לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
מה בין היפראקטיביות לרכיבה על סוסים? התערבות מערכתית ורכיבה מה בין היפראקטיביות לרכיבה על סוסים? התערבות מערכתית ורכיבה

מה בין היפראקטיביות לרכיבה על סוסים? התערבות מערכתית ורכיבה על סוסים בהתמודדות עם הפרעת קשב.

מאמרים | 6/12/2004 | 26,368

רכיבה על סוסים מהווה הזדמנות ייחודית בשל צרוף בין התרגשות ועוררות גופנית ושליטה עצמית. עבודה קבוצתית מאפשרת עבודת צוות והפנמה של הדדיות והתחשבות. באמצעות עבודה מערכתית,... המשך

 
 

מה בין היפראקטיביות לרכיבה על סוסים?

התערבות מערכתית ורכיבה על סוסים בהתמודדות עם הפרעת קשב

נופר ישי-קרין, פסיכולוגית קלינית

 

בצפון אמריקה ובאירופה גוברת ההכרה בשיפור שחל בילדים עם הפרעת קשב, בעקבות רכיבה על סוסים, המשולבת בעבודה פסיכולוגית מערכתית.

ילדים היפראקטיביים מתקשים להתאפק, לווסת תגובות ולחשוב לפני הפעולה. הם מתקשים לשבת בכיתה, להקשיב, ולחכות לתורם. הם מפריעים לכיתה, ונענשים לעיתים קרובות. בהתאם לכך, מוקד עיקרי בעבודה עמם צריך להיות חיזוק היכולת לוויסות ושליטה עצמית. הרכיבה היא כלי עזר ייחודי בכך, משום שהקרבה לסוס גורמת להתרגשות ולעוררות גופנית, ואילו הרכיבה מחייבת מטבעה שליטה עצמית ואיפוק. שימוש נכון בכך, תוך יעוץ ומעקב פסיכולוגי, מאפשר עבודה משמעותית על וויסות ושליטה עצמית. מתוך כך מוקנות גם יכולות החסרות לרבים מהילדים ההיפראקטיביים, בכל תחומי החיים: איפוק, זהירות, תכנון, בקרה עצמית והשמעות לכללים.

בגלל הקושי להתרכז ולפעול מתוך תכנון, ילדים היפראקטיביים חווים כשלונות, אינם ממצים את יכולתם בלימודים ובתחומים אחרים בחיים, ותחושת הערך העצמי שלהם נפגעת. מתוך הקשר שנוצר עם מדריכת הרכיבה, הילד נהנה מכך שמבחינים בכשרונותיו ובמאמציו, ונענה לכך במוטיבציה רבה יותר, ובהשגים ניכרים, שתומכים בתחושת הערך העצמי. הקשר לסוס הופך את הקשר למדריכה למשמעותי יותר, משום שהקרבה לסוס, בעל-חיים גדול וחזק, מעוררת בטבעה חששות. כשמדריכת הרכיבה עוזרת לילד להתגבר ולהתמודד, נוצר ביניהם קשר מיוחד. במצב כזה גם ילד מרוחק ומזלזל יוצר קשר ומשתף פעולה, וכך ניתן להגיע עמו לרבדים עמוקים יותר ולתוצאות משמעותיות.

בשל הקשיים שלהם במסגרת החינוכית, רבים מהילדים ההיפראקטיביים לא רכשו הרגלי למידה, והם מתקשים לקבל מרות וכללים. בנוסף, האימפולסיביות וקשיי הקשב פוגעים אצל חלקם גם בתחום החברתי. לאחר שנוצר קשר משמעותי, והילד רוכש בטחון, הוא מוכנס לעבודה במסגרת קטנה, המאפשרת עבודת צוות והפנמה של הדדיות והתחשבות. העבודה היא חינוכית-חוויתית, ובנויה כדי ללמד התמודדות אקטיבית עם קשיים ואתגרים, התמדה, קבלת סמכות של מבוגר, מוטיבציה פנימית ללמידה, השגיות, מודעות עצמית לקשיים ויכולות, הרגלי עבודה, דחיית סיפוקים והכרה בכך שעבודה קשה לאורך זמן מתבטאת בתוצאות.

החלק המערכתי:

הרכיבה נערכת תוך הדרכה והכוונה פסיכולוגית למדריכת הרכיבה, ומעקב אחר ההתקדמות. העבודה נעשית בשיתוף פעולה צמוד עם ההורים והצוות החינוכי. הרכיבה ניתנת לצפיה ולהשתתפות פעילה של ההורים. בפגישות יעוץ שוטפות ניתנות הנחיות כיצד להתחשב בילד ומתי לדרוש ממנו. דרכי ההתמודדות שהתבררו כיעילות ברכיבה, מועברות גם לבית-הספר, והצוות החינוכי הופך לשותף בתהליך שעוברים הילד והמשפחה.

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: טיפול הנעזר בבעלי-חיים, הפרעת קשב ופעלתנות יתר
אביחיל צוריאל
אביחיל צוריאל
פסיכולוג
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
גיא שוימר דניאלי
גיא שוימר דניאלי
פסיכולוג
תל אביב והסביבה
איתי סבח
איתי סבח
מוסמך (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
רחובות והסביבה, תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
דגנית כספי
דגנית כספי
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
הילה גאון
הילה גאון
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
תל אביב והסביבה
יובל קובי
יובל קובי
יועץ חינוכי
אילת והערבה, אונליין (טיפול מרחוק)

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

ני רוני רו11/12/2017

איפה לומדים רכיבה טיפולית. היי חברים,
ראיתי מספר אנשים ששואלים כאן בתגובות איפה אפשר ללמוד רכיבה טיפולית
יש מספר מכללות לרפואה משלימה שמציעות תרפייה בעזרת סוסים בין היתר
מנסיון אישי, רכיבה טיפולית לומדים אצל אנשי סוסים שזו המומחיות שלהם,
מקצוענים, שחיים ונושמים את הרכיבה.
אני ממליץ בחום על מכללת All4Horses. יש להם סניפים מצפון ועד דרום
מוזמנים להתרשם בעצמכם
https://all4horses.co.il

אביטל ולימור - סטודנטיות במכללת תל חיאביטל ולימור - סטודנטיות במכללת תל חי26/5/2006

היכן ניתן למצא מאמרים בתחום. נופר, שלום
היינו מעוניינות לדעת מהיכן נוכל למצא מחקרים מדעיים מבוססים בנושא זה, מהשנים האחרונות
בתודה מראש,
אביטל ולימור

ליזליז23/5/2006

האם יש מקום לרכיבה טיפולית בדרום?.

רוויתרווית13/4/2006

לימודים בתחום ההיפראקטיביות והחינוך המיוחד.     שלום רב,
ברצוני לדעת היכן אוכל להתחיל ללמוד עזרה לילדים הפרראקטיביים וחינוך מיוחד בעזרת בעלי חיים ושיטות אלטרנטיביות אחירות.
אשמח אם תיצרו עימי קשר באתר או בכתובת האי-מל שלי : ravits79@yahoo.com בהקדם האפשרי, זה יעזור לי מאוד לקבל כיוון מהיכן בדיוק אפשר להתחיל בלימודים הנ'ל.
בברכת חג שמח,
רווית שעשוע

נופר ישי-קריןנופר ישי-קרין3/12/2005

תשובה לקרן. הטוב ביותר הוא ללמד את הילד לרכב בספורט רכיבה מוכר, כדי לבנות תחושת ערך עצמי טובה.
בתוך כך מומלץ לשלב תרגילים בהתאם לקשיים של הילד (שיווי משקל, התמצאות במרחב, שיתוף פעולה עם ילדים ועוד).

קרן מדריכת רכיבה מתחילהקרן מדריכת רכיבה מתחילה28/11/2005

שאלה לגבי מידע לנעשה במהלך שיעור הרכיבה. שלום רב, נהנתי מקריאת המאמר!ברצוני לדעת אם ישנו אתר אינפורמטיבי לגבי מהלך שיעור הרכיבה הטיפולית? (רוב האתרים בנושא הם פרסומיים) אני מחפשת דוגמאות למגוון תרגילים אותם מבצע הילד, בהנחיית מורה הרכיבה הטיפולית. תודה רבה (-:!!

יובל ארביטמןיובל ארביטמן21/10/2005

היכן לומדים רכיבה טיפולית.   שלום !
 
ניתן ללמוד טיפול ברכיבה בבית הספר 'סוסים ואנשים' בכרכור, WWW.SPIRIT.CO.IL
תוכנית הלימוד מעמיקה וכוללת 1,745 שעות לימוד כולל הכשרה ברכיבה והדרכת רכיבה.
הדגש בתוכנית הוא  על טיפול ברובד הפיזי והרגשי ובמיוחד בקשר ביניהם.
 
בברכה,
 
יובל

רוזרוז14/10/2005

ממליצה על חוות שדמות-בערבה!!!. אם תרצי פרטים ..אשמח

נופר קריןנופר קרין12/10/2005

היכן לומדים. רכיבה טיפולית לומדים בוינגיט וזה מקנה תעודה שהיא קבילה, אחרי חמש שנים, לעבודה עם 'רותם' במסגרת כללית מושלם.
בעקרון אפשר גם להגיע מכל מקצוע טיפולי עם תעודת מדריך רכיבה, וזה הרבה יותר מעמיק מאשר הקורס של רכיבה טיפולית. הקורס הוא יום בשבוע במשך שנה ומכסה לכאורה את הצדדים הרגשיים והגופניים במהירות הבזק.
 עדיף בהרבה כשיש אנשים עם תואר כמו - ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה, חינוך מיוחד, עבודה סוציאלית, פסיכולוגיה קלינית או חינוכית, שבנוסף עשו את הקורס של רכיבה טיפולית, או תעודה של מדריך רכיבה.

עמליה אביטלעמליה אביטל11/10/2005

חפשי בגוגל "רכיבה טיפולית" ותמצאי..

סוזיסוזי11/10/2005

היכן לומדים. שלום
אני למדתי טיפול בעזרת בעלי חיים ורציתי לדעת היכן אפשר ללמוד רכיבה טיפולית?
תודה

לירוןלירון3/4/2005

האם זהו כל המאמר או שזה רק התקציר?. האם זהו המאמר כולו? ואם לא כיצד ניתן למצוא את המשך המאמר?

נופר קריןנופר קרין4/2/2005

היכן פועלת התוכנית. בתשובה לשאלות - אני מעדיפה שלא להעיד על עמיתי למקצוע, ומשערת שיוכלו להוסיף לדף שלי דפים משלהם לגבי תוכניות דומות.               
 אני מפעילה את התוכנית בבית-הספר החקלאי, ויצ'ו, נהלל.

נופר קריןנופר קרין14/1/2005

מידע נוסף - NARHA , FRDI.
בעשרים השנים האחרונות נעשה שימוש רב והולך ברכיבה על סוסים כאמצעי להתמודדות עם ליקויי למידה, הפרעות קשב ובעיות חברתיות ורגשיות. עד כה התפרסמו רק מאמרים ספורים בספרות המקצועית לגבי השימוש ברכיבה בהתמודדות עם קשיי למידה ובעיות רגשיות וחברתיות. המחקרים שנעשו בתחום הם ספורים, בעלי מספר מצומצם ביותר של נבדקים ועם בעיות מתודולוגיות.
הסמכות המקצועית העיקרית בנוגע לרכיבה טיפולית, היא 'נארה' (NARHA), שהוא הארגון לרכיבה טיפולית בצפון אמריקה (North America riding for the handicapped association). 'נארה' מפרסם הוראות לגבי הוראת רכיבה לאנשים שסובלים ממגוון של בעיות כמו שיתוק מוחין, פיגור, הפרעת קשב, ליקויי למידה ואוטיזם. ניתן למצוא חומר רב באתר של הארגון באינטרנט. ארגון חשוב לא פחות מ'נארה' הוא 'הפדרציה' (FRDI - Federation of riding for the disabled international). הארגון מפרסם כתב-עת שעוסק ברכיבה טיפולית (Scientific Journal of Therapeutic Riding). רוב המאמרים בכתב-העת עוסקים בצד הגופני של רכיבה טיפולית.

שי רודיטי - פסיכולוג חינוכי ומטפל משפחתישי רודיטי - פסיכולוג חינוכי ומטפל משפחתי8/1/2005

הרכיבה והסוס כאמצעי טיפולי רב ערך לקידום שינוי וצמיחה אישית [ל"ת]. אני עוסק בטיפול ברכיבה כבר עשר שנים. ילדים הסובלים מהפרעות קשב מהווים אחוז משמעותי מהפונים והמופנים אלינו לטיפול בצד ילדים הסובלים מקשיי הסתגלות, ויסות וקשר. הטיפול נעשה במגרש הרכיבה כאשר אני נעזר במדריכת רכיבה ובמובן מסויים זהו טיפול משותף. לאורך השנים נעשתה עבודה טיפולית עם ילדים ומתבגרים במסגרת פרטנית וקבוצתית כאשר הפגישות במגרש הרכיבה מגובות גם בפגישות עם ההורים ובליווי צוות בית הספר. חשוב לציין שהשיטה עובדת באופן מאוד יפה ומהיר ומשתמשת במוטיבציה של המשתתף לרכב תוך התייחסות למה שנעשה במגרש הרכיבה כאמצעי להבנה ולפיתוח מודעות. לאורך השנים ראיתי התפתחויות מאוד יפות של ילדים ומתבגרים שהשתמשו במצבים ובדימויים שקרו במגרש הרכיבה גם במסגרת המשפחה ובית הספר. אני משלב חשיבה דינמית, התנהגותית וקוגניטיבית כדי לעזור לילדים לפתח בין היתר יותר ויסות ושליטה עצמית, אמפטיה, פתרון בעיות ותקשורת אפקטיבית.

נופר קריןנופר קרין17/12/2004

רכיבה ככלי בתוך מערכת. כדי שילד צעיר ישנה משהו בעולמו הוא צריך תמיכה מצד הסביבה. הרכיבה בתוכנית מערכתית היא כלי עזר בתוך מערך כולל שנועד לעזור לסביבה לעזור לילד. המערך מורכב בהתאם לילד. ברכיבה יש ערך מוסף רגשי וגופני שכל מי שעוסק בתחום מודע אליו, אבל הוא כשלעצמו אינו תשובה בלבדית לקושי כמו היפראקטיביות. ניתן לעשות שימוש נכון ברכיבה כחלק ממערך, כדי לקדם ילד, כפי שינתן לעשות שימוש גם בתחומים אחרים. בכל זאת, רציתי לציין את הערך שיש ברכיבה על סוסים כחלק ממערך כזה. בנוסף, יש מקום לעבודה על וויסות ושליטה עצמית לא רק באמצעות רטלין, ממש כפי שיליד לקוי למידה יכול להעזר בהעשרה אינסטרומנטלית וילד עם קושי מוטורי בריפוי בעיסוק. יש מקום לעבודה חינוכית חוויתית ומעשירה גם בתחום של היפראקטיביות.

ד"ר רותםד"ר רותם14/12/2004

פסיכולוגיה [ל"ת].
ילדים היפראקטיביים מתקשים להתאפק, לווסת תגובות ולחשוב לפני הפעולה. הם מתקשים לשבת בכיתה, להקשיב, ולחכות לתורם. הם מפריעים לכיתה, ונענשים לעיתים קרובות. בהתאם לכך, מוקד עיקרי בעבודה עמם צריך להיות חיזוק היכולת לוויסות ושליטה עצמית. הרכיבה היא כלי עזר ייחודי בכך, משום שהקרבה לסוס גורמת להתרגשות ולעוררות גופנית, ואילו הרכיבה מחייבת מטבעה שליטה עצמית ואיפוק. שימוש נכון בכך, תוך יעוץ ומעקב פסיכולוגי, מאפשר עבודה משמעותית על וויסות ושליטה עצמית.
 
לסיכום: הדימוי העצמי מורכב מיסודות כגון :לפתח כישורים בתחום זה או אחר ומתוך זה מקבלים חיזוקים מהמישפחה ומהחברה בעקבות זאת את מקבלת שינויים גדולים גופנים ונפשים.
 
אך לא הכול בא בקלות משום שצריך גם עזרה מצד המשפחה החברה והסביבה כפי שאמרנו,
לדוגמה: פעוטשצייר ציור זקוק לעידוד מצד הסביבה כדי שירצה להמשיך לצייר ולהתפתח.  אך אם יקבל רק תגובות מעליבות ופגעות יחדל לרצות לצייר והתפתחותו בנידון תיעצר.
 

נופר קריןנופר קרין10/12/2004

בתשובה לשאלות לגבי מידע נוסף. כדי ללמוד עוד על הנושא
בעברית - מומלץ ליצור קשר עם פרויקט חיות וחברה בחוג לזואולוגיה באוניברסיטת תל-אביב. יש להם כתב עת מומלץ.
באינטרנט NAHRA הארגון הצפון אמריקאי לרכיבה לאנשים מוגבלים