לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
משחק הממלכות / אורית אבן שושן-רשףמשחק הממלכות / אורית אבן שושן-רשף

משחק הממלכות | אורית אבן שושן-רשף

ספרים | 17/8/2021 | 1,752

ספרה של אורית אבן שושן-רשף מבוסס על עבודה של יותר מעשרים שנות טיפול; המחברת מציגה בו כלי טיפולי: "משחק הממלכות". זהו כלי טיפולי שמזמן אפשרות ליצירת ממלכה מקבילה בעולם הפנטסטי.... המשך

 

משחק הממלכות

אורית אבן שושן-רשף

משחק הממלכות

הוצאת רסלינג

 

ספרה של אורית אבן שושן-רשף מבוסס על עבודה של יותר מעשרים שנות טיפול; המחברת מציגה בו כלי טיפולי: "משחק הממלכות". זהו כלי טיפולי שמזמן אפשרות ליצירת ממלכה מקבילה בעולם הפנטסטי. בריאת הממלכה מאפשרת יצירת סיפור אישי של המטופל שמקרב אותו אל המציאות הפנטסטית שלו ואל אפשרות לייצר תיקון בתוך המציאות הממשית שאיתה הוא מתמודד. "משחק הממלכות" מאפשר לבדוק באופן מוחשי את התהליך הטיפולי: כיצד המטופל מביא את עצמו לטיפול, כיצד הוא מגלה חלקים שונים בתוך עצמו ומייצר סיפור שלם ביחס לעצמו וביחס למגע עם סביבתו. המשחק נוצר על ידי המטופל, כלומר שהוא בנוי על תובנות עמוקות ובסיסיות שלו.

הספר מציג את הגישה הטיפולית של המחברת – ביבליותרפיה אותנטית. זו תפיסה שפועלת על פי שימוש בקול האותנטי של המטופל. המושג ביבליותרפיה אותנטית מגדיר מפגש אותנטי של שני סובייקטים בחדר הטיפול, שמייצרים סיפור משותף, בעל פה ובכתב. הדרך הסיפורית מאפשרת לקשור בין חלקי אני שונים באופן כזה שייצור שלם סיפורי בעל היגיון פנימי. הביבליותרפיה האותנטית מייצרת חופש תנועה בין חלקי האני השונים, והחופש מאפשר יצירת חיבורים בלתי-מציאותיים ובניית היגיון דמיוני – כל אלה מאפשרים התמודדות עם המציאות החיצונית.

משחק הממלכות מציג באותנטיות ובאומץ לב את התפיסה הטיפולית של המחברת, תוך כדי תיאור מפורט של טיפול קבוצתי, לצד פרשנות וחשיפת הדרך שבה המחברת עובדת. הספר מתאר את הדרך הטיפולית, החל מהצגת הקשיים שעולים בחדר הטיפול, דרך בחירת דרכים להתמודדות, עד לניסיון למציאת פתרונות או כלים להתמודדות עם הקושי. משחק הממלכות מאפשר הצצה לחדר הטיפול שבו שזורים תיאורים של תהליך טיפולי לצד פרשנויות ושיתוף בהלך המחשבה של המחברת.
 


- פרסומת -

ד"ר אורית אבן שושן-רשף היא ביבליותרפיסטית ופסיכותרפיסטית, וגם מדריכה בתחומים אלה; מרצה בכנסים בארץ ובעולם; פרסמה מאמרים בתחום הביבליותרפיה והטיפול הקבוצתי.

 

לפניכם פתח הדבר ופרק מתוך הספר באדיבות המחברת וההוצאה לאור:


פתח דבר

בעולם שבו המציאות הממשית (החיצונית) הופכת שבירה בכל רגע, נדמה כי המציאות הפנימית עוברת תהפוכות וטלטלות. נדרשת התמודדות בלתי-פוסקת כדי לחיות את השגרה מצד אחד ולייצר פנטזיה שתסייע בהתמודדות איתה מצד שני. הנפש המתחבטת נדרשת להתמודד ולייצר תנועה באופן תמידי, כדי שלא להישאב לתוך מצבים של תקיעות וחוסר משמעות. בחדר הטיפול נדרש המטפל, הן בטיפול הפרטני והן בטיפול הקבוצתי, לייצר מרחב שבו ניתן לנוע, וזאת כדי לייצר התמודדויות יצירתיות ואף שינויים במציאות הקיימת.

בספר זה בחרתי לעסוק בכלי טיפולי שפיתחתי במהלך יותר מ-20 שנות עבודתי כביבליותרפיסטית ופסיכותרפיסטית. הכלי שפיתחתי, משחק הממלכות, מזמן אפשרות ליצירת ממלכה מקבילה בעולם הפנטסטי. בריאת הממלכה מאפשרת יצירת סיפור אישי של המטופל, שמקרב אותו אל המציאות הפנטסטית שלו ואל אפשרות לייצר תיקון בתוך המציאות הממשית שאיתה הוא מתמודד.

בספר ביקשתי לתאר כיצד נושאים אישיים באים לידי ביטוי באמצעות הטיפול הדינמי שבמרכזו עומד משחק הממלכות ולעגן אותו בהקשריו התיאורטיים. בספר מוצג מודל טיפולי שלם, הנגזר מתוך הניסיון שלי בטיפול פרטני וקבוצתי כאחד.

משחק הממלכות מוצג בתוך מודל טיפולי. המודל מוצג דרך אוכלוסיית הטיפול שנגזרה מתוך האוכלוסייה שבה אני מטפלת בטיפול קבוצתי, וכללה מטופלים על סף תחילתו של גיל ההתבגרות, בני 10–12. האוכלוסייה מנתה 4 בנות ו-5 בנים, הלומדים בבתי ספר שונים ואינם מכירים זה את זה. הם הופנו לקבלת טיפול על רקע קושי במיומנויות חברתיות1. הקושי החברתי לעיתים קשור בתחושת חוסר מוגנות בחיים, תחושת ייאוש גדולה וחוסר שביעות רצון מהחוויות שאיתן המטופלים מתמודדים במסגרת החברתית והחינוכית. חלק מהמטופלים הופנו על ידי הוריהם וחלק הופנו על ידי הגורמים המקצועיים, כגון מטפלים מתוך ומחוץ למסגרת החינוכית, יועצים ומחנכים. ההורים והגורמים המקצועיים הפנו את הילדים לאחר שזיהו בהם נטייה לראות את העולם באופן שאינו חיובי, ולפרש את ההתנהלות בו כהתנהלות מאיימת ומציקה.

התהליך הטיפולי כלל מפגשים מקדימים של כל אחד מהמטופלים איתי באופן פרטני. המפגשים הפרטניים לוו ב-12 מפגשים קבוצתיים שבסופם התקיימו מפגשים אישיים מסכמים. במסגרת התהליך ערכתי מפגשי היכרות עם כל זוג הורים ועם כל אחד מהילדים, לאחר כשני מפגשים של הקבוצה ערכתי מפגשי רושם ראשוני לכל משפחה (ילד והוריו) באופן פרטני.

במסגרת התהליך הטיפולי הקבוצתי והפרטני הצגתי בפני המטופלים את משחק הממלכות. אני, כמנחה, וגם המטופלים, היוו חלק מהתהליך הדינמי בחדר. כך נוצר הסיפור הפנטסטי והתפתח למן המפגש הראשון ועד להשלמתו במפגש הפרטני המסכם.

השימוש במשחק הממלכות ככלי טיפולי הציף שאלות: כיצד באים לידי ביטוי בתהליך הטיפולי ממדי המשחק, הדמיון והיכולת לבנות סיפור אצל כל אחד מהמטופלים; כיצד באים לידי ביטוי במשחק תכניה של המציאות הפנימית; וכיצד הוא מסייע לבנות מאפייני תקשורת בין חברי הקבוצה ובין כל אחד מהם לעולם החברתי מחוץ לקבוצה.

במסגרת הסיפור הפנטסטי, המשתתפים האירו נקודות משמעותיות במציאות הפנימית שלהם, ונוצרה הקבלה בין התנהלותם במציאות הממשית ובין הסיפור הפנטסטי שאותו יצרו. המציאות הפנטסטית, שנכתבה כסיפור, הצליחה להגדיר ולתמלל את ההתמודדויות של המשתתפים. חלקם אף הצליחו לייצר תיקון ושינוי במציאות הפנטסטית החורגת מזו הקיימת בעולם ממשי. למעשה, נוצר חיבור בין המציאות בחדר הטיפול ובין זו שמחוץ לחדר הטיפול, חיבור שאפשר שיח מודע ושאינו מודע. יצירת הממלכה במסגרת המשחק דרשה מכל משתתף התמודדות תוך-אישית ובין-אישית. זהו היתרון שטמון בטיפול המשולב, ככלי שמאפשר התפתחות משמעותית בחדר הטיפול ומחוצה לו.

הספר שלפניכם מציג את משחק הממלכות בהקשריו התיאורטיים במטרה לאפשר לאנשי מקצוע מהתחום לבחון אותו, להתנסות בו ולאמת אותו ככלי טיפולי.


- פרסומת -

 

הערות

[1] במסגרת כתיבת הספר השתמשתי בשמות בדויים והסרתי כל פרט שעשוי לזהות את המשתתפים, באישור הוריהם. הפעילות תואמת את הדרישות האתיות כפי שאלה מוצגות בטופס הלסינקי.

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: טיפול בהבעה ויצירה, טיפול קבוצתי, ביבליותרפיה, טיפול בילדים, שיטות טיפול נוספות
הדס ורטהיים פנחס
הדס ורטהיים פנחס
פסיכולוגית
מורשה לעסוק בהיפנוזה
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
יאנה יקימצ'יק
יאנה יקימצ'יק
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
דוד סולומון
דוד סולומון
עובד סוציאלי
עפולה והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), יקנעם והסביבה
ד"ר נורית לוי
ד"ר נורית לוי
עובדת סוציאלית
מטפלת זוגית ומשפחתית
תל אביב והסביבה
קרן מיכאלי
קרן מיכאלי
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק)
אולי זמיר דוידוביץ
אולי זמיר דוידוביץ
עובדת סוציאלית
אונליין (טיפול מרחוק), אשקלון והסביבה, קרית גת והסביבה

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

רחלי חיימוביץרחלי חיימוביץ18/8/2021

המלצה על הספר ״משחק הממלכות״. הספר ״משחק הממלכות״ הוא הזדמנות נהדרת לקורא המטפל, המשלב הנחיית קבוצות בעבודתו הטיפולית או החפץ בכך, להיות ״זבוב על הקיר״ בחדר בו מתהווה קבוצה טיפולית.
קולה האותנטי של המחברת שוזר חוטי סיפור, משחק, תנועה וריפוי לרקמה עדינה של ממלכה בה נפגשים מטפלת ומטופלים גם יחד