סקר שנערך בין פסיכולוגים קליניים בישראל ועסק בתפיסתם ותגובתם ביחס לעניינים פוליטיים מגוונים ש'נכנסים' לחדר הטיפולים: "במאמר זה הוצגו ונידונו ממצאיו של סקר שנערך בין פסיכולוגים קליניים בישראל, באמצעות שאלונים. מטרת הסקר היתה לשרטט תמונת מצב עכשווית באשר לאופני התפיסה והתגובה של מטפלים ביחס לעניינים פוליטיים מגוונים. ניתן להתייחס אל הבעיות המוצגות בשאלונים גם באופן אחר, כשאלות ודילמות מקצועיות גרידא, הנוגעות להיבטים שונים של עבודת הפסיכולוג. או לחלופין, ניתן לראות בממצאי הסקר מדד לעמדות הפוליטיות המובלעות בעבודתם של מטפלים בישראל. בכל מקרה השאלונים עוסקים במרחב הפסיכופוליטי ובערכים המשפיעים הן על עבודתם הקלינית של מטפלים והן על עמדותיהם כאזרחים".


- פרסומת -

גם ספרו של אבישר שהתפרסם באתר 'טיפול פוליטי – פסיכותרפיה בין האישי לפוליטי' עוסק בנושאים אלה. פרק מהספר העוסק בהתמודדות עם תכנים פוליטיים בטיפול נגיש לקריאתכם. 

 


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: פסיכואנליזה, פסיכותרפיה, פסיכותרפיה יונגיאנית, פוליטי
ד"ר דוד אלון
ד"ר דוד אלון
פסיכיאטר
כרמיאל והסביבה, עכו והסביבה, צפת והסביבה
ינון שמשינס
ינון שמשינס
פסיכולוג
עובד סוציאלי
חיפה והכרמל
יובל קובי
יובל קובי
יועץ חינוכי
אילת והערבה, אונליין (טיפול מרחוק)
בעז גסטהלטר
בעז גסטהלטר
פסיכולוג
תל אביב והסביבה
ד"ר אורלי ליכט וייניש
ד"ר אורלי ליכט וייניש
יועצת חינוכית
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון, אונליין (טיפול מרחוק)
שרית מרדכי
שרית מרדכי
פסיכולוגית
חיפה והכרמל, פרדס חנה והסביבה

עוד בבלוג של שפיות זמנית

בבלוג שלו באתר "הארץ", יקי שגיא טוען שבדיקת מנת משכל אינה צריכה להיות חלק מאבחון נפשי. הוא טוען,...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

אין עדיין תגובות לפוסט זה.